Gå til innhold

Ny prøver - spørsmål angående uttak

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ny prøver og skal begynne uttak neste syklus. Det jeg gruer meg mest til er uthenting av egg og eventuelt ubehag/smerter. Jeg er veldig redd for smerte, spesielt sprøyter,og jeg tror jeg vil ha problemer med å slappe godt av.

Snakket med klinikken; jeg går lokalbedøvelse, ekstra smertestillende og beroligende, men er det nok? Er det eventuelt noe ekstra jeg kan be om?

Legen mener det er realistisk å få ut mellom 20-24 egg og sier at 20 modne egg i 95% av tilfellene vil gi et levendefødt barn. Stemmer det , eller må jeg mentalt belage meg på flere runder?

Hat 15 folikler på hver side før oppstart.

Anonymkode: 48e8e...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20-24 egg er da hinsides mye.  Sikker på at legen sa det?

Jeg fikk ut 6 egg, hvorav 4 ble befruktet og 1 overlevde til blastocyst 

Angående smertestillende fikk jeg morfin i tillegg. Det hjalp på smertene  men det gjorde meg veldig svimmel og uggen. Vet ikke hva som er verst  :ler: Men mange synes ikke det er noe særlig vondt og har ikke behov for ekstra

Anonymkode: 1e3eb...9b1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

Jeg er ny prøver og skal begynne uttak neste syklus. Det jeg gruer meg mest til er uthenting av egg og eventuelt ubehag/smerter. Jeg er veldig redd for smerte, spesielt sprøyter,og jeg tror jeg vil ha problemer med å slappe godt av.

Snakket med klinikken; jeg går lokalbedøvelse, ekstra smertestillende og beroligende, men er det nok? Er det eventuelt noe ekstra jeg kan be om?

Legen mener det er realistisk å få ut mellom 20-24 egg og sier at 20 modne egg i 95% av tilfellene vil gi et levendefødt barn. Stemmer det , eller må jeg mentalt belage meg på flere runder?

Hat 15 folikler på hver side før oppstart.

Ingen kan si hverken hvor mye du får ut, og hvor lang tid det tar å bli gravid. Heller ikke legen. Det er noe man finner ut på veien. Noen får vite at alle prøvene er perfekte, og dette blir ett uttak, og ender med å prøve i flere år. Noen får beskjed at utsiktene er dårlige, og alt sitter på første forsøk. Legen kan, selv om jeg syns det er dumt å uttale seg så mye, si noe om statistikken, men om dere inngår i den eller ikke, kan ingen vite. Modne egg er heller ikke befruktede egg. Noen får ut 5 egg, alle befruktet og dyrket frem til blastocyster, andre får ut 20 egg, Ingrn befruktet og avbrutt forsøk. Det er ikke for å være negativ, men det er viktig å være realistisk også. 

Utover det, egguttak kan være både noe man ikke merker eller noe som er ubehagelig. Stort sett går det veldig fint. Noen opplever smerte uansett hvor mye smertestillende de får, andre tar det på strak arm uten smertestillende. Vi er alle forskjellige. Det som er greit å vite er at det er snakk om maks minutter. Jeg fikk dessverre veldig vondt, men det hele gikk så fort at jeg så vidt rakk å registrere at «åj, dette var sykt vondt» til at de var ferdig og det var over. Det er best om du slapper av, men det er ingen krise om du ikke får det til. Hvis du får ut så mange egg, er det lov å håpe mange blir befruktet og satt på frys, så du slipper egguttak igjen :hjerte: uansett om det er ubehagelig eller ikke, da skipper man et steg i prosessen! 

Anonymkode: 37cd9...655

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del tråder nedover her med samme tema - egguttak.. Kan være du finner gode råd i dem også. 🌹 

For min del var ikke egguttak vondt eller smertefullt.. Noe ubehagelig ja, men ikke vondt. Var øm i eggstokkene etter inngrepet og syns igrunn det var mest ubehagelig. Varmeflaske på magen hjalp da veldig for min del. 

Men dette med smerter eller ikke under uttakk er veldig individuelt. Det kan ha med eggstokkene plassering, str pga mengder egg, legens metode for å hente ut egg etc.. Listen er lang med faktorer som kan spille inn. 

Jeg har en venninne som gruet seg på samme måte som deg, veldig redd for smerte, lav smerteterskel, sprøyteskrekk etc.. Hun fikk også lokalbedøvelse, beroligende og annen smertestillende. Hun trodde selv med sikkerhet Hun kom til å svime av i forkant, men endte opp positivt overrasket etter uttaket. Det hadde vært ubehagelig og sånn, men det hadde gått mye bedre enn hun såg for seg. Hun syns selve stikkene med lokalbedøvelse var ubehagelig, men det gikk raskt over.

Sykepleierene som er med og legene pleier å være veldig rolige og grei. Du kan spørre om hva som helst, be dem stoppe opp litt om du trenger det, be dem forklare alt steg for steg sånn at du VET hva som skjer når. Det kan hjelpe på nervene og evnen til å slappe av. 

Snakk med de på klinikken du går på, så tar de nok mer enn gjerne hensyn til dine bekymringer. De ønsker jo at du skal føle deg så komfortabel som mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

20-24 egg er da hinsides mye.  Sikker på at legen sa det?

Jeg fikk ut 6 egg, hvorav 4 ble befruktet og 1 overlevde til blastocyst 

Angående smertestillende fikk jeg morfin i tillegg. Det hjalp på smertene  men det gjorde meg veldig svimmel og uggen. Vet ikke hva som er verst  :ler: Men mange synes ikke det er noe særlig vondt og har ikke behov for ekstra

Anonymkode: 1e3eb...9b1

Ja, han sa det. Jeg var litt overrasket selv. Han har gjort flere ultralyder så regner med at han har et visst grunnlag for uttalelsen. 😅

Morfin, det er et bra tips, takk!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det var så vondt med uttak. 

Angående antall så er ikke så mange som mulig et mål. Tror rundt 15 gir best kvalitet på egg, noe som er minst like viktig. 

Det er ca 20-40% sjanse for graviditet for hvert egg som blir satt inn. Alle egg blir ikke befruktet, god nok kvalitet etc.. 

Man kan ha både flaks og uflaks. Her gikk vi 2 barn i to omganger. Har hatt mange forsøk som ikke gikk bra, men det har jo verdt det ☺️

Anonymkode: b1d21...df4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, han sa det. Jeg var litt overrasket selv. Han har gjort flere ultralyder så regner med at han har et visst grunnlag for uttalelsen. 😅

Morfin, det er et bra tips, takk!:) 

Jeg ville tatt det som det kommer. Å ta ut 20 egg er ikke det samme som at de blir befruktet, satt inn og fester seg. Bare så du ikke blir sykt sykt skuffet og går i kjelleren :hjerte: Jeg håper selvsagt det skjer med deg- for alle som skal gjennom IVF, men realiteten er at det er ofte det er annerledes enn man tror.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede er i denne tråden, så syns jeg det er mye gode erfaringer, kunnskap og deling her! Og støtte :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 egg høres veldig mye ut. På en god uttak så fikk jeg ut 7 egg, og 4 overlevde til dag 5. 

Slapp av under uttaket, det er verre hvis du stresser. Jeg synes ikke det var særlig vondt, bare ubehagelig. Fikk normalt med smertestillende. Lykke til :)

Anonymkode: 698ff...11a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

20 egg høres veldig mye ut. På en god uttak så fikk jeg ut 7 egg, og 4 overlevde til dag 5. 

Slapp av under uttaket, det er verre hvis du stresser. Jeg synes ikke det var særlig vondt, bare ubehagelig. Fikk normalt med smertestillende. Lykke til :)

Anonymkode: 698ff...11a

Jeg skal kun fryse ned egg nå, derfor han er opptatt av antallet. 😊

Vi har en 1-åring (unnfanget på naturmåten),men jeg fyller 36 i år og er ikke klar for flere barn med det første. Jeg ser for meg at jeg ønsker å vente minimum 3-4 år, og da vil jo eggene mine være dårlige.

Hvor mange egg tenker du vi burde satse på å fryse ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville tatt det som det kommer. Å ta ut 20 egg er ikke det samme som at de blir befruktet, satt inn og fester seg. Bare så du ikke blir sykt sykt skuffet og går i kjelleren :hjerte: Jeg håper selvsagt det skjer med deg- for alle som skal gjennom IVF, men realiteten er at det er ofte det er annerledes enn man tror.

Det er det som gjør meg redd. Jeg skal kun fryse egg nå, er ikke klar for et nytt barn, men jeg fyller 36 og innser at iallfall eggene må sankes nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det som gjør meg redd. Jeg skal kun fryse egg nå, er ikke klar for et nytt barn, men jeg fyller 36 og innser at iallfall eggene må sankes nå.

Du skal ikke befrukte dem, kun ta ut og fryse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ikke befrukte dem, kun ta ut og fryse?

Stemmer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egguttak for meg gikk veldig fint, responderte godt på smertestillende! Men det ble litt vondt etter uttaket da virkningen gikk ut. Jeg blødde litt første dagen og drakk ikke nok vann, så jeg ble ganske dehydrert. Var oppblåst i noen dager etterpå. Men alt i alt gikk det veldig mye bedre enn forventet. Jeg gjorde det på en fredag og var glad jeg kunne slappe av i helgen. Gikk helt fint å jobbe på mandagen.

Hos meg stakk de hull på 7 eggposer, og det ble 4 egg, som er litt under snittet. Men jeg sitter her og ruger nå, så det er ikke nødvendigvis antall som er viktig!

Anonymkode: 7b1a8...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer 

Da forstår jeg mer og hvorfor legen er så opptatt av så mange egg. Egg som fryses uten å bli befruktet, der anbefales det å fryse ned minst 20 egg for å lykkes med graviditet senere, man vil høste og fryse ned mange. Noen må gjennom 2-3 uthentingsrunder. Egg som er fryst ned as is, vil ikke nødvendigvis være i stand til å kunne bli befruktet og utvikle seg normalt. Når man befrukter det og dyrker det før frysning er det større sannsynlighet de overlever og kan utvikle seg normalt :) Da vil jo ikke prosessen være helt lik for deg, men du vil gå gjennom selve uttaket. Håper det blir mange egg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har hatt to egguttak. De er litt vonde men overkommelige. Legen skal stikke hull på hver folikkel og suge ut innholdet. På noen folikler kjente jeg nesten ingen smerte i det hele tatt, mens på andre kjente jeg det mer. Sikkert litt avhengig av hvor den lokalbedøvelsen har rukket å kicke inn og ikke. Så kan jo sikkert dette variere fra person til person også. Om jeg skal sammenligne med en annen type smerte så vil jeg si at smerten du kjenner hos tannlegen, i det tannlegen borrer og kommer borti ei nerve rundt tanna er maaange ganger verre. De stikkene du kjenner ifm egguthenting kan på det verste sammenlignes med det du kjenner når du tar blodprøve. Syns jeg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har ei historie med å svime av ved smerter i livmor (mens etc.). Snakka med klinikken på førehand, og fekk sette inn veneflon for sikkerheits skuld. 

Den trong eg aldri - eg kjente knapt nok at nåla blei flytta på, og null smerte 😅

Anonymkode: 5a48e...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...