Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Asperger og litt tjenester fra kommunen, har de for samtaler og hjelp til ting jeg ikke klarer alene. Men husarbeid og sånn klarer jeg for det meste selv. Men jeg opplever at de skryter bare jeg feks har ryddet ut av oppvaskmaskina eller laget en enkel middag. Jeg klarer fint å lage mat, også mer avansert, så tenker ikke akkurat at jeg er flink da. Jeg skjønner at de ikke mener noe galt med å skryte, de gjør det nok for å være hyggelig. Men jeg blir så flau, og de snakker til meg som jeg er et barn. Er sikker på at de ikke hadde snakket sånn til andre voksne de kjenner. Vet de er på jobb, men jeg er ikke et barn. Og når de begynner å si at dette hadde ikke de klart, så tror jeg de lyver. Flere her med diagnose som opplever det samme?

Ellers tips for hva jeg kan svare? Blir så flau og vil synke ned i gulvet. 

Anonymkode: d7e30...69d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si det akkurat sånn som du sier det her, du formulerer det tydelig og fint.

"Jeg blir flau når du skryter for dette som er en enkel ting for meg, siden det gjerne er sånn man snakker til barn. Men jeg skjønner at du forsøker å være hyggelig."

Kan du se det som en tjeneste du gjør vedkommende? Han/hun har sikkert lyst til å gjøre jobben sin bra, og at du blir flau betyr at de kan forbedre seg. Og det er vanskelig hvis du ikke sier noe. Men hvis du gir beskjed kan de endre måten de snakker på.

• Liker 4
Skrevet

Si det du føler.

Skrevet

Jeg har også Asperger. Selv synes jeg husarbeid er veldig vanskelig! Det hoper seg opp, og jeg sliter med å være ajour. Jeg trenger hjelp til daglig rutine rundt slike ting.

Så heldig du er som synes dette går fint! 

Anonymkode: 566fd...50e

• Hjerte 1
Skrevet

Synes du skal si det til dem. At dette ikke er noe problem og at ros er bare nedverdigende. De trenger nok en liten realitetsorientering, og jeg tror de klarer å ta den på en god måte. 

Anonymkode: ca98d...133

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har Asperger og litt tjenester fra kommunen, har de for samtaler og hjelp til ting jeg ikke klarer alene. Men husarbeid og sånn klarer jeg for det meste selv. Men jeg opplever at de skryter bare jeg feks har ryddet ut av oppvaskmaskina eller laget en enkel middag. Jeg klarer fint å lage mat, også mer avansert, så tenker ikke akkurat at jeg er flink da. Jeg skjønner at de ikke mener noe galt med å skryte, de gjør det nok for å være hyggelig. Men jeg blir så flau, og de snakker til meg som jeg er et barn. Er sikker på at de ikke hadde snakket sånn til andre voksne de kjenner. Vet de er på jobb, men jeg er ikke et barn. Og når de begynner å si at dette hadde ikke de klart, så tror jeg de lyver. Flere her med diagnose som opplever det samme?

Ellers tips for hva jeg kan svare? Blir så flau og vil synke ned i gulvet. 

Anonymkode: d7e30...69d

Hvorfor ikke tro dem på det de sier?

Om du også lager avansert mat, så er bare det noe som mange voksne er dårlige på.

Mange voksne lager ikke mer avansert mat enn å steke frossenpizza og varme ferdige kjøttkaker/fiskekaker/pønsker.

Selv om du har Asberger kan du jo være genuint flink, og flink til ting andre voksne ikke er gode til. :)

Ellers må du bare snakke med dem. Du har lov til å fortelle hvordan møtene og hjelpen oppleves for deg, hva du føler. Det er helt greit å si fra at du føler det ubehagelig med ros for de tingene du mestrer på egenhånd.

Anonymkode: 6ba3d...9f5

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...