Gå til innhold

Ikke la barna overnatte pga redd for overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett på endel av videoene til Aaron, nabovarsel på TikTok. Pga algoritmen havnet jeg dypt inn i tema overgrep og har kommet over noen videoer fra England der politiet jobber med å ta folk som begår overgrep.  
Der er det flere videoer der politibetjentene  forteller om hva de ikke lar barna sine få gjøre: 

- ikke Snapchat 

- ikke sosiale medier 

- ikke overnatting hos venner 

- ikke overnatting med fritidsaktiviteter 

- ikke bruke tullenavn på kjønnsorganer, men ordentlige, kliniske navn 

- ikke overnatte hos familie eller besteforeldre 

Forståelig nok var det mange som reagerte på mye av dette, men spesielt det med besteforeldre. Mange såra besteforeldre, tanter og onkler i kommentarfeltene. 

Er dette noe du som forelder tenker over? Hvem de få overnatte hos feks? 

Anonymkode: b9e7c...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ei som vokste opp med en far som utførste overgrep på egen søster og meg selv, ja, jeg tenker over sånt. Det ligger fortsatt bak i hodet mitt, men jeg sender barnet på overnatting likevel.

Vi har lest bøker og snakket en del om kropp og grenser fra barna har vært små, og håper for guds skyld at de tør å fortelle meg om noe sånt skjer dem.

Anonymkode: a360c...bda

• Liker 3
  • Hjerte 7
Skrevet

Større sjanse for at barn blir voldtatt av egne foreldre og familie enn fremmede.

Anonymkode: 3223b...cca

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Nei, det har jeg ikke vært redd for i det hele tatt. Det er nok av ting å bekymre seg for når man har unger, om man ikke skal innrette hele livet sitt etter noe det er lite sannsynlig at vil skje. Man fratar jo ungene sine veldig mye om man nekter alt det står i hovedinnlegget, og man lærer dem å mistro alt og alle. Tror det er bedre å ta den risken i stedet.

Skrevet

Nei...for om jeg skulle tenkt slikt hadde jeg tatt fra mye fra sønnen min. Han sover innimellom hos venner og etterhvert skal de på leirskole etc. Og ting kan skje...men det er dessverre mye vi ikke kan kontrollere. Men jeg kan ikke holde han vekk fra venner og familie 

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skulle overnatting ha noe å si? Overgrep kan da skje på dagtid også. Falsk trygghet å tro at å nekte overnatting beskytter mot noe.

Anonymkode: 893c6...d32

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei… sosiale medier er en ting, men å holde barna borte fra alt av sosialt liv som venner / idrett / turer / familie etc synes jeg er å dra det alt for langt… vær litt våken, og lær barna om hva som er normal oppførsel og ikke fra voksne. De kan ikke vokse opp isolert og i frykt og tro at annenhver voksen er busemannen.., 

Anonymkode: 62611...2ee

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har sett på endel av videoene til Aaron, nabovarsel på TikTok. Pga algoritmen havnet jeg dypt inn i tema overgrep og har kommet over noen videoer fra England der politiet jobber med å ta folk som begår overgrep.  
Der er det flere videoer der politibetjentene  forteller om hva de ikke lar barna sine få gjøre: 

- ikke Snapchat 

- ikke sosiale medier 

- ikke overnatting hos venner 

- ikke overnatting med fritidsaktiviteter 

- ikke bruke tullenavn på kjønnsorganer, men ordentlige, kliniske navn 

- ikke overnatte hos familie eller besteforeldre 

Forståelig nok var det mange som reagerte på mye av dette, men spesielt det med besteforeldre. Mange såra besteforeldre, tanter og onkler i kommentarfeltene. 

Er dette noe du som forelder tenker over? Hvem de få overnatte hos feks? 

Anonymkode: b9e7c...7b1

Først og fremst må du ikke "sende de bort" på overnatting før de selv er gamle nok til å be om det og forstå hva det innebærer. Ca tidlig barneskolealder. Du må med andre ord ikke prioritere dine behov for barnevakt.

Så må du gjøre en vurdering på om du stoler på de som barnet skal overnatte hos. Følg magefølelsen men ikke vær paranoid og urealistisk.

Så må du ha gode samtaler med barnet om kropp og intimgrenser. Hva er lov og hva er ikke lov. Utstyr barnet ditt med kunnskap, trygghet og en god selvfølelse.

Det er en kjennsgjerning at sårbare barn er mer utsatt for overgrep.

Anonymkode: cc358...415

• Liker 2
Skrevet

Så overgrep skjer kun på nattestid? Da kan ikke ungene besøke venner eller familie på dagtid heller da...

De fleste overgrep skjer i hjemmet, så å sende ungen på overnattingsbesøk har jeg ingen problemer med. Hvertfall ikke i dagen åpne samfunn der det er vanskeligere å komme unna med slike ting en det var før i tiden.

Anonymkode: 41bf3...23b

• Liker 1
Skrevet

Blir som å si at man aldri skal ut og reise på grunn av terror...

Altså vær så snill. Man pålegger mye angst over på barna. 

Anonymkode: 23fac...f72

• Liker 2
Skrevet

Dette blir litt som å ikke la ungen gå ute i frykt for at dem skal bli påkjørt. Overdrevent. Tror man kommer langt med å være observant og å lære ungen om hva overgrep er og hva som er lov/ikke lov

Anonymkode: 4495f...931

Skrevet

Tenker mye på det ettersom jeg selv har blitt utsatt for overgrep over mange år rett under nesa på foreldrene mine. Sønnen min får dog fremdeles overnatte hos andre. Men snakker veldig ofte om grenser og at det finnes voksne og store barn som kan gjøre ting som ikke er greit. Og at dette må fortelles til en voksen. Dette kan jeg ikke huske at noen fortalte meg. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at dersom man er hysterisk angående overgrep, så må man ikke la barna være alene med far, stefar og søsken, for det er i slike veldig nære forhold at barna lettest kan trues til stillhet slik at overgrepene kan gjentas og gjentas. Og så må man sørge for at barna føler de kan dele alt med deg, på godt og vondt. 

Anonymkode: 62b06...b02

Skrevet

Da må man også huske på at man heller ikke kan ha barnevakt noen gang, ikke sende barna i verken barnehage eller skole. Da må man rett og slett være sammen med barna 24/7 helt til de er voksne da. Og glem for all del ikke at man heller ikke kan gå fra barna med partner. 

Anonymkode: 370b0...8c9

• Liker 1
Skrevet

Ikke ta fra barn ett normalt liv grunnet frykt for overgrep

Anonymkode: 67f71...cf7

Skrevet

Mine barn får overnatte. Som en over nevner: overgrep kan skje på dagtid også.

Jeg har ikke troen på å skjerme barna, men å forhåpentligvis ha rustet de godt til å sette egne grenser og si ifra, på alle mulige plan.

Tenk på alt det som KAN skje på vei hjem fra skolen...

Anonymkode: c009a...c3d

Skrevet

Jeg ble selv utsatt for grovt seksuelt misbruk som lite barn, av min far. Men jeg var den eneste han misbrukte. Fant ut som voksen, at min ene venninne ble misbrukt av sin far og, og jeg overnattet der flere ganger, men faren hennes rørte jo aldri meg. 

Så her har barna fått sove borte, og hos familie. Selvfølgelig ikke hos mine foreldre. 

Og misbruk kan skje hvor som helst, og når som helst. Var en lærer som misbrukte noen av jentene i klassen til mitt ene barn. Og det skjedde på skolen, i skoletiden. 

Så vi kan jo ikke låse barna våres inne. 

Anonymkode: 2cc1c...453

• Hjerte 1
Skrevet

Barna mine får ikke overnatte hos venner jeg ikke kjenner foreldrene til, men de får lov å overnatte hos ene besteforeldrene, de får dra på leirskole osv. det er liksom nødvendig. 

Anonymkode: 3fdf3...226

Skrevet

Vel, her var det far som misbrukte barnet vårt. Man kan ta så mange sikkerhetsregler man vil, men det hjelper lite når overgriperen er de nærmeste barnet har. Og som regel er det de aller nærmeste. Overgrep foregår oftere enn vi tror, og i flere hjem enn vi tror. Og man kan ikke skjerme barna sine for alle mennesker. Det aller viktigste er å være den personen barna tørr å fortelle til, om det skulle bli utsatt for noe. For de fleste barn tørr ikke å fortelle om overgrep de er utsatt for, for eksempel pga trusler de er utsatt for av overgriperen eller at de er redde for å såre foreldrene sine (eller gjøre de sinte). Snakk med barna om hva som er lov og ikke lov å gjøre med kroppen til andre, og vis at du klarer å ta i mot barnas opplever på en trygg og god måte.

Anonymkode: 8801a...bac

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da må man også huske på at man heller ikke kan ha barnevakt noen gang, ikke sende barna i verken barnehage eller skole. Da må man rett og slett være sammen med barna 24/7 helt til de er voksne da. Og glem for all del ikke at man heller ikke kan gå fra barna med partner. 

Anonymkode: 370b0...8c9

Jeg er enig med deg i at å nekte overnatting kanskje er unødvendig, men argumentet ditt er så tåpelig. Man må selvfølgelig ikke begrense absolutt alt for å begrense noe. Å nekte overnatting hos venner der man ikke kjenner foreldrene så godt, kanskje er eldre søsken, andre venner og familie innom, reduserer risikoen for overgrep. Å begrense en mulig situasjon hjelper selvfølgelig selv om det fortsett kan oppstå ting i andre situasjoner og de fleste overgrep blir begått i nære relasjoner. 

Blir som å si at om man spiser sjokolade en gang i blant kan man like godt bare spise det hele tiden ellers er det ikke vits å redusere det. 

Anonymkode: 3c020...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...