Gå til innhold

Sjekke lommer og sekk til tenåring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at tenåringen min (ungdomskole) har begynt å røyke. Er det greit å sjekke jakkelommer og lignende mot dere vilje? Å om jeg finner røyk, hva ville du gjort? 

Får ikke lommepenger, så ikke noe å stramme inn. 

Anonymkode: 18f71...136

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt innafor å sjekke. Finner du røyk så kaster du den. 

Anonymkode: 9acc2...b66

• Liker 1
Skrevet

Nja, spørs. Jeg har tre tenåringer og ville ikke gjort det. Det viktige er jo dialogen og den får du ikke gjennom konfrontasjon. Spør hva hen tenker om røyking, og om hen har prøvd. Snakk om hvorfor du håper hen takker nei når hen får tilbudet om det. Og at du skjønner at det kan være vanskelig å stå imot. Ransaker du en gang blir ting bare bedre gjemt bedre neste gang….

min yngste har fått en ekstra runde med hvorfor det er ekstra alvorlig om han begynner å vape, siden han har astma og at konsekvensene for pusten på sikt sannsynligvis er alvorlig men man vet ikke. Men det er lite vits med medisiner for å få puste om man også stresser lungene med unødige kjemikalier.

Anonymkode: c8d79...e44

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nja, spørs. Jeg har tre tenåringer og ville ikke gjort det. Det viktige er jo dialogen og den får du ikke gjennom konfrontasjon. Spør hva hen tenker om røyking, og om hen har prøvd. Snakk om hvorfor du håper hen takker nei når hen får tilbudet om det. Og at du skjønner at det kan være vanskelig å stå imot. Ransaker du en gang blir ting bare bedre gjemt bedre neste gang….

min yngste har fått en ekstra runde med hvorfor det er ekstra alvorlig om han begynner å vape, siden han har astma og at konsekvensene for pusten på sikt sannsynligvis er alvorlig men man vet ikke. Men det er lite vits med medisiner for å få puste om man også stresser lungene med unødige kjemikalier.

Anonymkode: c8d79...e44

Ja, er usikker. Vi har hatt en turbulent inngang til tenårene og jobbet mye med relasjon, så en ransaking og konfrontasjon vil jo byte ned det vi har bygget opp.. Pratet om røyk, rus og alkohol regelmessig, men tror ikke det jeg sier betyr så mye... 

Grunnen til mistanke er lukt og at lightere i huset er blitt borte (røyker ikke, men har til lys/vedfyring). Når jeg tar opp lukt er det alle andre og ang lightere så er det standarsvar "vet ikke" 

Ts 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tre tenåringer og ville ikke gjort det. Det viktige er jo dialogen og den får du ikke gjennom konfrontasjon

Blir glad av å høre det for dette er faktisk eneste gode måten om du vil ha en god relasjon til barnet videre. Anklage eller kjøre straffelobyen sin tilnærming om at det er fornuftig å søke etter alkohol, nikotin eller "narkotika" på gutte eller jenterommet er utadert tilnærming som har like mye for seg som p rygge baklengs inn i fremtiden

Anonymkode: 581a0...af3

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg mistenker at tenåringen min (ungdomskole) har begynt å røyke. Er det greit å sjekke jakkelommer og lignende mot dere vilje? Å om jeg finner røyk, hva ville du gjort? 

Hvis du først mistenker at tenåringen røyker, så hjelper det vel ikke uansett hvor mange ganger dere sjekker lommer / sekker og så videre. 

Selv om dere aldri oppdager noe som helst, så begynner dere vel i stedet å mistenke at tenåringen er alt for flink til å gjemme ting for dere.     

Anonymkode: 46402...a15

• Liker 3
Skrevet

sjekke sekken til tenåringen, hva slags folk er dette? 

Anonymkode: 4f16a...37d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg ville ikke sjekket sekken og soverom og slikt. Jakker - tja jo hadde nok sjekket disse.. De henger jo i gangen så det er ikke like invaderende av privatliv. Hadde jeg funnet noe - hadde jeg ikke sagt noe med det første- og heller prøvd andre metoder for å få barnet til å åpne seg om det eventuelt. 

For det første - om du finner noe, så er det veldig lite du kan gjøre med det. Annet enn at det mest sannsynligvis ville skapt en vanskelig situasjon verre. 

