Gå til innhold

Hvorfor er så mange nordmenn mindre økonomisk vellykket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange som sutrer og klager på lav lønn og at de ikke får kjøpt seg bolig. Folk godt opp i 40 og 50 årene. Jeg har gjennom jobb blitt kjent med mange fra Serbia som har kommet hit de siste 7-8 årene som arbeiesinnvandrere. Omtrent samtlige jobber som helsefagarbeidere, noen som sykepleiere hvis de har fått godkjent utdanningen fra hjemlandet. Alle har kjøpt seg leilighet, noen til og med gjort overgang til enebolig. De er fra 30 til 45 års alder, med 2-3 barn.
I tilegg har de gjerne 1-2 biler. Dette i en middels stor norsk by. Mens Kari og Ola i samme type jobb og by, klager på at de fremdeles i en alder av 45 ikke har kommet inn på boligmarkedet. Det er flere norske kolleger som kommenterer og viser tydelig misunnelse. Noen er til og med så frekke at de direkte spør de serbiske kollegene hvordan de har fått til så mye på så kort tid med en tone som insinuerer uærlige måter de må ha fått dette til på.

Anonymkode: 51be0...772

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg spør meg heller om hvorfor nordmenn er så besatt av å eie bøttekott til flerfoldige millioner i de store byene, med dertil tilhørende gjeld.

Jeg er 40 og leier bolig fordi jeg sparer penger på det. At fremmede folk på KG mener jeg er mindre økonomisk vellykket av den grunn kunne ikke brydd meg mindre.

Endret av Knirke
  • Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg opplever at dette i stor grad handler om overforbruk. Vi i vestlige land er mye mer opptatt av fasade og dyre ting enn mange fra andre land. "Skal bare unne meg", "mååå bare ha det", "klarer meg ikke uten", osv. Og det er det overforbruket og at nordmenn "bare mååå ha" disse unødvendige varene og tjenestene som gjør at det ser helt latterlig ut. Folk med solide inntekter som egentlig burde klare seg helt fint, strever med å få ting til å gå rundt. 

Vi er rett og slett for bortskjemte og godt vant.

Anonymkode: 41f64...15b

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Knirke skrev (23 minutter siden):

Jeg spør meg heller om hvorfor nordmenn er så besatt av å eie bøttekott til flerfoldige millioner i de store byene, med dertil tilhørende gjeld.

Jeg er 40 og leier bolig fordi jeg sparer penger på det. At fremmede folk på KG mener jeg er mindre økonomisk vellykket av den grunn kunne ikke brydd meg mindre.

Nå er det ikke snakk om «bøttekott» til 7 millioner i Oslo, men helt vanlige leiligheter til «normal» pris. Det er fint du er fornøyd med ditt valg, men her er det snakk om folk som klager på å ikke komme inn på boligmarkedet ol selv om de har inntekt som tilsvarer at de burde kunne det. Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg opplever at dette i stor grad handler om overforbruk. Vi i vestlige land er mye mer opptatt av fasade og dyre ting enn mange fra andre land. "Skal bare unne meg", "mååå bare ha det", "klarer meg ikke uten", osv. Og det er det overforbruket og at nordmenn "bare mååå ha" disse unødvendige varene og tjenestene som gjør at det ser helt latterlig ut. Folk med solide inntekter som egentlig burde klare seg helt fint, strever med å få ting til å gå rundt. 

Vi er rett og slett for bortskjemte og godt vant.

Anonymkode: 41f64...15b

Du er inne på noe her. Ts

Skrevet

Må spare opp egenkapital , noe som tar tid hvis man leier bolig i byen og har lav inntekt.

Anonymkode: d12ae...069

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Må spare opp egenkapital , noe som tar tid hvis man leier bolig i byen og har lav inntekt.

Anonymkode: d12ae...069

Disse kollegene har også måttet spare til egenkaptial mens de leide da de først kom hit. Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Tror som nevnt tidligere i tråden at det handler om forbruksvaner. Vi nordmenn er ekstreme forbrukere. Vi skal ha alt og bytter ut ting som fortsatt fungerer for å kjøpe en nyere eller bedre versjon. Mange innser ikke hvor mye penger som brukes på unødvendige kjøp. Gjerne bare mange småkjøp som alene ikke ville utgjort særlig, men som til sammen blir store summer. 

Anonymkode: d2414...462

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nordmenn er generelt veldig opptatt av trygghet og vi er nok mer opptatt av fritid enn mange andre. Vi er nok mindre villig til å gjøre investeringer som for en periode vil gå oss dårligere kjøpekraft eller jobbe mer for å kompensere.

Jeg flyttet til USA, og senere til Canada for noen år siden og arbeidskulturen her er en helt annen enn jeg har vant med,m. Folk jobber lengre dager, oftere helg og har mindre ferie, men tjener selvsagt også mer penger.

Knirke skrev (45 minutter siden):

Det er ingenting i veien med å leie, men jeg tviler på at det er noe du sparer penger på alt tatt i betraktning. Det vil jeg i så fall se regnestykket på. Jeg eier bolig, men bor i en annen bolig som jeg leier. Mine månedlige utgifter på boligen jeg leier er per i dag lavere enn om jeg hadde kjøpt en tilsvarende bolig, men over tid vil leieboligen selvsagt være mye dyrere.

Anonymkode: 73bd7...7ce

• Liker 1
Skrevet

Hei, en Kroat her som kom til Norge 5 år siden 🙋‍♂️ 

Jeg leide en leilighet for 4 år med samboer og sparte penger til egenkapital: vi kjøpte oss vår første bolig i fjor. Vi har verken bil(er) eller kredittkort for det trenger vi ikke. Vi kunne tatt opptil 6 mil i boliglån men ville ikke risikere med så mye gjeld. Synes at vi har klart oss supert i et nytt land på såpass kort tid. 

