Gå til innhold

Dere som har enebolig og drar til utlandet om vinteren - hvordan ordner dere huset før dere drar? 🥺

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir borte nesten en måned her. (Har mulighet til å reise.) Ville bort fra snø og is og kulde. Bor i NO2. 

Skal slå av hovedkranen og la vannet renne ut. Slå på WaterGuard og setter på frostsikring på 20 grader. Har Tesla Y så setter ladenivået til 50 og plugger inn laderen. Setter på husalarmen. 

HVA mer? 

Anonymkode: b8b6b...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få noen til å se etter huset innimellom. Stopp posten?

Anonymkode: 376fd...94d

Skrevet

Slå av WiFi og nettet om dere ikke har kontakt med noe greier. En nabo reste vekk og ringte plutselig og spurte om jeg kunne låse meg inn og dra ut router fordi det hadde vært merkelig aktivitet på nettverket

Allier deg med en nabo som kan holde et øye med ting. 

Anonymkode: e2430...33c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Få noen til å se etter huset innimellom. Stopp posten?

Det glemte jeg å nevne. Vi har ingen til å se etter huset. Det blir bare alarmsentralen i så måte. Jeg har foreldre, men de er smått demente. 

Vi får heller nesten ingen post. Kanskje ett brev hver 2 eller 3 uke. 

Skrevet

Sett på termostatstyrt varme, minst 6-8 grader. Kanskje høyere i rom med vann.

Få noen til å måke snø og sjekke jevnlig

Sørge for at det er lys.

Anonymkode: ffac6...362

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir borte nesten en måned her. (Har mulighet til å reise.) Ville bort fra snø og is og kulde. Bor i NO2. 

Skal slå av hovedkranen og la vannet renne ut. Slå på WaterGuard og setter på frostsikring på 20 grader. Har Tesla Y så setter ladenivået til 50 og plugger inn laderen. Setter på husalarmen. 

HVA mer? 

Trenger du å lade en tesla som blir stående en hel mnd uten bruk? Forresten, det er den styggeste bilen jeg ser etter veiene.. men det var en annen sak.😉 Du må få gjort noe med posten som kommer dumpende i postkassen. Mens du er borte.

Anonymkode: 7e8fa...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Trenger du å lade en tesla som blir stående en hel mnd uten bruk? Forresten, det er den styggeste bilen jeg ser etter veiene.. men det var en annen sak.😉 Du må få gjort noe med posten som kommer dumpende i postkassen. Mens du er borte.

Anonymkode: 7e8fa...fb0

Var det nødvendig? Har det noe å si for deg hvilken bil de har? Kunna holdt deg for god på den setningen synes jeg. Hva fikk du ut av det å lirke det ut av deg? Følte du deg bedre no med å prøve å såre noen sine følelser? Forstår ikke hvorfor folk skal være så stygge. Og vi kurer på hvorfor barn mobber?!?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det nødvendig? Har det noe å si for deg hvilken bil de har? Kunna holdt deg for god på den setningen synes jeg. Hva fikk du ut av det å lirke det ut av deg? Følte du deg bedre no med å prøve å såre noen sine følelser? Forstår ikke hvorfor folk skal være så stygge. Og vi lurer på hvorfor barn mobber?!?

Skrevet

Kvitte seg med mat som vil bli dårlig, finne ut hvordan planter skal overleve, la vaskemaskin og oppvaskmaskin stå åpen. 

Anonymkode: 4089e...e01

Skrevet

Jeg har vært borte 2 mnd nå(leilighet) og ang post så satte jeg på klistremerke nei takk til reklame og låste postkassa. Får maks 2 brev i mnd uansett.

Anonymkode: 779ff...348

• Liker 1
Skrevet

Husk å kast søppel.

Anonymkode: 19175...54e

• Liker 1
Skrevet

Vi er borte 3-4 mnd hver vinter.

Kona insisterer på å trekke ut alle unødvendige støpsler i huset.

Stenger hovedkrana. Tømmer rørene og dosisternen. Heller spylervæske i toalettskålene og vannlåsene.

Sørger for at varmekablene står på ca 10 grader.

Leverer potteplanter som ikke skal dø til familie og kjente.

Lar utelys være på, og lar et par lamper stå på i huset.

Tømmer kjøleskapet for alt som kan bli dårlig, og passer på å tømme alle søppelkasser i huset

Allierer oss med gode naboer som tråkker sti opp til inngangen regelmessig ( blir det for mye snø så hender det til og med at de måker litt! 🙂  )

Sørger for at samme naboer tar inn posten for oss, kaster reklame og sender oss en melding når det et sjelden gang kommer et brev (fordi vi er så lenge borte).

Parkeren bilen i garasje. NB: Står bilen utendørs så la være å ha på håndbrekket! Når bilen står ute i månedsvis på vinteren kan bremsene låse seg. En vår måtte bilen hentes av kranbil, og det ble nye bremseskiver rund baut pga rust.

Den gang vi hadde kabel-TV ringte vi leverandøren og fikk dem til å fryse abonnementet mens vi var bortreist ( har neppe stort for seg for en mnd...)

Varsler naboene om at vi ikke låner ut huset eller forventer håndverkere mens vi er borte – mao at det ikke skal være noe som helst aktivitet på eiendommen.

Dobbeltsjekker at helårs reiseforsikring er gyldig, pakker pass og solkrem, skrur på alarmen og låser. 🙂 

Anonymkode: 5d973...9c2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Sett på termostatstyrt varme, minst 6-8 grader. Kanskje høyere i rom med vann.

Få noen til å måke snø og sjekke jevnlig

Sørge for at det er lys.

Anonymkode: ffac6...362

Kommer til å ha på gulvvarme og frostsikring i andre rom. Har på 20 grader på ytre toalett. Har på lys kun utendørs, dvs det er opplyst på terrassene oppe og nede og ekstra lys på hjørnene og ved veien (slår seg på automatisk). 

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Kvitte seg med mat som vil bli dårlig, finne ut hvordan planter skal overleve, la vaskemaskin og oppvaskmaskin stå åpen. 

Anonymkode: 4089e...e01

Har ikke planter. 
Ok, la vaskemaskin og oppvaskmaskin stå oppe. Tørketrommel og?

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært borte 2 mnd nå(leilighet) og ang post så satte jeg på klistremerke nei takk til reklame og låste postkassa. Får maks 2 brev i mnd uansett.

Anonymkode: 779ff...348

Forrige eier har neitakk til reklame på postkassen som kun kan åpnes med nøkkel. 

Har nøkkelboks på utsiden av huset til alarmsentralen og en nabo midt imot. Regner med det går greit? 😳😬🫣

Forrige eier bodde over 20 år i huset og opplevde ingenting negativt. Håpe 🍀for oss og 🥺

• Liker 1
Skrevet

Jeg har leilighet jeg reiser fra tre måneder hver vinter. I tillegg til det som allerede er nevnt lar jeg dørene stå åpne mellom alle rom så luft kan sirkulere. Fikk tipset av en takstmann. 

Anonymkode: 68370...ae9

• Liker 1
Skrevet

En ting i tillegg til den lange lista mi:

– En nabo vi stoler på har et nøkkelsett til huset – just in case. 

Tipset over om å sette vaskemaskin/oppvaskmaskin på gløtt er også veldig godt – ifølge hun som er sjef for slikt her i heimen.

Anonymkode: 5d973...9c2

• Liker 1
Skrevet

Vi kjenner ikke naboene rundt her i det hele tatt godt nok til at jeg kan be dem se etter/passe på 🥺 Vi flyttet i fjor og det falt seg ikke naturlig å gå rundt og hilse på. 

Skrevet

Vi dro på reiser i fjor og etter huskjøp og det var ingen problemer selv om vi var borte 2 uker nå og da. Det er ingen «usynlig» vei inn til eiendommen. 

~Ts 

Skrevet

Trekker ut støpsel til tv/pc og sånt. Har alarm og har montert kameraer litt her og der. De koster noen hundrelapper. Så  ser jeg om alt ser ok ut en gang i blant. 

Anonymkode: 5c5b0...058

Skrevet

Airbnb?

Anonymkode: 13071...3ff

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Airbnb?

Anonymkode: 13071...3ff

Leie ut? Nei, det kommer aldri til å skje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...