Mine foreldre ransakte ALT - ofte - i evigheter.. Fant aldri noe - for jeg røykte ikke.. Men det gjorde slik at jeg ikke hadde særlig tiltro til dem ang noe. Brudd på tillit er vanskelig å bygge opp igjen med tenåringer spesielt. Og frem til du eventuelt kan bevise at tenåringen røyker - så har det ikke brutt din tillit, mens du har brutt deres og invadert privatlivet deres. 

Lukt kan de neste ikke unngå i dag. Bare de står på samme busstopp som flere røykere eller de som vaper så henger lukten i klær. 

Anonymkode: 90f94...949

Skrevet

Jeg sjekker. Men jeg har også sagt at om jeg får mistanker så sjekker jeg, så hun er klar over det.

Hu her har hatt litt trøblete alt mulig inn i tenåra, så jeg sjekker overalt. Det er mange plasser man ikke tenker over at ting gjemmes.

Anonymkode: abe30...1da

Skrevet

Klart du kan skjekke. Men trenger ikke si at du skjekker. Se over når han eller hun er ute en tur. Så kan du konfrontere etterpå hvis du finner noe. 
Det er vår jobb som foreldre å følge med. 

Anonymkode: b7ec9...a16

• Liker 2
Skrevet

Ikke sjekk, men spør. 

Anonymkode: 50b03...74d

• Liker 1
Skrevet

Er det virkelig unormalt å sjekke sekkene til tenåringene sine? Husker de alltid å ta ut matboks selv, levere ark dere skulle ha sett og sånt? 

Så tja, jeg sjekker jo, men det har liksom aldri vært noe tema (de sier selv, det ligger i sekken, orker du å hente..). Hadde det vært uvanlig og noe jeg gjorde bare for å snoke ville jeg kanskje ikke. 

Om dere allerede har et trøblete forhold tror jeg i alle fall ikke det er noe lurt. Hva tror du skal skje om du finner noe og konfronterer? At han plutselig vil slutte? Er det sigaretter eller mer alvorlige ting forresten?

Skrevet

Du finner jo sikker noe, men så da?? Hva hjelper det deg at du finner røyk? 

Anonymkode: a0959...a03

Skrevet

Jeg ville sjekket uten å si noe til så unge. Hvis jeg fant noe ville jeg sagt at det var noe annet som gjorde at jeg skjønte. Når de er så unge trenger de fremdeles så mye veiledning, og etter min mening er det mindre privatliv enn det jeg gir 18-åringen min. 

Anonymkode: b808b...389

Skrevet

Jeg sjekker ikke (så store barn bør virkelig ha ansvar for matboks og annet sekkeinnhold så det ser jeg ingen grunn til at foreldre skal gjøre for dem) og tenker at det er noe som sannsynligvis ville oppleves invaderende for ungdommen og ikke minst ødeleggende for et godt forhold og god kommunikasjon. Det er ikke noe som ville gjort dem mer villige til å være åpne om det som skjer i livene deres. Som andre har påpekt før, hva tenker du skjer hvis du finner noe og konfronterer tenåringen? Kommunikasjon er viktigst og jeg hadde hatt uendelige samtaler før jeg evt begynte med å gå bak ryggen deres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja altså jeg sjekker jo skolesekken nå og da for å se om det ligger papirer fra skolen ol. som jeg skulle sett. Ofte ligger det søppel og rot nederst i sekken og dette tar jeg ut. Jeg vasker jo også både sekk og ytterjakker med jevne mellomrom. Og da må lommer tømmes. 

Noe annet ville vært merkelig synes jeg da. Har to ungdommer.

Anonymkode: b40ba...3fc

Skrevet

Jeg ville ikke sjekket lommer og sekk. Som nevnt over her, om du ikke finner noe, vil du da være betrygget, eller vil du mistenke at det er fordi det gjemmes godt? 
Jeg ville antagelig luktet for å forsøke å begrunne mistanken min. 
Men konfrontasjon er sjelden en god løsning. 
Hadde det luktet røyk eller vaping av yttertøy eller andre klær, ville jeg tatt en prat om temaet. Spurt om det var noe de som elever ble tilbudt. Om noen av vennene driver med sånt.

Det er ikke som om en tenåring ikke gjør en ting fordi foreldrene ikke liker det. Det viktigste er jo alltid å få frem hvorfor man ikke liker det, og hva man er bekymret for. Til syvende og sist er det uansett ungdommen selv som velger hva denne gjør. 

Anonymkode: d2157...f96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...