Gå til innhold

Det beste rådet for herpessår rundt munnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i det alder av 54 år fått herpes infeksjon rundt munnen.

Det startet med såre og tørre lepper som nesten alle har når det er kaldt, og endte med sår og rødt rundt halve munnen etter at jag spiste appelsiner/kiwi i helgen som var.

Var på apoteket og fikk noe krem som skal smøres på hver 4 time 5 ganger pr dag (rekker ikke alle gangene), men det går ikke vekk.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: ea3f0...f28

Skrevet

Du må bare vente.... Jeg pleier å bruke munnsårplaster. Hvis jeg tar på plasteret med en gang jeg kjenner at det prikker, opplever jeg at det forsvinner raskere enn med salven. Det er noe herk, særlig når det driver og sprekker og blør.

Anonymkode: 8b0b9...7f5

• Liker 3
Skrevet

Vær ekstreeeemt nøye med hygiene. Aldri rør munnsåret uten å vaske hender etterpå. Ikke kyss noen før det er 100 % grodd. Og ikke smitt deg selv til øyet ved å nyse deg i hendene slik jeg gjorde for mange år siden. Holdt på å bli blind fordi legen min ikke skjønte at det var herpes. Ha STOR respekt for munnsåret. Det er smittsomt fra første symtom til det er 100 % usynlig.

Anonymkode: c1b70...0e1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det tar ca en uke og vil komme igjen ved stress, sol,nedsatt immunforsvar osv. Ha salve tilgjengelig ved neste utbrudd som vil merkes med prikking og kløe.

Hvis det er hsv2 du har fått i ansiktet kan det være litt mer aggressivt enn hsv 1. 

Pass på at du ikke har oralsex imens du er smittsom.

Anonymkode: 14976...0d1

Skrevet

Zoviduo fra apoteket. Da går jeg ofte rett fra starten på utbruddet til sår, og slipper blemmefasen (som jeg synes er verst). Det halverer tiden for meg. Jeg har også begynt å legge merke til at de periodene jeg slurver med d-vitamintilskudd (kronisk lavt nivå pga cøliaki) får jeg lettere munnsår. Bruker jeg zoviduo med en gang jeg merker kribling i leppa, hender det at urbruddet stopper før det egentlig begynner. 

Anonymkode: 926b2...c03

• Nyttig 1
Skrevet

Utroligsalve viste seg å være effektivt på meg. Bruker det i kombinasjon med Antix. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det beste som funket for meg var å kjøpe tannkrem uten såpe. Virker som at såpen åpner såret.

Ellers prøvde jeg å holde huden myk mellom tannpussene. Og ikke gape for høyt eller smile for bredt.

Anonymkode: a9bbf...18d

• Nyttig 1
Skrevet

Sikker på dette er herpes da?

Anonymkode: 50d07...0b3

• Liker 1
Skrevet

Ta lysin - google det i det minste.

Anonymkode: f8ff6...820

• Nyttig 2
Skrevet

Bruk flytende pyrisept på såret etter hver gang du har spist etc, I tillegg til at du bruker salve som foreskrevet. Det har alltid funket på meg. 

Anonymkode: 6e990...305

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Bruk flytende pyrisept på såret etter hver gang du har spist etc, I tillegg til at du bruker salve som foreskrevet. Det har alltid funket på meg. 

Anonymkode: 6e990...305

Pyrisept må i alle fall ha en psykisk effekt for deg, for det har null effekt på virus (som herpes jo er) 😅

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pyrisept-karo-pharma-563147

Anonymkode: c1b70...0e1

• Liker 3
Skrevet

Jeg lager en liten blanding av eteriske oljer som fungerer helt magisk godt. Tea tree, peppermynte, witch hazel, sitrongress, frankinsence, chamomile. Hvis jeg ikke har alle, bruker jeg bare de jeg har. Dabber det på 4-5 ganger daglig, lar det tørke litt, så tar jeg castorolje oppå. De utvikler seg aldri til sår når dette skjer, og hvis såret allerede er der, er det som det tørker inn veldig raskt og hopper over den vondeste fasen.

Nå nylig  mens jeg var på reise og ikke hadde medisinapoteket mitt tilgjengelig, brukte jeg salve fra apoteket. Det fungerte ikke overhodet, og det var det vondeste såret med to blødende blemmer og det varte i to uker. Helt jævlig. Unnskyld banning, men det var fryktelig stygt og vondt. 

Så ja, jeg sverger til naturmedisin uten tvil. Etter å ha lest svarene over, så lurer jeg også på om selve utbruddet har lettere for å komme ved manglende vitaminer. Det kan stemme hos meg, for de to siste gangene jeg har fått det, har vært i perioder hvor heg har spist mer junk og ikke tatt tilskuddene jeg ellers tar.

Anonymkode: 943af...a05

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syns det hjelper å vaske såret med corsodyl. Om det er lite og på yttersiden av leppa bruker jeg munnsårplaster

Anonymkode: 9ae89...c38

Annonse
Skrevet

Nr 1. La det være i fred!! Ikke ta på det, ikke stikk etc. 

Nr 2 munnsårsalve

Anonymkode: 25d5f...1c8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har i det alder av 54 år fått herpes infeksjon rundt munnen.

Det startet med såre og tørre lepper som nesten alle har når det er kaldt, og endte med sår og rødt rundt halve munnen etter at jag spiste appelsiner/kiwi i helgen som var.

Var på apoteket og fikk noe krem som skal smøres på hver 4 time 5 ganger pr dag (rekker ikke alle gangene), men det går ikke vekk.

Hva gjør jeg?

Zovirax eller valtrex tabletter. Må ha resept fra legen.

Anonymkode: 614a7...9c1

• Liker 1
Skrevet

Ikke rør det.

Smør på Antix.

Bruk solkrem til leppene hele året.

Anonymkode: 44488...7e3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke rør det.

Smør på Antix.

Bruk solkrem til leppene hele året.

Anonymkode: 44488...7e3

Bruker mye leppepomade med solfaktor

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lager en liten blanding av eteriske oljer som fungerer helt magisk godt. Tea tree, peppermynte, witch hazel, sitrongress, frankinsence, chamomile. Hvis jeg ikke har alle, bruker jeg bare de jeg har. Dabber det på 4-5 ganger daglig, lar det tørke litt, så tar jeg castorolje oppå. De utvikler seg aldri til sår når dette skjer, og hvis såret allerede er der, er det som det tørker inn veldig raskt og hopper over den vondeste fasen.

Nå nylig  mens jeg var på reise og ikke hadde medisinapoteket mitt tilgjengelig, brukte jeg salve fra apoteket. Det fungerte ikke overhodet, og det var det vondeste såret med to blødende blemmer og det varte i to uker. Helt jævlig. Unnskyld banning, men det var fryktelig stygt og vondt. 

Så ja, jeg sverger til naturmedisin uten tvil. Etter å ha lest svarene over, så lurer jeg også på om selve utbruddet har lettere for å komme ved manglende vitaminer. Det kan stemme hos meg, for de to siste gangene jeg har fått det, har vært i perioder hvor heg har spist mer junk og ikke tatt tilskuddene jeg ellers tar.

Anonymkode: 943af...a05

Ja junkfood er snadder for herpes, derfor de anbefaler lysin mot det, jeg tar det daglig og er ikke plaget mer. Hadde og lettere for herpes når jeg ikke tok dvitaminene mine

Anonymkode: ab33f...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...