Gå til innhold

Er det vanlig at tenåringer ikke klarer å vurdere sin egen helsetilstand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er bestemor til ei jente som går i 9 klasse. Hun er i perioder mye forkjølet (synes jeg), men det er vel ikke uvanlig når man er skoleelev.

Det som jeg synes er rart er at hun aldri sier at hun er forkjølet eller syk når jeg spør henne hvordan hun har det, og hun faktisk er syk.

Hun kan sende meg en snapp og på bildet ser jeg at hun ser litt pjusk eller ser litt sliten ut og jeg og spør om det, men hun sier alt er fint.

To dager senere kommer hun hit og er veldig forkjølet, hoster og nyser og har litt feber. Hun forteller da at hun for to dager siden var hjemme fra skolen pga feber og hoste. Jeg spør da hvorfor hun ikke skrev det til meg når jeg spurte hvordan hun har det, og da svarer hun at hun ikke var syk og følte seg fin.

Vi kan også snakke sammen på tlf og jeg hører at hun er tett i nesen eller hoster en del og sier; "stakkars deg, jeg hører du har blitt litt forkjølet", men da sier hun også at hun ikke er syk, og det virker ikke som om hun forstår selv at hoste og snørr betyr at man er forkjølet og iallfall når man er hjemme fra skolen.

Vi har en sønn/hennes onkel som får cellegiftbehandling og som bor en del hos oss, og vi er litt forsiktige med å omgås forkjølede folk og dette vet mitt barnebarn, men hun sier alltid hun er frisk og så kommer hun til oss og hoster/nyser.

Får beskjed fra hennes far når hun er syk og han vet at hun skal til oss, men siden hun bor hos moren for det meste har vi ikke så mye kommunikasjon den veien, og ofte har jo jenta lyst å komme uanmeldt også.

Hun har adhd/ er i autismespekteret og lurer på om dette kan ha en sammenheng med å ikke forstå sin egen helse? 

Anonymkode: aa574...82b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kjenner jeg ikke igjen fra mine ungdommer. 
tror du må kommunisere med mor og forklare situasjonen hos dere med tanke på besøk. 
kan det være allergi hun har? 

Anonymkode: 73b13...7f1

• Liker 5
Skrevet

Besteforeldre på kvinneguiden:flau:

Anonymkode: bad1f...6b3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun har adhd/ er i autismespekteret og lurer på om dette kan ha en sammenheng med å ikke forstå sin egen helse? 

Ja, eller det er kanskje snarere slik at hun ikke får med seg at kommunikasjon om dette er viktig for andre. Selv om dere påpeker det. Det er jo særlig det relasjonelle, og kommunikasjon, som er vanskelig ved autisme, og også litt ved adhd hos enkelte. Hun fungerer rett og slett annerledes, og det gjelder tankegang og vurderinger på mange områder. 

Anonymkode: b8115...bdf

• Liker 1
Skrevet

Dette er veldig gjenkjennelig for mine 2 med asbergers/adhd. Ifølge dem er de aldri syke. En form for undersensivitet 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, eller det er kanskje snarere slik at hun ikke får med seg at kommunikasjon om dette er viktig for andre. Selv om dere påpeker det. Det er jo særlig det relasjonelle, og kommunikasjon, som er vanskelig ved autisme, og også litt ved adhd hos enkelte. Hun fungerer rett og slett annerledes, og det gjelder tankegang og vurderinger på mange områder. 

Anonymkode: b8115...bdf

Hun er veldig opptatt av å fremstå som positiv og ikke syte og klage, og det er jo fint, men synes det er rart at hun sier at alt er fint når hun har vært hjemme fra skolen pga feber og hoste.

ts 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja hva er galt med det? Jeg er kun 54 år, ikke 82

ts

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det verre enn 17 åringer uten noe særlig å komme med? 

Anonymkode: 16bdd...a80

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg vil nok mer tro at det har med ADHD/Autismespekter siden av henne, enn tenåringssiden av henne. 

Jeg kjenner ikke igjen at mine tenåringer underspiller egen sykdom overfor andre på denne måten. 
De er opplært til at man ikke er hjemme fra skolen før man er virkelig syk. Så har de vært hjemme, så har de vært syke. 
Og de er også opptatt av å ikke smitte andre. 

På den annen side, så er det gjerne slik at mange er snufsete og hoster litt nærmest hele høst, vinter og vår. Det er derfor ikke slik at man normalt regner seg som syke bare fordi man hoster litt/snufser litt. 
Men ved feber og nedsatt almenntilstand i tillegg, så vil alle tenåringer jeg kjenner regne seg selv som syke og holde seg hjemme/gå hjem fra skolen. 

Anonymkode: b3258...3fa

Skrevet

"Just because I struggle to put how I feel into words it doesnt mean I don't feel things. In fact, the worse I feel, the more I struggle and often default to, 'I'm fine'."

Around a half of autistic people have difficulties understanding and describing their own emotions. This is known as Alexithymia.

Personer som har aleksitymi kan ha problemer med å identifisere, forstå og beskrive følelser. De kan også slite med å vise eller føle følelser som blir sett på som sosialt passende, for eksempel lykke ved en gledelig anledning.

Anonymkode: 60f37...60a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er voksen og sliter med å forstå når jeg er syk… 

eller på en absurd måte skjønner jeg at jeg er syk, men jeg tar ikke hensyn til det og drar på jobb/hjemmekontor allikevel. Tillater meg ikke å være syk, men skal prestere på samme nivå på tross av sykdommen. 

Ikke lurt… men sånn fungerer hjernen min.

Anonymkode: 8dea9...672

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Spørr jenta om hva hun mener syk betyr.

For oss på autismespekteret kan kommunikasjon være litt utfordrende fordi de fleste er veldig vage og åpne i kommunikasjonen der vi ofte er mer direkte og satt.

For eksempel kan det hende at hennes definisjon av syk er mer alvorlig eller permanent enn for eksempel forkjølelse eller at hun først tenker man er syk når man ikke får til visse ting.

Snakk mer med henne om hva dere må passe på i forhold til han på cellegift, hva konkret det betyr for henne og hvordan hun spesifikt må forholde seg til nettop smitte. 
Vi gikk nylig igjennom omtrent det samme med svogeren min med autisme, da var det hans mor som hadde kreft og han forstod virkelig ikke at alle forholdsreglene også handla om han fordi han hadde oppfatta det som mer generelt for hans mor. Voksen og oppegående mann altså som alikevel ikke fullt ut forstod akkurat dette før vi gikk dypere inn i temaet og fikk han til å forklare oss hva han trodde ting betød for hans del.

Anonymkode: 271bb...cf5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For oss på autismespekteret kan kommunikasjon være litt utfordrende fordi de fleste er veldig vage og åpne i kommunikasjonen der vi ofte er mer direkte og satt.

For eksempel kan det hende at hennes definisjon av syk er mer alvorlig eller permanent enn for eksempel forkjølelse eller at hun først tenker man er syk når man ikke får til visse ting.

Snakk mer med henne om hva dere må passe på i forhold til han på cellegift, hva konkret det betyr for henne og hvordan hun spesifikt må forholde seg til nettop smitte. 
Vi gikk nylig igjennom omtrent det samme med svogeren min med autisme, da var det hans mor som hadde kreft og han forstod virkelig ikke at alle forholdsreglene også handla om han fordi han hadde oppfatta det som mer generelt for hans mor. Voksen og oppegående mann altså som alikevel ikke fullt ut forstod akkurat dette før vi gikk dypere inn i temaet og fikk han til å forklare oss hva han trodde ting betød for hans del.

Veldig bra kommentar. Og så vil jeg understreke at folk som fikk diagnosen Asperger, da den fremdeles ble gitt, er over gjennomsnittet intelligente (ikke av noen annen grunn enn statistikk - hvis man scorer under en viss grense, fikk man ikke den diagnosen, men bare autisme), og fint forstår ganske avanserte og komplekse saker om vi bare får dem forklart på en ordentlig og ryddig måte, og vi er over gjennomsnittet opptatt av å holde oss til regler som gir mening. Applaus!

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har gjentatte ganger forklart henne at å være forkjøla i nærheten av kreftpasienter er ikke bra, men hun glemmer at han er syk, sier hun. Hun glemmer veldig mye som blir fortalt henne.

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har gjentatte ganger forklart henne at å være forkjøla i nærheten av kreftpasienter er ikke bra, men hun glemmer at han er syk, sier hun. Hun glemmer veldig mye som blir fortalt henne.

ts

Ja, det er ikke så unormalt med tanke på adhd og autismespekteret. Mange må for eksempel ha en liste over vanlige daglige gjøremål som egentlig er rutine (alt fra påkledning, stell og andre gjøremål), for å huske på dem. 

Og jenta føler seg ikke nødvendigvis syk, selv om du mener at hun burde føle seg syk. Istedenfor å spørre om er litt pjusk eller sliten (dere kan ha helt ulike forståelse rundt disse begrepene) , så må du spørre mer konkrete spørsmål om hennes helsetilstand. 

Anonymkode: ee715...b12

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Da må dete forsøke andre måter å forklare det på. Bruk andre ord, unngå metaforer og hypotetiske problemstillinger dere kanskje har brukt tidligere. Om dere har pakka ting inn for å skåne eller forenkle kan det være grunnen til at hun ikke forstår.

Det kan også handle om at hun ikke skjønner hvorfor onkelens behov går foran hennes eller at hun ikke er enig i hvordan ting rangeres rent rettferdig. For eksempel ser hun at det med onkelen påvirker veldig mange mye og opplever det som urettferdig og ikke hennes problem. 

Det må være en dialog og rammene hun blir gitt må være tydelige.

Med ADHD blir det ekstra utfordrende men det er fortsatt mulig å nå inn, det bare krever at dere knekker kodene sammen.

Uanmeldte besøk må kanskje stoppes og mor må involveres, det gir jo liten mening for jenta også at det sies at det er så viktig fra bare en side. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er ikke så unormalt med tanke på adhd og autismespekteret. Mange må for eksempel ha en liste over vanlige daglige gjøremål som egentlig er rutine (alt fra påkledning, stell og andre gjøremål), for å huske på dem. 

Og jenta føler seg ikke nødvendigvis syk, selv om du mener at hun burde føle seg syk. Istedenfor å spørre om er litt pjusk eller sliten (dere kan ha helt ulike forståelse rundt disse begrepene) , så må du spørre mer konkrete spørsmål om hennes helsetilstand. 

Anonymkode: ee715...b12

Jeg snakket med henne på tlf og hørte at hun var tett i nesen og snørrete. Jeg spurte da om hun var snørrete og tett i nesen fordi det hørtes sånn ut. Hun svarte nei, og dukket opp på døren her senere på dagen tett i nesen og med nedsatt allmenntilstand.

ts

• Hjerte 2
Skrevet

Er det ikke bare å spørre henne om hun hoster eller er snørrete da? Virker som du verken kjenner henne særlig godt eller evner å kommunisere med henne slik at hun forstår på tross av at du vet hun har diagnoser. 

Anonymkode: 4cf05...2e4

• Liker 3
Skrevet

Kanskje det er bedre at dere møtes utenfor hjemmet en periode?

Kunne det vært noe å dra på kafe eller bakeri sammen en gang eller to i uken?

Her må din sønn vernes. Ikke slipp inn folk i hjemmet mens dette pågår.

Anonymkode: 60f37...60a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Eh, ja`?

Det heter Kvinneguiden. Blir man plutselig ikke kvinne når man blir bestemor? Skjer det en magisk forandring når barnebarn blir født?  Og om så, hva blir man da?

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...