Gå til innhold

Hei, er det noen mødre her som sliter med angst og går på sobril?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror kanskje jeg er såpass ille at jeg må til med medikamenter.. tørr ikke sånne man får selvmordstanker av. Men hvordan er det å gå på sobril rundt barn? Jeg har holdt meg i mange år unna sånt men psyken blir ikke bedre, verre i perioder. I går fikk jeg et kraftig angstanfall, måtte legge meg ned i 18 tiden med barna, jeg var nummen og fikk nesten ikke puste, hyperventilerte og hadde brystsmerter. Tenkte på å ringe 113, men det fikk seg til. Var første dagen som gressenke igjen i mannens turnus, og jeg var så sliten av å mase på ungene om å spise, de gidder aldri å spise og det stresser meg. Kanskje jeg bare må til med medikamenter?? Kan det roe meg mer ned? Eller kan man bli psykotisk av det? 

Anonymkode: 39cdd...6e2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din, ikke Kvinneguiden. 

Det finnes hjelp å få, enten i behandling eller av medisiner, men det finner du ikke svare på hos KG. 

Ring fastlegen. 

Anonymkode: a5e87...4d6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ei venninne som går på sobril, hun har to små barn. Det går bra for hennes del iallfall, men kommer kanskje an på hvor høy dose man tar. Uansett du bør jo gå i samtaleterapi i tillegg her, om du ikke allerede gjør det. Sobril er jo ingen behandling i så måte, det demper bare symptomene der og da. 

Anonymkode: fc83e...ac1

• Nyttig 1
Skrevet

Av hensyn til barna bør du få behandling, ikke kun evt redusere symptomer. 

Jeg kjenner mange på sobril. Det er mange veldig syke mennesker.

Anonymkode: 8cf81...a2c

Skrevet

Det roer deg ned og du blir ikke psykotisk. Hvordan virkningen blir er individuell. Noen føler seg ikke som seg selv, mens andre opplever ikke annet enn å bli roligere. 

Du burde som noen sa kombinere det med samtaleterapi og få teknikker til å ikke gå i krisemodus over enkle ting som om barna spiser maten sin og ikke. Du bør heller ikke om du er disponibel for å føle avhengighet. For noen er denne følelsen svært sterk og for andre ganske fraværende. 

Anonymkode: 58f23...a2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror kanskje jeg er såpass ille at jeg må til med medikamenter.. tørr ikke sånne man får selvmordstanker av. Men hvordan er det å gå på sobril rundt barn? Jeg har holdt meg i mange år unna sånt men psyken blir ikke bedre, verre i perioder. I går fikk jeg et kraftig angstanfall, måtte legge meg ned i 18 tiden med barna, jeg var nummen og fikk nesten ikke puste, hyperventilerte og hadde brystsmerter. Tenkte på å ringe 113, men det fikk seg til. Var første dagen som gressenke igjen i mannens turnus, og jeg var så sliten av å mase på ungene om å spise, de gidder aldri å spise og det stresser meg. Kanskje jeg bare må til med medikamenter?? Kan det roe meg mer ned? Eller kan man bli psykotisk av det? 

Jeg bruker det og er mamma til en 1 åring. Brukt det i mange år. Ikke avhengig, men det hjelper for meg. Heller det enn antidepressiva, da jeg har ingen bivirkning på sobril.  Jeg tar liten dose, og ikke hver dag :) jeg blir helt normal på de? Altså, jeg er meg selv men rolig og fungerer bedre. 
Jeg har aldri blitt psykotisk av det. 

Anonymkode: 9ad15...253

• Nyttig 1
Skrevet

Min erfaring er at barna reagerer på forelderens endring når de tar slike medikamenter.

Jeg vil anbefale deg å bli henvist til dps og ta opp utfordringene dine med helsestasjonen slik at barna dine også ivaretas.

Anonymkode: 600b9...668

• Liker 2
Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din. Det er mye hjelp å få! Du er bekymret for hvordan barna dine vil reagere på at du går på medisiner, men du burde være mye mer bekymret for hvordan barna dine reagerer på en syk forelder. Søk hjelp!

Anonymkode: f3b5f...7a8

• Nyttig 1
Skrevet

En lav dose gir ikke store endringer i personligheten. Men, jeg tviler på at du får Sobril for daglig bruk fordi de er så avhengighetsskapende. 

Du skriver at du ikke tørr ta de som gir selvmordstanker, men det er disse medisinene (antidepressiva) som vil hjelpe deg best i hverdagen. Legene gir ofte Sobril i oppstarten av antidepressiva - for å hjelpe de som ev får det vanskeligere i starten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ta kontakt med fastlegen din, ikke Kvinneguiden. 

Det finnes hjelp å få, enten i behandling eller av medisiner, men det finner du ikke svare på hos KG. 

Ring fastlegen. 

Anonymkode: a5e87...4d6

Vet du hva, legen ville skrevet ut medikamenter med selvmordstankebivirkninger og det er det siste jeg kan få. Har ikke psyken til å ta i mot feil her, jeg er nødt til å gjøre det beste for meg og barna og det er å finne ut om erfaringer av sobril som er det mildeste medikamentet jeg vet om til å dempe angst (jobber på sykehus), men har aldri prøvd og ønsker derfor å høre erfaringer. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ei venninne som går på sobril, hun har to små barn. Det går bra for hennes del iallfall, men kommer kanskje an på hvor høy dose man tar. Uansett du bør jo gå i samtaleterapi i tillegg her, om du ikke allerede gjør det. Sobril er jo ingen behandling i så måte, det demper bare symptomene der og da. 

Anonymkode: fc83e...ac1

Sant, men kan jeg få gratis samtaleterapi? Problemet er at det er så mye at jeg klarer ikke å vite hvor jeg skal starte. Grunnlaget var vold i barndommen, deretter en kald ektemann, svangerskapsdepresjon, fødselsdepresjon, deretter gikk det over av seg selv, men har angst i perioder hvor jeg har mye stress. Desverre så lever jeg et «fasade» liv😓 bare å fortelle det til mannen min er en skam i seg selv for meg. 

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din. Det er mye hjelp å få! Du er bekymret for hvordan barna dine vil reagere på at du går på medisiner, men du burde være mye mer bekymret for hvordan barna dine reagerer på en syk forelder. Søk hjelp!

Anonymkode: f3b5f...7a8

Så kjedelig å alltid at det skal gis dette svaret. Det skader ikke å lage noen tanker selv for og imot før legebesøk. Ser det i alle tråder. Refleksjon og innspill søkes. Ts må åpenbart til legen siden kg ikke skriver ut medisiner. Unødvendig råd. 

• Liker 1
Skrevet

Det roer deg ned og du blir ikke psykotisk. Hvordan virkningen blir er individuell. Noen føler seg ikke som seg selv, mens andre opplever ikke annet enn å bli roligere. 

Du burde som noen sa kombinere det med samtaleterapi og få teknikker til å ikke gå i krisemodus over enkle ting som om barna spiser maten sin og ikke. Du bør heller ikke om du er disponibel for å føle avhengighet. For noen er denne følelsen svært sterk og for andre ganske fraværende. 

Takk for svar. Det med maten var en trigger. I perioder overtenker jeg for mye. Men så hardt anfall har jeg ikke hatt på lenge, tror kanskje før jeg fikk barna til og med er siste gangen så kanskje 8 år siden minimum😓 

Skrevet
Lofilteret skrev (10 timer siden):

En lav dose gir ikke store endringer i personligheten. Men, jeg tviler på at du får Sobril for daglig bruk fordi de er så avhengighetsskapende. 

Du skriver at du ikke tørr ta de som gir selvmordstanker, men det er disse medisinene (antidepressiva) som vil hjelpe deg best i hverdagen. Legene gir ofte Sobril i oppstarten av antidepressiva - for å hjelpe de som ev får det vanskeligere i starten.

Tenkte ikke på daglig men de dagene jeg stresser en del med tankene. Anfall har jeg ikke hatt på mange år, har jo kjent litt på et begynnende anfall men jeg har mine teknikker, men i går fungerte det ikke så tror jeg vil vurdere å ha sobril liggende til nød 😓

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenkte ikke på daglig men de dagene jeg stresser en del med tankene. Anfall har jeg ikke hatt på mange år, har jo kjent litt på et begynnende anfall men jeg har mine teknikker, men i går fungerte det ikke så tror jeg vil vurdere å ha sobril liggende til nød 😓

Praktisk sett så kan du ikke kjøre bil dersom du bare tar sobril ved behov, da det er en medisin kroppen kan reagere så ulikt på og skal vennes til.

Jeg har sobril som ved behov medisin for tourettes, tar aldri på dagtid da jeg ikke kan kjøre bil og blir trøtt av de. Så tar de et par ganger i året for å få sove når kroppen herjer på som verst. Men da sover jeg også såpass tungt at jeg sover på gjesterommet i frykt for at barna skal komme inn uten at jeg merker det. Mens en venninne blir roligere samtidig som hun blir mer passiv, hun tar de delvis fast.

Så reaksjon samt bivirkninger er individuelt, og det er en medisin som kan være svært avhengighetsskapende og ikke nødvendigvis noe bedre eller mildere enn angst medisin. Sobril er ikke en enkel løsning for alle. Snakk med legen og prøv det han/hun anbefaler fremfor å kreve, og fungerer ikke det så kan du heller foreslå.

Anonymkode: 0d126...217

Skrevet

Sobril er det mildeste medikamentet av beroligende. 
Jeg har selv brukt det av og til det siste året, grunnet en stor traume vi opplevde som har gitt angst. 
Det eneste jeg merker er at den indre uroen dempes. Da kan jeg jobbe, gjøre husarbeid og helt vanlige ting uten at uroen tar for mye plass. 
Jeg har fått begynt i terapi i tillegg. 
man skal ikke kjøre bil på disse tablettene. Men jeg tror man kan gjøre det om man står fast på det. Har lest det et sted. 

Slike medisiner skal brukes med forsiktighet, da det kan skape avhenighet, og en må ha større dose for å oppnå samme effekt. 
Jeg har aldri opplevd noe problemer med dette. Jeg kan ta de over noen dager, for å roe ned og få søvn. Så kan det gå en mnd til neste gang jeg evt trenger en. Det er sporadisk bruk som er anbefalt. 
Man blir ikke sløvet eller endret. 
Men tror vival og sterkere beroligende kan virke mer muskelavslappende og kan gjøre folk litt sløv. 
Sobril er ikke et førstevalg til angst behandling. Da er det terapi og antidepressiver. 
Uansett er alle situasjoner ulike, og ulike grad av lidelsestrykk om jeg skal kalle det det. 
snakk med legen din om plagene dine, da vil han helt sikkert hjelpe deg med det som er riktig for deg. 

Anonymkode: 6e5a1...f05

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å ha sobril liggende i et skap er en sikkerhetsstrategi som vedlikeholder angsten, samtidig er det for mange nok å vite at de har «nødhjelp» tilgjengelig. Det i seg selv kan være nok til å roe ned angsten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sant, men kan jeg få gratis samtaleterapi? Problemet er at det er så mye at jeg klarer ikke å vite hvor jeg skal starte. Grunnlaget var vold i barndommen, deretter en kald ektemann, svangerskapsdepresjon, fødselsdepresjon, deretter gikk det over av seg selv, men har angst i perioder hvor jeg har mye stress. Desverre så lever jeg et «fasade» liv😓 bare å fortelle det til mannen min er en skam i seg selv for meg. 

Det er mange som lever et fasade liv, og veldig mange sliter med angst og uro uten å sundet høyt. 
hver tredje pasient hos legen kommer med psykiske belastninger. 
ingen skam det 

Skrevet

Har brukt Sobril i en kort periode, men det er en krisemedisin, ikke noe man kan bruke og stå på fast over tid. Ville ikke brukt det om jeg hadde barn. Ble sløv og glemte ting.

Det er antidepressiva som er den anbefalte medisinen mot angst. Det finnes mange typer og legen din kan hjelpe deg å finne en som passer for deg og dine behov.

Å leve et fasadeliv er ikke sunt for psykisk helse! Finn noen du stoler på som du kan betro deg til, være ærlig og være deg selv med. ❤️ Det er veldig viktig.

Anonymkode: d305a...3bc

• Nyttig 1
Skrevet

Er Sobril virkelig så mildt? Min svigermor har vært kraftig avhengig av det, innlagt flere ganger, mange psykiske og fysiske plager pga høyt forbruk, blitt hentet av ambulanse ++ Synes ikke det virker som en mild medisin.. 

Har selv brukt cipralex mot angst med ganske god effekt. Fikk ingen selvmordstanker av det, er det så vanlig altså? Om man er redd for det så tenker jeg at man må være ærlig på det til legen da så man får ektra oppfølging på det. 

Anonymkode: 54ab8...643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...