Gå til innhold

Sykmeldt fra jobben jeg har ved siden av uføretrygd, hva vil skje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva vil skje når/hvis jeg blir sykmeldt i over et år? Jeg har vel ikke krav på noe AAP eller noe slikt? 

Det er snakk om 100% ufør og en 20% stilling. Jeg tjener under grensa for å få trekk i uføretrygda.

Anonymkode: 7d965...abb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du at du skal gå over på aap og ende opp med 120% ufør? Aap krever minst 50% nedsatt arbeidsevne uansett….

Du er ferdig arbeidsevnevurdert med din 100%ufør. 

Anonymkode: 03f8f...28e

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Etter det året er det kun uføretrygd igjen. Da må du eventuelt be om permisjon fra jobb om du ønsker deg tilbake. 

Anonymkode: e958f...7bd

Skrevet

Hva om man er 90% ufør, og blir sykmeldt fra en 15% stilling?

Anonymkode: 66b50...356

Skrevet

Man kan ikke få mer enn 100% ufør. Du er jo ikke uten inntekt, å disse ytelsene er jo inntekssikring når man ikke har muligheten til å jobbe. 

Anonymkode: bc597...804

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tenker du at du skal gå over på aap og ende opp med 120% ufør? Aap krever minst 50% nedsatt arbeidsevne uansett….

Du er ferdig arbeidsevnevurdert med din 100%ufør. 

Det var akkurat det jeg IKKE tenkte. Er nok ordet "vel" jeg ikke skulle ha hatt med i den setningen da det kan misforstås. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har vel ikke krav på noe AAP eller noe slikt? 

Retter det til "Jeg har jo ikke krav på noe AAP eller noe slikt?" 

Problemet er at jeg er redd jeg ikke blir ferdigbehandlet/friskmeldt før de 12 mnd er oppbrukt. TIng tar tid i helsevesenet og jeg venter fortsatt på siste operasjon og opptrening. 

Jeg er derfor redd for at NAV bare vil arkivere meg etterpå, og ikke prøve å hjelpe meg videre slik jeg tror de på AAP får. Jeg vet heller ikke hva arbeidsplassen vil gjøre når den tiden kommer, om jeg da risikerer å bare falle ut og bli oppsagt? Den økonomiske biten driter jeg i, men jeg vil gjerne ha noe å fylle dagene med når jeg har blitt frisk igjen.   

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var akkurat det jeg IKKE tenkte. Er nok ordet "vel" jeg ikke skulle ha hatt med i den setningen da det kan misforstås. 

Retter det til "Jeg har jo ikke krav på noe AAP eller noe slikt?" 

Problemet er at jeg er redd jeg ikke blir ferdigbehandlet/friskmeldt før de 12 mnd er oppbrukt. TIng tar tid i helsevesenet og jeg venter fortsatt på siste operasjon og opptrening. 

Jeg er derfor redd for at NAV bare vil arkivere meg etterpå, og ikke prøve å hjelpe meg videre slik jeg tror de på AAP får. Jeg vet heller ikke hva arbeidsplassen vil gjøre når den tiden kommer, om jeg da risikerer å bare falle ut og bli oppsagt? Den økonomiske biten driter jeg i, men jeg vil gjerne ha noe å fylle dagene med når jeg har blitt frisk igjen.   

NAV er ferdig med deg. Det du kan be om er ulønnet permisjon etter sykemeldingsperioden. Gi arbeidsgiver en tidslinje for når du tror du blir friskmeldt igjen. 
NAV forholder seg til regelverket. Du er ferdig arbeidsavklart fra deres side.
Men du kan be om vurdering for en utplassering i en VTA bedrift. Da utelukkende for for at du skal få dekket behovet for å fylle dagene. Lønnen er symbolsk

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva vil skje når/hvis jeg blir sykmeldt i over et år? Jeg har vel ikke krav på noe AAP eller noe slikt? 

Det er snakk om 100% ufør og en 20% stilling. Jeg tjener under grensa for å få trekk i uføretrygda.

Kan noen forklare meg hvordan man er innstilt som 100% ufør, men likevel jobber 20%? Hvorfor er man da ikke 80% arbeidsufør?

Jeg lurer oppriktig, er ikke ute etter å «ta» noen her. Fint om noen kan forklare meg, ta gjerne med eksempler

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Labello skrev (12 minutter siden):

Kan noen forklare meg hvordan man er innstilt som 100% ufør, men likevel jobber 20%? Hvorfor er man da ikke 80% arbeidsufør?

Jeg lurer oppriktig, er ikke ute etter å «ta» noen her. Fint om noen kan forklare meg, ta gjerne med eksempler

Kanskje fordi det er liten sannsynlighet for å få seg en passende jobb i 20% og kanskje med krav om tilrettelegging og det hele?

