Gå til innhold

Sliter med rygg og nakke smerter i en alder av 19

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lenge slitt med smerter i ryggen og nakken, uten å vite hvorfor. Jeg løfter verken tungt eller har en krevende jobb. Skyldte alltid på snora når jeg spilte saksofon, men fortsatte etter jeg sluttet.  Når søstrene mine var hjemme i juleferien kmt på hvor mye heng jeg hadde. Noe jeg egentlig aldri har tenkt på. Vi målte brystene mine og det visste seg at jeg hadde 43 og 45cm heng fra skuldrene, jeg er 159cm høy. Er brystreduksjon noe jeg kan få dekt om jeg drar til fastlegen? (Har ikke hatt noe drastisk vektnedgang)

Anonymkode: 2b09b...6f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke øvelser trener du for å styrke kjernemuskulaturen og nakke/skuldre? 

Anonymkode: 66bb9...93d

• Liker 2
Skrevet

Du burde først og fremst gå til en fysioterapeut som behandler og veileder deg i riktig opptrening så du får styrket muskulatur. Sørg også for god madrass og hodepute, nakken min "låses" når jeg ligger feil og ikke får riktig støtte til nakke og rygg. 

Anonymkode: 3a68c...412

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Endret av Ungdomskrisen
Skulle være anonym
Skrevet

Har du stillesittende jobb? Trener du?

Anonymkode: 9e860...899

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trener styrke og har en del dynamiske øvelser 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du stillesittende jobb? Trener du?

Jobber i barnehage og på sykehjem. Trener 2-3 ganger i uken

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber i barnehage og på sykehjem. Trener 2-3 ganger i uken

Anbefaler deg å dra til en fysioterapeut eller kiropraktor, og se hva de sier. Fysioen kan også gi deg øvelser du burde fokusere på i forhold til plagene dine.

• Nyttig 1
Skrevet

Slet med smerter i rygg og nakke da jeg var 17-18 år. Fikk oppfølging av fysioterapeut med styrkeøvelser, tøyeøvelser og pusteøvelser. Det hjalp en del. Så mulig å forsøke det først.

Anonymkode: 3345e...95c

• Liker 1
Skrevet

Heng? Dårlig holdning eller hengende bryster?

Anonymkode: 15758...b30

Skrevet

Jeg er like gammel som deg. Slet med ryggsmerter en periode, og det viste seg at ryggen min er litt skjev. Byttet skolesekk og kjøpte nye sko og det hjalp masse. Kiropraktor sa jeg var stiv og støl i ryggen, men kunne ikke si hva årsaken var. Går ikke til behandling noe sted i dag. 

Anonymkode: 97a70...190

Skrevet

Stress? 

Biter du tennene sammen? 

Anonymkode: b4d87...414

Skrevet

Prøv denne og se om det slipper taket :)

Anonymkode: b4d87...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har lenge slitt med smerter i ryggen og nakken, uten å vite hvorfor. Jeg løfter verken tungt eller har en krevende jobb. Skyldte alltid på snora når jeg spilte saksofon, men fortsatte etter jeg sluttet.  Når søstrene mine var hjemme i juleferien kmt på hvor mye heng jeg hadde. Noe jeg egentlig aldri har tenkt på. Vi målte brystene mine og det visste seg at jeg hadde 43 og 45cm heng fra skuldrene, jeg er 159cm høy. Er brystreduksjon noe jeg kan få dekt om jeg drar til fastlegen? (Har ikke hatt noe drastisk vektnedgang)

Det er mer sannsynlig at smertene stammer fra stive muskler. Dette kan skyldes flere ting. Jeg anbefaler deg å bestille time til en fysioterapeut. De undersøker deg og finner årsaken til smertene. De vil også gi smertelindrende behandling og gi deg øvelser. Du trenger ikke henvisning fra lege.

Anonymkode: 55adc...008

Skrevet

Enig med de som sier time hos fysioterapeut er på sin plass nå, da får du hjelp til å gjøre riktige øvelser og gjøre dem riktig.

Anonymkode: 498cc...6f8

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Trener styrke og har en del dynamiske øvelser 

Jeg tipper den treningen er for dårlig og nesten bortkastet. Få noen som vet hva de gjør til å hjelpe deg med trening. Og tren skikkelig. 

Anonymkode: 84a1f...9a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...