Gå til innhold

Tjene penger på TikTok/andre sosiale medier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor X og TikTok konto. Jeg kan motta penger fra X for hver gang jeg får en tweet med mye engasjement. Og TikTok kan man motta gaver (gifts). Jeg driver med gaming og litt streaming. Har en ganske stor følger base. 

Jeg er ufør, vil dette ha noe innvirkning på trygden?

Anonymkode: 60a53...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan det nok, om du kommer over fribeløpet ditt. Dette er jo skattbare inntekter.

Du bør også tenke på antall timer du bruker. For NAV kan bruke det som argumentasjon på at du har arbeidsevne. At arbeidet du utfører evt er dårlig betalt er uvesentlig.

Anonymkode: e7920...916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en stor X og TikTok konto. Jeg kan motta penger fra X for hver gang jeg får en tweet med mye engasjement. Og TikTok kan man motta gaver (gifts). Jeg driver med gaming og litt streaming. Har en ganske stor følger base. 

Jeg er ufør, vil dette ha noe innvirkning på trygden?

Ser flere som er trygdet som får inn haugevis av inntekter på TikTok lives. Og andre sosiale medier. 

ingen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan det nok, om du kommer over fribeløpet ditt. Dette er jo skattbare inntekter.

Du bør også tenke på antall timer du bruker. For NAV kan bruke det som argumentasjon på at du har arbeidsevne. At arbeidet du utfører evt er dårlig betalt er uvesentlig.

Men TikTok "gifts" er jo gaver. Det er ikke skattbare inntekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser flere som er trygdet som får inn haugevis av inntekter på TikTok lives. Og andre sosiale medier. 

ingen som vet?

Mulig. Men du kan ikke vite om de har bokføringen sin i orden, eller risikerer å komme i seriøst trøbbel om de blir sjekket.

Tror mange streamere er der rosabloggere var for noen tiår siden, før de fikk Skatteetaten og andre på nakken og de oppdaget at de var omfattet av samfunnets regler akkurat som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 100% ufør?

Du må skatte av det du tjener. Du kan tjene ca 47.000 i året, uten at det påvirker trygd.(100% ufør) Etter det vil det trekkes fra trygd og du må tenke på mva.

Anonymkode: 9c671...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skulle gjerne sett Skatteetatens vurdering av det.

Vil tro en lett kan argumentere for at dette er inntjening til kanalen, og ikke reelt sett gaver. For den enkelte streamer oppleves det kanskje som personlige gaver - på akkurat samme måte som mange rosabloggere følte det, før Skatteetaten sa fra at alle mottatte gaver måtte skattes av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er 100% ufør. Vil ikke tjene mer enn 2-3k max hver månedede. Kan vel også regnes som hobbyinntekt. Med mindre det er snakk om voldsomme summer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg er 100% ufør. Vil ikke tjene mer enn 2-3k max hver månedede. Kan vel også regnes som hobbyinntekt. Med mindre det er snakk om voldsomme summer. 

Man kan tjene ca 6000kr i året uten å skatte, som hobby. Deretter må man skatte. Og du må ikke gå over 47.000, om du ikke vil bli trukket i trygd. Vært på flere møter om dette det siste halve året.

Anonymkode: 9c671...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

For å si det på en annen måte - når du streamer er du ikke lengre privatpersonen deg, som kan motta private gaver.

Når du streamer er du en offentlig person og influencer (selv om streamere kanskje ikke liker å tenke på seg selv som det).

Alle fordeler du mottar som influencer er å regne som skattbar inntekt - om ‘gavene’ er designvesker eller rene penger spiller ingen trille.

Sånn sett var det en felle som var vanskeligere for rosabloggere å se, for de mottok ofte ikke penger, men ting. Tingene hadde likevel verdi det skulle skattes av, og ble regnet som inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...