Gå til innhold

Planlegge fødselspermisjon og ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Da har jeg blitt gravid for første gang og har termin rundt 17 september (er i uke 4-5).
Har fortsatt ikke fortalt arbeidsgiveren min om dette og jeg må snart søke om ferie osv.

Og det er det jeg trenger tips til: er hvordan jeg skal tilrettelegge ferie og planlegge den i forhold til terminen! 

Har dere noe tips om når jeg burde ta sommerferie før den tid? Tatt i betraktning om hvor stor magen kommer til å bli på ferie og om jeg drar utenlands osv. Har ikke veeldig lyst å vær høygravid når jeg tar ferie. 

Takk på forhånd 🙂 

Anonymkode: 96fd4...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde termin noen dager før deg. Tok ferie i juli. Det var absolutt mulig å gjøre ting - gå tur, kjøre bil, bade, osv. Men jeg følte meg utrygg når jeg var langt unna et sykehus. 

Jeg synes det var helt fantastisk å ta ferie nærme termin, fordi jeg var veldig sliten. Mange blir veldig slitne når de er gravide. Og man trenger energi til både fødsel og barsel. 

Nå er nok jeg mer forsiktig enn de fleste, men om du tenker deg utenlands, hadde jeg styrt unna de klassiske landende som Spania, Italia osv. Må du innom et sykehus der av en eller annen grunn, under oppholdet, er det en stor sjanse for at du får multiresistente bakterier som en del av normalfloraen din (mrsa). 

Anonymkode: bfb5f...faf

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde termin i starten av september, og hadde en uke ferie på våren, tre uker på sommeren og en på høsten (som jeg fikk flyttet til året etterpå). På sommeren hadde jeg ferie i midten av juli, det var godt å ha noen uker fri å se fram til da jeg begynte å bli sliten. 

nå vet du ikke hvordan formen din blir, så vanskelig å planlegge for mye. Jeg sleit veldig med bekkenet og det var fare for for tidlig fødsel da jeg hadde ferie, så fikk ikke brukt ferien slik jeg ville. 

Anonymkode: 15e8d...ce7

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke tatt ut noe særlig ferie, heller spart og fått mer tid med baby.

Anonymkode: 876b8...3e7

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde termin i september og tok ut 4 uker ferie i juli. Det var veldig godt! Brukte tiden på å slappe av, bade og være i sola. Formen var stort sett fin hele svangerskapet, men da begynte det å bli tyngre (egentlig mer i august) . Så veldig godt med fri. Ellers hadde jeg mye ferie fra året før også, så hadde 3 uker jeg brukte etter permisjonen 😊 da hadde jeg også vanlig sommerferie sommeren etter. 

Skrevet

Ok, tusen takk for all tilbakemelding!

Jeg har i hvert fall 5 uker ferie som jeg kan spre ut over, tror jeg kommer til å ta 1 - 2 uker før sommerferie også kanskje. 

Skrevet

Til desember og neste år, hvis du har mulighet og det er greit for arbeidsgiver, og du får betalt røde dager og lønn via arbeidsgiver, ikke dra uttak av permisjon-periodene utover røde dager. Stopp dem før rød dag, eller ta feriedager dagene før / etter, så tjener du inn noen dager mer med baby. 

For eksempel: 25 og 26 desember er fridager / røde dager. Hos nav teller de som to dager. Prøv å se disse sammenhengende så kan du få 10 dager ekstra fra desember - mai :) 

Anonymkode: 6e301...6ca

• Liker 2
Skrevet

Hadde valgt å ta ut ferien i juni og juli. Om man blir dårlig i siste delen av graviditeten så velger man heller å gå til legen for en evt sykmelding. 

Skrevet
Fighter83 skrev (Akkurat nå):

Hadde valgt å ta ut ferien i juni og juli. Om man blir dårlig i siste delen av graviditeten så velger man heller å gå til legen for en evt sykmelding. 

Det er lurt! Men man blir også eller kan bli dårlig mellom uke 6 - 13? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er lurt! Men man blir også eller kan bli dårlig mellom uke 6 - 13? 

Man kan bli dårlig i hvilken som helst uke :) 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til desember og neste år, hvis du har mulighet og det er greit for arbeidsgiver, og du får betalt røde dager og lønn via arbeidsgiver, ikke dra uttak av permisjon-periodene utover røde dager. Stopp dem før rød dag, eller ta feriedager dagene før / etter, så tjener du inn noen dager mer med baby. 

For eksempel: 25 og 26 desember er fridager / røde dager. Hos nav teller de som to dager. Prøv å se disse sammenhengende så kan du få 10 dager ekstra fra desember - mai :) 

Det er vel strengt tatt egentlig ikke ok

Anonymkode: dc0d0...1a0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vel strengt tatt egentlig ikke ok

Hvorfor ikke? Det er helt innafor. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei en kan ikke trikse med de røde dagene.           https://www.simployer.no/artikler/mange-misforstar-regelverket-om-foreldrepenger/

Jeg får full lønn fra min arbeidsgiver, og de sa det var helt greit slik. De oppfordret til og med til det. Så jeg forholder meg til det. Jeg har tatt to uker ferie hvor to uker til sammen har 4 røde dager: jeg ville fått de dagene «gratis» uansett og ikke trukket som ferie når jeg la inn ferie i jobbkalenderen min. Ser ikke problemet. 

• Liker 1
Skrevet

Ville tatt en ferieuke i vår hvis du vil/kan reise noe sted, og spart resten til babyen er født. I min jobb (og mannens) var det null stress å stoppe perm og ta ferie rundt røde dager for å forlenge permen, kan være greit å sjekke ut. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg får full lønn fra min arbeidsgiver, og de sa det var helt greit slik. De oppfordret til og med til det. Så jeg forholder meg til det. Jeg har tatt to uker ferie hvor to uker til sammen har 4 røde dager: jeg ville fått de dagene «gratis» uansett og ikke trukket som ferie når jeg la inn ferie i jobbkalenderen min. Ser ikke problemet. 

Vel da har du en snill arbeidsgiver 

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde det samme i 2023 da jeg hadde permisjon. Sparte inn flere dager på det. Ingen sa noen ting, jeg har en stor arbeidsgiver som ikke la noen føringer på hvordan jeg la opp permisjonen. 

Anonymkode: 02f00...7d0

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vel da har du en snill arbeidsgiver 

Absolutt. Jeg setter veldig stor pris på det, men de fleste jeg kjenner har gjort det slik. Så jeg tenker det skader ikke å spørre. Verste er at man får et nei :) Fordelen er at man får ekstra dager, og minker evt ulønnet fri også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...