AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Del Skrevet 16. januar 2024 Hei! Jeg er gravid for førstegang og trenger litt tips å veiledning vedrørende foreldrepermisjon og fordeling i en enkel forklaring. 🙂 Hva er det den "beste" måten eller hva er det man foretrekker mest med fordeling mellom mor og far når det gjelder permisjon? Hvor mye hadde man krav på til sammen? Leste at mor får 6 uker permisjon uansett etter fødsel, inngår den delen av retten til foreldrepermisjon? Tusen takk på forhånd. Anonymkode: c385b...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Del Skrevet 16. januar 2024 Hei! Ved 100% uttak har man rett på 49 uker permisjon. Da får mor tre uker før fødsel, og så er det 15 uker i mødrekvote og 15 uker i fedrekvote. De resterende 16 ukene kan fordeles som dere vil. Mange velger at mor tar alle ukene i fellesperioden. Hos oss tok jeg 12 og far 4 uker. Jeg tok også fem uker ferie. De seks første ukene etter fødsel er forbeholdt mor, og tas av mødrekvoten. Far har rett på to uker permisjon rett etter fødsel, dette går ikke av fedrekvoten, men det er opp til arbeidsgiver om det skal være betalt eller ikke. Merk også at hvis du føder før termin så "mister" du de ukene før fødsel du ikke har brukt. Ellers starter permisjonstiden på termin, selv om du ender opp med å gå en uke eller to over. Hvis man tar 80% uttak får man flere uker til mor og far, men de fleste velger heller 100% og så noen måneder ulønnet hvis de trenger mer tid, da det ofte er mer økonomisk. Har imidlertid lest at det kanskje skal endres i juli, så har du termin etter det kan det være greit å sjekke litt:) Anonymkode: a3464...931 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hei! Jeg er gravid for førstegang og trenger litt tips å veiledning vedrørende foreldrepermisjon og fordeling i en enkel forklaring. 🙂 Hva er det den "beste" måten eller hva er det man foretrekker mest med fordeling mellom mor og far når det gjelder permisjon? Hvor mye hadde man krav på til sammen? Leste at mor får 6 uker permisjon uansett etter fødsel, inngår den delen av retten til foreldrepermisjon? Tusen takk på forhånd. Anonymkode: c385b...de1 Det vanlige er at mor tar sin del og fellesperioden. Når en legger til 4 uker ferie betyr det ca 8 mnd på mor. Så har far 4 mnd ca og da er en oppi ett år tilsammen. Mange trenger litt ulønnet for å få det til å gå rundt med barnehagestart. Hvem som tar det er vel litt avhengig av hvem som tjener mest. Anonymkode: eec91...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Del Skrevet 16. januar 2024 Det er mange ulike ordninger. Det er ingen fasit, finn ut hva som fungerer for din familie. Jeg har hatt venner hvor mor har tatt mødrekvote, fellesperioden og ulønnet permisjon. Og venner hvor man har delt alt 50/50 etter de første 6 ukene. Har også venner hvor far har tatt hele fellesperioden. Hvor far har tatt ulønnet permisjon en periode. Man kan ta ut gradert permisjon, at mor fremdeles tar hele mødrekvoten og hele fellesperioden 50%, men at man tar fedrekvoten 50%, hvis man vil ut i arbeid før. Da strekker man perioden med permisjon en god stund. Vi har hverfall hatt permisjon i en eller annen form i 12 til 14 mnd med litt utradisjonelle løsninger, og kombinasjon av ferie. Med førstemann gikk jeg ut i arbeid 50% etter 4 mnd, og far begynte 50% på sin permisjon (annenhver dag permisjon / jobb) som gikk over til at jeg jobbet 100% etter 1 år og han fortsatte sin permisjon 20% med innkjøring og korte dager i barnehagen i 3 mnd. Med andre tok jeg full permisjon (skulle gjerne ha jobbet, men det var andre ting som satt en stopper for det) fra midt januar- midt mars året etter, og far mars til august, med 20% permisjon i noen måneder for barnehagestart. Da tok jeg ca 30 ulønnede dager mellom her og der hver måned, istedenfor en lang periode på slutten. Anonymkode: 5cab9...f04 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Del Skrevet 16. januar 2024 Når har du termin? Det er litt relevant både med tanke på når dere får barnehageplass og de nye reglene for antall uker ved 80% uttak. Vet ikke om de reglene er bekreftet? Jeg ville valgt 80% om det hadde vært likestilt økonomisk, for slik vi gjorde det så endte jeg med å ta ulønnet permisjon mens vi ventet på barnehageplass. Vi sparte til det allerede i graviditeten da, det anbefaler jeg om du har termin tidlig på året. Kjenner flere som delte fellesperioden og flere der mor tok hele. Vi delte den med litt mer til meg enn til far. Og så endte vi med å dra hans fedrekvote utover mens jeg tok ulønnet samtidig (han hadde 3 dager jeg 2 dager hver uke) frem til barnehagestart. Det gikk greit å dele for oss, jeg var både veldig klar for jobb og veldig lite klar for å dra fra baby da hun var 7,5 mnd, så var veldig blanda følelser 😄 Men for tilknytning til far og at han kom mer på banen og tok mer ansvar for baby så var det veldig bra. Anonymkode: 4efc6...c28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når har du termin? Det er litt relevant både med tanke på når dere får barnehageplass og de nye reglene for antall uker ved 80% uttak. Vet ikke om de reglene er bekreftet? Jeg ville valgt 80% om det hadde vært likestilt økonomisk, for slik vi gjorde det så endte jeg med å ta ulønnet permisjon mens vi ventet på barnehageplass. Vi sparte til det allerede i graviditeten da, det anbefaler jeg om du har termin tidlig på året. Kjenner flere som delte fellesperioden og flere der mor tok hele. Vi delte den med litt mer til meg enn til far. Og så endte vi med å dra hans fedrekvote utover mens jeg tok ulønnet samtidig (han hadde 3 dager jeg 2 dager hver uke) frem til barnehagestart. Det gikk greit å dele for oss, jeg var både veldig klar for jobb og veldig lite klar for å dra fra baby da hun var 7,5 mnd, så var veldig blanda følelser 😄 Men for tilknytning til far og at han kom mer på banen og tok mer ansvar for baby så var det veldig bra. Anonymkode: 4efc6...c28 Rundt midten av september, 17 - 20. 🙂 Ok, men tusen takk for all informasjon! Føler det er så mye å sette seg inn i, avgjørelser, hva som er det beste for oss osv osv. blir litt overveldet i starten. Anonymkode: c385b...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Del Skrevet 16. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Rundt midten av september, 17 - 20. 🙂 Ok, men tusen takk for all informasjon! Føler det er så mye å sette seg inn i, avgjørelser, hva som er det beste for oss osv osv. blir litt overveldet i starten. Anonymkode: c385b...de1 Dere kan også endre på permisjonen underveis. Diskuter sammen hva dere tenker. Her delte vi fellesperioden 50/50, noe som mange syns er rart. Men pappan ønsket også å være hjemme med barnet like mye som meg. Velger man noe sånt må man bare forberede seg på det. Lære babyen å ta flaske og at pappaen bidrar like mye med stell, lek og kos fra start. Er dere litt mer sånn at mamma skal ta seg av det meste og pappan ikke har like stort ønske i å bidra, så tar du hele eller størstedelen av fellesperioden. Har ikke pappan bidratt noe og skal ta over når barnet er 7-8 mnd, kan det bli litt sjokk for begge. Som andre sier kan man ta gradert og jobbe mens man tar permisjon også. Men hvis ikke det føles aktuelt for dere så ikke tenk på det. Anonymkode: 97b43...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Del Skrevet 16. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Dere kan også endre på permisjonen underveis. Diskuter sammen hva dere tenker. Her delte vi fellesperioden 50/50, noe som mange syns er rart. Men pappan ønsket også å være hjemme med barnet like mye som meg. Velger man noe sånt må man bare forberede seg på det. Lære babyen å ta flaske og at pappaen bidrar like mye med stell, lek og kos fra start. Er dere litt mer sånn at mamma skal ta seg av det meste og pappan ikke har like stort ønske i å bidra, så tar du hele eller størstedelen av fellesperioden. Har ikke pappan bidratt noe og skal ta over når barnet er 7-8 mnd, kan det bli litt sjokk for begge. Som andre sier kan man ta gradert og jobbe mens man tar permisjon også. Men hvis ikke det føles aktuelt for dere så ikke tenk på det. Anonymkode: 97b43...94a Jeg tror det viktigste er å vite at man kan endre permisjonen, nokså kort tid i forveien. Det eneste man ikke kan endre er uttaket - 80% eller 100%. Så om man finner ut man vil gjøre det annerledes, er det bare å ta det på veien Det man velger nå, er ikke skrevet i stein! Anonymkode: 5cab9...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #9 Del Skrevet 16. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg tror det viktigste er å vite at man kan endre permisjonen, nokså kort tid i forveien. Det eneste man ikke kan endre er uttaket - 80% eller 100%. Så om man finner ut man vil gjøre det annerledes, er det bare å ta det på veien Det man velger nå, er ikke skrevet i stein! Anonymkode: 5cab9...f04 Det kan også til en viss grad endres i etterkant.:) Anonymkode: 13104...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Del Skrevet 16. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan også til en viss grad endres i etterkant.:) Anonymkode: 13104...3b7 Hvordan da? Hvis du tar 80%, så kan man ikke endre til 100% plutselig? Anonymkode: 5cab9...f04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #11 Del Skrevet 16. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan da? Hvis du tar 80%, så kan man ikke endre til 100% plutselig? Anonymkode: 5cab9...f04 Ikke 80/100 men fordelingen. Mannen endret sin permisjon bakover i tid. 80/100 kan bare endres før vedtaket ligger der Anonymkode: 13104...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Del Skrevet 16. januar 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Rundt midten av september, 17 - 20. 🙂 Ok, men tusen takk for all informasjon! Føler det er så mye å sette seg inn i, avgjørelser, hva som er det beste for oss osv osv. blir litt overveldet i starten. Anonymkode: c385b...de1 Ja det ble jeg også, syntes det var vanskelig å planlegge. Men jeg printet ut en kalender og markerte alle ukene, når vi skulle ha ferie, når jeg skulle ha perm og når far skulle ha perm osv. Syntes det hjalp på planleggingen å visualisere det litt Nå hadde vi termin i januar så var litt mer kabal siden vi ikke hadde barnehageplass før august året etter så måtte legge inn ulønnet perm også. Og så er det som andre sier greit å vite at det er veldig enkelt å endre underveis! Bare husk at noen arbeidsplasser krever beskjed litt i forveien på endringer som medfører at man blir borte før/lenger (tror det er 4 uker eller noe avhengig av lengde man blir borte). Eneste dere ikke kan endre er om dere velger 80 eller 100 der må dere ha det samme og det kan ikke endres halvveis. Anonymkode: 4efc6...c28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dere kan også endre på permisjonen underveis. Diskuter sammen hva dere tenker. Her delte vi fellesperioden 50/50, noe som mange syns er rart. Men pappan ønsket også å være hjemme med barnet like mye som meg. Velger man noe sånt må man bare forberede seg på det. Lære babyen å ta flaske og at pappaen bidrar like mye med stell, lek og kos fra start. Er dere litt mer sånn at mamma skal ta seg av det meste og pappan ikke har like stort ønske i å bidra, så tar du hele eller størstedelen av fellesperioden. Har ikke pappan bidratt noe og skal ta over når barnet er 7-8 mnd, kan det bli litt sjokk for begge. Som andre sier kan man ta gradert og jobbe mens man tar permisjon også. Men hvis ikke det føles aktuelt for dere så ikke tenk på det. Anonymkode: 97b43...94a For et utrolig tøvete innlegg. Jeg tar all felles periode her denne gangen (og sist) men har en mann som ønsker å bidra. Herlighet for en tøvete kommentar. Min mann tok 4 mnd ulønnet etter sine mnd han for å få det til å gå opp med barnehageplass. Han var altså hjemme like lenge som meg med første mann. Nå har vi rett på plass og han har sine 4 mnd. Anonymkode: eec91...874 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Del Skrevet 16. januar 2024 Vi delte permisjonstiden for alle våre 3 barn 50/50, og har blitt belønnet med barn som aldri har foretrukket den ene forelderen over den andre 🥰 Deilig å være likestilte som foreldre, og hvor begge 2 føler like stort ansvar for barnas hverdager og logistikk 😊 Anonymkode: c2225...660 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #15 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi delte permisjonstiden for alle våre 3 barn 50/50, og har blitt belønnet med barn som aldri har foretrukket den ene forelderen over den andre 🥰 Deilig å være likestilte som foreldre, og hvor begge 2 føler like stort ansvar for barnas hverdager og logistikk 😊 Anonymkode: c2225...660 Hva slags menn er dere sammen med som ikke klarer å dra sin del av lasset uten å være hjemme over 4 mnd? Anonymkode: eec91...874 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Del Skrevet 16. januar 2024 Vi delte slik at begge jobbet deltid mesteparten av permisjonen (veldig fleksible arbeidsgivere). Det var perfekt for oss og trolig mest skånsomt for barnet, som da slapp å «miste mor» helt plutselig. Det var også ganske deilig å komme ut hjemmefra 2-3 dager i uken. Anonymkode: 0d16b...0b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #17 Del Skrevet 16. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva slags menn er dere sammen med som ikke klarer å dra sin del av lasset uten å være hjemme over 4 mnd? Anonymkode: eec91...874 2 hours ago, AnonymBruker said: For et utrolig tøvete innlegg. Jeg tar all felles periode her denne gangen (og sist) men har en mann som ønsker å bidra. Herlighet for en tøvete kommentar. Min mann tok 4 mnd ulønnet etter sine mnd han for å få det til å gå opp med barnehageplass. Han var altså hjemme like lenge som meg med første mann. Nå har vi rett på plass og han har sine 4 mnd. Anonymkode: eec91...874 Du forstår ikke at det kan være stor forskjell på å være hjemme i en tidlig fase med 50% og det å få få litt av farskvoten og kanskje senere permisjon når barnet er over 1 år? Anonymkode: 5cab9...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå