Gå til innhold

«Lurt» av arbeidstaker- andre med erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på om andre daglig ledere/mellomledere kan dele noen erfaringer her… 

Liten bedrift- Ansatte en person i deltidsstilling som sekretær/resepsjonist, i tillegg til noe mottak av varer, fakturering osv. Beskjeder inneholder ofte feil for hen oppfatter ikke alt som sies, og det samme med faktureringen- det er en del feil der, og en del andre ting. Når dette blir tatt opp med vedkommende at det etter mange måneder med opplæring og hjelp fremdeles er for mye feil i korrespondanse, beskjeder som misoppfattes så kommer det frem at vedkommende har en sykdom/diagnose som påvirker dette og at vi må tilrettelegge hverdagen slik at hen får gjort jobben, og det samme gjelder varemottak- eskene er for tunge til at hen kan håndtere dem.. ( det er snakk om esker på størrelse/vekt som en kartong med kopipapir)
Jeg føler meg litt «lurt» av arbeidstakeren, som når vi var i ansettelsesfasen hadde gode referanser med mange års erfaring i akkurat samme bransje, og skrøt  av sin egen gode helse og fysikk, og nå må vi sette i gang masse tilrettelegging. Det hører med at vi var veldig åpne på hva stillingen innebar og hen søkte seg aktivt til denne stillingen. Hadde vi vært klar over helseutfordringene så hadde en annen stilling vært mer aktuell, men den er besatt nå.

Er det andre som har vært borti noe lignende her, og ikke minst kan tipse om tilretteleggingsvektøy?

Anonymkode: c33d6...e43

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette mennesket har vært under nav har det mest sannsynlig fått beskjed om å ikke si noe om utfordringer før ansettelse. Det er ugreit, men ikke ulovlig. 
Det første du bør gjøre er å ta et møte med arbeidstaker. Skill på vansker som er pga det fysiske og vansker som er pga kommunikasjon. Finn løsninger sammen, og ellers kan du lese om arbeidsgivers plikter her ; 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/

Anonymkode: 51d74...fa6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ansatt ikke gjør jobben sin tilfredsstillende, så sier du ham opp. Er vel ikke noe verre enn det.

Anonymkode: afcc7...cf7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis en ansatt ikke gjør jobben sin tilfredsstillende, så sier du ham opp. Er vel ikke noe verre enn det.

Utifra erfaringene så langt så mistenker jeg at hen vil bestride evt dette med bakgrunn i manglende tilrettelegging, noe som ikke har vært et tema før lenge etter at ansettelsen var et faktum. Vi er heller ikke ute etter å si opp vedkommende, men samle litt erfaring med hva vi skal gjøre når vi føler oss litt ført bak lyset….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Utifra erfaringene så langt så mistenker jeg at hen vil bestride evt dette med bakgrunn i manglende tilrettelegging, noe som ikke har vært et tema før lenge etter at ansettelsen var et faktum. Vi er heller ikke ute etter å si opp vedkommende, men samle litt erfaring med hva vi skal gjøre når vi føler oss litt ført bak lyset….

Vedkommende har jo brutt kontrakten som ble inngått ved ansettelse. Personen høres ut som trøbbel, av typen "gi dem lillefingeren, så tar de hele armen".

Dere må bestemme dere, føler dere dere lurt, eller vil dere legge til rette? Ingen vil vel legge til rette og beholde en person som de føler seg lurt av. Er det stor mangel på søkere til stillingen? Har personen mange gode egenskaper som veier opp?

Men NAV eller arbeidstilsynet er rette instans om det kun dreier seg om tilrettelegging. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG derfor er det noe dritt at en ikke har lov til å spørre om helse på intervju.

Opplevde noe av det samme. Ansatte til en stilling hvor man sto og gikk hele dagen, samt at det var mye tunge løft. Den ene kom en dag og ble sykemeldt pga ryggen dag to. Dette var ikke en ny ryggplage, men noe vedkommende hadde slitt med lenge.

Møkkafolk. 

Anonymkode: 1b6e9...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

OG derfor er det noe dritt at en ikke har lov til å spørre om helse på intervju.

Opplevde noe av det samme. Ansatte til en stilling hvor man sto og gikk hele dagen, samt at det var mye tunge løft. Den ene kom en dag og ble sykemeldt pga ryggen dag to. Dette var ikke en ny ryggplage, men noe vedkommende hadde slitt med lenge.

Møkkafolk. 

Skjønner ikke at en med ryggproblemer vil ha en slik jobb. Visse vedkommende at det var mye ståing/gåing og tunge løft da jobbtilbudet ble akseptert?

Anonymkode: f5a19...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Ført bak lyset ja. Men sett fra hans side så gjorde han det eneste han måtte; få en jobb. Det er nok en slik person som kunne jobbet med tilrettelegging. Som har noen begrensninger men er for velfungerende for ufør. Du har vel lest alle trådene om at uføre virkelig burde jobbe med den kapasitet de har? Det mener også nav. Eneste mulighet for hele denne gruppen er å lyve på intervju og be om tilretteleggingen de trenger for å stå i jobb etter de har fått jobben. Ingen gir dem jobb ellers. Jeg vil ikke si personen har dårlig moral jeg vil si personen gjør det nødvendige for overlevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @theTitanic man kan ikke bare velge å ikke jobbe så da blir det slik som dette. Nav oppfordrer også til å ikke si noe om helse, det sa de til meg når jeg spurte hvordan jeg skulle få en jobb med min sykdom.

Anonymkode: 4a2f0...2a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, AnonymBruker said:

Det foreligger da ikke noe krav om at man må åpne for en dialog rundt tilrettelegging før arbeidsforholdet tiltres. Hver jobb er ulik, så ofte må man prøve å jobbe litt før man klarer å identifisere hva slags tilrettelegging en eventuelt skulle ha behov for, og om det er mulig å oppnå i den type stilling.

Anonymkode: a9804...62d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest på Arbeidstilsynets side nå, og klarer nesten ikke å prate. 

Sitat

Tilretteleggingsplikten gjelder for alle arbeidstakere med redusert arbeidsevne eller arbeidskapasitet, og gjelder uansett om det er arbeidsrelatert eller ikke. Tilretteleggingsplikten gjelder også uavhengig av om behovet for tilrettelegging er kortvarig eller langvarig, og uavhengig av arbeidstakers alder, stillingsgrad og om arbeidstaker har fast eller midlertidig ansettelse.

Søknader utlyses ut fra et behov for en viss arbeidskraft, og søkere vurderes ut fra deres evne og kapasitet til å gjøre jobben. Trodde jeg. Samt om man kommer overens med kandidaten rent personlig. Har noe skjedd siden jeg ble uføretrygdet for 15 år siden? Den gangen måtte man stille med åpne kort når man søkte jobb, men det var mye snakk om "inkluderende arbeidsliv", som aldri, av varierende grunner, gjaldt for meg. Til syvende og sist ligger avgjørelsen hos arbeidsgiver, som kan velge bort søkere de ikke ønsker, så lenge begrunnelsen ikke er "diskriminerende". Pussig at jeg sjelden fikk opplyst hvorfor jeg ikke ble valgt.

Er det store skillet om man allerede er ansatt, eller bare søker jobb? Har man først et bein innafor, kan man knapt sies opp?

Hvis folk kvier seg for å rekruttere ansatte, så skjønner jeg det bedre nå.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det foreligger da ikke noe krav om at man må åpne for en dialog rundt tilrettelegging før arbeidsforholdet tiltres. Hver jobb er ulik, så ofte må man prøve å jobbe litt før man klarer å identifisere hva slags tilrettelegging en eventuelt skulle ha behov for, og om det er mulig å oppnå i den type stilling.

Anonymkode: a9804...62d

Jeg ser den, så absolutt! Men fra vår side- så hadde det vært greit å vite på et tidligere tidspunkt at vedkommende sliter med å hente en eske papir på lageret for å fylle på i skriveren og da trenger tilrettelegging til dette, … spesielt når hen i intervjuet skrøt av egen helse og treningsmengde, og diagnosen/helseutfordringen har hen hatt i neon år nå viser det seg.

Faktureringen hen skal bistå med har vi nå lagt opp til et ekstra kontrollpunkt, da det har vært noen litt uheldige tilfeller der. 

Andre ting hen har bedt om  tilrettelegg til er dette med telefonbeskjeder/resepsjonsbeskjeder- ofte så havner beskjeden hos feil person hos oss, eller det er feil i selve beskjeden, eksempelvis så har Per Persen ringt og bedt om at Hansen hos oss ringer tilbake på 22 22 22 22. men beskjeden blir til at Pedersen hos oss skal ringe Hanstensen på 33 33 33 33… 

Det med papir, fakturering og sånn er lett å ordne, men jeg  er ikke helt trygg på hvordan jeg skal klare å tilrettelegge det siste, som er 60-70% av jobben…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en typisk ting men faktisk kan gå til oppsigelse for i prøvetiden. 

Vedkommende evner ikke å tilpasse seg arbeidet. 

Anonymkode: c2fa8...e2a

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du bruke prøvetid for alt det er verdt og dokumentere alt av samtaler, møter, eposter, sms osv. Skriv ned alt dere har gjort for å tilrettelegge, og det dere har gjort for opplæring. Send dette på epost til arbeidstaker, eller få det ned i et møtereferat. Ha oppfølgingsmøter og aktiviteter, og dersom på tross av alt dette arbeidstaker ikke klarer å gjøre arbeidsoppgavene som er oppgitt i arbeidsavtale eller stillingsinstruks, kan dere gå til avskjedigelse innen prøvetiden. Etter prøvetidens utløp er dere fucked. 

Lurt å koble på HR/juridisk dersom dere er en større organisasjon 

Anonymkode: 289fd...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner ikke at en med ryggproblemer vil ha en slik jobb. Visse vedkommende at det var mye ståing/gåing og tunge løft da jobbtilbudet ble akseptert?

Anonymkode: f5a19...6c2

Nei det er det jeg ikke skjønte heller.

Jobben var veldig tydelig hva den gikk ut på. Rigging og drift av nyoppstartet butikk, som selger små og store ting, er ikke til å misforstå. Var også nøye på å si at de fleste vakter jobbet man alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Møkkafolk. 

Tja, det ville jo uansett ikke hjelpe når folk er så frekke at de sitter og lyver på intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og likevel er det mange som mener at de fleste uføre har «restarbeidsevne» og at den må utnyttes. Men hvem vil ansette dem når det må tilrettelegges?

Anonymkode: 0525e...2c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ser den, så absolutt! Men fra vår side- så hadde det vært greit å vite på et tidligere tidspunkt at vedkommende sliter med å hente en eske papir på lageret for å fylle på i skriveren og da trenger tilrettelegging til dette, … spesielt når hen i intervjuet skrøt av egen helse og treningsmengde, og diagnosen/helseutfordringen har hen hatt i neon år nå viser det seg.

Faktureringen hen skal bistå med har vi nå lagt opp til et ekstra kontrollpunkt, da det har vært noen litt uheldige tilfeller der. 

Andre ting hen har bedt om  tilrettelegg til er dette med telefonbeskjeder/resepsjonsbeskjeder- ofte så havner beskjeden hos feil person hos oss, eller det er feil i selve beskjeden, eksempelvis så har Per Persen ringt og bedt om at Hansen hos oss ringer tilbake på 22 22 22 22. men beskjeden blir til at Pedersen hos oss skal ringe Hanstensen på 33 33 33 33… 

Det med papir, fakturering og sånn er lett å ordne, men jeg  er ikke helt trygg på hvordan jeg skal klare å tilrettelegge det siste, som er 60-70% av jobben…

Men hvordan i alle dager er det mulig å tilrettelegge for en situasjon der en ansatt ikke klarer å videreformidle enkle beskjeder? Det høres jo håpløst ut.

Du bør i hvert fall dokumentere alle hendelsene, men jeg antar at prøvetiden er over, og da blir det vel vanskelig å kvitte seg med personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilrettelegging er i all hovedsak en midlertidig greie for å komme over en kneik, og arbeidsgiver er ikke pliktig til å opprette en ny type stilling. Behovet til arbeidsgiver skal også ivaretas. 

Hør med NAV om hvorvidt Ekspertbistand kan være aktuelt. Da får dere hjelp til å sortere hva som er hva og kommer nærmere en avklaring av veien videre.

Anonymkode: c4ac5...afc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ulovlig å diskriminere på grunn av helse så man kan ikke si opp på det grunnlaget. Jeg hadde en gang en jobb der tilrettelegging ikke var mulig, var også tunge esker (disse var veldig tunge da) og den eneste «tilretteleggingen» var at noen andre kunne gjøre det for meg og da kan jo like greit noen andre bare gjøre hele jobben. Endte tilbake i nav da 

Anonymkode: 112e9...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...