Gå til innhold

Jeg er overrasket over frekkheten til folk! Selger ting man har fått på 'Gi-bort'- sider!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er medlem på den lokale 'Gi-bort'- siden.

Jeg har ikke vært der kjempelenge, men slik jeg ser det fungerer siden utmerket. Jeg har både gitt bort ting og fått ting gratis. Ja, jeg behøver ikke å forklare hvordan en slik side fungerer, de fleste forstår slik.

Jeg er dessuten medlem av en 'Salgs-gruppe' , på samme sted. Dette er ett relativt lite sted. Nå i det siste har jeg sett at noen av de samme tingene som har blitt gitt bort har endt på denne salgssiden. Til og med noen av de tingene jeg har gitt bort! De kan veldig greit gjenkjennes på grunn av små skader/flekker.

Ja, jeg vet, en gave er en gave. Gir du bort noe, så har du ikke noe du skal ha sagt om hva den som får den gjør med det, men...Man gir jo bort ting fordi man tror og håper at noen andre skal ha brukt for dem, ikke sant? Hvis de ikke vil ha dem, vil jeg heller gi bort til noen som vil.

Noen andre som opplever det?

Anonymkode: 0abeb...65d

• Liker 8
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Frekkaser gonna frekk. At noen prøver å tjene penger på Finn eller FB Market ved å kjøpe billig (eller få!) og selge dyrt er jo mer eller mindre selvsagt, og ikke noe jeg ville ofret et skuldertrekk engang.

Anonymkode: 719ae...b8e

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke uvanlig, det er noen som gjør det som en måte å tjene litt ekstra penger på.

Synes egentlig ikke det er så frekt. Som du sier, når du har gitt bort noe så har den som har fått det rett til å gjøre hva som helst med den tingen.

Anonymkode: a9eb9...260

• Liker 22
Skrevet

Man skal ikke gi bort fordi man tror at noen trenger den og at du er engel som skal hjelpe de fattige, men gi bort fordi du selv ikke orker styre med salg. 

Anonymkode: f5cb8...0ad

• Liker 18
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg har opplevd det. De hadde til og med brukt mine bilder i annonsen. (Var på finn.no) Jeg rapporterte og annonsen ble fjernet. Dukket opp igjen med nye bilder. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan jo notere deg navnene til de det gjelder, og sørge for å aldri gi bort noe igjen. Det kan også være mulig at noen rett og slett selger ting for å ha råd til mat og strøm i disse tider, så jeg hadde ikke ofret det så mye mer energi. 

Anonymkode: 7d80d...56b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Når jeg gir bort ting til ukjente, så ønsker jeg bare å bli kvitt tingene.

Samme for meg hva de gjør med dem.

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Må innrømme jeg er skyldig der. Har ikke noe med gi-bort sider å gjøre. Men gies bort på Finn. Har en liten bigeskjeft siden jeg er fattig. Henter ting folk gir bort på Finn. Fullt brukbare fine ting. Og så selger jeg de igjen på Finn. Tjener i snitt 1000-2000 kr i mnd på dette. Da er utgift til bensin for å hente trukket fra. 
Jeg kan vel bruke det folk gir bort gratis til det jeg vil? Da bør kanskje de som gir bort skrive kontrakt med de som mottar at de på tro og ære lover å ikke selge det videre..

Anonymkode: b7ffc...e8d

• Liker 30
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Du ville jo ikke ha tingene. Du kunne solgt selv men valgte å ikke gjøre det. 

Kanskje trenger vedkommende som fikk den 150,- mer enn en ulltrøye feks 🙃

Uansett, du har gitt bort, det er ikke din sak..

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker det er helt ok faktisk. 

I tråder med folk som har dårlig økonomi så skriver folk ofte at de kan selge ting på finn. Om de tar jobben med å hente ting og selge er det vel supert. 

Det samme skjer jo når vi gir ting til fretex

Anonymkode: b522b...836

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Ny eier gjør hva man vil med egne eiendeler, selvfølgelig. Hvordan mener du det skal funke ellers, ser ingen annen grunn til å henge seg opp i sånt annet enn kanskje et ønske om å bestemme over andre. Selg selv eller kast det så slipper du å lage drama for deg selv?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg er medlem på den lokale 'Gi-bort'- siden.

Jeg har ikke vært der kjempelenge, men slik jeg ser det fungerer siden utmerket. Jeg har både gitt bort ting og fått ting gratis. Ja, jeg behøver ikke å forklare hvordan en slik side fungerer, de fleste forstår slik.

Jeg er dessuten medlem av en 'Salgs-gruppe' , på samme sted. Dette er ett relativt lite sted. Nå i det siste har jeg sett at noen av de samme tingene som har blitt gitt bort har endt på denne salgssiden. Til og med noen av de tingene jeg har gitt bort! De kan veldig greit gjenkjennes på grunn av små skader/flekker.

Ja, jeg vet, en gave er en gave. Gir du bort noe, så har du ikke noe du skal ha sagt om hva den som får den gjør med det, men...Man gir jo bort ting fordi man tror og håper at noen andre skal ha brukt for dem, ikke sant? Hvis de ikke vil ha dem, vil jeg heller gi bort til noen som vil.

Noen andre som opplever det?

Anonymkode: 0abeb...65d

Det er vel ikke frekkere enn å kjøpe en leilighet eller bil, som man selger videre til en høyere pris? 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, anonym111111 said:

Det er vel ikke frekkere enn å kjøpe en leilighet eller bil, som man selger videre til en høyere pris? 

Tror det må handle om at noens behov for å være den hjelpende engel.. 

Anonymkode: b522b...836

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns ikke det er frekt. De som får det kan gjøre hva de vil med tingene. 

Anonymkode: 42b8e...517

• Liker 3
Skrevet

Jeg gir ikke bort ting for å være snill, jeg gidder ikke "hasselet" med å selge. 

De gjør hva de vil med det. Men hvis de tigger om ting med tåredryppende historier/løgn hadde det vært litt drøyt da. 

Anonymkode: 9b6ac...9d0

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Må innrømme jeg er skyldig der. Har ikke noe med gi-bort sider å gjøre. Men gies bort på Finn. Har en liten bigeskjeft siden jeg er fattig. Henter ting folk gir bort på Finn. Fullt brukbare fine ting. Og så selger jeg de igjen på Finn. Tjener i snitt 1000-2000 kr i mnd på dette. Da er utgift til bensin for å hente trukket fra. 
Jeg kan vel bruke det folk gir bort gratis til det jeg vil? Da bør kanskje de som gir bort skrive kontrakt med de som mottar at de på tro og ære lover å ikke selge det videre..

Jeg synes du er flink. Jeg har selv gitt bort ting til folk som har vært helt åpne om at de selger dem videre. Det har vært tinge de kanskje kunne fått en tusenlapp for. Greit for meg, jeg gidder ikke vaske tingene og hatt dem stående og ta plass i ukevis til de blir solgt, men det har de som har fått dem giddet. Jeg gir ikke bare for å være snill, også for å bli kvitt ting fort. I tillegg unner jeg fattige folk litt ekstra.

Anonymkode: 8ca6a...86b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du er flink. Jeg har selv gitt bort ting til folk som har vært helt åpne om at de selger dem videre. Det har vært tinge de kanskje kunne fått en tusenlapp for. Greit for meg, jeg gidder ikke vaske tingene og hatt dem stående og ta plass i ukevis til de blir solgt, men det har de som har fått dem giddet. Jeg gir ikke bare for å være snill, også for å bli kvitt ting fort. I tillegg unner jeg fattige folk litt ekstra.

Anonymkode: 8ca6a...86b

Tusen takk. Jeg gjør ikke dette for å være en sleip grisk tigger. Jeg gjør det for å tjene litt ekstra penger til en dårlig økonomi. Som du sier, det er ekstraarbeid med dette. Tingene må rengjøres, flikkes litt/repareres og så kan de ofte ble liggendes i månedsvis før de blir solgt. Jeg bruker feks den ene boden jeg har kun til å lagre ting jeg henter fra Finn. For å tjene nok penger på dette må en ha nok lagringsplass siden en må ta inn ganske mange ting for å få nok salg. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her er jeg ambivalent, kjenner jeg. Jeg er med i en tilsvarende gruppe og har gitt bort tipp topp pc-skjerm og diverse. Det har jeg gjort fordi jeg ikke orker styret med å selge og de eventuelle forpliktelser rundt et salg. Jeg har registrert at det er noen som alltid vil ha alt. Da er det lett å tenke at det er noen griske jævler som bare vil ha ha og ha. Da har jeg heller lyst å gi skjermen til noen som har stort behov for AKKURAT det jeg kan gi bort.

Men samtidig, hvis man faktisk har veldig dårlig råd, og klarer å spe på med økonomien på denne måten, så synes jeg det er helt topp! Det spørs i hvilken grad dette er en veldreven, spekulativ business for folk som allerede har jobb og penger nok, eller om det er noen som er kreative og sper på en dårlig økonomi. 

Det er uansett umulig å vite, så jeg gidder ikke henge meg opp i det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Man står jo fritt til å selge tingene selv istedet for å gi dem bort gratis.
Tenker du det samme om Fretex, UFF, Røde Kors o.l. som tar imot gratis og selger videre?

Anonymkode: b035f...f70

• Liker 3
Skrevet

Ta deg sammen. Som om det var kamp om gi bort varene dine, slik at feil person fikk dem. Gis bort er stort sett søppel. Den som tar imot gjør hva han vil med det. Ville du reagerr likt om du solgte noe for 50kr og så det bli lagt ut og solgt videre for 100kr. Sikkert.

Anonymkode: 55109...ccf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...