AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Hei! Jeg er for tiden hjemme i mammapermisjon og skal tilbake på jobb i starten av mars. Dette gruer jeg meg skikkelig til og jeg merker jeg har hatt utrolig godt av å ha en pause fra jobb. I tillegg elsker jeg tiden hjemme med baby og syns barnehage er alt for tidlig når hun bare er 13 mnd. Jeg vurderer å si opp jobben når barnehage starter (pga samboer skal være hjemme 3 dager i uka fra mars og til bhg start, kan jeg ikke slutte nå). Jeg lurer på hvilke tillegg vi får av å være hjemme? Hvor mye får vi for å ikke ha barn i barnehage? Hvilke andre tillegg har vi eventuell rett på? Håper noen har erfaring Jeg ønsker jo kun det beste for babyen min. Om det ikke er noe særlig tillegg tror jeg ikke vi har råd til det så kjekt å høre om andre sine erfaringer . Anonymkode: ea6a9...426
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Du får kontantstøtte. Å det er i grunn det. Dagpenger får du om du er jobbsøker, og da faktisk søker og tar den jobben du får, ikke noe du får for å gå hjemme med ungen. Du og far får heller se om dere overlever med hans inntekt + kontantstøtte på 7500 i mnd, så søker du heller om ulønnet permisjon. Anonymkode: 65061...664 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 Du har også rett til å søke om redusert stilling frem til barnet er 10 år, samt søke ulønnet permisjon frem til barnet er 2 år. Ellers er det kontantstøtte på 7500 pr mnd fra 13 mnd. Snakk med arbeidsgiver om hva mulighetene er. Hvis du har gode muligheter til å finne jobb når barnet er 2 år pg dere klarer dere på dette. Forøvrig, på grunn av tidspunkt på året vår første ble født, begynte hun i barnehage da hun var 17 mnd og hun hadde så godt av det. Det er så mye sosialisering med andre barn som jeg ikke kunne tilby hjemme. Men dere vet hva som passer best for dere. Anonymkode: a84dd...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Kan du ikke heller ta ett års ekstra permisjon istedenfor å si opp? Tillegget er som nevnt over kontantstøtte på 7500 kroner. Du har ikke rett på dagpenger hvis du ikke er jobbsøker. Anonymkode: 7e4c4...06e 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 Hvorfor si opp jobben? Jeg ville heller søkt om full eller gradert permisjon. Du har lovfestet rett på full permisjon om du tar det direkte i forbindelse med lønnet permisjon (din eller fars). Og har også rett til å jobbe redusert med visse unntak. Hvor gammel er baby nå? Jeg syntes det var utrolig mye mer slitsomt i perm når min var 12-18 mnd enn når hun var 3-7 mnd.. Var litt deilig å komme tilbake i jobb når hun startet i barnehage 1,5 år gammel Men jeg har tatt gradert ulønnet perm så jobber litt kortere dager så jeg kan hente tidligere. Anonymkode: a4efd...677 3
iNord Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 ikke si opp jobben din, men ta ulønnet permisjon. det har du krav på.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Kontantstøtte, du har ikke krav på noe mer enn det. Anbefaler å søke om ulønnet permisjon i stedet for å si opp jobben. Anonymkode: 421de...185
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 Hvis du sier opp jobben din selv, så får du en karensperiode (tror det er 18 uker) der du ikke får dagpenger. Du må også være arbeidssøker for å få dagpenger. Anonymkode: 7d73c...f69
Sofakona Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Ikke du opp jobben...der kan bli vanskelig å komme tilbake i jobb med hull på 2 år på cv. Som andre sier søker du dagpenger får du karantene..og om de plutselig sier at du må på søker kurs i 8 uker( hverdag) må du der ellers mister du penger. Hva med å heller jobbe 50 prosent...da blir du ikke så utenfor...og baby livet kan plutselig endre seg. Og det er fint for barnet å være litt i barnehagen. Nå vet jeg ikke hva med venner etc..men du mister kanskje all "voksen" snakk etc når du går hjemme, om eventuelle du ikke ha venner som også går hjemme.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei! Jeg er for tiden hjemme i mammapermisjon og skal tilbake på jobb i starten av mars. Dette gruer jeg meg skikkelig til og jeg merker jeg har hatt utrolig godt av å ha en pause fra jobb. I tillegg elsker jeg tiden hjemme med baby og syns barnehage er alt for tidlig når hun bare er 13 mnd. Jeg vurderer å si opp jobben når barnehage starter (pga samboer skal være hjemme 3 dager i uka fra mars og til bhg start, kan jeg ikke slutte nå). Jeg lurer på hvilke tillegg vi får av å være hjemme? Hvor mye får vi for å ikke ha barn i barnehage? Hvilke andre tillegg har vi eventuell rett på? Håper noen har erfaring Jeg ønsker jo kun det beste for babyen min. Om det ikke er noe særlig tillegg tror jeg ikke vi har råd til det så kjekt å høre om andre sine erfaringer . Anonymkode: ea6a9...426 Ville heller sett på mulighetene om permisjon fra jobben din - ulønnet eller lønnet. Du får ikke mye dersom du sier opp og går hjemme. Da er det karantene tid på dagpenger og du får vel kun kontantstøtten som ekstra tilskudd.. Anonymkode: a766e...8bf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå