Gå til innhold

Etter operasjon av fremfall/ Rectocele

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da er det bare å gjemme vekk all bluferdighet og flauhet, og høre med dere kloke damer.

Jeg har blitt operert for fremfall eller rectocele i underlivet for noen uker siden. Ble gjort i narkose, og reiste hjem fra sykehuset dagen etter. Fikk et hematom i et av stingene og måtte skulle ut koagula i to omganger😳Nå har det gått ca 4 uker.

Har vært plaget med gjentatt urinveisinfeksjon og smerter i underlivet, og er usikker på hva som er normalt? Noen dager ganske smertefri, andre kjenner jeg vondt litt ulike steder, men ikke intenst vondt… Så veldig fint hvis noen kan fortelle om sine erfaringer og hvordan de postoperative ukene var? Blir så usikker på om alt er som det skal. Andre som fikk problemer med gjentatte urinveisinfeksjoner?

Takknemlig for svar..

Anonymkode: 1b09e...51c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har nok "rotet rundt" godt der nede, så ikke uvanlig å få UVI etterpå vil jeg tro. Mulig også at en holder seg lengre enn en burde, etter operasjonen, da en er redd for svien en kan få på operasjonsstedet. 

Er dessverre så lenge siden jeg gjorde det der, så jeg husker ikke hvordan det var. Kunne ikke ha vært så alt for ille da 🤔

Anonymkode: c6065...58a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har dessverre ikke svar til deg og vet ikke helt hva denne komplikasjonen er.  Hvis ikke du har ringt dem at du fortsatt sliter burde du kanskje gjøre det og spørre om de kan sjekke hva som skjer med kroppen din for det høres ikke godt ut :( Også siden du er så usikker. Kanskje du kan ringe legevakten ikveld for å spørre, og så ringe avdelingen i morgen? :klem3:

Dersom du er i form og orker kan du forklare litt mer rundt dette? Hvor lenge du gikk med det, hva var dine symptomer og hva måtte til for å få operasjon? Jeg har nemlig fått påvist enterocele og mulig rektalprolaps. Jeg ønsker å bli operert men får egentlig bare høre at dette er noe jeg må leve med.. :(

Anonymkode: 766ff...73d

• Hjerte 2
Skrevet

Takk for svar☺️

Jeg har født to barn, og merket at etter noen år var det vanskeligere å få ut avføringen, hadde liksom en knekk på tarmen nederst. Ble lett forstoppet og merket at et dytt mot mellomkjøttet hjalp på å få det ut. Merket også en fornemmelse i underlivet av en utposning bakerst mot skjeden: lite glamorøst😅

Gynekologen fastslo Rectocele og at en operasjon ville hjelpe. Er visst veldig vanlig, men de opererer mest hvis du har plager som eks avføring.
Selve operasjonen var grei, 1/2 time i narkose og et døgn på sykehus etterpå.

Ikke så ille smerter de første dagene, men som sagt plagsomt med urinveisinfeksjon og smerter rundt omkring nå.

Men tror resultatet var bra, og merker at tarmen er på riktig plass igjen😅

• Hjerte 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Dytter opp denne litt jeg! 
ble operert for en uke siden, og fortsatt en del smerter bak mot rumpa. Jeg blir utålmodig og venter spent på når man skal føle seg normal igjen. Må fortsatt ligge i sengen et par/tre ganger i løpet av dagen for å minske presset nedover/bakover. Hvordan er det med dere ellers i denne tråden? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

HI her…

nå har det gått ca 9 uker, og alt er mye bedre. Har vært obs på å gjøre knipeøvelser for å sikre muskulaturen som støtte etter operasjonen. Begynt å trene litt rolig igjen, unngått intens hopping.

Legen har sagt at det er helt normalt å kjenne ulikt ubehag i inntil 12 uker etter operasjonen. Syntes mye var på plass etter 8 uker.

lytt til kroppen, og ta pauser når du kjenner det. Lykke til!

Skrevet

Vaginalplastikk er en flott operasjon som betyr enormt mye for kvinnehelse. Hvis man sliter så må man få fastlegen til å henvise til gynekolog på sykehuset. Masse lykke til, til alle som sliter. Man må  faktisk ikke leve med så store plager, det kan fikses!

Anonymkode: b2e26...b23

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei😊 blitt operert for bakre fremre og livmortapp for 6 dager siden. På dag 3 fikk jeg vondt og verking under ved tissen. Er dette normalt😔 står jo kun at det kan gjøre vondt bak mot endetarmen😔 vondt og ubehagelig å gå. 

Anonymkode: 3005e...67e

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 12.25):

Hei😊 blitt operert for bakre fremre og livmortapp for 6 dager siden. På dag 3 fikk jeg vondt og verking under ved tissen. Er dette normalt😔 står jo kun at det kan gjøre vondt bak mot endetarmen😔 vondt og ubehagelig å gå. 

Anonymkode: 3005e...67e

Hei tatt samme operasjon for 3 uker siden. Jeg og fikk mer vondt dag 4 etter operasjonen. Føltes som om det skulle sprenge nedentil. Og ubehagelig å gå. Må ta tiden til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...