Gå til innhold

Kan arbeidsgiver kreve at jeg låner bort firmabilen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har firmabil som jeg fullbeskatter. Arbeidsgiver mener nå at dersom noen trenger å låne den bilen i arbeidstiden, kan jeg ikke si nei. Så lenge det trekkes full skatt på den bilen fra min lønn, kan vel ingen kreve å bruke den selvom det er i arbeidstiden??

Anonymkode: 1bc2e...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.smartepenger.no/98-bil/363-firmabil

Her står det at man ikke skal beskattes de månedene man ikke har bil. Skjønner at det ikke er meningen at noen skal låne den i flere måneder, men det kan jo se ut som om at du kun skal fullbeskattes når du har tilgang til bilen hele tiden?

Anonymkode: f3582...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel du skattlegges for en gode du har ved å ha bilen tilgjengelig osv , men du eier ikke bilen.. så jeg vil tro de har lov å be deg stille bilen til disposisjon når du ikke selv bruker den.., 
DErsom det er et problem for deg forslår jeg å si fra deg avtalen og kjøpe egen bil.. 

Anonymkode: 2f740...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ringe skatteetaten eller noe for å få et sikkert svar.

Anonymkode: f3582...0b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skatter kun for å bruke bilen utenom arbeidstid. Arbeidsgiver bestemmer selv hvem som skal bruke bilen i arbeidstiden, siden det er arbeidsgivers bil.

Anonymkode: 57443...ef1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skatter kun for å bruke bilen utenom arbeidstid. Arbeidsgiver bestemmer selv hvem som skal bruke bilen i arbeidstiden, siden det er arbeidsgivers bil.

Anonymkode: 57443...ef1

Enig! Sånn er praksis her jeg jobber også :) Her er avtalen for de som har fast firmabil at bilen skal være tilgjengelig for arbeidsgiver i arbeidstiden, også i ferier.

Så de som reiser på ferie hender det blir bedt om å sette igjen bilen (Da blir de ikke trukket skatt i perioden)

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...