AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #1 Skrevet 17. januar 2024 Dere som har slitt med kroniske store søvnproblemer over lang tid (type flere år), dere som virkelig har slitt og det har gått utover psyken deres og som måtte ha sykmeldt dere i perioder. Hvordan har dere løst dette på et mer permanent vis? Sykmelding over lengre tid i enten delvis eller fullt? Gått ned i stilling? Jeg snakker ikke om å bare sove litt mindre noen få dager her og der, snakker om at man knapt sover i det hele tatt over lengre perioder hvor man har forsøkt det meste. Alle sover jo dårligere i perioder og kan ha en dårlig natt i ny og ne. Jeg tenker på kroniske søvnlidelser over år. Anonymkode: df201...40d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #2 Skrevet 17. januar 2024 Jeg fikk kroniske søvnvansker (av den alvorlige typen) flere år etter jeg ble kronisk syk og ufør av andre ting, så jeg kan ikke uttale meg om det praktiske. Men hadde jeg vært i jobb, så hadde jeg måttet sykemelde meg. Har vært veldig opptatt av å finne løsning på problemet, og ha prøvd mye forskjellig. Også medisin, men det er en heller dårlig løsning på sikt. Det som har fungert har vært en kombinasjon av flere ting: Kosthold. Jeg unngår ultraprosessert mat, sukker, koffein, brus, etc. Mye grønt, og godt fett fra avokado, kaldpresset olivenolje, litt ubehandlede nøtter som valnøtter, paranøtter.. Regelmessig spise næringstett mat som rødt kjøtt, fet og hvit fisk, egg. Ikke pølser og fiskepinner så klart, men rene produkter. Tilskudd av magnesium, b12, b-kompleks, og kalium. PUST og tilstedeværelse. Altså jobbe aktivt med dyp pust gjennom dagen for å hjelpe roe ned nervesystem. Affirmasjoner ved leggetid, slik at hjernen har noe enkelt å fokusere på som kan ta vekk tankekjør Frisk luft/mosjon Når det gjelder vitaminer og mineraler, så tok det lang tid før jeg forstod behovet fordi alle blodprøver var ok. Men jeg fant ut at b-12 lå i den nedre delen av skalaen, og at man kunne få symptomer fra nervesystemet i slike tilfeller. Jeg har tatt b-12 dråper fra helsekosten som har fungert bra, men man kan også vurdere om b-12 sprøyter eller Behepan er et bedre valg. Blodet henter mineraler fra kroppen for å ikke gå tom, slik at blodprøver viser ikke nødvendigvis et reellt bilde av hvor mye mineraler du faktisk har for bruk i kroppen. Både magnesium og kalium er veldig viktig for nervesystem, og sistnevnte kan være vanskelig å få i seg nok av (nyere internasjonale anbefalinger er vel opp mot 4500 mg daglig). Man skal dog være forsiktig med å ta for mye kalium i form av tilskudd, og følge anbefalte doseringer med mindre annet er avtalt med lege. Hvis du er en som trener/svetter mye, så mister kroppen mye elektrolytter, og da er det desto viktigere med påfyll. Med magnesium er det viktig med et godt tilskudd som gir optimalt opptak. Dvs styr unna multivitaminer og tilskudd som er tilsatt maltoksetrin. Produktene fra biolife og solaray (helsekosten) er lettere å variere med doser da hver kapsel er 175 mg. Begge er også satt sammen av flere typer magnesium samt urter for best opptak. Den fra Biolife har best sammensetning etter min erfaring. Mine søvnproblemer er ikke over, men de er veldig mye bedre. Jeg har langt mindre oppvåkninger, og har dypere søvn. Før brukte jeg 4-5 timer på å sovne, for å så våkne igjen etter kort tid, bruke lang tid på å sovne igjen, og våkne med en gang. Nå er det mer vanlig at jeg sover 5-6 timer i strekk. Anonymkode: bea62...2a8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå