Gå til innhold

Hvor mye kattesand har dere i kattedoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker everclean. Leste på esken at man skal fylle 7 cm dypt så jeg gjorde det. Det er 2 sånne små pakker everclean eller 1 stor i vår dokasse. Men det er jo kjempemye? Vi har bare en kattunge. Det meste sparkes ut og ligger strødd utover hele rommet doen står i, kattungen bruker lang tid på å grave ned etter seg, og leker og slapper av i all sanden. Det tar også så utrolig lang tid å gå gjennom all sanden på jakt etter de bittesmå bæsjeklumpene. Får problemer med øyne og nese resten av dagen etter å holdt på med dokassen også. Endte med å ta ut en del i kveld for å se om det blir bedre. 

Anonymkode: 30d64...59b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker også everclean, bruker ikke fullt en stor boks når vi fyller i sand. Tar veldig raskt å tømme for klumper opplever jeg.

Fyller på med litt sand etter hvert. Vår katt er 6 mnd.

Anonymkode: 2535e...47e

Skrevet

Har 2 kattekasser og en 10L everclean holder iallfall til å fylle begge. Tror det er 7cm dypt da. 7cm er jo ikke såå mye. Har du veldig stor kasse? Kan være lurt å ha en litt mindre en til kattungen :)

Anbefaler kattedo med lokk eller høy kant så blir det mindre søl.

Jeg bruker maske når jeg skifter sand og så må du helle sakte så det ikke støver så fælt. Det er ubehagelig å puste inn det støvet, jeg reagerer også litt. Du kan jo forsøke annen type Everclean da, noen av dem har litt irriterende parfyme...

Anonymkode: 2f58d...543

Skrevet

Jeg bruker ikke en halv eske en gang når jeg fyller i, og det holder i massevis. Bruker everclear nå, men har forsøkt diverse andre merker, både fra matbutikk og plantasjen og musti sine egne merker. Everclear er defintivt best og mest lønnsomt, selv om det koster mest i utgangspunktet. Men det var en digresjon 😂 fyller som sagt litt i underkant av en halv stor eske. Da er det rikelig i vår do iallefall. Katten er 6 mnd gammel, men ganske stor for alderen. Fyllte samme mengde til vår forrige katt som var voksen. 

Skrevet

Du trenger ikke mye til en kattunge. Jeg hadde en eske på cirka A4 til min.. og bare noen få cm høy.. Nå når hu er voksen vet jeg ikke størrelsen på kassen, men bruker vel en everclean på 6 liter oppi?

Skrevet
neon_sun skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker ikke en halv eske en gang når jeg fyller i, og det holder i massevis. Bruker everclear nå, men har forsøkt diverse andre merker, både fra matbutikk og plantasjen og musti sine egne merker. Everclear er defintivt best og mest lønnsomt, selv om det koster mest i utgangspunktet. Men det var en digresjon 😂 fyller som sagt litt i underkant av en halv stor eske. Da er det rikelig i vår do iallefall. Katten er 6 mnd gammel, men ganske stor for alderen. Fyllte samme mengde til vår forrige katt som var voksen. 

Alt for lite

Anonymkode: 16b14...9e9

Skrevet

Til den ene katten har vi sikkert ca 8 cm, den andre bare rundt 3. 

Hannkatten vil ha mest sand, hunkatten er ikke så glad i mye sand, da tisser hun ofte utenfor kassa. Hennes do må vaskes mye oftere enn hannkattens så jeg foretrekker å ha godt med sand i kassa.

Anonymkode: d61c7...00e

Skrevet

Vi har en ganske stor do til to katter, og jeg fyller ca en halv eske Everclean.

Blir det for mye blir det som du beskriver,  og er det for lite sand legger tisset seg rett på bunnen og blir mer stress å fjerne, og det blir vanskeligere for kattene å grave over.  Det er bare å prøve seg fram  så merker du raskt hva som er best hos dere.

Gjest vintersolverv
Skrevet

Da vi hadde katt hjemme hadde vi bare litt vanlig sand  i bunnen på eska, ikke mye i det hele tatt. Det er ingen regler på dette. Det er klart produsenten vil at du skal bruke mer.... Bare for all del ikke bruk de parfymerte, det er veldig skadelig for kattene å puste inn støv som i tillegg er  parfymert.
Jeg bruker miljøvennlige råbillige trepellets som ikke lukter og som kan kastes i komposten. Blir til fin gjødsel for kjøkkenhagen min istedenfor alt det avfallet.

Skrevet

Det er best å ha mye sand i kassene, vi har en stor en, og bruker nesten en hel eske av de store med everclean. Sanden holder lenge, om man tømmer den for urin og avføring, og de fleste katter liker å grave godt.

Med en liten kattunge ville jeg begynt med en liten kasse. Det er vanlig at de leker seg i sanden.

Hvor liten er den? Det er ofte anbefalt å bruke pellets istedenfor sand til de minste kattungene, fordi de leker, og spiser, sanden. Også gå over til sand når de er litt større.

Anonymkode: 205aa...158

Skrevet

Ca 5 cm katt på 9 og 18 år  😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt for lite

Anonymkode: 16b14...9e9

Hvorfor det? Katten er fornøyd, gjør kun fra seg i kassen. Hvor mange cm det er er jeg usikker på, men det er iallefall 5/6 cm. Og med å renske den 1 gang for dagen, er den fin og forholdsvis ren. Vi har hatt en stor boks i ca 3 eller 4 uker nå. 

Skrevet

Jeg bruker å everclean , bruker 1 10l i doen til mine 2 voksene katter å har gjort det siden jeg fikk den første som liten baby 🥹 men er ikke noe uting å bruke mye , du må bare rense 😀 jeg renser doen dems en gang om dagen , bruker 2 store eller 3 små i mnd 😀 de er innekatter ufrivillig (naboens katter skader dem så er får dyrt å ha dem ute å i tilegg så gikk siste grensa når den ene katten min ble så redd får ytterdøra at den begynte å tisse ut hele soverommet siden den ikke tørte å gå ut derfra , så heldogvis er de unge å klarte å tilpasse seg sånn tålig😊 de er værtfall trygge fra ukastrerte hannkatter😅 )

Anonymkode: 89053...335

Skrevet

Bruker ikke kattsand men trepellets. Har oppi så det såvidt dekker bunnen (kanskje under halvliteren). Null lukt, minimalt med søl og det koster meg rundt 200,- i året å ha do inne til en katt. Plukker ut skiten når den er lagt og  bytter ut alt innhold to ganger i uka ca. Går i matsøpla/komposten.

Anonymkode: 1dce9...b96

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 21.23):

Bruker everclean. Leste på esken at man skal fylle 7 cm dypt så jeg gjorde det. Det er 2 sånne små pakker everclean eller 1 stor i vår dokasse. Men det er jo kjempemye? Vi har bare en kattunge. Det meste sparkes ut og ligger strødd utover hele rommet doen står i, kattungen bruker lang tid på å grave ned etter seg, og leker og slapper av i all sanden. Det tar også så utrolig lang tid å gå gjennom all sanden på jakt etter de bittesmå bæsjeklumpene. Får problemer med øyne og nese resten av dagen etter å holdt på med dokassen også. Endte med å ta ut en del i kveld for å se om det blir bedre. 

Anonymkode: 30d64...59b

2 cm, så fyller jeg på litt etterhvert. Har brukt 1/2 boks på 2 mnd nå. Finn ut hva som fungerer til din katt 

Anonymkode: 117c1...458

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...