Gå til innhold

Fiberpute som aldri tørker!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skulle vaske en hodepute igår. Det er en fiberpute. Vaskelappen viste at man skal vaske den på 60 grader og at den SKAL tørketromles.

Vel, nå har den kjørt snart 7 timer tilsammen i tørketrommelen og den er ikke i nærheten av å være tørr. Eller jo, den har jo tørka litt men er ikke klar for å taes ut..

Og ja, det er hele 3 tennisballer i tørketrommelen sammen med puta.

Er det vanlig at det tar så lang tid? Har kun erfaring med å vaske dunputer og de tar myyyye kortere tid å tørke!

Anonymkode: 06382...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer? Hva faen.. er den våt liksom? Eller bare fuktig sånn at den tørker etter noen minutter ute? Tror jeg bare hadde gitt opp

Anonymkode: 960c7...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg i et tørt, rent håndkle sammen med puta. Det pleier å hjelpe hos meg :)

Anonymkode: 36711...a33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

7 timer? Hva faen.. er den våt liksom? Eller bare fuktig sånn at den tørker etter noen minutter ute? Tror jeg bare hadde gitt opp

Den er kjempetung pga mye fukt i fyllet og har liksom blåst seg opp noe kraftig. 

Kommer ikke til å tørke etter noen minutter ute nei...den er liksom gjennomgående fuktig enda. Aldri sett noe slikt før, føler det er et beist inni tørketrommelen 😅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legg i et tørt, rent håndkle sammen med puta. Det pleier å hjelpe hos meg :)

Anonymkode: 36711...a33

Takk for tips, forsøker det asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så trommelen har faktisk kjørt, med full varme i 7 timer uten at puta er blitt tørr?

Problemet med puter er at om man setter på et vanlig program så går det til yttersiden er tørr og stopper så. 

Det beste for puter er å sette på et program med fastsatt tid heller.

Anonymkode: 745eb...cd6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så trommelen har faktisk kjørt, med full varme i 7 timer uten at puta er blitt tørr?

Problemet med puter er at om man setter på et vanlig program så går det til yttersiden er tørr og stopper så. 

Dette. Kjør program på fast tid.

Anonymkode: 85d34...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

I går kjørte den et program for dyner. Pause i natt selvfølgelig. 

Idag forsøker jeg med vanlig program (mixed). 

Trommelen regulerer tiden sikkert utifra hvor tørr den er på utsiden som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du sentrifugert den nok når du vasket den?

Anonymkode: 6dde1...fdc

Det gikk rett og slett ikke. Maskinen stoppet, det ble for tungt tydligvisog jeg turde ikke forsøke flere ganger. Tok ut puta og forsøkte etter beste evne å klemme ut overflødig vann, noe som var nærmest helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd noe lignende. Jeg skulle tørke en baby-body, bare den, i tørketrommelen, og det tok mange timer. Det virker intuitivt logisk at jo mindre man har i trommelen, jo kortere tid tar det. Men det er kanskje rett og slett motsatt? At du trenger å putte noe mer inni; et tørt håndkle er et godt forslag, og det kunne like gjerne vært fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må overstyre det automatiske programmet og sette på tidsprogram. Maskinen klarer ikke måle fukten inni, kun den på yttersiden og stopper derfor etter kort tid på de automatiske programmene.

Anonymkode: 50dd1...11d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må overstyre det automatiske programmet og sette på tidsprogram. Maskinen klarer ikke måle fukten inni, kun den på yttersiden og stopper derfor etter kort tid på de automatiske programmene.

Anonymkode: 50dd1...11d

Men altså, det skal da ikke ta så mange timer å tørke en pute?? Eller??

Jeg har gitt opp. Kan jo ikke la en tørketrommel gå i over 10 timer? Er jo helt hinsides.

Aldri mer fiberpute...

Hverken tørt håndkle og tennisballer har gjort mirakler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men altså, det skal da ikke ta så mange timer å tørke en pute?? Eller??

Jeg har gitt opp. Kan jo ikke la en tørketrommel gå i over 10 timer? Er jo helt hinsides.

Aldri mer fiberpute...

Hverken tørt håndkle og tennisballer har gjort mirakler her.

Jesus, til og med maskina di stoppa når du skulle sentrifugere den? Hva slags monster er dette? 😅 men nå som den har tørka litt mer, prøv å ta den på et sentrifuge program da? Feks 1200 omdr så ikke maskina hopper ut av vinduet eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vintersolverv
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det gikk rett og slett ikke. Maskinen stoppet, det ble for tungt tydligvisog jeg turde ikke forsøke flere ganger. Tok ut puta og forsøkte etter beste evne å klemme ut overflødig vann, noe som var nærmest helt håpløst.

Ikke sikkert det ble for tungt, mulig den ikke fikk fordelt nok, og derfor stoppet. Puta vil jo gjøre det tungt på bare ene siden av trommelen, og maskinen vil ha klærne fordelt jevnt for å sentrifugere, hvis ikke kan mekanismen som holder fast den greia som går rundt ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tatt vekk trekket? De kan være nokså vanntette 

Anonymkode: 9820d...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her har du nok problemet. Du har lagt den for våt i maskinen.

Om maskinen stopper når du skal sentrifugere kan du prøve å legge inn mer klær.

Er den fortsatt så våt at du kan klemme vann ut av den eller er den bare fuktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her har du nok problemet. Du har lagt den for våt i maskinen.*

Om maskinen stopper når du skal sentrifugere kan du prøve å legge inn mer klær.

Er den fortsatt så våt at du kan klemme vann ut av den eller er den bare fuktig?

*tørketrommelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I går kjørte den et program for dyner. Pause i natt selvfølgelig. 

Idag forsøker jeg med vanlig program (mixed). 

Trommelen regulerer tiden sikkert utifra hvor tørr den er på utsiden som du sier.

Alle tørketromler har funksjon som gjør at den går i fastsatt tid, og ikke bryr seg om sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...