Tanuki Skrevet 19. januar 2024 #41 Del Skrevet 19. januar 2024 Klær til baby, barneservise og bestikk, gullsmykke(til meg), blomster, babyutstyr etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #42 Del Skrevet 19. januar 2024 Fikk første barn for 17 år siden, siste for 8 år siden (og ett mellom der). Nesten bare gaver til barna- klær og leker. Og noen hjemmestrikkede klær, det varmer ekstra. Vi fikk også blomster fra foreldre og fra jobbene våre. Vi fikk gaver fra venner og familie, og også venner av våre foreldre. Vi fikk absolutt flest gaver til eldstemann. Anonymkode: 45893...ef7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 19. januar 2024 #43 Del Skrevet 19. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er vel mer det som kalles for push present. Gave til mor etter å ha født. Anonymkode: 2147f...ecd Man kjøper da ikke vin i gave til partneren sin. Det er noe som kjøpes inn til hverdags. Og det er merkelig å gi et smykke for å ha født. Gaven er jo barnet. Skal man gi barselgaver, så skal det være ting til barnet. Endret 19. januar 2024 av kaarebjarne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #44 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (17 minutter siden): Man kjøper da ikke vin i gave til partneren sin. Det er noe som kjøpes inn til hverdags. Og det er merkelig å gi et smykke for å ha født. Gaven er jo barnet. Skal man gi barselgaver, så skal det være ting til barnet. Å det er din mening. Jeg hadde satt pris på en god vin. Det å gi en gave til hun som har født er jo helt vanlig. Hvem har gjort deg til regelpoliti egentlig? «Skal være ting til barnet»? Hvem sier det? Anonymkode: 58953...0ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #45 Del Skrevet 19. januar 2024 21 minutter siden, kaarebjarne said: Man kjøper da ikke vin i gave til partneren sin. Det er noe som kjøpes inn til hverdags. Og det er merkelig å gi et smykke for å ha født. Gaven er jo barnet. Skal man gi barselgaver, så skal det være ting til barnet. Å? Da har jeg gjort en megafeil. Jeg kjøpte en vin til min partner, lagringsvin, som skal stå i 10 år før vi skal feire foreldreskapet. Jeg fikk mammagave; for min del var det praktiske ting jeg liker, og det satt jeg veldig pris på. Anonymkode: 3d75c...fb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 19. januar 2024 #46 Del Skrevet 19. januar 2024 Aldri fått noen slike gaver til meg selv. Barna fikk vanligvis bøker, klær eller leker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #47 Del Skrevet 19. januar 2024 Den ene venninna mi kom med rømmegrøt, ellers så var det ting og klær til den lille. Ellers så fikk jeg blomster, mine venner og min familie vet hva jeg liker. Og ja, jeg fikk smykke av mannen. Anonymkode: ec020...a03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PurpleTuliip Skrevet 19. januar 2024 #48 Del Skrevet 19. januar 2024 Babyen fikk hentesett av oldemor og farmor på ene siden, også fikk vi en babycall av mine foreldre. Det var det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 19. januar 2024 #49 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Å det er din mening. Jeg hadde satt pris på en god vin. Det å gi en gave til hun som har født er jo helt vanlig. Hvem har gjort deg til regelpoliti egentlig? «Skal være ting til barnet»? Hvem sier det? Anonymkode: 58953...0ff AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å? Da har jeg gjort en megafeil. Jeg kjøpte en vin til min partner, lagringsvin, som skal stå i 10 år før vi skal feire foreldreskapet. Jeg fikk mammagave; for min del var det praktiske ting jeg liker, og det satt jeg veldig pris på. Anonymkode: 3d75c...fb4 Å gi gave til den som har født er like merkelig som morgengave etter bryllup. Man har falt for amerikansk handelsstand sin propaganda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #50 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (1 time siden): Å gi gave til den som har født er like merkelig som morgengave etter bryllup. Man har falt for amerikansk handelsstand sin propaganda. Mener DU. Jeg syns det er fint å gi en oppmerksomhet, trist at du ser på det som noe negativt Anonymkode: 58953...0ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #51 