AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Hei! gi meg eksempel du har sett på ettergivende foreldre som ikke klarer p sette grenser for Barna sine. Hvilke grenser mener du er viktig? Hva legger du i ordet «grenser» for barn? Anonymkode: f4643...5a6
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Når foreldre ikke klarer å så i kampen, sier nei og gir etter når barnet maser nok. Og sier ja til det meste fordi de ikke orker maset. vi foreldre har hver våre ting vi mener er viktig i barneoppdragelsen, mange foreldre må velge sine kamper om de har flere barn, og det er ulike behov. Anonymkode: e333a...94f
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 vi hadde egentlig ikke regler for barna ut over det vi legger i "normal folkeskikk" før de ble tenåringer. Ting osm å rydde etter seg, være høflig med andre osv ligger liksom i "folkeskikk" Men det var en regel som gjaldt når de ble tenåringer som vi var "verdens strengeste" foreldre på og det var "kom hjem til avtalt tid, kan du ikke komme hjem må du si fra og ha en god grunn" I dette lå for eksempel ting som at om du ikke rakk bussen fordi du sosa det til selv (på bygda er det ikke så mange) må du gå hjem men du må si fra så vi vet grunnen. Siden det var en mil fra nærmeste potensielle andre busstopp de kunne ta buss til skjedde det som jeg husker kun en gang med den eldste de andre vokste opp med historien om et søsken som måtte gå en mil hjem på natta fordi ingen ville hente.. (forøvrig en helt trygg vei hjem, men tror nok ungen hadde forventet litt henstand) Når jeg tenker meg om hadde vi også regler på bruk av refleks og hjelm/sikkerhetsutsyr - noe som reddet livet til den ene i skibakken, mens de andre droppa hjelmen var vår "flink" og tok den på - ble nedkjørt bakfra av en annen elev, havnet på sykehus og takket være hjelmen var det "bare" noen ribbeinsbrudd og en hjernerystelse sammen med noen stygge skrubbsår i ansiktet.. Anonymkode: 44d83...7ec
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Min venninne gir etter. Vi har begge gutter på 14 år. Vi var på besøk pp lørdag og guttene spurte om å få dra i trampoline park. Jeg sa nei pga de hadde vært i svømmehallen på fredag og i skibakken forrige helg. Det koster. Hun var enig. Min gutt sa bare greit og gikk ned på rommet. Hennes gutt ble sur og sutrete. Han sa at han skal betale selv, han får aldri lov til noe osv. Så sier han: Jeg skal ha tilbake pengene du og pappa lånte fra min konto for å betale vinterferien. Da ble hun helt satt. Så sa hun at de kunne dra og at hun skulle betale Anonymkode: 549b8...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min venninne gir etter. Vi har begge gutter på 14 år. Vi var på besøk pp lørdag og guttene spurte om å få dra i trampoline park. Jeg sa nei pga de hadde vært i svømmehallen på fredag og i skibakken forrige helg. Det koster. Hun var enig. Min gutt sa bare greit og gikk ned på rommet. Hennes gutt ble sur og sutrete. Han sa at han skal betale selv, han får aldri lov til noe osv. Så sier han: Jeg skal ha tilbake pengene du og pappa lånte fra min konto for å betale vinterferien. Da ble hun helt satt. Så sa hun at de kunne dra og at hun skulle betale Anonymkode: 549b8...1d6 Din sønn sier greit og går på rommet sitt. Hennes sønn trasser. Mulig hun står i mye trass og ikke makter å stå i alt, det er ofte da en gir etter. Barn som er enkle og sier ok gir man ikke etter for. Barn er veldig forskjellig, og noen trenger mer rammer og regler enn andre. Våre barn har vært enkle og vi har ikke hatt behov for de strenge reglene. Anonymkode: e333a...94f 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #6 Skrevet 17. januar 2024 11 hours ago, AnonymBruker said: Din sønn sier greit og går på rommet sitt. Hennes sønn trasser. Mulig hun står i mye trass og ikke makter å stå i alt, det er ofte da en gir etter. Barn som er enkle og sier ok gir man ikke etter for. Barn er veldig forskjellig, og noen trenger mer rammer og regler enn andre. Våre barn har vært enkle og vi har ikke hatt behov for de strenge reglene. Anonymkode: e333a...94f For noe visvas. Drittsekken oppfører seg slik fordi han har erfart det fungerer og det tillates. Udugelige foreldre som ikke har gjort jobben det å være forelder innebærer. Og at de låner penger av sønnen til vinterferie viser bare hvor dårlig dømmekraft de har i det hele tatt. Jeg hadde stått fast på mitt nei i den situasjon, uansett hvor kleint det ble for venninnen. Og stærkt redusert hvor mye vi omgikkes dem. (Det hadde nok skjedd 10 år tidligere). Anonymkode: 0793a...d35
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #7 Skrevet 17. januar 2024 Jeg kjenner en person som alltid fikk viljen sin som barn, enten ved å gråte eller å bli sint. Foreldrene lot ikke personen tape i kortspill en gang (for da ble det dårlig stemning). Dette mønsteret har jo dessverre fortsatt inn i voksenalderen, og personen er manipulerende og mangler venner. Folk trekker seg rett og slett unna, fordi det er vanskelig å ha forståelse med en som først og fremst tenker på seg selv, og ikke har lært hvordan man omgås andre mennesker på en sunn måte. Veldig trist, og det har virkelig gått opp for meg hvor elementært grensesetting er i barndommen for at man skal fungere som menneske. Anonymkode: 0de7d...e0a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #8 Skrevet 17. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: – det har virkelig gått opp for meg hvor elementært grensesetting er i barndommen for at man skal fungere som menneske. Anonymkode: 0de7d...e0a Viktig poeng. Anonymkode: 0793a...d35
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #9 Skrevet 17. januar 2024 Ser stadig i barnehagen foreldre som spør ungene om de skal kle på/dra hjem/lignende. For så å bli overrasket og frustrert når ungen, som gjerne er i en eller anne lek, sier nei! Deretter følger en lang rekke forhandlinger og bestikkelser, før en skrikende unge blir båret ut. Ikke spør hvis du ikke aksepterer et annet svar enn det du ønsker! Anonymkode: b00a1...8d1 1
kaarebjarne Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Din sønn sier greit og går på rommet sitt. Hennes sønn trasser. Mulig hun står i mye trass og ikke makter å stå i alt, det er ofte da en gir etter. Barn som er enkle og sier ok gir man ikke etter for. Barn er veldig forskjellig, og noen trenger mer rammer og regler enn andre. Våre barn har vært enkle og vi har ikke hatt behov for de strenge reglene. Anonymkode: e333a...94f Altså, barn er dritsmarte. Ja, noen har mer trass i seg enn andre, men disse er det ENDA viktigere å stå i kampene med.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For noe visvas. Drittsekken oppfører seg slik fordi han har erfart det fungerer og det tillates. Udugelige foreldre som ikke har gjort jobben det å være forelder innebærer. Og at de låner penger av sønnen til vinterferie viser bare hvor dårlig dømmekraft de har i det hele tatt. Jeg hadde stått fast på mitt nei i den situasjon, uansett hvor kleint det ble for venninnen. Og stærkt redusert hvor mye vi omgikkes dem. (Det hadde nok skjedd 10 år tidligere). Anonymkode: 0793a...d35 🤦🏻♀️ Anonymkode: 21765...abb
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 🤦🏻♀️ Anonymkode: 21765...abb Er du uenig? Jeg hadde ikke kalt et barn drittsekk, for det er stort sett foreldrene sin feil hvordan de blir, men jeg hadde heller ikke gitt etter der. Svigerinnen min tar notater for barnet sitt før prøver. Ingenting feil med barn, men han gidder ikke å lese selv. Blir sikkert gøy når han skal på videregående/høyere utdanning👌 Anonymkode: de637...5ca
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Ser stadig i barnehagen foreldre som spør ungene om de skal kle på/dra hjem/lignende. For så å bli overrasket og frustrert når ungen, som gjerne er i en eller anne lek, sier nei! Deretter følger en lang rekke forhandlinger og bestikkelser, før en skrikende unge blir båret ut. Ikke spør hvis du ikke aksepterer et annet svar enn det du ønsker! Anonymkode: b00a1...8d1 Helt enig, syns dette er utrolig. Har lært av pedagog at man bør si "Nå skal vi hjem fra barnehagen. Her er skoene dine." Samme med middag. "I dag skal vi ha fisk". Ikke la ungen bestemme! Anonymkode: ff472...c1a
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Min venninne gir etter. Vi har begge gutter på 14 år. Vi var på besøk pp lørdag og guttene spurte om å få dra i trampoline park. Jeg sa nei pga de hadde vært i svømmehallen på fredag og i skibakken forrige helg. Det koster. Hun var enig. Min gutt sa bare greit og gikk ned på rommet. Hennes gutt ble sur og sutrete. Han sa at han skal betale selv, han får aldri lov til noe osv. Så sier han: Jeg skal ha tilbake pengene du og pappa lånte fra min konto for å betale vinterferien. Da ble hun helt satt. Så sa hun at de kunne dra og at hun skulle betale Anonymkode: 549b8...1d6 Har du bedre råd enn din venninne, siden hun lånte penger av sønnen for at de skulle få dra på vinterferie? Kanskje hun skammet seg over det, og at hun ikke kunne nekte han å bruke egne penger, som hun selv hadde lånt av. Kanskje hun fikk dårlig samvittighet og sa hun ville spandere. Spanderte hun på dere også? Anonymkode: e60e0...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå