Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tok opp 7,1 i lån for to år siden. Har betalt ned så vi er nede i 6,8 nå. En veldig stor andel av lånet går til renter med en effektiv rente på 6,38. Vi betaler nå 42.000 i måneden. Det går greit, men vi må tenke litt mer på hva vi bruker penger på.

Det koster mye å bygge hus, samtidig som vi bor et sted som husprisene er lave. Og vi hadde ikke noe særlig i egenkapital. Og jeg tipper vi ikke ville fått solgt for mer enn kanskje 5 mill. 

Jeg ønsker at vi kommer oss ned til en sum der rentene ikke er så høye. Er det slik at 15 % av lånet bør være nedbetalt før man ikke får så høy rente? 

Anonymkode: 4fba7...337

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken bank ga dere 7 mill i lån når dere ikke hadde noen egenkapital på 15%?

Dere må ned på 60% av lånet for å forvente noe særlig bedre rente, og dere kan neppe bytte bank da de fleste banker aldri hadde gitt dere lånet i dag.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Låneforskriften forutsetter at de som tar opp lån har minst 15% egenkapital, så du må nok enda lenger ned for å kunne forhandle litt på renta. Ofte har banker terskler på 60% og 50%, hvor de bedre rentene kommer

Og som nevnt over her: Friskt med nesten 7 mill i lån på noe som har en markedsverdi på rundt 5 mill... Det vil jo si at dere må betale ned ytterligere 4 millioner før dere kommer dere ned til 60%

Endret av newman01
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi tok opp 7,1 i lån for to år siden. Har betalt ned så vi er nede i 6,8 nå. En veldig stor andel av lånet går til renter med en effektiv rente på 6,38. Vi betaler nå 42.000 i måneden. Det går greit, men vi må tenke litt mer på hva vi bruker penger på.

Det koster mye å bygge hus, samtidig som vi bor et sted som husprisene er lave. Og vi hadde ikke noe særlig i egenkapital. Og jeg tipper vi ikke ville fått solgt for mer enn kanskje 5 mill. 

Jeg ønsker at vi kommer oss ned til en sum der rentene ikke er så høye. Er det slik at 15 % av lånet bør være nedbetalt før man ikke får så høy rente? 

Er dere innenfor 60% belåningsgrad, kan dere i en periode evt. bare betale renter.

Får å få lavere rente er det oftes grenser på 75% og 60%.

Anonymkode: e8205...6e0

• Nyttig 2
Skrevet

Hvis du kan vise til mindre enn 60% belåning på boligen, så tror jeg du har et forhandlingskort. Da blir risikoen for banken mindre.

Om det kun er 5 mill, men dere låner 6,8 mill, så betyr i praksis at 1,8 mill er usikret gjeld. I tillegg kommer at dere har ingen innskudd i boligen. Dette er et stort risiko for banken og da tror jeg at rentesatsen på 6,38% er meget snill.

Få en megler til å si noko om objektet i markedet. Da vet du sånn omtrent.

Alternativt kan dere innhente tilbud fra andre banker som har bedre betingelser og be banken deres om å "matche".

Lykke til!

Schmuhu

• Nyttig 1
Skrevet
NakenPanda skrev (24 minutter siden):

Hvilken bank ga dere 7 mill i lån når dere ikke hadde noen egenkapital på 15%?

Dere må ned på 60% av lånet for å forvente noe særlig bedre rente, og dere kan neppe bytte bank da de fleste banker aldri hadde gitt dere lånet i dag.

Tja, det gikk helt fint, heldigvis. Mulig pga. inntekt. Takk for svar! 

newman01 skrev (23 minutter siden):

Låneforskriften forutsetter at de som tar opp lån har minst 15% egenkapital, så du må nok enda lenger ned for å kunne forhandle litt på renta. Ofte har banker terskler på 60% og 50%, hvor de bedre rentene kommer

Og som nevnt over her: Friskt med nesten 7 mill i lån på noe som har en markedsverdi på rundt 5 mill... Det vil jo si at dere må betale ned ytterligere 4 millioner før dere kommer dere ned til 60%

Ja, vi vet, men det er det jeg tenker på å se på, eventuelt å selge noe annet vi har av tomter osv. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er dere innenfor 60% belåningsgrad, kan dere i en periode evt. bare betale renter.

Får å få lavere rente er det oftes grenser på 75% og 60%.

Anonymkode: e8205...6e0

Supert, takk for svar! 

Schmuhu skrev (19 minutter siden):

Hvis du kan vise til mindre enn 60% belåning på boligen, så tror jeg du har et forhandlingskort. Da blir risikoen for banken mindre.

Om det kun er 5 mill, men dere låner 6,8 mill, så betyr i praksis at 1,8 mill er usikret gjeld. I tillegg kommer at dere har ingen innskudd i boligen. Dette er et stort risiko for banken og da tror jeg at rentesatsen på 6,38% er meget snill.

Få en megler til å si noko om objektet i markedet. Da vet du sånn omtrent.

Alternativt kan dere innhente tilbud fra andre banker som har bedre betingelser og be banken deres om å "matche".

Lykke til!

Schmuhu

Takk for nyttig svar! 😊 Vi har noe fond og aksjesparekonto og diverse også, som vi kan se litt på. Vi hadde ikke egentlig planer om å bygge og hadde egentlig ikke lagt opp til det økonomisk, men så skjedde det noe uforutsett og vi trengte livsløpsstandard.

Vi er egentlig veldig fornøyde med lokalbanken og vil gjerne beholde den, men ønsker å se på muligheter for forhandling på sikt, og bør se på hva vi bør selge unna for å betale ned på lån. Situasjonen var veldig annerledes da vi begynte å se på bygging med enormt lav rente, men må nå gjøre noe omprioriteringer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...