AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Oppdaget noe svart under tannkjøttet . Hva kan det være? Farlig? Er 36 og aldri opplevd noe sånt før. Mistenker det er pga usynlig tannregulering? (Invisalign) Anonymkode: 7de1c...de7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Syns det ser ut som at du både har tannstein og at tannkjøttet ditt har "løftet" seg oppover, jeg. Hadde tatt en tur til tannlegen, hadde jeg vært deg. Anonymkode: 77225...cfb 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 Jeg tipper tannstein Anonymkode: e20b5...246
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Gå til tannlegen å få en skikkelig tannrens. Er nok pga dårlig renhold… Anonymkode: 60ac9...81f 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 Tannkjøttet trekker seg oppover etter alderen og synliggjør det som tidligere ikke har vært synlig og som bør renses bort (har lett for å legge seg ting oppunder/innunder tannkjøttkanten), dess mer som blir liggende der, jo mer (raskere) trekker tannkjøttet seg opp. Ville tatt meg en tur til tannlegen og fått en skikkelig rens, noe kan vel fjernes… Dette er ikke uvanlig! Anonymkode: 13e81...d01
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 Dra til tannlegen for rens og veiledning i tannstell! Bruker du tanntråd hver dag, og bruker du det riktig? Var selv nylig hos tannlegen og fant ut hvordan man egentlig skal bruke tanntråd, jeg var faktisk ikke klar over det og det er det mange som ikke er! Har du riktig tannpusseteknikk? Og hvordan er kostholdet? Anonymkode: b0051...907 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dra til tannlegen for rens og veiledning i tannstell! Bruker du tanntråd hver dag, og bruker du det riktig? Var selv nylig hos tannlegen og fant ut hvordan man egentlig skal bruke tanntråd, jeg var faktisk ikke klar over det og det er det mange som ikke er! Har du riktig tannpusseteknikk? Og hvordan er kostholdet? Anonymkode: b0051...907 Jeg har alltid pusset tenner både morgen og kveld. Spiser veldig lite søtsaker (godteri, sjokolade). Drikker aldri brus, kaffe eller te. Ja saft kan jeg drikke 4-5 glass per uke. Hver gang jeg bruker tanntråd så begynner jeg å blø. Vet ikke hvorfor. Kan kan hende jeg også bruker å på feil måte Ts Anonymkode: 7de1c...de7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har alltid pusset tenner både morgen og kveld. Spiser veldig lite søtsaker (godteri, sjokolade). Drikker aldri brus, kaffe eller te. Ja saft kan jeg drikke 4-5 glass per uke. Hver gang jeg bruker tanntråd så begynner jeg å blø. Vet ikke hvorfor. Kan kan hende jeg også bruker å på feil måte Ts Anonymkode: 7de1c...de7 Det kan hende du har tannkjøtt betennelse siden du blør, tannkjøttet ditt har krypi oppover. Ta deg en tur til tannlegen. Anonymkode: 997e8...44c 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kan hende du har tannkjøtt betennelse siden du blør, tannkjøttet ditt har krypi oppover. Ta deg en tur til tannlegen. Anonymkode: 997e8...44c Ok det skal jeg gjøre. Er det vondt å fjerne tannsten? Kommer den tilbake? Anonymkode: 7de1c...de7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Tannkjøttet trekker seg oppover etter alderen og synliggjør det som tidligere ikke har vært synlig og som bør renses bort (har lett for å legge seg ting oppunder/innunder tannkjøttkanten), dess mer som blir liggende der, jo mer (raskere) trekker tannkjøttet seg opp. Ville tatt meg en tur til tannlegen og fått en skikkelig rens, noe kan vel fjernes… Dette er ikke uvanlig! Anonymkode: 13e81...d01 Tannkjøttet trekker seg ikke opp om man har normalt godt renhold. Har ingenting med alder å gjøre. Anonymkode: ee66e...9e8
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har alltid pusset tenner både morgen og kveld. Spiser veldig lite søtsaker (godteri, sjokolade). Drikker aldri brus, kaffe eller te. Ja saft kan jeg drikke 4-5 glass per uke. Hver gang jeg bruker tanntråd så begynner jeg å blø. Vet ikke hvorfor. Kan kan hende jeg også bruker å på feil måte Ts Anonymkode: 7de1c...de7 Hvis tannkjøttet blør når du pusser eller bruker tanntråd, så har du trolig tannkjøttbetennelse. Du må gå til tannlegen. Det er ikke vondt å fjerne tannsten. Kan føles litt ekkelt med skraping, men er ikke vondt. Kanskje er det bare misfarging og i så fall kan det kanskje fjernes med airflow. Dette ordner seg, men du må gå til tannlegen. Bestill time nå. Masse lykke til:-) Anonymkode: 60ac9...81f