Vi kommer fra en kultur hvor statussymboler er alt og det er noe som gjør meg kvalm. Jeg trodde det var annerledes i Norge, men det er akkurat det samme, kanskje litt mer subtil. 😁

Anonymkode: 9f609...870

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror vi ikke vil endre på kjøpekraften over år, som det faktisk krever når man ønsker en god ek. Det betyr å droppe den årlige sydenturer, kjøpestopp av klær og annet nips. Jeg tror de aller fleste vil klare det om man er dedikert nok. Jeg sparte over 200 000 på to år alene og fikk nok ek, dette er noen år side. Jeg unnet meg så og si ingenting de to årene, men det gikk. 

Anonymkode: ec7f6...d55

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er så mange som sutrer og klager på lav lønn og at de ikke får kjøpt seg bolig. Folk godt opp i 40 og 50 årene. Jeg har gjennom jobb blitt kjent med mange fra Serbia som har kommet hit de siste 7-8 årene som arbeiesinnvandrere. Omtrent samtlige jobber som helsefagarbeidere, noen som sykepleiere hvis de har fått godkjent utdanningen fra hjemlandet. Alle har kjøpt seg leilighet, noen til og med gjort overgang til enebolig. De er fra 30 til 45 års alder, med 2-3 barn.
I tilegg har de gjerne 1-2 biler. Dette i en middels stor norsk by. Mens Kari og Ola i samme type jobb og by, klager på at de fremdeles i en alder av 45 ikke har kommet inn på boligmarkedet. Det er flere norske kolleger som kommenterer og viser tydelig misunnelse. Noen er til og med så frekke at de direkte spør de serbiske kollegene hvordan de har fått til så mye på så kort tid med en tone som insinuerer uærlige måter de må ha fått dette til på.

Skjønner godt de spør. Mye kriminalitet i de landene.

Anonymkode: 58087...983

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner godt de spør. Mye kriminalitet i de landene.

Anonymkode: 58087...983

😆 og Norge er en paradis når det gjelder kriminalitet? LOL

• Liker 1
Skrevet

Har du sett på bolig markedet? Og leie markedet? 

Rett og slett svindel. Noen tjener seg rike på at andre ikke har noe valg. De står med pekefingeren i været og bestemmer hvor mye de skal ha for driten.

Anonymkode: 7df17...767

• Nyttig 1
Skrevet

Innvandrere har ofte dårlig økonomisk sans. Makser lån og ender opp med tvangssalg når ting ikke går deres vei.

Anonymkode: 64f95...db7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjenner et par med barn som kom til Norge for tre år siden. Hver av dem har mer utbetalt i året fra Nav enn jeg som har jobbet, men ble uføretrygdet. De skal nå kjøpe leilighet og bil. Det er ikke så rart, for de har fått leie kommunal leilighet i tillegg som ligger under markedleie. De har allerede vært på ferie i utlandet (ikke hjemland), og på reiser i Norge.

Jeg unner dem alt, de er flotte folk som gjør det meste for å bli fungerende i det norske samfunnet.

Men de er ikke kommet dit at de nå skal kjøpe leilighet og bil fordi de er mer enn snittet økonomiske, men fordi de har fått såpass mye støtte fra Nav. De sier det selv også, og er veldig takknemlige for den sjansen de får.

Anonymkode: 144a0...c34

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg leide en leilighet for 4 år med samboer og sparte penger til egenkapital: vi kjøpte oss vår første bolig i fjor. Vi har verken bil(er) eller kredittkort for det trenger vi ikke. Vi kunne tatt opptil 6 mil i boliglån men ville ikke risikere med så mye gjeld. Synes at vi har klart oss supert i et nytt land på såpass kort tid. 

Vi kommer fra en kultur hvor statussymboler er alt og det er noe som gjør meg kvalm. Jeg trodde det var annerledes i Norge, men det er akkurat det samme, kanskje litt mer subtil. 😁

6 millioner i boliglån? Da må dere ha ganske høy inntekt, og da går det jo an å spare egenkapital når man leier. For lavtlønte er det vanskelig nok å spare bufferkonto. F.eks 25000 utbetalt, 12000 i husleie, strøm, forsikring, internett, mat, helseutgifter, kanskje barnehage... Den egenkapitalen blir ikke stor.

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er forskjell på enebolig og enebolig. Du kan ikke sammenligne ei rønne (men likevel en enebolig) på Rakkestad til 500k med en enebolig (eller leilighet for den saks skyld) i Oslo eller en annen storby til flerfoldige millioner. 

Anonymkode: ab669...879

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er også noen kroatere her, relativt nyankomne og det har også klart seg bra på kort tid. Slik var det også for bosniere som kom på 90 tallet, de kom seg fort i jobb og er vel den mest sysselsatte gruppen innvandrere i landet om jeg ikke husker feil. Dere fra balkan ser ut å være hardtarbeidende folk med god økonomisk sans.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg tror vi ikke vil endre på kjøpekraften over år, som det faktisk krever når man ønsker en god ek. Det betyr å droppe den årlige sydenturer, kjøpestopp av klær og annet nips. Jeg tror de aller fleste vil klare det om man er dedikert nok. Jeg sparte over 200 000 på to år alene og fikk nok ek, dette er noen år side. Jeg unnet meg så og si ingenting de to årene, men det gikk. 

Anonymkode: ec7f6...d55

Jeg vet ikke deltaljer i disse kollegenes økonomi, men de ser ut til å bruke penger normalt og ikke knipe igjen lommeboka. For eksempel drar de ofte på 1-2 ferier til hjemlandet og tar seg råd til ting. Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...