AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Ser på nyhetene nå at en sykepleier har en gjennomsnittslønn på 675.000!! Altså, jeg har hatt sympati med dere når dere har klaget, for jeg trodde faktisk dere hadde en dårlig lønn. Men hvem f... klager over en lønn på 675.000 ? Skam dere. Nå er dere faktisk på lik linje som lærere. Klage, klage og klage på lønn. Null sympati med dere - null! Jada, dere jobber nok mye, mer enn lærere som har korte arbeidsdager og masse ferie. Men ærlig talt. Nei nå ble jeg faktisk overrasket. Gå på jobb og vær fornøyd med 675.000 i lønn. Det er muligens forskjell på arbeidstimer på forskjellige arbeidsplasser. Men har 2 venninner som er sykepleiere, de jobber 8 timer pr dag altså vanlig arbeidsdag. Dere jobber skift, men det er det da flere enn dere som gjør, og som også har stressende dager. Og som har MYE mindre betalt enn dere Nei jeg ble så overrasket. Dere får ha en fin arbeidsdag og vær glad for lønnen dere har. Det er en god lønn! Anonymkode: f1b0d...858 25 11
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Det stemmer ikke. Jeg har 550.000 med full ansiennitet. 675.000 er isåfall lønn med overtid, helligdager osv. Anonymkode: 131ca...980 32 10
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #3 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ser på nyhetene nå at en sykepleier har en gjennomsnittslønn på 675.000!! Altså, jeg har hatt sympati med dere når dere har klaget, for jeg trodde faktisk dere hadde en dårlig lønn. Men hvem f... klager over en lønn på 675.000 ? Skam dere. Nå er dere faktisk på lik linje som lærere. Klage, klage og klage på lønn. Null sympati med dere - null! Jada, dere jobber nok mye, mer enn lærere som har korte arbeidsdager og masse ferie. Men ærlig talt. Nei nå ble jeg faktisk overrasket. Gå på jobb og vær fornøyd med 675.000 i lønn. Det er muligens forskjell på arbeidstimer på forskjellige arbeidsplasser. Men har 2 venninner som er sykepleiere, de jobber 8 timer pr dag altså vanlig arbeidsdag. Dere jobber skift, men det er det da flere enn dere som gjør, og som også har stressende dager. Og som har MYE mindre betalt enn dere Nei jeg ble så overrasket. Dere får ha en fin arbeidsdag og vær glad for lønnen dere har. Det er en god lønn! Anonymkode: f1b0d...858 Har lærere korte arbeidsdager og masse frie? Sist jeg sjekket hadde lærere 5 uker ferie, 43 t arbeidsuke(gjerne lengre, må ikke glemme alle møter/oppfølging/utviklingssamtaler osv. Anonymkode: 3bbae...efd 23 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #4 Skrevet 17. januar 2024 Klage klage men sykepleiere skal dem bli.. Anonymkode: 1d637...275 9
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 Hva jobber du med? Jobber du kun på dagtid og piper litt når du må inn noen timer på julaften før du får gå hjem kl 12? Prøv å jobbe helger /netter /ferier/høytidsdager med minimalt med søvn i mellom skiftene. Jeg er ikke sykepleier, men unner dem hver ei krone.Selv har jeg mye bedre betalt som skiftarbeider i annen industri. Anonymkode: 84ee3...3eb 27 3 8
Grandidosa83 Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ser på nyhetene nå at en sykepleier har en gjennomsnittslønn på 675.000!! Altså, jeg har hatt sympati med dere når dere har klaget, for jeg trodde faktisk dere hadde en dårlig lønn. Men hvem f... klager over en lønn på 675.000 ? Skam dere. Nå er dere faktisk på lik linje som lærere. Klage, klage og klage på lønn. Null sympati med dere - null! Jada, dere jobber nok mye, mer enn lærere som har korte arbeidsdager og masse ferie. Men ærlig talt. Nei nå ble jeg faktisk overrasket. Gå på jobb og vær fornøyd med 675.000 i lønn. Det er muligens forskjell på arbeidstimer på forskjellige arbeidsplasser. Men har 2 venninner som er sykepleiere, de jobber 8 timer pr dag altså vanlig arbeidsdag. Dere jobber skift, men det er det da flere enn dere som gjør, og som også har stressende dager. Og som har MYE mindre betalt enn dere Nei jeg ble så overrasket. Dere får ha en fin arbeidsdag og vær glad for lønnen dere har. Det er en god lønn! Anonymkode: f1b0d...858 Alle har rett til å jobbe for bedre lønnsvilkår for seg selv, men det er ingen tvil om at Sykepleierforbundet har vært flink til å selge inn et virkelighetsbilde som ikke helt stemmer med realitetene. I denne forbindelse er de flink til å vri fokus vekk fra utbetalt lønn til grunnlønn, som igjen gir mer sympati. Hovedutfordringen i Norge er dog gjerne at «alle» har en litt feil oppfatning av hva som er gjengs lønnsnivå. Endret 17. januar 2024 av Grandidosa83 14 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 De bør klage på underbemanning og miljømessige forhold på jobb, så samsvarer lønnen i dag med det de egentlig er ansatt som. Slik det er nå har New Public Management og politikerne ødelagt helsevesene, så forstår at de klager når de må ofte helsa, og ikke får mer for strevet. Men det er nok arbeidsbelastningen som er hovedproblemet, ikke lønnen. Anonymkode: 85c39...09b 24 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Jeg blir også nysgjerrig på hva du hadde forventet å tjene i året ved å jobbe hver tredje helg, hver jul, hver påske, 17. mai, ish 6 nattevakter pr mnd, ish 12 kveldsvakter på en mnd? Hvor mye skulle du hatt i lønn for å bli utsatt for vold på jobb? Eller smitte? Hvor mye skulle du hatt i lønn for å aldri være bra nok på jobb, ikke ha lunsjpauser, utføre jobb som ifølge forskning er helsefarlig (turnusarbeid), altså jobb som øker risikoen for flere alvorlige sykdommer. Håper du gir meg et fornuftig svar på det. Lurer også på hva du jobber med og hvor mye du tjener? Anonymkode: 131ca...980 28 20
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ser på nyhetene nå at en sykepleier har en gjennomsnittslønn på 675.000!! Altså, jeg har hatt sympati med dere når dere har klaget, for jeg trodde faktisk dere hadde en dårlig lønn. Men hvem f... klager over en lønn på 675.000 ? Skam dere. Nå er dere faktisk på lik linje som lærere. Klage, klage og klage på lønn. Null sympati med dere - null! Jada, dere jobber nok mye, mer enn lærere som har korte arbeidsdager og masse ferie. Men ærlig talt. Nei nå ble jeg faktisk overrasket. Gå på jobb og vær fornøyd med 675.000 i lønn. Det er muligens forskjell på arbeidstimer på forskjellige arbeidsplasser. Men har 2 venninner som er sykepleiere, de jobber 8 timer pr dag altså vanlig arbeidsdag. Dere jobber skift, men det er det da flere enn dere som gjør, og som også har stressende dager. Og som har MYE mindre betalt enn dere Nei jeg ble så overrasket. Dere får ha en fin arbeidsdag og vær glad for lønnen dere har. Det er en god lønn! Anonymkode: f1b0d...858 Hvor jobber denne sykepleieren? Det er hvertfall 100 000 kr mer enn hva jeg tjener i året med tillegg ,og 10 års annsinitet. Men nå klager ikke jeg på lønna heller. Skal jeg klage på noe er det for mye arbeid på for få hender. 9 av 10 ganger går jeg hjem etter aftenvakt, uten å ha mulighet til å spise, og knapt gå på do. Da gjerne etter å være 30 min på overtid. Kunne ha prioritert å spise, men da er jeg enda lengre på overtid, og om jeg har dagvakt dagen etter, så blir det veldig lite tid da jeg ikke er hjemme før midnatt. Anonymkode: 2b8d9...36d 19 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 Jeg tror du bør tenke litt over hva gjennomsnitt betyr. I praksis betyr det at en liten andel tjener mer, og trekker snittet opp, men at flesteparten tjener langt mindre. Anonymkode: 993b4...c39 4 6
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 Jeg er helt enig! Sykepleiere har god lønn! De gjør en viktig og krevende jobb, og jeg unner dem absolutt den lønna de har. Men i en årrekke er det blitt fremstilt som at sykepleier er et kraftig underbetalt lavlønnsyrke, og det stemmer virkelig ikke! Når det da klages på lønnen i det vide og brede, så mister jeg all respekt. At det så absolutt er rom for bedring i arbeidsvilkårene tviler jeg ikke på! Men da er det dette som burde frontes - ikke lønna! Selvsagt er det tøft å jobbe turnus, kveld natt og helligdager - men sykepleiere er langt fra den eneste yrkesgruppen som gjør dette. Det slett ikke uvanlig! Anonymkode: 8bdde...dfb 16 4
Topsi Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 Jeg jobber 85%, det der er 150 000 mer enn jeg tjener, så ja. Jeg klager gjerne på lønna. Hadde 529 000 inkludert alle tillegg ifjor 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har lærere korte arbeidsdager og masse frie? Sist jeg sjekket hadde lærere 5 uker ferie, 43 t arbeidsuke(gjerne lengre, må ikke glemme alle møter/oppfølging/utviklingssamtaler osv. Anonymkode: 3bbae...efd Å det tullet der gidder jeg ikke å høre på. Det er noe lærere forteller seg selv hele tiden. Dere har fri / ferie når skolene har fri. Og fri på inneklemt dager. Avspasering titt og ofte. Så den diskusjonen gidder jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: f1b0d...858 23 5
Gliffy Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg blir også nysgjerrig på hva du hadde forventet å tjene i året ved å jobbe hver tredje helg, hver jul, hver påske, 17. mai, ish 6 nattevakter pr mnd, ish 12 kveldsvakter på en mnd? Hvor mye skulle du hatt i lønn for å bli utsatt for vold på jobb? Eller smitte? Hvor mye skulle du hatt i lønn for å aldri være bra nok på jobb, ikke ha lunsjpauser, utføre jobb som ifølge forskning er helsefarlig (turnusarbeid), altså jobb som øker risikoen for flere alvorlige sykdommer. Håper du gir meg et fornuftig svar på det. Lurer også på hva du jobber med og hvor mye du tjener? Anonymkode: 131ca...980 Men det er jo helt andre ting enn lønna som er problemet her. Det er jo alle de tingene du sier her som gjør at sykepleiere har det dårlig på jobb, ikke lønna. 10 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #15 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har lærere korte arbeidsdager og masse frie? Sist jeg sjekket hadde lærere 5 uker ferie, 43 t arbeidsuke(gjerne lengre, må ikke glemme alle møter/oppfølging/utviklingssamtaler osv. Anonymkode: 3bbae...efd Det stemmer ikke. De har flere mnd ferie. Anonymkode: c447e...f54 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #16 Skrevet 17. januar 2024 Gliffy skrev (Akkurat nå): Men det er jo helt andre ting enn lønna som er problemet her. Det er jo alle de tingene du sier her som gjør at sykepleiere har det dårlig på jobb, ikke lønna. Men dette er jo ting som er helt vanlig i vår arbeidsdag, og derfor bør lønna reflektere hva vi utsetter oss for. Hadde vi sluppet alt det jeg skriver, jobbet fra 08-16 mandag til fredag, ikke blitt utsatt for smitte, vold, hatt lunsjpauser etc, så hadde jeg også vært fornøyd med min maxlønn som er 550.000 i året. Anonymkode: 131ca...980 8 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #17 Skrevet 17. januar 2024 Sykepleiere er verdt hver en krone, og enda mer en de allerede får. De pengene du snakker om det er ikke «grunnlønn». Det er ikke lønna de har i bunn, for den er mye lavere. Jeg synes at sykepleiere som står på; dag, kveld, natt, helg, røde dager, julaften, nyttår: alt som er. De burde kunne fått grunnlønn verdt 675 000kr. Og så kunne de fått alt det andre av tillegg på toppen. De er der med alle som er syke. De tar vare på alle som trenger det. De psykisk syke, de eldre, de med alzheimers ol. De er der og tar vare på oss. De er virkelig verdt hver en eneste krone og mer enn de har i dag. På mange måter er de like mye verdt enn leger. Legen ser pasienten littegran, men det er sykepleieren som faktisk «pleier» pasienten, og tar vare på dem. Anonymkode: 8ce0f...775 8 4 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #18 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å det tullet der gidder jeg ikke å høre på. Det er noe lærere forteller seg selv hele tiden. Dere har fri / ferie når skolene har fri. Og fri på inneklemt dager. Avspasering titt og ofte. Så den diskusjonen gidder jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: f1b0d...858 Nei, lærerene har ikke fri hver gang barna har fri, de har ikke fri på inneklemte dager men har planleggingsdager etc. Og nei, gjennomsnittslønnen for en sykepleier er ikke 675 000, men 537 000. Noen få tjener 620 og mer, men de som tjener 675 000 jobber mye overtid, og det kan man ikke regne inn. en som jobber på kiwi kan jo også tjene en million i året om de jobber nok riner med 100 % overtid. Søsteren min har max ansenietet og videreutdannelse og tjener ca 600 000 i året inkludert alle tillegg for kveld, natt, helg, helligdager. Hun jobber ikke overtid fordi hun har et liv. Anonymkode: 6c50c...235 9 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #19 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å det tullet der gidder jeg ikke å høre på. Det er noe lærere forteller seg selv hele tiden. Dere har fri / ferie når skolene har fri. Og fri på inneklemt dager. Avspasering titt og ofte. Så den diskusjonen gidder jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: f1b0d...858 "Den diskusjonen der evner jeg ikke å forstå og derfor kan jeg ikke bruke tid på den"* Anonymkode: 180cf...eda 13 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #20 Skrevet 17. januar 2024 Kjenner faktisk også at jeg blir litt lei meg over hvor få som tydeligvis setter pris på jobben vi sykepleiere gjør. Håper dere som kommer med ekle utsagn og kommentarer på nettet, iallfall behandler sykepleieren som hjelper deg/din familie ved sykdom, med respekt. Anonymkode: 131ca...980 3 4 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå