AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Vi vurderer å reise et par uker til Italia i overgangen mai/juni. Jeg vil da være i uke 31/32. Jeg har ikke vært gravid før og skjønner at jeg ikke vet hvordan jeg kommer til å føle meg, men ville dere giddet med tanke på graviditet, varme, at ting er litt tungt og slitsomt etc selv om man kanskje er i fin form? Vi tenker å leie bil og kjøre litt rundt, storbyer ect. Er ikke typen som gidder å ligge mye på stranden. Anonymkode: e8194...ec2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Så sent i svangerskapet ville jeg ikke reist utenlands (Mitt svar kun basert på egne erfaringer). Er selv uke 32 nå og tanken på den type ferie er helt uaktuelt for meg nå. Er mye sliten, andpusten av å prate, symfysesmerter ved mye trasking på harde underlag. Risiko med tanke på at du ikke aner hvordan formen er. Den kan selvsagt være strålende god, men fra en som er i relativt god form nå, fremdeles trener styrke og svømming, og går (noe kortere enn vanlig) turer med hunden, hadde det vært uaktuelt 🙈 reiste på siste utenlandsferien i uke 22/23 og syntes det var helt perfekt, men sent nok! Anonymkode: 2b2e8...053 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 Det er egentlig umulig å svare på. Noen er freshe og spreke frem til termin, andre er nærmest sengeliggende i uke 31. jeg var selv i Spania i uke 28, i mai. Da var formen akkurat sånn at jeg kunne gå litt rundt, og det var ikke for varmt. Vi kunne ikke reist noe senere hvis jeg skulle fått noe ut av ferien. Sydenvarme (var kjempevarmt her hjemme da jeg var sånn 32-33 uker) og høygravid var også en elendig kombinasjon for min del. Jeg ble full av vann i kroppen og satt mest inne i ACen. Men igjen, folk reagerer forskjellig. Det kan godt være du ikke merket noe. Jeg ville heller satset på en tur i april/mai om jeg var deg. Da blir nok ferien også mye kjekkere😊 Anonymkode: 91078...53a 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Du må nesten kjenne på formen når den tiden kommer. For noen er det uproblematisk, for andre ville det vært et lite helvete. Italia er iallfall et land jeg ikke hadde hatt noe problem å reis til som gravid. Selv var jeg i USA i uke 33, og for meg var det problemfritt, selv med en 2-åring i tillegg. Men vil ikke automatisk anbefale det uten videre. Anonymkode: e588a...a5b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er egentlig umulig å svare på. Noen er freshe og spreke frem til termin, andre er nærmest sengeliggende i uke 31. jeg var selv i Spania i uke 28, i mai. Da var formen akkurat sånn at jeg kunne gå litt rundt, og det var ikke for varmt. Vi kunne ikke reist noe senere hvis jeg skulle fått noe ut av ferien. Sydenvarme (var kjempevarmt her hjemme da jeg var sånn 32-33 uker) og høygravid var også en elendig kombinasjon for min del. Jeg ble full av vann i kroppen og satt mest inne i ACen. Men igjen, folk reagerer forskjellig. Det kan godt være du ikke merket noe. Jeg ville heller satset på en tur i april/mai om jeg var deg. Da blir nok ferien også mye kjekkere😊 Anonymkode: 91078...53a Ser nå at jeg leste feil. Tenkte dere skulle reise i juli😅 bare glem siste avsnitt 😅 Anonymkode: 91078...53a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 Jeg tenker du vil få svar basert på alle andres personlige preferanser og erfaringer. Det er ingen fasit. Heller ikke hos én og samme kvinne med to forskjellige svangerskap! Må dere bestille nå? Kan dere planlegge turen og vente med å bestille til april / mai? Da får man sett det an formen; hvordan det utvikler seg og hvordan det føles da. Evt betal med Mastercard og betal for avbestilling også. Personlig ville jeg ikke bekymret meg for varmen akkurat på den tiden; det er kanskje rundt 22-25 grader avhengig av året man treffer på, og det hadde jeg syns var godt for en gravid kropp. Juli, august og september hadde jeg unngått. Og med maten i Italia, hadde jeg dratt, med forbehold om at reisefølget man drar med er fullt forstått med at man er gravid og kan trenge pauser. Hvis dere skal kjøre rundt, blir du plutselig mobil uten å måtte gå så mye. Og psykisk, kanskje det er et fint avbrekk før babyen kommer. Alt i alt, du spør om jeg hadde giddet, og svaret er JA. Plutselig er du i kjempeform og alt dette var bare unødvendige bekymringer. Men se det an litt nærmere tiden Anonymkode: c5914...b19 1
sommerfugl154 Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Personlig ville jeg ikke reist så sent i svangerskapet. Jeg i allefall har vært ganske sensitiv på dette med å kjenne liv og har blitt fort engstelig for om jeg kjenner nok osv... Har riktignok ikke behøvd noe ekstra kontroll, men sikkerheten i å vite at jeg KAN dra til sykehuset for å sjekke har vært en trygghet. Den tryggheten blir jo litt utfordra når man er i utlandet. Det er ikke sikkert det er bare bare å komme seg til et sted man kan sjekke sånt. Så for min del ville det ikke ha vært ''verdt det''. For ikke å snakke om at varme føles mye verre jo lenger ut i svangerskapet man kommer, man går jo rundt med en varmeovn konstant. Så med mindre du er veldig akklimatisert og vant til det så kan det by på ubehag.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 Jeg var i Italia i to uker i starten av juli, med termin i 4.september. Det gikk veldig fint for min del. Men å kjøre masse rundt i bil og gå masse rundt ville jeg nok sett på som mer slitsomt. Her hadde vi ledig hus med familie, så ble en kombinasjon med slappe av ved bassenget noen dager, dra til stranden andre dager og dra på litt småutflukter. Fungerte helt fint for meg Anonymkode: c26a7...052
IkkeStudentLenger Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Det er potensielt hetebølge, det ville jeg unngått også som ikke-gravid, og definitivt ikke som høygravid! 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #10 Skrevet 17. januar 2024 Hadde spart pengene og turen til du ikke er gravid og kan spise hva du vil og ikke bekymre deg for matforgiftning osv. Anonymkode: 62bff...194 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #11 Skrevet 17. januar 2024 35 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde spart pengene og turen til du ikke er gravid og kan spise hva du vil og ikke bekymre deg for matforgiftning osv. Anonymkode: 62bff...194 Bekymrer du deg ofte for matforgiftning? Det er Italia hun skal til. Anonymkode: c5914...b19
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #12 Skrevet 17. januar 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Bekymrer du deg ofte for matforgiftning? Det er Italia hun skal til. Anonymkode: c5914...b19 Italiensk mat er jo safe nok, men stress å måtte tenke på om de har stekt kjøttet godt nok, om osten er pasteurisert, er sjømaten fersk, man kan ikke spise noen skinker/ salami, ikke drikke vin. Det hadde ødelagt mye av ferien for meg, men nå er jeg over middels glad i mat, og kanskje i overkant forsiktig med hva jeg spiser som gravid. Anonymkode: 62bff...194 5
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #13 Skrevet 17. januar 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Italiensk mat er jo safe nok, men stress å måtte tenke på om de har stekt kjøttet godt nok, om osten er pasteurisert, er sjømaten fersk, man kan ikke spise noen skinker/ salami, ikke drikke vin. Det hadde ødelagt mye av ferien for meg, men nå er jeg over middels glad i mat, og kanskje i overkant forsiktig med hva jeg spiser som gravid. Anonymkode: 62bff...194 Jeg ble matforgiftet som gravid to ganger i Norge så kanskje jeg er litt rundere i kantene. Hadde spist masse digg pasta, pizza, lasagne osv. Spiser svært sjelden skinker og sjømat i utlandet uansett. Men det er bare mine tanker. Hver sin smak! Anonymkode: c5914...b19
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2024 #14 Skrevet 17. januar 2024 Jeg synes det var tungt å reise for å treffe familie (langt unna, bil) i uke 31. Umulig å vite hvordan det blir for deg, men jeg hadde ikke tatt sjansen. Plutselig krangler bekkenet og gåturer i normalt tempo blir for vondt. Anonymkode: d0828...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #15 Skrevet 18. januar 2024 Jeg reiste på ferie cirka 2.5 mnd før termin. Var i Italia og på et sted man som lå ganske bratt til så måtte gå og gå i bakker hele tiden, samt det var på den tiden det var ekstreme hetebølger. Skal innrømme det var i tyngste laget, men det gikk greit. Hadde personlig valgt et sted nært en strand neste gang for å slippe å gå så mye, og ha alt i nærheten. Men du vil kjøre rundt uansett så da er det a/c samt du slipper gå så mye. Jeg var full av vann også samt utviklet svangerskapsforgiftning bare et par uker etter så var vel i siste liten vi dro på ferie😅 Neste gang orker jeg ikke reise så sent i svangerskapet. Anonymkode: ee705...205
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #16 Skrevet 18. januar 2024 Jeg var i god form til jeg fødte. Gikk til og fra jobb hver dag, ca en time totalt. Men jeg ville ikke dratt utenlands på ferie så sent i svangerskapet grunnet at det kan bli utrolig varmt og jeg personlig tåler varme dårlig. Pluss at blæren min var på størrelse med en drue i svangerskapet. Anonymkode: 95945...cc3
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2024 #17 Skrevet 18. januar 2024 Jeg ville ikke reist til utlandet senere enn uke 21, men det er fordi jeg fødte spontant og uten forvarsel i uke 25 med min første. Hadde vært krise å være i utlandet da! Anonymkode: 6396a...8b3 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #18 Skrevet 19. januar 2024 On 1/17/2024 at 10:41 PM, AnonymBruker said: Italiensk mat er jo safe nok, men stress å måtte tenke på om de har stekt kjøttet godt nok, om osten er pasteurisert, er sjømaten fersk, man kan ikke spise noen skinker/ salami, ikke drikke vin. Det hadde ødelagt mye av ferien for meg, men nå er jeg over middels glad i mat, og kanskje i overkant forsiktig med hva jeg spiser som gravid. Anonymkode: 62bff...194 Samme her. Føler man går glipp av mye av gledene ved å reise til Italia hvis man ikke skal kunne spise myke oster, skinke, salame, vin, melkeprodukter man ikke vet om er pasteurisert osv … Anonymkode: f268c...cdf
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #19 Skrevet 19. januar 2024 Hvorfor er det så viktig å reise til Italia? Det er en risiko å ta. Du må i det minste ha både reiseforsikring som dekker fødsel og graviditetsforsikring som også gjelder reise i utlandet. Skulle du bli dårlig, slik at du f.eks. ikke kan fly hjem før du har bikket uke 35, da risikerer du å ikke få dekket fødsel. Har dere råd til å potensielt masse ekstrakostnader? Hva om du føder før tiden, men baby har komplikasjoner som gjør at dere ikke kan ta fly hjem eller reise på annen måte - har dere råd til å dekke kostnader for ev. langvarig opphold? Negativ? Nei, bare realistisk. Å føde før tiden er ikke noe som nødvendigvis bare skjer "alle andre", heller ikke å bli syk slik at man ikke kan føde hjemme, men må være igjen i utlandet for å føde der. Det er heller ikke noe bare "alle andre" opplever, det å oppleve komplikasjoner ved fødsel. For bak "alle andre" er det enkeltskjebner, og ingen av oss vet hvem som vil bli en del av "alle andre". Jeg hadde ikke tatt risikoen! Er man gravid har man 5-10 ganger økt risiko for blodpropp. Lengre flyturer øker risiko ytterligere. Er en slik tur når du er gravid verdt risikoen for deg, ts? Anonymkode: a26d9...a06 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #20 Skrevet 19. januar 2024 Jeg var VELDIG varm til enhver tid, og sånn sett sjeleglad for at jeg var høygravid på vinteren. Så ville vært skeptisk til Italia i mai/juni, det kan fort bli ganske varmt der selv om det er tidlig på sommeren. Hvis mulig, ville jeg prøvd å fremskynde til april/mai i stedet for Anonymkode: 7310f...c73 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå