Gå til innhold

Elbil på glatten? Er de verre enn fossil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har begge deler, lar elbilen stå når jeg kan på glatten.

Trodde det var den forgie elbilen min som var elendig på glatten. Har en ny nå, den er bedre, men temmelig dårlig den ogdå.

Nå hører jeg flere snakke om piggdekk. Folk som nå har elbil, men har som har kjørt piggfritt i alle år. 

Er el bil generelt dårligere på glatten? 

Anonymkode: 9edfa...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elbiler har ikke en tung motor over driftshjulene, dersom den er forhjulsdrevet.

Dette gjør at det blir litt mindre markpress og dårligere friksjon.

Jeg har løst det med piggdekk, men fortsatt ikke som tidligere.

En annen løsning er å velge elbil som har drift på alle hjul eller bakhjulsdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dette varierer sikkert fra bil til bil. Jeg har kjørt el-bil i 6 år, kun med piggfrie dekk, mens jeg på alle mine fossilbiler alltid hadde piggdekk. Kommer ikke til å gå tilbake til pigger, i alle fall.
Den bilen jeg har nå er en drøm på glatta. Kommer frem over alt og ligger godt på veien. Den forrige el-bilen jeg hadde var mye mindre og lettere, så den opplevde jeg litt mer ustabil på glatt føre, men ikke noe verre enn enkelte av fossilbilene jeg har hatt tidligere, tenker jeg. 
Nå er det jo ikke først og fremst drivlinja i en bil som avgjør om de er gode på vinterføre eller ikke, men el-biler har jo ofte en litt annen tyngdefordeling da batteriet er veldig tungt og ligger midt under bilen, mens fossilbiler som regel har en tung motor foran. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har begge deler, lar elbilen stå når jeg kan på glatten.

Trodde det var den forgie elbilen min som var elendig på glatten. Har en ny nå, den er bedre, men temmelig dårlig den ogdå.

Nå hører jeg flere snakke om piggdekk. Folk som nå har elbil, men har som har kjørt piggfritt i alle år. 

Er el bil generelt dårligere på glatten? 

Anonymkode: 9edfa...fd6

Nissan leaf er dårligere fordi forhjulstrekk ikke funker når vekten ligger under bilen..Tesla med 4hjulstrekk er helt super på glatta...mye bedre enn dieselsugger..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår Audi e-tron er helt rå på glatta, men det er en tung bil som holder seg stødig på veien, og den har 4-hjulstrekk. Merket det godt da vi var på fjellet sist, den dro godt fra der andre biler ble stående. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Har begge deler, lar elbilen stå når jeg kan på glatten.

Trodde det var den forgie elbilen min som var elendig på glatten. Har en ny nå, den er bedre, men temmelig dårlig den ogdå.

Nå hører jeg flere snakke om piggdekk. Folk som nå har elbil, men har som har kjørt piggfritt i alle år. 

Er el bil generelt dårligere på glatten? 

Anonymkode: 9edfa...fd6

Det er veldig forskjellig, men det er en trend at moderne biler ikke designes for kjøreegenskaper generelt, og glatta spesielt.

Der fosilbiler veldig ofte arver kjøreegenskaper fra tidligere design som var mer avhengig av kjøreegenskaper enn tekniske hjelpemidler, så er elbiler mer og mer nye plattformer der man forbereder seg på at bilkjøring blir mindre og mindre en aktivitet, og mere en transportering.  Jeg tror man da glemmer en del om  variansene som glattkjøring. 

Men ja, optimalt tyngdepunkt og vektfordeling front og bak, og fokus på å senke vekt utenom batteriene, gjør nok elbiler svakere på vinterføre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en Tesla med firehjulstrekk som er gull på glatta, tilsvarende en fossilbil vi hadde med firehjulstrekk, gir og piggdekk. Bedre enn forrige fossilbil med gir og forhjulstrekk og forrige hybrid med automat og forhjulstrekk. Vi har også en liten elbil med bakhjulstrekk. Den er nok slik som fossilbilen og bedre enn hybriden. Synes det virker som problemet er mest relatert til automatgir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del nyere biler har veldig brede dekk, og det hjelper ikke nødvendigvis så mye på vinterføre. 

Jeg er veldig fornøyd med vinteregenskapene til Polestar2, og føler meg tryggere på at bilen sitter fast i veien nå enn på tidligere biler jeg har kjørt. 

Det er også digg med elektrisk drift om man skal bakkestarte i glatt bakke, helt annen fordeling av kraft. Kan riktignok kun sammenligne 4hjulstrekk på elbil med forhjulsdrevet fossilbil, så litt urettferdig er min erfaring

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (58 minutter siden):

Vår Audi e-tron er helt rå på glatta, men det er en tung bil som holder seg stødig på veien, og den har 4-hjulstrekk. Merket det godt da vi var på fjellet sist, den dro godt fra der andre biler ble stående. :)

Samme har vi. Det er en super bil på vinterføre. Tidligere hadde vi en Audi A4 diesel, og den var ikke i nærheten så god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (51 minutter siden):

Nissan leaf er dårligere fordi forhjulstrekk ikke funker når vekten ligger under bilen..Tesla med 4hjulstrekk er helt super på glatta...mye bedre enn dieselsugger..

Vi har leaf og deler bakke med diverse biler, deriblant en tesla med firhjulstrekk. Jeg må derfor si meg enig med dine vurderinger. Teslaen kommer seg ofte opp når det er for glatt for oss andre.

Et triks med forhjulstrekk er å rygge opp bakken.

En fordel med Leaf er at den er god å styre, også på glattisen. Den ligger veldig stabilt.

 

Det er viktig å være klar over at elbiler sliter dekk raskere enn fosilbiler, fordi de er tyngre og akselererer raskere. Slitte vinterdekk gir dårlig grep. Dette problemet bedres nok nå som det lages dekk bedre tilpasset elbiler.

Anonymkode: 16713...a08

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er viktig å være klar over at elbiler sliter dekk raskere enn fosilbiler, fordi de er tyngre og akselererer raskere. Slitte vinterdekk gir dårlig grep. Dette problemet bedres nok nå som det lages dekk bedre tilpasset elbiler.

Anonymkode: 16713...a08

Akkurat det der er en ting sjåføren i stor grad bestemmer selv. Man trenger ikke trykke like hardt på gasspedalen som Reodor Felgen. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant de elbilene som har tohjulsdrift, er det ganske mange som har bakhjulstrekk. Enten bilen er fossil eller elektrisk er bakhjulstrekk ofte noe dritt på vinterføre, og særlig når det er mye løssnø og slaps. Fordelen med den elektriske i så måte er at tyngdepunktet ligger lavere og vektfordelingen er bedre enn i en bakhjulsdreven fossilbil. Sammenlikner du el. bakhjulstrekk  med fossil bakhjulstrekk kommer elbilen bedre ut enn fossilbilen. 

Sammenlikner du firehjulstrekk med firehjulstrekk vil elbilen i alle fall ikke komme dårligere ut enn fossilbilen. 

Sammenlikner du fossil forhjulsdrift med elektrisk bakhjulsdrift, sammenlikner du epler og pærer, og det er ikke relevant. 

Anonymkode: c94f7...4ac

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også glattere og glattere jo flere som kjører uten piggdekk.

Anonymkode: a60eb...8a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har erfaring med el Mustangen på vinterføre? Har så lyst på en 😅

Anonymkode: 95af2...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbil har lav tyngdepunkt og alltid ørten teknologiske hjelpemidler fordi de nødvendigvis er av nyere dato. Godt fornøyd med alle våre elbiler gjennom årene, men det var jeg forsåvidt også med de andre bilene før det.

Anonymkode: 7f6f6...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Har begge deler, lar elbilen stå når jeg kan på glatten.

Trodde det var den forgie elbilen min som var elendig på glatten. Har en ny nå, den er bedre, men temmelig dårlig den ogdå.

Nå hører jeg flere snakke om piggdekk. Folk som nå har elbil, men har som har kjørt piggfritt i alle år. 

Er el bil generelt dårligere på glatten? 

Anonymkode: 9edfa...fd6

Første vinteren med en Model Y (Tesla).  Føles langt bedre nå, men dette er en med drift på alle fire hjul. Kjører piggfritt som alltid. Tror ikke du bør blande for mye inn hva som driver bilen framover mtp vinteregenskaper. 

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traction control fungerer bedre på en rask elmotor som blir justert tusenvis av ganger i sekundet enn på en treg forbrenningsmotor. Men det er dekk og kjørestil som teller mest.

Anonymkode: cce29...45b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LadeJarl skrev (7 timer siden):

Nissan leaf er dårligere fordi forhjulstrekk ikke funker når vekten ligger under bilen..Tesla med 4hjulstrekk er helt super på glatta...mye bedre enn dieselsugger..

Signerer.

Leafen spinner overalt, men kommer meg til/fra jobb og småturer uten problemer. Teslaen sitter som støpt, og kommer seg fram absolutt overalt. Den slipper om jeg er for hard på gassen og det er speilblankt på veien da. 

Anonymkode: 23d20...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar. Har hatt forhjulstrekk på vegge mine elbiler, og de var/er dårlige begge to. 
Har bensin med forhjulstrekk og med firhjulstrekk å sammenligne med. 

Synest det verste med disse elbilene er å kjøre nedoverbakke. De har begge dradd sidelengs. Tror det er at bilen bremser for å lade som er problemet. Har ikke hatt store problem med å ikke kunne klatre, altså å ikke komme meg opp. 

Anonymkode: 9edfa...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...