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (1 time siden): Å gi gave til den som har født er like merkelig som morgengave etter bryllup. Man har falt for amerikansk handelsstand sin propaganda. Jeg har arvesmykker etter min oldemor (gift rett før ww1, fikk et armbånd i morgengave), etter min bestemor (gift på slutten av 30-tallet, en perlenål i morgengave) og min mor (et armbånd). Jeg fikk et kjede i morgengave og øredobber når min datter ble født). Jeg tror ikke skikken kom med amerikansk propaganda. Også i litteratur som feks Kristin Lavransdatter finner man beskrevet slike gaver. Man behøver selvsagt ikke ønske seg eller gi slike gaver, men det er noe som har lange tradisjoner. Å sette seg inn i /forske på gaveskikker kan gi mye informasjon, og er ofte noe av det man ser på når man undersøker ulike kulturer. Anonymkode: 571ab...8b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #52 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (2 timer siden): Man kjøper da ikke vin i gave til partneren sin. Det er noe som kjøpes inn til hverdags. Og det er merkelig å gi et smykke for å ha født. Gaven er jo barnet. Skal man gi barselgaver, så skal det være ting til barnet. Jeg hadde blitt veldig glad for en flaske god rødvin😅 Har du bestemt at barselgaver kun er til babyen?😂 Opprinnelig var det at folk kom med mat og drikke til den som hadde født… Anonymkode: 3135d...4a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 19. januar 2024 #53 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har arvesmykker etter min oldemor (gift rett før ww1, fikk et armbånd i morgengave), etter min bestemor (gift på slutten av 30-tallet, en perlenål i morgengave) og min mor (et armbånd). Jeg fikk et kjede i morgengave og øredobber når min datter ble født). Jeg tror ikke skikken kom med amerikansk propaganda. Også i litteratur som feks Kristin Lavransdatter finner man beskrevet slike gaver. Man behøver selvsagt ikke ønske seg eller gi slike gaver, men det er noe som har lange tradisjoner. Å sette seg inn i /forske på gaveskikker kan gi mye informasjon, og er ofte noe av det man ser på når man undersøker ulike kulturer. Anonymkode: 571ab...8b6 Sant, glemte at morgengave stammer fra medgift. Det er jo en "flott" tradisjon å videreføre 😄 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde blitt veldig glad for en flaske god rødvin😅 Har du bestemt at barselgaver kun er til babyen?😂 Opprinnelig var det at folk kom med mat og drikke til den som hadde født… Anonymkode: 3135d...4a4 Jeg forstår ikke hvorfor mor skal få gave for å ha født et barn. Gaven er barnet. Opprinnelig så gjorde vi mye rart som vi ikke gjør lenger. Det er ikke et godt argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #54 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (5 minutter siden): Sant, glemte at morgengave stammer fra medgift. Det er jo en "flott" tradisjon å videreføre 😄 Jeg forstår ikke hvorfor mor skal få gave for å ha født et barn. Gaven er barnet. Opprinnelig så gjorde vi mye rart som vi ikke gjør lenger. Det er ikke et godt argument. Hvorfor skal man få eller gi gaver til jul, og bursdag? Man er vel ikke mer fortjent til en gave da? Gaver gis fordi giver ønsker å gi en oppmerksomhet til den andre. Anonymkode: 779ae...8b3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #55 Del Skrevet 19. januar 2024 Det gikk vel mest i klær. Mamma kjøpte noen ting til meg, som ull-ammeinnlegg (fødte på vinteren). Også fikk barnet et kosedyr av min næreste venninne. Anonymkode: aa8b8...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #56 Del Skrevet 19. januar 2024 kaarebjarne skrev (19 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor mor skal få gave for å ha født et barn. Gaven er barnet Hvorfor gi bursdagsgaver? Gaven er da i seg selv å ha overlevd enda et år, eller være et år nermere døden! Eller hvorfor gi gaver etter disputas? Gaven er i seg selv en doktorgrad! Bryllup, gaven er å bli gift. Kan du ikke bare si du er i mot konseptet gaver generelt da? Anonymkode: 65c9c...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 19. januar 2024 #57 Del Skrevet 19. januar 2024 Ryddet for brukerangrep,brukerdebatt,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå