AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #1 Skrevet 16. januar 2024 Jeg skal se på en leilighet til salgs idag. Det står at det er borret et hull i dusjen - ca dusjhode-høyde, og 5-6mm bredt (kanskje hengt opp tidligere en såpeholder?). Det er tettet igjen med silikon av huseier. Ukjent når dette ble gjort, og takstmann har skrevet at membran er brutt. Hva bør gjøres her? Ta bort flisen? Om ikke det er vannskade, kan man legge ny membran bare lokalt og flise på igjen? Eller må dusjen rives for å legge helny membran på hele? Prøver å se for meg evt kostnader her. Det er IKKE registrert fukt ellers på bad eller dusj. Anonymkode: 982d3...206
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #2 Skrevet 16. januar 2024 Det er da ikke unormalt å bore i membranet. Både dusjvegg og dusjhode må festes med boring. Hullene fylles med silikon før skruen bores inn. Om man kan fjerne bare en flis kommer an på om mureren klarer å fjerne flisa uten å ødelegge membranet rundt. Anonymkode: 9cf4e...652 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #3 Skrevet 16. januar 2024 Så høyt på veggen, tviler jeg på at det er et problem. Der er det sjelden mye vann over lang tid, og det tørker stort sett opp mellom dusjingene. Hvis hullet er forseglet med silikon ville jeg ikke bekymret meg så veldig. Anonymkode: f2654...cf7 4
newman01 Skrevet 16. januar 2024 #4 Skrevet 16. januar 2024 Hvordan tror du man fester dusjvegger, dorullholder, dusjhode og vasken på badet? Det borres, tvers gjennom flis, mørtel og membran. For å unngå at det kommer vann inn i veggen fylles hullet med silikon før man setter inn pluggen og skrur inn skruen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 Det er helt normalt og ikke noe problem. Jeg har byttet dusjarmatur og full pakke. Da måtte det borres nye hull. Rørlegger la i noe i hullene og forseglet med våtromsilikon. Null stress. Anonymkode: ecd39...54f 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 TS her Bra å lese. Noe å si at hullet er ikke " i bruk"? Dusjarmaturet er satt opp og så er det et enslig hull litt under øverste delen som borres i. Det er dette som er fylt med silikon. Ikke skrudd noe mer i det. Anonymkode: 982d3...206
newman01 Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Noe må man avogtil gjøre. Dumt å skrote et nytt bad til 400'000 hvis man skulle være så uheldig å ødelegge veggfestet til dusjhodet...
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: TS her Bra å lese. Noe å si at hullet er ikke " i bruk"? Dusjarmaturet er satt opp og så er det et enslig hull litt under øverste delen som borres i. Det er dette som er fylt med silikon. Ikke skrudd noe mer i det. Anonymkode: 982d3...206 Så lenge hullet er fylt med silikon, er alt ok. Anonymkode: ecd39...54f
Tobias001 Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal se på en leilighet til salgs idag. Det står at det er borret et hull i dusjen - ca dusjhode-høyde, og 5-6mm bredt (kanskje hengt opp tidligere en såpeholder?). Det er tettet igjen med silikon av huseier. Ukjent når dette ble gjort, og takstmann har skrevet at membran er brutt. Hva bør gjøres her? Ta bort flisen? Om ikke det er vannskade, kan man legge ny membran bare lokalt og flise på igjen? Eller må dusjen rives for å legge helny membran på hele? Prøver å se for meg evt kostnader her. Det er IKKE registrert fukt ellers på bad eller dusj. Anonymkode: 982d3...206 Kommer helt ann på hvor store skadene er. Hvis det er slik at det har kommet mye vann og fukt inn i dette hullet, så må du ikke se bort ifra totalrenovering av bad og bytting innvendige vegger/gulv.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #10 Skrevet 16. januar 2024 Det er vanlig å borre hull for å feste dusjhjørner/andre ting, hullene fylles med silikon før man setter i skruene. Når hullene ikke brukes fyller man de med silikon, problemet løst Om du skal rive et bad pga et lite hull har det klikket for deg... Anonymkode: 45411...709 1
newman01 Skrevet 16. januar 2024 #11 Skrevet 16. januar 2024 7 minutter siden, Tobias001 said: Kommer helt ann på hvor store skadene er. Hvis det er slik at det har kommet mye vann og fukt inn i dette hullet, så må du ikke se bort ifra totalrenovering av bad og bytting innvendige vegger/gulv. Hvorfor skal det komme vann inn i et hull som er forseglet med silikon?
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #12 Skrevet 16. januar 2024 Er så mange som er fullstendig hysteriske når det kommer til oppussing. Alt skal være siste av det siste og plettfritt. Selv har jeg et flislagt bad som er 25 år gammelt. Fortsatt fint. Men eksperter skal fortelle meg at nåååå er det på tide å renovere. Det som gjør meg trygg på badet er at det er brukt dusjkabinett siden dag 1, avtrekksventilasjon er veldig effektiv og aldri vært noe antyding til mugg. Anonymkode: b9212...50c 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #13 Skrevet 16. januar 2024 ts her Er ikke hysterisk, har bare ikke våtromserfaring og ville sørge for at om jeg liker stedet så kjøper jeg ikke noe som krever reno av bad pga et skruehull. Da vet jeg nå at silikon i hull er helt ok på bad, takk for hjelp 🙂 Anonymkode: 982d3...206
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #14 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er så mange som er fullstendig hysteriske når det kommer til oppussing. Alt skal være siste av det siste og plettfritt. Selv har jeg et flislagt bad som er 25 år gammelt. Fortsatt fint. Men eksperter skal fortelle meg at nåååå er det på tide å renovere. Det som gjør meg trygg på badet er at det er brukt dusjkabinett siden dag 1, avtrekksventilasjon er veldig effektiv og aldri vært noe antyding til mugg. Anonymkode: b9212...50c Helt enig, men i Norge er alt helt håpløst med regler og lover på rørlegger og elektrikerarbeid. Hysteriske regler som er helt på jordet. Mitt bad er også rimelig renovert med ny vinyl på gulvet som er vanntett, satt inn fint dusjkabinett. Malte vegger og tak, ny vask og speil...kostet totalt ca 50 000kr. Ble kjempefint Planen var å bruke 200-300 000kr, men tok heldigvis til vettet etter å ha snakket med en rørlegger som var godt voksen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): ts her Er ikke hysterisk, har bare ikke våtromserfaring og ville sørge for at om jeg liker stedet så kjøper jeg ikke noe som krever reno av bad pga et skruehull. Da vet jeg nå at silikon i hull er helt ok på bad, takk for hjelp 🙂 Anonymkode: 982d3...206 Du må også lære deg å tenke kritisk, om noen vil tilby deg å renovere et bad så er det for å tjene penger på deg... En takstmann har kanskje kontakter som kan gjøre denne type arbeids, som igjen gir han penger for tipse om evt jobber de kan få....altså; alt handler om at noen vil ha pengene dine. Anonymkode: 45411...709 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt enig, men i Norge er alt helt håpløst med regler og lover på rørlegger og elektrikerarbeid. Hysteriske regler som er helt på jordet. Mitt bad er også rimelig renovert med ny vinyl på gulvet som er vanntett, satt inn fint dusjkabinett. Malte vegger og tak, ny vask og speil...kostet totalt ca 50 000kr. Ble kjempefint Planen var å bruke 200-300 000kr, men tok heldigvis til vettet etter å ha snakket med en rørlegger som var godt voksen. Du må også lære deg å tenke kritisk, om noen vil tilby deg å renovere et bad så er det for å tjene penger på deg... En takstmann har kanskje kontakter som kan gjøre denne type arbeids, som igjen gir han penger for tipse om evt jobber de kan få....altså; alt handler om at noen vil ha pengene dine. Anonymkode: 45411...709 Du har ikke renovert et bad, du har hatt en enkel fornying 😅 Anonymkode: 51ae4...fcd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå