Gå til innhold

Man er ikke syk hvis man ikke har feber, sier min mor. Stemmer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke enig med henne og mener at man kan ha det meste av sykdommer uten å ha feber.

I hele oppveksten ble jeg tvunget avgårde til skolen og aktiviteter når jeg var i dårlig form, og fikk kun lov å være hjemme hvis jeg hadde feber. Ble sendt avgårde til skolen selv når jeg hadde kastet opp hele natten også.

Jeg var dausjuk av covid og var sikker på jeg hadde 40 i feber, men tempen var på 36,7.

Man kan ha oppkastsjuka, svimmelhet, aids og kreft med spredning uten feber og en drøss med andre lidelser uten feber.

Anonymkode: 43ca6...c54

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handler litt om toleranse og smittefare. Ikke feber og ikke smittsomt- ikke bli hjemme, smertestillende så mye det går.  

Synes mange har altfor lav terskel for både å bli hjemme og også gå til legen.

Anonymkode: 86b32...d5a

• Liker 3
Skrevet

Ja, du besvarer det selv - man kan være syk, på så mange vis, uten feber. Feber er vanligvis en indikasjon på infeksjon. Det finnes jo mange andre sykdommer enn infeksjonssykdommer.

Anonymkode: d7af0...923

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mor og stefar sa det samme da jeg var barn. Skole uansett med mindre det var feber og/ eller oppkast. Jeg er uenig med moren din og tenker at det kan være psykiske plager , smitte som for eks. Covid, uten at det er feber, eller mange andre gode grunner til å være syk hjemme. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handler litt om toleranse og smittefare. Ikke feber og ikke smittsomt- ikke bli hjemme, smertestillende så mye det går.  

Synes mange har altfor lav terskel for både å bli hjemme og også gå til legen.

Anonymkode: 86b32...d5a

Så du er enig med min mor? Synes også man har et ansvar om ikke å smitte folk rundt seg.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er mange muligheter til å være syk uten direkte feber. 
Oppkast er en god grunn til å holde seg hjemme og være syk, uten å trenge å ha feber. 

Men også andre ting som forkjølelse og influensa kan slå deg ganske godt ut, også uten feber. 
Almenntilstand er en mye bedre målestokk enn temperatur alene. 

Sånn sett mener jo egentlig jeg også at det ikke er noen grunn til å bli hjemme om man "bare har feber", dersom almenntilstanden faktisk er fin. (Sjelden den er det om man har feber, da...) 

Anonymkode: ea765...a0c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde krystallsyken i 5 uker, er veldig glad jeg ikke var i jobb da. Ingen feber, men fy så sjøsyk jeg var🤢

Anonymkode: 31375...67d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Da hadde jeg strøket med, hadde «bare» veldig vondt i korsryggen og små kvalm. Dro på legevakta, hadde 400 crp og nyresvik. Ikke ett snev av feber hele den perioden der 🙃

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du er enig med min mor? Synes også man har et ansvar om ikke å smitte folk rundt seg.

ts

Leste du i det hele tatt kommentaren du svarte på?!

Skrevet

Jeg vokste opp på samme vis, og er enig med deg. Problemet er at almenntilstanden plager den som er syk, men almenntilstand kan ikke måles. Temperaturen kan måles, oppkast er synlig. Så noen barn ender opp med å presses på skole og aktiviteter selv om de er syke/dårlige.

Til gjengjeld er det nok av folk som ignorerer både feber og almenntilstand, propper seg med Paracet, og går ut i verden for å spre glede potensiell smitte.

Og så har du de som tar en sykedag om de "ikke føler seg helt på topp".

Mamma ville nok lære meg at man ikke blir hjemme om det ikke er strengt nødvendig, men jeg lærte at tilbakemedingene kroppen gir meg, må ignoreres 😕

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ha migrene, magesmerter, låst nakke/rygg, knekt "noe", du kan ha intense mensen smerter, du kan ha ibs problemer eller bare slite med psyken som utbrenthet, hvor kroppen fysisk ikke klarer mer, hele kroppen gjør vondt og du orker ikke gjøre noen ting. Alle er aktuelle grunner til å bli hjemme i en liten periode, i lengre perioder trengs der sykemelding fra lege for at legen bekrefter det som gyldig. Så det går absolutt an å være syk uten å ha feber. Men det er en tanke om at du skal lære deg at livet er ikke rettferdig eller enkelt.

Du må jobbe for å få det bra, og folk forventer av deg at du skjerper deg og drar på jobb og ikke sluntrer unna! Men med tiden blir du kjent med kroppen din og din fysiske og psykiske limit. Og da må du stå opp for egen helse. Det er mange slappe folk der ute som ikke gidder, og Mor vil bare sørge for at du får ett godt liv og at du klarer å ta vare på deg selv, være selvstendig når du blir voksen. Ingen vil ha en unge som for resten av livet er 100% avhengig av sine foreldre for alt, du må lære deg å lage mat, rydde, vaske og brette eget tøy. Og dette er nok bare en del av hennes tanke om oppdragelse for at du skal være selvstendig og tenke løsningsorientert og konsekvenser av det å være mye syk kan skade mulighetene dine i fremtiden.

Anonymkode: 1d4d2...164

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke er smittefarlig, ikke forlenger sykdomsforløpet ved å dra på jobb/skole, og klarer å være nyttig/lære noe, synes jeg du skal dra. Milde forkjølelser/covid og andre milde smittsomme sykdommer må være greit andre steder enn ved spesielt sårbare. Feber har lite med saken å gjøre, men sammenfaller jo ofte med det som gjør at du må være hjemme. 

Jeg tror noen holder seg hjemme (eller går til lege) for tidlig, og noen gjør det for sent. Da blir det vanskelig å gi generelle råd.

Anonymkode: 74864...121

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

noen har undermålsfeber, og normal temp under 37 hele tiden så din mor tar feil. helt feil. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke enig med henne og mener at man kan ha det meste av sykdommer uten å ha feber.

I hele oppveksten ble jeg tvunget avgårde til skolen og aktiviteter når jeg var i dårlig form, og fikk kun lov å være hjemme hvis jeg hadde feber. Ble sendt avgårde til skolen selv når jeg hadde kastet opp hele natten også.

Jeg var dausjuk av covid og var sikker på jeg hadde 40 i feber, men tempen var på 36,7.

Man kan ha oppkastsjuka, svimmelhet, aids og kreft med spredning uten feber og en drøss med andre lidelser uten feber.

Jeg vil tro din mor, i og med at du er voksen, nå begynner å dra på årene. Da melder typisk sykdom seg helt uten feber. Så når din mor ringer og klager og ber om bistand fra sitt «søte barn» fordi hun har gikt, er svimmel, begynner å bli dement og så videre?

Da kan du trygt spørre «har du feber, mor? Ikke det? Nei, da er du ikke syk. Da vil du nok bare ha opp,erksomhet. Du klarer deg selv.»

For foreldre oppdrar (eller beste eller dårligste) evne, sine barn. Og så blir barna voksne. Og resten av livet bruker barna på å korrigere sine foreldres uønskede adferd. Så korriger hennes uønskede adferd, ts. Husk at hun har alt å tape på å ikke tekkes deg, du har intet å tape på å ikke tekkes henne. 

Anonymkode: 05163...e0e

• Liker 3
Skrevet

Er man småsyk så kan feber være den avgjørende faktor om man går på jobb eller ikke. Men som folk sier:det finns massevis av symptomer både fysisk og psykisk som kvalifiserer til at man er syk. 

Anonymkode: d7683...8fb

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil tro din mor, i og med at du er voksen, nå begynner å dra på årene. Da melder typisk sykdom seg helt uten feber. Så når din mor ringer og klager og ber om bistand fra sitt «søte barn» fordi hun har gikt, er svimmel, begynner å bli dement og så videre?

Da kan du trygt spørre «har du feber, mor? Ikke det? Nei, da er du ikke syk. Da vil du nok bare ha opp,erksomhet. Du klarer deg selv.»

For foreldre oppdrar (eller beste eller dårligste) evne, sine barn. Og så blir barna voksne. Og resten av livet bruker barna på å korrigere sine foreldres uønskede adferd. Så korriger hennes uønskede adferd, ts. Husk at hun har alt å tape på å ikke tekkes deg, du har intet å tape på å ikke tekkes henne. 

Anonymkode: 05163...e0e

Hæ?

Skrevet

Jeg hadde corona uten feber...

Anonymkode: 3ea52...23b

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Smitte med aids og kreft  da eller? Det var dette du dro frem som eksempler.. 

Anonymkode: 4926a...4f6

Skrevet

Både feber og dårlig allmenntilstand er tegn på sykdom, og man bør holde seg hjemme. En av delene holder, det trenger ikke være begge. 

Jeg er derimot litt streng med barna ang. sykdom uten feber. Hvem kan ikke lyve på seg dårlig allmenntilstand for å slippe skolen? Den tror jeg de fleste har prøvd seg på. Man får gjerne et noe matt uttrykk i øynene eller rødhet under/rundt øynene når man er syk, med eller uten feber. Da vet jeg at barna brygger på sykdom/faktisk føler seg dårlig, og de kan holdes hjemme. Generelt så har vi feber-regel. Barna føler seg sjeldent syke uten at det er feber i bildet. En forkjølelse hvor allmenntilstanden er god, er ikke nok til å holde barna fra skolen, det er selv skolen veldig nøye på å si til oss foreldre. Snørr, hoste og nysing, uskyldig halsvondt og sånt, skal de helst på skolen med. Det ville blitt ekstremt mye fravær om man skulle vært hjemme ved hvert tegn til sykdom...
Oppkast og diarè byr på 48 timers karantene etter siste sykdomstegn, uansett hva vi tror er grunnen til hendelsen, da det kan være omgangssyke. Feber byr på 24 timer karantene etter feberfri. Dette er også et ønske fra skolen, og det var påkrevd i barnehagen den tiden de gikk der.

Anonymkode: b2406...519

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde covid uten feber forrige mnd. Jeg hadde likevel svekket allmenntilstand, og holdt meg hjemme for å ikke smitte. 

Anonymkode: d2d5d...1d4

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...