AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Type sted med under 2000 innbyggere, og utallige mil til nærmeste urbane sentrum. Hva ville du valgt? Anonymkode: 96322...daa
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Føler at alle mener du bør si bygda, men jeg er ganske knytta til storbyen som sted og kunne hatt en drittjobb bare fordi jeg elsker byen og ville dødd av ensomhet uten. Anonymkode: c160f...5b0
jegerrinne Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 Spørs hvordan du liker å bo. Om du vil ha alt tett på. Selv er jeg vokst opp i Tønsberg. Men flyttet på bygda med ca 2200 innbyggere. Nærmeste butikk 2mil. Nærmeste "by" 2.5mil unna. Og ja det stedet har by status men jeg klarer ikke å kalle det det. Og gubben som har vokst opp her sier når de prater om byen er det oslo🤣 Jeg stortrives på bygda kunne ikke en gang tenke meg å flytte inn i et boligfelt en gang. Deilig å kunne gjøre som en vil uten naboer som bryr seg på egen tomt. Samtidig har vi et utrolig samhold her vi bor. Hjelper hverandre naboer oss i mellom. Har vi lyst på en kopp kaffe er det bare å ta en tur til naboen. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Byen. Det går ikke an å bo på bygda. Hilsen bygdefødt. Anonymkode: 44244...974
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 Kommer jo litt an på livssituasjonen din. Er du ung? Nyutdannet? Uten erfaring? Ingen familie/forhold? Da hadde jeg lett tatt et par år på bygda, for å bygge erfaring og spare penger. Om jobben på bygda kan brukes som springbrett for å etterhvert få seg en fast stilling i byen. Meeeen - så spørs det jo også litt hvilket yrke du er innenfor. Noen yrker er en mye mer avhengig av å bygge kontakter og nettverk for å finne ny jobb og gode stillinger. Da kan det klokeste være den midlertidige jobben i byen likevel, om den kan være et springbrett videre. Anonymkode: 8d561...8cc
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 Jeg hadde valgt bøgda, lett!! Er så lei av å stå i kø i den byen her… Anonymkode: b6124...b12 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 Har prøvd bygda og det rett og slett ikke verdt det. Det er den verste tida i livet mitt, jeg var ensom og konstant deprimert. Jeg har senere i livet migrert til et nytt land med et språk jeg ikke kunne et ord av, og selv om det også har vært krevende til tider, så er det ingenting moy bygdelivet i Norge. Anonymkode: 4ed08...703
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Fascinerende når folk snakker om bygda, så er det 2000 mennesker der. Bygda jeg kommer fra har rundt 25 🤭 Hvor vil du bo, TS? Hvor lett er det for deg å få jobb? Anonymkode: 42f77...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 haha! Hvorfor spør du? På måten du skriver så har du jo allerede bestemt deg. Gidder ikke gi deg et råd engang. Anonymkode: e1735...ebd 4
Ullvott Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 (endret) Du må vurdere hva som passer best for deg selv, og utfra måten du skriver på har du jo bestemt deg. For meg trumfer fast jobb det meste, men jeg ville sett på bygdelivet som en midlertidig fase. Det er ingen ting i veien for å søke andre jobber selv om man er bosatt på et mindre tettsted og har fast jobb. Endret 17. januar 2024 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 Du tar selvfølgelig den jobben som er mest faglig interessant og spennende for deg. Anonymkode: accd7...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 Umulig å si uten å vite mer. For min del kommer det også an på bransje, hva slags stilling det er, arbeidsforhold og landskap/klima/natur. I en del bransjer er det veldig, veldig vanskelig å få fast stilling, f.eks. innen naturforvaltning i kommunen eller enkelte stillinger i kultusektoren. Får man tilbud om en slik fast stilling og det er drømmen, bør man absolutt gripe muligheten. Det er stor variasjon på arbeidsoppgavene i en del bransjer. I noen bransjer får man gjort veldig mye forskjellig, prøvd mye og utviklet seg på ulike felt når det er få ansatte i en mindre bedrift/kommune, mens man kun får én type oppgave om det er mange flere ansatte i en større bedrift/kommune. Hva ønsker du? Jeg er lærer, og hadde glatt valgt lille Åndalsnes med flotte fjell, men ikke Aremark med skog og flatt østfoldlandskap. Bor i by pga. mannens jobb, men drar til fjells så fort vi får muligheten. Men er man en som ofte spiser på nye og spennende restauranter, liker å ha stort kulturtilbud i umiddelbar nærhet, ikke være avhengig av bil etc., bør man kanskje heller gå for en jobb i byen. Anonymkode: 10a90...759 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 Byen hilsen bondeknøl. Anonymkode: 9444e...8d3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #15 Skrevet 21. januar 2024 Jeg ville valgt byen! Det skal garantert se ut bedre på din CV!! Du skal få mer omfattende erfaring der; bedre muligheter i fremtiden, bredere horisonter så å si. jeg jobbet i byen først og etterpå flyttet til bygda og fikk samme jobb i bygda. Folk ble forbauset, da der er «vanskelig» å få jobb i byen, de prøver men får ikke. I tillegg, faglige miljø var verre; alt var verre… absolutt alt! Jeg følte med en gang at det er ingen engasjement blant folk her og jeg skal ikke utvikles og vokse faglig her. Så jeg bare begynte å søke stillinger i byen og fikk jobb i byen igjen! Anonymkode: f43a4...3fe
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #16 Skrevet 21. januar 2024 Bygda. Ingenting slår følelsen av å sitte ute i sola på ettermiddagen og la musikken pøse ut med 500w i bånn😍. Anonymkode: e00aa...b76
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2024 #17 Skrevet 21. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville valgt byen! Det skal garantert se ut bedre på din CV!! Du skal få mer omfattende erfaring der; bedre muligheter i fremtiden, bredere horisonter så å si. jeg jobbet i byen først og etterpå flyttet til bygda og fikk samme jobb i bygda. Folk ble forbauset, da der er «vanskelig» å få jobb i byen, de prøver men får ikke. I tillegg, faglige miljø var verre; alt var verre… absolutt alt! Jeg følte med en gang at det er ingen engasjement blant folk her og jeg skal ikke utvikles og vokse faglig her. Så jeg bare begynte å søke stillinger i byen og fikk jobb i byen igjen! Anonymkode: f43a4...3fe Det er langt fra sikkert at man får bredere erfaring når man jobber i byen. Kommer an på bransjen. I en del stillinger i bygda (eller små firmaer) må de ansatte jobbe med et langt bredere spekter av oppgaver enn i en by (eller stort firma), og man får dermed prøvd mer forskjellig. Det er heller ikke gitt at det er dårlig/lite engasjement og dårlige utviklingsmuligheter. Hvilken bransje jobber du i? Anonymkode: 10a90...759 1
Portia Catonis Skrevet 22. januar 2024 #18 Skrevet 22. januar 2024 On 1/16/2024 at 3:38 PM, AnonymBruker said: Type sted med under 2000 innbyggere, og utallige mil til nærmeste urbane sentrum. Hva ville du valgt? Anonymkode: 96322...daa Måten du spør på... Er det et retorisk spørsmål, eller har du faktisk fått tilbud om to jobber? Du er muligens knyttet til storbyen og liker å ha det urbant, og har kanskje ikke noe erfaring med å bo i bygd/på "landet"? med mindre du er motivert for å prøve ville jeg holdt meg i storbyen. Selv ville jeg valgt "bygda", men ikke hvilken som helst bygd. Jeg synes i grunn det verste er mellomstore tettsteder og byer som hverken har storbyens fordeler eller bygdas sjarm.
Daria Skrevet 22. januar 2024 #19 Skrevet 22. januar 2024 Jeg tok en fast jobb på bygda (øy med 5000 innbyggere, for en som er oppvokst i Oslo er det ødemark...) og sa opp etter halvannet år til fordel for et årsvikariat i Oslo-området. Det jeg lærte av det vat at hvor jeg bor og hvordan jeg har det sosialt betyr mer enn jobb (jeg trivdes godt med jobben jeg sa opp) og økonomi. Men det var meg, med mine preferanser og min livssituasjon, det er ikke fasiten for alle. Hva som er riktig for deg er drt bare du som har svaret på - og det er ikke sikkert du har det før du har prøvd.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2024 #20 Skrevet 22. januar 2024 Hvis du takker ja til midlertidig stilling, hvordan er sjansene for at det åpner seg fast stilling der eller ellers i byen i løpet av den tiden? Hvor lang er midlertidig stilling? Risikerer du stå uten jobb etterpå? Anonymkode: 96bc2...76b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå