Gå til innhold

Oppkast og skolefravær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn kastet opp i går ettermiddag. Er selvfølgelig hjemme i dag, selv om hun nå er symptomfri (helt fin almenntilstand). Spørsmålet et om hun skal være hjemme i morgen også. Vet de var 48-timers regel i bhg, men finner litt ulik info om hvor strengt dette praktiseres på skolen…Dersom hun går på skolen i morgen, vil det være ca 40 timer siden siste oppkastrunde.

Anonymkode: 4006b...a2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på skolen. Her har jeg holdt hjemme i 48 timer da jeg ikke ønsker å spre det mer enn nødvendig, og skolebarnet går bare i 1. klasse så ikke fantastisk flink til å ikke pille seg i munnen osv enda. Og godt er det, forrige runde var det oppkast 2 ganger første dag og ny runde etter 45 timer 🙃

Anonymkode: a86d1...e91

• Nyttig 1
Skrevet

24-timers regel på barnas skole. Sjekk reglene for ditt barns skole

Anonymkode: ed91d...35a

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer an på skolen. Her har jeg holdt hjemme i 48 timer da jeg ikke ønsker å spre det mer enn nødvendig, og skolebarnet går bare i 1. klasse så ikke fantastisk flink til å ikke pille seg i munnen osv enda. Og godt er det, forrige runde var det oppkast 2 ganger første dag og ny runde etter 45 timer 🙃

Anonymkode: a86d1...e91

Samme her. Jeg er også litt opptatt av barnets form, hvis de er slitne og utslått av å ha vært dårlige, holder jeg dem hjemme en ekstra dag. Jeg ville ikke sendt meg selv på jobb om jeg var dårlig allmentilstand selv etter en runde med oppkast og diaré. 

Anonymkode: c46b8...a3a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Jeg er også litt opptatt av barnets form, hvis de er slitne og utslått av å ha vært dårlige, holder jeg dem hjemme en ekstra dag. Jeg ville ikke sendt meg selv på jobb om jeg var dårlig allmentilstand selv etter en runde med oppkast og diaré. 

Ja, selvfølgelig! Men nå er almenntilstanden helt fin. Kunne sånn sett helt klart vært på skolen som vanlig i dag, men det er uaktuelt siden hun kastet oppgi går. Spørsmålet er om hun omgå bør være hjemme i morgen om formen holder seg like fin fram til da…

• Liker 1
Skrevet

Vi holder hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré.

Anonymkode: 7debb...bf0

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo høre med kontaklærer? 

Anonymkode: 91fd9...834

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kontaktlærer*

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, selvfølgelig! Men nå er almenntilstanden helt fin. Kunne sånn sett helt klart vært på skolen som vanlig i dag, men det er uaktuelt siden hun kastet oppgi går. Spørsmålet er om hun omgå bør være hjemme i morgen om formen holder seg like fin fram til da…

Hvis formen er helt fin, ingen oppkast OG ingen diaré, så ville jeg vært grei med å sende. Men det er viktig det ikke er noen diaré heller. Mange fokuserer kun på oppkast og sender smitte til skole og barnehage.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis formen er helt fin, ingen oppkast OG ingen diaré, så ville jeg vært grei med å sende. Men det er viktig det ikke er noen diaré heller. Mange fokuserer kun på oppkast og sender smitte til skole og barnehage.  

Dette! Her hadde vi 2 måneder med omgangssyken på skolen fordi foreldre sendte barn for tidlig tilbake på skolen. 

Anonymkode: 03828...e92

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt barn kastet opp i går ettermiddag. Er selvfølgelig hjemme i dag, selv om hun nå er symptomfri (helt fin almenntilstand). Spørsmålet et om hun skal være hjemme i morgen også. Vet de var 48-timers regel i bhg, men finner litt ulik info om hvor strengt dette praktiseres på skolen…Dersom hun går på skolen i morgen, vil det være ca 40 timer siden siste oppkastrunde.

Reglene er ulik fra skole til skole.. Her har vi 48t på skolen. Skolen praktiserer det veldig strengt hos oss, for å hindre at man har eventuell omgangssyke gående over lengre tid enn nødvendig. Jeg har heller barnet mitt hjemme en ekstra dag, enn å risikere videre smitte eller å da få det i hus en gang til. 

Anonymkode: 004c7...d6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ikke antydning til diaré hverken nå eller da hun kastet opp.

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Regler er forskjellige fra skole til skole. Der mine gikk var det 48 t regel på barn og ungdomskolen.

På videregående har de 24t

Skrevet

Det er litt rart om skoler har ulike regler. Skolene pleier jo å forholde seg til informasjon fra kommunelegen, og kommunelegen støtter seg til FHI. Ifølge FHI er det 24t på skole og alle steder som ikke jobber med mat/syke + bhg

Anonymkode: 85f91...e5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er litt rart om skoler har ulike regler. Skolene pleier jo å forholde seg til informasjon fra kommunelegen, og kommunelegen støtter seg til FHI. Ifølge FHI er det 24t på skole og alle steder som ikke jobber med mat/syke + bhg

Anonymkode: 85f91...e5c

Hvor finner du 24 i skole? 

Jeg finner bare dette: https://www.fhi.no/sm/smitte-fra-mat-vann-dyr/infeksjoner-som-smitter-fra-mat-vann-og-dyr/omgangssjuke-forarsaka-av-norovirus/#nr-kan-ein-vende-tilbake-til-jobb-skule-eller-barnehage og det er det jeg som kontaktlærer forholder man til hvis foreldre spør. Og som skolemamma ser jeg an selv på ungen min. Kaster ungen opp ettermiddag/kveld, eller på morgenen og er synlig pjuksk utover dagen blir det en ekstra dag hjemme. Kaster hun opp på morgenen og er i fin form og kan innta mat resten av dagen, blir det skole igjen neste dag. Som bhgmamma regner jeg 48 timer, så kaster ungen opp onsdag tar vi helg da. 

Anonymkode: 6173b...88b

Skrevet

Som en voksen med immunsvikt som har barn i skole med immunsvikt, hold fornuft og overhold 48t. Unngå unødvendig spredning om du kan.

Anonymkode: e876c...fb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som en voksen med immunsvikt som har barn i skole med immunsvikt, hold fornuft og overhold 48t. Unngå unødvendig spredning om du kan.

Anonymkode: e876c...fb5

Men da bør jo dere opplyse de rundt dere om det sånn at det kan tas hensyn til i deres tilfelle. Man skal det virkelig være sånn i resten av samfunnet også? At mine elever skal være en dag uten lærern sin som må være hjemme med et skolebarn som fint hadde klart å vaske henda litt ekstra godt en dag, bare sånn i tilfelle? 

Barnehagebarn klarer ikke helt ta hensyn, derav 48t regelverk. Større barn og voksne klarer det fint. 

Anonymkode: 6173b...88b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, takk! Som kontaktlærer er dette ikke et valg jeg ønsker å få i mitt fang. Hvis det finnes noen som mener skolen virkelig har fasiten får de henvende seg til rektor. 

Anonymkode: 6adaf...469

Skrevet

Hold barnet hjemme i 48 timer! Du er smittsom selv om du er symptomfri! 
Hilsen en kontaktlærer..

Anonymkode: 2f423...207

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...