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hver gang jeg bruker tanntråd så begynner jeg å blø. Vet ikke hvorfor. Kan kan hende jeg også bruker å på feil måte Dette er pga tannstein og at du har betennelse i tannkjøttet som ikke er friskt. Hadde samme problem helt til jeg etter en visdomstann operasjon fikk en oppfølgings time hos tannlegen pga tannstein nå i slutten av November og etter 2 måneder merker jeg at tannkjøttet er såååååå mye bedre så kom deg til tannlegen med en eneste gang for det blir bare verre om du venter og går det lang nok tid kan du i verste fall miste tennene pga tannstein og utvikle skikkelig nasty sykdommer. Hjelper ikke om du pusser og bruker tanntråd for du spiser mat iløpet av dagen og det vil alltid og da mener jeg alltid være matrester uansett hvor mye eller godt du pusser og tannsteinen bare vokser og vokser for du kan ikke pusse dette bort når den kommer og den kommer hos alle. Anonymkode: 572c8...dba
Hmmmmmm Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har alltid pusset tenner både morgen og kveld. Spiser veldig lite søtsaker (godteri, sjokolade). Drikker aldri brus, kaffe eller te. Ja saft kan jeg drikke 4-5 glass per uke. Hver gang jeg bruker tanntråd så begynner jeg å blø. Vet ikke hvorfor. Kan kan hende jeg også bruker å på feil måte Ts Anonymkode: 7de1c...de7 Du må bruke tanntråd uansett om det blør, tilslutt gir det seg 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvis tannkjøttet blør når du pusser eller bruker tanntråd, så har du trolig tannkjøttbetennelse. Du må gå til tannlegen. Det er ikke vondt å fjerne tannsten. Kan føles litt ekkelt med skraping, men er ikke vondt. Kanskje er det bare misfarging og i så fall kan det kanskje fjernes med airflow. Dette ordner seg, men du må gå til tannlegen. Bestill time nå. Masse lykke til:-) Anonymkode: 60ac9...81f Jeg har blødd ved tannpuss hele livet og tannlegen har aldri sagt noe om betennelse? jeg får en del tannstein, men holder det i sjakk med tanntråd og nøye pussing.. (ikke ts) Anonymkode: 4b070...049
Hmmmmmm Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ok det skal jeg gjøre. Er det vondt å fjerne tannsten? Kommer den tilbake? Anonymkode: 7de1c...de7 Det er ikke vondt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 Å fjerne tannstein gjør man jo på den årlige tannlegekontrollen. Jeg får vertfall innkalling en gang i året. Da renser tannlegen skikkelig og tar bort tannstein. Anonymkode: 72349...925 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å fjerne tannstein gjør man jo på den årlige tannlegekontrollen. Jeg får vertfall innkalling en gang i året. Da renser tannlegen skikkelig og tar bort tannstein. Anonymkode: 72349...925 Jeg har aldri fått årlig innkalling fra tannlege? Er dette vanlig? Gikk til tannlege regelmessig frem til slutten av barneskole, etter det kommer det ikke noe. vokst opp Oslo Vest. Anonymkode: 4b070...049
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri fått årlig innkalling fra tannlege? Er dette vanlig? Gikk til tannlege regelmessig frem til slutten av barneskole, etter det kommer det ikke noe. vokst opp Oslo Vest. Anonymkode: 4b070...049 Normalt må man ordne seg time selv som voksen., så blir man spurt om man ønsker inkallelse eller ei videre. Noen steder gjør de dette automatisk både mellom timene og etter at man ble myndig men man har altså ansvar for å følge opp dette selv. Anonymkode: 1a269...32c
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #19 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har aldri fått årlig innkalling fra tannlege? Er dette vanlig? Gikk til tannlege regelmessig frem til slutten av barneskole, etter det kommer det ikke noe. vokst opp Oslo Vest. Anonymkode: 4b070...049 Har du ikke skaffet deg en fast tannlege? Du må jo få deg det. Man bør gå til kontroll minst en gang i året. Anonymkode: 72349...925
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #20 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du ikke skaffet deg en fast tannlege? Du må jo få deg det. Man bør gå til kontroll minst en gang i året. Anonymkode: 72349...925 Har flyttet 7 ganger siden jeg ble 18 jeg… Har aldri hatt fast tannlege. Bodd i 5 ulike kommuner de siste 10 årene Har gått til tannlege der jeg bor, men aldri hørt at noen av mine nærmeste har fast tannlege heller… derfor jeg sourte om det var vanlig… Anonymkode: 4b070...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå