Gå til innhold

Bekymringsmelding for deprimert person

Mildys

Anbefalte innlegg

Kan man sende bekymringsmelding for ei dame som er alvorlig deprimert?

Jeg er fullstendig utslitt. Dere som har opplevd å bli fullstendig spist opp av noen som ikke ønsker hjelp fra psykolog men ønsker at du skal stille opp hele tiden og fikse problemer. Erfaringer?

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem er denne damen for deg?

Anonymkode: db27c...69f

Vi ble venninner høst 23 og det startet fint. Alt var fint de første ukene før hun begynte med å vise andre sider av seg selv. Nå er hun for meg ei tidligere venninne og nå kun bekjent. Det jeg føler for henne nå er kun som medmenneske.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mildys said:

Vi ble venninner høst 23 og det startet fint. Alt var fint de første ukene før hun begynte med å vise andre sider av seg selv. Nå er hun for meg ei tidligere venninne og nå kun bekjent. Det jeg føler for henne nå er kun som medmenneske.

Jeg tenker du må tenke på deg selv. Du må ta avstand. Hvis du kjenner noen av hennes familie, kan du vurdere å ta kontakt og gi dem en bekymringsmelding, men utover det er det lite du kan - og bør - gjøre. Skjerm deg selv, det er alt jeg har av råd å gi. Du er ikke en hobbypsykolog. Du skal heller ikke føle ansvaret av et annet menneskets liv i dine hender. Du kan skrive en melding «Hei. Jeg forstår du har det tøft og vanskelig, og jeg ønsker å være her for deg, men jeg ville anbefalt at du får hjelp av profesjonelle. Hvis du trenger hjelp til å ta det steget, hjelper jeg deg gjerne. Jeg har dessverre ikke anledning til å stille opp for samtaler fremover, og trenger litt tid for meg selv og mitt liv.». Noe i den duren. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter hun bør hun snakker med andre. Å bruke venner er ikke greit. En ting er å si noe, men ikke tømme seg. Det er ikke din jobb og ikke er det godt for deg heller. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe inn en bekymringsmelding til fastlegen hennes, de har taushetsplikt, i motsetning til familien hennes. Det er et ganske nytt vennskap til at du skal være omsorgsperson, er det ingen i familien sin hun kan betro seg til? 

Anonymkode: a2094...51e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det du som opprettet en tråd om denne venninnen som nå har flyttet litt lengre unna og det blir langt for deg å kjøre til henne etter jobb? 

Dette er et kort vennskap, og du kan absolutt trekke deg ut mer og mer. Venner kan hjelpe, og skal hjelpe.. men om hun ikke ønsker hjelp, så kan du ikke ta den rollen 

Anonymkode: c7a0a...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ringe inn en bekymringsmelding til fastlegen hennes, de har taushetsplikt, i motsetning til familien hennes. Det er et ganske nytt vennskap til at du skal være omsorgsperson, er det ingen i familien sin hun kan betro seg til? 

Ja, ts kan melde til fastlegen (eller kommunelegen om fastlegen er ukjent for ts), men venninnen vil neppe følge det opp om psykolog er uaktuelt. Fastlegen kan jo ikke tvinge henne til å møte.

Anonymkode: a630c...0af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (På 16.1.2024 den 23.35):

Sliter hun bør hun snakker med andre. Å bruke venner er ikke greit. En ting er å si noe, men ikke tømme seg. Det er ikke din jobb og ikke er det godt for deg heller. 

Ja det er sant. Utrolig krevende og vanskelig.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 10.08):

Ja, ts kan melde til fastlegen (eller kommunelegen om fastlegen er ukjent for ts), men venninnen vil neppe følge det opp om psykolog er uaktuelt. Fastlegen kan jo ikke tvinge henne til å møte.

Anonymkode: a630c...0af

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 3.03):

Er det du som opprettet en tråd om denne venninnen som nå har flyttet litt lengre unna og det blir langt for deg å kjøre til henne etter jobb? 

Dette er et kort vennskap, og du kan absolutt trekke deg ut mer og mer. Venner kan hjelpe, og skal hjelpe.. men om hun ikke ønsker hjelp, så kan du ikke ta den rollen 

Anonymkode: c7a0a...290

Nei det er ikke meg. Hun bor i samme by som meg og hun har ikke jobb. At hun går hjemme og har begrenset omgangskrets gjør henne intens på meldinger og hun ringer mye. Også i arbeidstiden min. 

Det er sant. Jeg vil trekke meg mer ut og gjøre meg mindre tilgjengelig for henne.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 23.32):

Jeg tenker du må tenke på deg selv. Du må ta avstand. Hvis du kjenner noen av hennes familie, kan du vurdere å ta kontakt og gi dem en bekymringsmelding, men utover det er det lite du kan - og bør - gjøre. Skjerm deg selv, det er alt jeg har av råd å gi. Du er ikke en hobbypsykolog. Du skal heller ikke føle ansvaret av et annet menneskets liv i dine hender. Du kan skrive en melding «Hei. Jeg forstår du har det tøft og vanskelig, og jeg ønsker å være her for deg, men jeg ville anbefalt at du får hjelp av profesjonelle. Hvis du trenger hjelp til å ta det steget, hjelper jeg deg gjerne. Jeg har dessverre ikke anledning til å stille opp for samtaler fremover, og trenger litt tid for meg selv og mitt liv.». Noe i den duren. 

Takk for gode råd og de ønsker jeg å følge. Jeg føler meg som en hobbypsykolog og det tærer på. Det er alt for stort ansvar for ei venninne å takle. Jeg kjenner lite til familien men det er noe jeg fikk lyst til å gjøre. Uansett hva som skjer med henne videre vil jeg se tilbake på å vite at jeg gjorde alt jeg kunne. Fint forslag til melding jeg kan sende til henne.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 2.04):

Hun kommer fra en familie med flere med psykiske problemer og jeg mistenker at hun sliter mye på den lille omgangskretsen hun har. Det kommer fra måten hun beskriver familie dynamikken på og hva hun forteller fra samtaler med foreldre og søsken. 

Bekymringsmelding til fastlegen, det vil jeg gjøre på mandag.

Endret av Mildys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...