AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 det er mistanke om tyveri, så kameraene er slått på (slåes kun på etter steng hvis alarmen går), er det lov? Ingen vet, men en av lederne som vi har et godt vennskap med sa ifra til kun oss Anonymkode: 2fa7c...f3a
Gjest theTitanic Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Kamera er lov i fellesområde/kundeorientert, men tror ikke det er lov med kamera steder kun ansatte er. Annet enn inngangsdører.
Gjest theTitanic Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Tror jeg. Vet ikke sikkert. Opplysning jeg fikk fra usikker kilde.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #5 Skrevet 17. januar 2024 Det er vel lov å ha kamera i en butikk for å kunne fange opp tyveri - det må i såfall opplyses om det slik at kundene kjenner til det. Kamera rettet inn mot ansatte (eks i kasseområdet, med formål om å overvåke ansatte) må være i tråd med arbeidsmiljølovens kapittel 9 om kontrolltiltak. Det er nok hakket vanskeligere for arbeidsgiver å implementere Anonymkode: 35ce4...79b
bvp Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 theTitanic skrev (På 16.1.2024 den 19.22): Kamera er lov i fellesområde/kundeorientert, men tror ikke det er lov med kamera steder kun ansatte er. Annet enn inngangsdører. Det er lov men plasseringen skal være godkjent og ansatte skal informeres, på min tidligere arbeidsplass ble det oppdaget stort avvik ved en varetelling og det ble leid inn ett firma som etterforsket og monterte kameraer, totalt 17 stk.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 Jeg ver ikke lovverket, bare at det er veldig strengt, så godt mulig dette er forbudt. Om de rmtar vedkommende spørs det om de kan bruke det som bevis.. men ved en konfrontasjon så vil vedkommende sikkert innrømme det. Vi har hatt underslag på vår jobb, og jeg er glad de fant ut hvem. Anonymkode: 57dba...4ce
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 Spør Datatilsynet. Anonymkode: e3904...64a
bvp Skrevet 18. januar 2024 #9 Skrevet 18. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spør Datatilsynet. Anonymkode: e3904...64a Datatilsynet er de rette og spørre, kameraplasseringen må også godkjennes av Datatilsynet, våre kameraer reagerte på bevegelse også på dagtid. Det ble varslet ett par ganger om at en person fulgte med på kameraet i arbeidstiden da det var ulovlig, de kunne visst bare ta frem opptak i ettertid og opptakene måtte slettes innen en viss tid.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #10 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 22.30): Det er vel lov å ha kamera i en butikk for å kunne fange opp tyveri - det må i såfall opplyses om det slik at kundene kjenner til det. Kamera rettet inn mot ansatte (eks i kasseområdet, med formål om å overvåke ansatte) må være i tråd med arbeidsmiljølovens kapittel 9 om kontrolltiltak. Det er nok hakket vanskeligere for arbeidsgiver å implementere Anonymkode: 35ce4...79b det er kun sjefene som vet om det, ingen kunder og ingen ansatte. en sjef som har vennskap med oss (ansatte) sa det Anonymkode: 2fa7c...f3a
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #11 Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 17.1.2024 den 22.30): Det er vel lov å ha kamera i en butikk for å kunne fange opp tyveri - det må i såfall opplyses om det slik at kundene kjenner til det. Kamera rettet inn mot ansatte (eks i kasseområdet, med formål om å overvåke ansatte) må være i tråd med arbeidsmiljølovens kapittel 9 om kontrolltiltak. Det er nok hakket vanskeligere for arbeidsgiver å implementere Anonymkode: 35ce4...79b den filmer hele lokalet, men hovedfokuset skulle være de ansatte for å se om vi stjeler maten Anonymkode: 2fa7c...f3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå