Gå til innhold

Venninne har blitt kjæreste med tidligere narkoman

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min beste venn gjennom 20 år har innledet et nytt forhold til en mann. Sånn som jeg kjenner henne synes jeg valget er betenkelig. Hun har vært singel i 4 år med noen av-på-forhold (menn med gode jobber, familiesituasjoner og livserfaringer) siste 2 årene som ikke varte. Nå fortalte hun meg i kveld at hun har møtt en ny, omtenksom mann med fantastiske kvaliteter og verdier som hun bruker all sin tid med. Problemet slik jeg ser det/kjenner henne - han har vært narkoman store deler av livet. 

Rusfri nå i 2 år, har utdannelse innen elektro, men ingen fast jobb pga sykdomshistorie som tilsier han ikke kan overstige et visst blodtrykk. Jeg er egentlig veldig i sjokk og synes dette er veldig ulikt henne. Hennes smak i menn tilsier ikke han. Han ser «ok» ut til tross for, men man kan tydelig se at han har slitt med rus etter å ha vært sprøytenarkoman i x-antall år.. Jeg spurte henne om sykdomshistorikk mtp ulike smittefarer, men dette trygget hun meg på at han ikke hadde. Jeg synes det er naivt og tro.

Jeg har hatt rus tett på meg gjennom hele livet pga noe lik familiesituasjon med svoger, og alt inne i meg skriker fullstendig neineinei. Dette har hun også visst om og hatt meninger om da vi naturligvis har delt mye opp igjennom årene, og hun har sett hva jeg og familien min har stått i med. Det var mye skjulte hemmeligheter, løgner store som små og mye problemer som fulgte. Jeg sier selvfølgelig ikke at dette er tilfellet i min venninnes sak, men finner virkelig dette her ekstremt vanskelig å forstå meg på. 

Tanker damer? Store som små… jeg føler jeg ikke vet hvordan snakke med venninnen min om dette, hun er dame på 50+ og den mest naive damen jeg kjenner. Så godtroende at hun hadde tatt imot sjokolade fra ukjente menn i hvite biler….. Samtidig er hun jo også veldig oppegående og ikke dum! Skjønner virkelig ingenting jeg nå.. 

Noen som har hatt liknende problematikk eller råd til hvordan få henne til å være litt mer bevisst på følgene som potensielt kaaan komme av dette? 

Anonymkode: 9afd9...8a1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at hun må gjøre sine egne erfaringer på godt og vondt, fordi hun har nok ikke erfaring med denne type mennesker fra før av.

Mannen kan være verdens beste kjæreste, eller en drittsekk uavhengig av om han har vært narkoman eller ei.

Du må bare la henne leve sitt eget liv desverre.

Anonymkode: f6fc4...25c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. jeg ville vært forsiktig men altså, folk kan forandre seg. Gjelder å kjenne seg og sine grenser. For de begge. 

Anonymkode: 979e9...f4f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har hatt rus tett på meg gjennom hele livet pga noe lik familiesituasjon med svoger, og alt inne i meg skriker fullstendig neineinei. Dette har hun også visst om og hatt meninger om da vi naturligvis har delt mye opp igjennom årene, og hun har sett hva jeg og familien min har stått i med. Det var mye skjulte hemmeligheter, løgner store som små og mye problemer som fulgte. Jeg sier selvfølgelig ikke at dette er tilfellet i min venninnes sak, men finner virkelig dette her ekstremt vanskelig å forstå meg på. 

forstår din reaksjon iom det du har opplevd. 

LIkevel må vel hun bare gjøre sine egne erfaringer som en annen debatant her sier. 

Kanskje han går på metadon? 

Anonymkode: c366b...1a3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusfri i to år, så er det vel ikke usannsynlig at vedkommende er ute av den livsstilen du sikter til (dine erfaringer), inkl smitterisiko.

Synes det er fint at folk som har levd et tøft liv kan komme ut av det og få lov til å leve vanlige liv.

Du må nesten bare stole på at venninnen din kan ta gode valg for seg selv.

Din svoger kan ha totalt forskjellig personlighet, verdier og handlingsmønster fra din venninnes date, selv om de har til felles at de har vært avhengige av rusmidler.

Anonymkode: 74d21...b27

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du er ganske blendet av dine erfaringer og blir dermed skeptisk, men la hun få sine egne erfaringer.

Anonymkode: 03f0f...0f1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ei alenemor til 2 små barn. Hun er oppegående og jobber som lærer. Hun har blitt sammen med en tidligere narkoman. Men han har sprukket flere ganger de siste årene og har en tung fortid. Skjønner ikke hva hun tenker på. 
Det er barn i bildet.

Anonymkode: 5798c...533

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du varsomt lufte dine tanker, høre hva hun selv synes mtp hennes tidligere meninger om din familie, og si at du støtter henne uansett og at du ønsker henne det beste? 

Varsomt som i at du ikke kommer frem som at du mener hun bør droppe ham o.l. 

I det tilfellet hun virkelig ikke har tenkt seg om så hjelper det kanskje. Og hvis ikke så ødelegger du ikke for vennskapet med å virke moraliserende, dømmende og belærende. Som fører til at du enten blir utstøtt fra å dele i hennes lykke og fremgang, eller at hun ikke tør å snakke med deg om det går dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en barndomsvenninne som er blitt sammen med en som har brukt narkotika. De drikker nok dessverre mye alkohol sammen.. 

Min venninne er også høyt utdannet og hadde alt på plass. Helt uforståelig for meg at hun har valgt dette, men jeg innser at jeg ikke vet hva som foregår i livet hennes. 

Verken min eller din venninne er nok interessert i råd om at de bør gå fra han. Tror de heller dropper vennskapet da

Anonymkode: e2245...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min beste venn gjennom 20 år har innledet et nytt forhold til en mann. Sånn som jeg kjenner henne synes jeg valget er betenkelig. Hun har vært singel i 4 år med noen av-på-forhold (menn med gode jobber, familiesituasjoner og livserfaringer) siste 2 årene som ikke varte. Nå fortalte hun meg i kveld at hun har møtt en ny, omtenksom mann med fantastiske kvaliteter og verdier som hun bruker all sin tid med. Problemet slik jeg ser det/kjenner henne - han har vært narkoman store deler av livet. 

Rusfri nå i 2 år, har utdannelse innen elektro, men ingen fast jobb pga sykdomshistorie som tilsier han ikke kan overstige et visst blodtrykk. Jeg er egentlig veldig i sjokk og synes dette er veldig ulikt henne. Hennes smak i menn tilsier ikke han. Han ser «ok» ut til tross for, men man kan tydelig se at han har slitt med rus etter å ha vært sprøytenarkoman i x-antall år.. Jeg spurte henne om sykdomshistorikk mtp ulike smittefarer, men dette trygget hun meg på at han ikke hadde. Jeg synes det er naivt og tro.

Tanker damer? Store som små… jeg føler jeg ikke vet hvordan snakke med venninnen min om dette, hun er dame på 50+ og den mest naive damen jeg kjenner. Så godtroende at hun hadde tatt imot sjokolade fra ukjente menn i hvite biler….. Samtidig er hun jo også veldig oppegående og ikke dum! Skjønner virkelig ingenting jeg nå.. 

Noen som har hatt liknende problematikk eller råd til hvordan få henne til å være litt mer bevisst på følgene som potensielt kaaan komme av dette? 

Anonymkode: 9afd9...8a1

Jeg har også hatt rus i nær familierelasjon. Han klarte å bli rusfri og holdt seg rusfri så lenge han levde. Døde tidlig grunna en hjerneblødning og ja obduksjonsrapporten viste at ikke hadde tatt noe. Noen klarer å komme seg ut av det andre ikke. 

Tror ikke du kan snakke henne bort fra dette, da tror jeg såfall at vennskapet deres endres for alltid. 

Anonymkode: 63837...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort det du kan som hennes venninne, du har luftet bekymringen for henne.

Nå må du støtte hennes valg og dersom det viser seg at forholdet ryker eller noe annet skjer, så stiller du opp for henne 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt måte å ødelegge livet sitt på. Følelsesmessig- økonomisk og man blir før eller siden innblandet i kriminelle aktiviteter. Man hører/ser eller oppfatter noe som man ikke bør vite. Skulle de være rusfrie så er det alltid noe som følger etter. Uoppgjorte tjenester, gjeld eller annet. Gjør dere selv en tjeneste. Hold dere langt unna det kaoset et liv i rus medfører. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, AnonymBruker said:

Hennes smak i menn tilsier ikke han.

Kanskje det er nøyaktig det hun trenger for det har jo tydeligvis ikke funket med det hun har traktet etter tidligere og at du ikke forstår det er utelukkende ditt problem som du bare må ta innover deg i hverdagen å leve med at du kan ikke forstå alt bare fordi det ikke passer dine verdier eller opplevelser.

Anonymkode: 14e0b...e68

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto

Tja. I utgangspunktet er selv jeg skeptisk til rusavhengige på et generelt grunnlag.

Men så har man helt klare individuelle forskjeller som kan føre til å velge «en sånn en». Ofte, etter min erfaring kan det re mye verdi fra et slikt liv. Positive som negative som bidrar til en bevisst og erfaren person med mange vinkler. Jeg ser endel av «vanlige» folk de har ofte innskrunket syn og erfaring-mener jeg. Her er det også unntak, ikke bli sinte nå da;)

så skal man leve ett liv; viktig å ha det gøy og søke nye opplevelser! Snart er det for sent:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 19.37):

Hm.. jeg ville vært forsiktig men altså, folk kan forandre seg. Gjelder å kjenne seg og sine grenser. For de begge. 

Anonymkode: 979e9...f4f

Nei dette hadde jeg aldri gått med på. 

Anonymkode: 96c5d...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Maatte_ha_konto skrev (12 timer siden):

Tja. I utgangspunktet er selv jeg skeptisk til rusavhengige på et generelt grunnlag.

Men så har man helt klare individuelle forskjeller som kan føre til å velge «en sånn en». Ofte, etter min erfaring kan det re mye verdi fra et slikt liv. Positive som negative som bidrar til en bevisst og erfaren person med mange vinkler. Jeg ser endel av «vanlige» folk de har ofte innskrunket syn og erfaring-mener jeg. Her er det også unntak, ikke bli sinte nå da;)

så skal man leve ett liv; viktig å ha det gøy og søke nye opplevelser! Snart er det for sent:)

Hva har gøyhet med rus å gjøre? Og hvordan skal denne arbeidsledige ex rus misbrukeren tilføye gøye opplevelser inn i hennes liv? Virker som du ser for deg at de løper hånd i hånd inn i solnedgangen over en vakker eng. Det er ikke som om de har råd til å dra på spa akkurat siden han ikke jobber. 

Men h a n får Kansje økt sine muligheter til å gjøre nye gøye ting da, siden han er kjæreste med en dame som faktisk har jobb. Var Kansje det du mente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er rusfri nå ser jeg ikke problemet. De færreste har hiv eller hepatitt. Du kan ikke styre andres kjærlighetsliv.

Anonymkode: a8831...78f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis han er rusfri nå ser jeg ikke problemet. De færreste har hiv eller hepatitt. Du kan ikke styre andres kjærlighetsliv.

Anonymkode: a8831...78f

Du ser ikke at det er et problem? Det er fryktelig naivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også rusmisbrukere må gå lov til å begynne på nytt, de har like stor rett til det som andre. Du ts bærer nok preg av dine egne opplevelser inn i dette og farges av det. Omsorgsfull mann med fantastiske kvaliteter som er rusfri eller bare en tidligere narkoman?? Du må inse at det er din venninne sitt liv og hun ser han slik hun ser han så ser du han på en annen måte i lys av fine erfaringer. Men det er hennes liv og hun wom er sammen med han og også hun som kjenner han best. 

Anonymkode: 0075b...709

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...