Anonymkode: cd87b...cd1

Skrevet
Labello skrev (4 minutter siden):

Arbeidsevnen kan endre seg i løpet av livet, også for de som er 100% ufør. Kanskje har det kommet nye behandlingsmetoder, symptombildet har endret seg etc. Noen uføre har en liten restarbeidsevne, men ofte ikke nok eller stabilt nok til at en arbeidsgiver vil satse på de, og de blir dermed 100% ufør. 

De som har er 100% ufør kan jobbe litt ved siden av og tjene inntil 0,4 G (47 448 kroner) i året uten at det får konsekvenser for utbetalingen av uføretrygden. Etter det så trekkes en i trygd etter et bestemt system, men det skal visst alltid lønne seg å jobbe fremfor å "bare" få trygd. Hvis det ikke går, så faller en ned på uføretrygda igjen. 

Jeg var ufør i 10 år og måtte igjennom mye behandling og utprøving før jeg i det hele tatt kunne begynne å tenke på å jobbe litt ved siden av. Greide å finne en arbeidsplass som var villig til å tilrettelegge for meg, slik at jeg kunne stå i en ordinær jobb i 15%. Det var godt å kjenne at jeg kunne greie "noe", og jeg håper jeg skal greie å stå i den jobben ei god stund fremover. 

Jeg har ikke hatt annet enn noen få egenmeldingsdager i jobben min, så jeg vet ikke hvordan det vil bli hvis jeg blir sykmeldt som TS.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

NAV er ferdig med deg. Det du kan be om er ulønnet permisjon etter sykemeldingsperioden. Gi arbeidsgiver en tidslinje for når du tror du blir friskmeldt igjen. 
NAV forholder seg til regelverket. Du er ferdig arbeidsavklart fra deres side.
Men du kan be om vurdering for en utplassering i en VTA bedrift. Da utelukkende for for at du skal få dekket behovet for å fylle dagene. Lønnen er symbolsk

Tull. Det går selvfølgelig an å be om vta, men det går da like greit å be om helt normal oppfølging mot arbeid. Vil ikke jobben gi permisjon kan du registrere deg som arbeidssøker ts. Du har rett til samme oppfølging mot arbeid som en som kunne mottatt aap etter at sykepengeretten opphører.

Anonymkode: e958f...7bd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva om man er 90% ufør, og blir sykmeldt fra en 15% stilling?

Er dette reelt? Da bør man vel søke om 100% ufør? 

Anonymkode: afd76...0a0

Skrevet
Labello skrev (3 timer siden):

Tror det blir vanskelig og vurdere noen til 80% ufør. 
jeg var 100% ufør ( som i og ikke klare og gå i butikken selv ) da jeg ble 100% ufør. Nå har jeg en god periode og jobber ca 40%. Det betyr ikke at jeg har 40% inntektsevne. For hva skjer neste måned? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er rimelig sikker på at du ikke har rett til verken sykepenger eller AAP når du har 100% uførepensjon. 

Anonymkode: 68a39...406

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er dette reelt? Da bør man vel søke om 100% ufør? 

Det er reelt ja😄Det var nav som satte 10% restarbeidsevne. Og i rette jobben hadde det nok gått fint. 🥹Har sagt opp. Igjen. Pga kroppen svikter. Tror ikke jeg har sykepengerett pga høy uføregrad.

Skrevet

Du får ikke aap nei når du allerede er vurdert til 100 %, for det er ikke noe arbeidsevne å vurdere… så dersom du ikke klarer å gå tilbake til jobben i løpet av sykemeldingsperioden er det uføretrygden som står. Men spør evt på NAV, dette er slik jeg forstår det - men de vet jo nøyaktig hva som gjelder. 

Anonymkode: 9f58d...4a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er reelt ja😄Det var nav som satte 10% restarbeidsevne. Og i rette jobben hadde det nok gått fint. 🥹Har sagt opp. Igjen. Pga kroppen svikter. Tror ikke jeg har sykepengerett pga høy uføregrad.

Du har rett på sykepenger i et år på lik linje med andre ansatte.

Har på følelsen at de fleste små stillinger (10-30%) i realiteten egentlig ikke er så små. En blir ansatt i f.eks en 15% stilling med arbeidsmengde som krever en 25%. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har på følelsen at de fleste små stillinger (10-30%) i realiteten egentlig ikke er så små. En blir ansatt i f.eks en 15% stilling med arbeidsmengde som krever en 25%. 

Dette stemmer i mitt tilfelle😌Jeg har heller ikke råd til bil, og avhengig av vær/kollektiv bruker jeg enkelte dager 2,5 t på reise t/r for noen få timer jobb🫣Med store smerter og besvimelse ble det for rått. Men jeg har ikke noe skills jeg kan bruke på å jobbe hjemmefra🫤Veldig synd, fordi med tilrettelegging/rett jobb kunne jeg jobbet 10-15% fast, og i bedre perioder 30%. Men det er en utopi dessverre.

Skrevet

Dersom du har 100% uføretrygd får du vel ikke sykepenger ut over arbeidsgiverperioden i tillegg ? 

Anonymkode: 005dd...ac1

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer det, da? 

Anonymkode: 2b388...61c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...