Gå til innhold

Din beste oppskrift på sunnere gjærdeig/bakst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Hva er din beste oppskrift på sunnere versjoner av f.eks pizzaboller, rundstykker osv.. og annen type bakst og søtsaker? Gjerne også legg ut bilde.

Trenger inspirasjon til sunnere mat til matpakke, evt. generelt også, som er sunnere men fortsatt veldig digg. Er generelt kresen, og ikke glad i grovt til vanlig eller korn, så viktig at dette ikke er for fremtredende i smak, men ønsker å få i meg mer av det og håper noen har noen såpass gode oppskrifter at jeg får i meg det lettere. Og også får i barna mer av det.

Anonymkode: 8c920...b75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo "sunnere" noe er, jo dårligere smaker det. Det er en kjensgjerning. Dette indikeres sterkt av begreper som "digg", som er tatt i bruk for å avlede oppmerksomheten fra at det smaker py og heller ikke bidrar til bedre helse, både fordi det i seg selv ikke er særlig sunt, og fordi det fører til at man spiser et man ellers hadde tenkt å spise, men føler at man ikke burde spise, fordi dette er "usunt".

Hvis disse tipsene hadde fungert, ville befolkningen vært som den er?

Når du ikke spiser for mye av noe, kan du spise det du vil. Hvis du spiser for mye, uansett hva det er, blir du over tid syk og tjukk. Nok fiber kan du få i deg gjennom grønnsaker. 

Kjenn etter inni deg selv, vær ærlig med deg selv, tenk selv. Det er tipset ingen vil ha.

Anonymkode: 43463...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo "sunnere" noe er, jo dårligere smaker det. Det er en kjensgjerning. Dette indikeres sterkt av begreper som "digg", som er tatt i bruk for å avlede oppmerksomheten fra at det smaker py og heller ikke bidrar til bedre helse, både fordi det i seg selv ikke er særlig sunt, og fordi det fører til at man spiser et man ellers hadde tenkt å spise, men føler at man ikke burde spise, fordi dette er "usunt".

Anonymkode: 43463...710

Synd, men sant. Det finnes ikke sunn gjærbakst som smaker godt eller er verdt å spise. Grovt mel eller annet mel enn hvetemel setter for mye smak på baksten. Kunstig søtning er ikke bra for kroppen, har bismak og smaker uansett ikke som sukker. Pizzaboller og rundstykker kan du godt ha omtrent halvparten (men ikke mer enn det om det faktisk skal være godt) grovt mel, men boller og søt gjærbakst bør lages med hvetemel. Lag heller det du virkelig liker, men spis mindre av det eller spis det sjeldnere. 

Anonymkode: 97d06...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grove rundstykker med mye korn 

Grove vafler. Kan ha salt pålegg inni som ost, skinke og salat. 

Hjemmelagde knekkebrød 

Sjekk ut oppskrifter på rundstykker ol. med cottage cheese. Det blir en annen konsistens, men jeg syns det funker. 

Anonymkode: b0b12...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er populære hos mine to.

400 g fibra fullkornshvetemel
400 g hvetemel
1 ts salt
0.5 dl sesamfrø
0.5 dl linfrø
½ pakke tørrgjær
100 g søtpotet
50 g røde tørre linser
1 middels stor gulrot, revet
3.5 dl lunkent vann

Ha fullkornshvetemel, hvetemel, salt, sesamfrø, linfrø og tørrgjær i en en kjøkkenmaskinbolle med eltekrok eller i en stor bolle

Skrell søtpoteten, kutt den i terninger, kok den mør og mos en gaffel.

Skyll linsene godt og kok dem under lokk i ca 3 dl vann til de er myke (ca 10 minutter). Hell av vannet.

Ha så alle ingrediensene i bollen og elt alt sammen i 10 minutter.(lenger om for hånd)

Dekk bollen med et håndkle og hev i ca 1 time.

Rull ut rundstykker på melet bord og etterhev i ca 30 min.

Stek de i 10-12 min på 220 grader.

Anonymkode: 4b08f...608

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...