Gå til innhold

God helse er den nye rikdommen. Hva gjør du for å ta vare på din egen helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med god økonomi og i midten av 40-årene har dette endelig gått opp for meg. Penger og trygg økonomi spiller jo ingen verdens rolle dersom man ikke har god helse. Sånn utenom arvelige sykdommer, som man ikke kan kontrollere, hvor god helse på mange måter kan regnes som å vinne lotto i livet. Likevel påvirkes helsen av mye; kosthold, stress, aktivitetsnivå, relasjoner, søvn osv.

Hva gjør du i hverdagen for å prioritere god helse?

Håper at vi kan gi hverandre inspirasjon ♥️

Anonymkode: 1780d...2db

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som  ung kvinne som menstruerer sørger jeg for å få i meg nok rødt kjøtt noe kvinner i dag får i seg alt for lite av. Etter jeg begynte med det føler jeg meg MYE mer opplagt fokusert og sunnere sjenerelt og har aldr ubehag under menstruasjon lengre. Lavt jernlager er det verste! Er som å få tappet livet ut av seg. 

Anonymkode: 9bccd...37e

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Gjest theTitanic
Skrevet

Faste søvnrutiner. Sunt og gjennomtenkt kosthold med minimalt tilsetningsstoffer, søtningsmidler, og prosessering.  Aktivitet. Ting som gjør at jeg mentalt roer ned. I mitt tilfelle er det samme sak som aktivitet. Ut i naturen. 

Helsen er likevel ikke bra, men det har noe med den lottotrekningen helse handler om og ikke egeninnsats. Når det kommer til penger så har jeg brukt veldig mye på helsetiltak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som  ung kvinne som menstruerer sørger jeg for å få i meg nok rødt kjøtt noe kvinner i dag får i seg alt for lite av. Etter jeg begynte med det føler jeg meg MYE mer opplagt fokusert og sunnere sjenerelt og har aldr ubehag under menstruasjon lengre. Lavt jernlager er det verste! Er som å få tappet livet ut av seg. 

Og må nevne at jeg har perfekt helse. Kolestrol skal man ikke bekymre seg for når det gjelder rødt kjøtt. Ferdigmat med masse olje og smør og leverpostei er det mye mer kolestrol i. Magert rødt kjøtt er utroligt bra for kvinner. Er blitt et helt nytt menneske etter jeg begynte å spise rødt kjøtt sliter aldri med energi lenger og plager. 

• Liker 2
Skrevet

- Prioriterer kvalitetstid med partner, familie, og venner jeg er glad i. Dette kommer foran jobb, penger, og hybelkaniner. Man vet aldri hvor lenge noen av oss er her, tid og minner sammen er noe jeg ikke tar for gitt.

- Unngår nyheter på TV. Holder meg likevel oppdatert gjennom artikler, radio o.l. Trenger ikke å stappe hjerna full av tragedier og stygge bilder av alt som skjer i verden som jeg ikke får gjort noe med, hver kveld. Har studert nok psykologi til at jeg unngår det for egen psykiske helse.

- Bevegelse i naturen og i sol/dagslys står høyt på prioriteringslista. Dette hjelper meg også enormt med tankene, og dét å regulere døgnrytmen og å bli trett nok til å sove om kvelden. 

- Filtrerer vannet med en billig vannkanne som fjerner mye av klor o.l.

- Årlig legesjekk hvor jeg sjekker om jeg er innafor mtp. vitaminer og mineraler. Holder meg relativt oppdatert på ny forskning innen ernæring og helse.

- Holder meg oppdatert på forskning om lykke og har hatt godt utbytte av et gratis kurs gjennom Yale, som gav meg et par oppvekkere jeg sårt trengte. Var nok litt for opptatt av status og materielle goder i 30-årene, noe som merkelig nok aldri gjorde meg lykkeligere.

- Spiser blodsukker- og stoffskiftevennlig mat pga. egne helseutfordringer med dette. 

- Tar ikke medisin dersom jeg ikke må. Lar feber gjøre jobben sin, og ser aldri etter en quick fix dersom jeg kan heale noe naturlig. Tar selvsagt antibiotika og annen vestlig medisin om jeg må. Mener likevel at pille-poppe-trenden har gått for langt, og at vi har mistet mye på veien. Spør ikke legen deg ut om søvn, kosthold, aktivitet- og stressnivå før de gir deg halvveis nødvendig medisin med stygge bivirkninger, så bytt lege.

- Det jeg kan jobbe med er å være snillere med, og gladere i meg selv. Er min egen verste fiende, kritiker, og dommer.

Anonymkode: 327c9...d0a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Middelhavskosthold! Forsøker å være mye i naturen og finne veien ut av A4-livet og stress-samfunnet.

Anonymkode: fdfd3...f43

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og må nevne at jeg har perfekt helse. Kolestrol skal man ikke bekymre seg for når det gjelder rødt kjøtt. Ferdigmat med masse olje og smør og leverpostei er det mye mer kolestrol i. Magert rødt kjøtt er utroligt bra for kvinner. Er blitt et helt nytt menneske etter jeg begynte å spise rødt kjøtt sliter aldri med energi lenger og plager. 

"Denne holdningskampanjen er levert av Nortura"

Anonymkode: 1f2e2...238

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Åhh, kan ikke vi ha én tråd uten konspirasjonsteorier? 

Anonymkode: fdfd3...f43

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobber så lite som mulig. Stresser så lite som mulig.

Anonymkode: d1902...3fc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også kuttet ut vegetarianervisjonene. Det fungerer kjempefint for meg. Nå spiser jeg bare to- tre ganger for dagen, og jeg får i meg nok kalorier til å beholde vekten. Føler meg mett også. Slipper sitte sånn og proppe i meg nøtter for å få i meg nok mat den dagen. Poenget med kjøtt har AnonymBruker rett i. Jeg trener løping og styrke flere ganger for dagen, og alle familiemedlemmene har fritidsaktiviteter som engasjerer oss. Vi har sluttet å invitere eldre, giftige familiemedlemmer på besøk, og minimert samværet med den ironiske delen av slekten til et absolutt minimum. Mye lavere blodtrykk nå. Funker som faen.

Anonymkode: ba4e3...9ac

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For lite antagelig. Er «periodetrener» og kan komme i god form med løping og styrketrening i et år eller to, for så å falle litt av lasset, og så repetere.

Lager mat fra bunnen av og nyter et glass vin i ny og ne.

Prøver å bruke tida på det som betyr noe for meg - familien, hunden, jobben og hobbyer.

Det gir meg lykke og jeg håper at det betyr noe i det store bildet.

Anonymkode: fd08b...b09

• Liker 1
Skrevet

Trener 5-6 ganger hver uke, både kondisjon og styrke. 
Prioriterer søvn.
Spiser for det meste sunn mat, men har samtidig et avslappet forhold til det.
Opprettholder en sunn vekt.
Reduserer stress der jeg kan.
Ivaretar relasjoner med familie, barn, mann og venner.
Drikker så godt som ikke alkohol, røyker ikke og benytter heller ikke andre rusmidler. 

Anonymkode: 198ce...fd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Drømmen er der... Men døvvar vel på jobb i stedet for å gjøre noe morsomt. 

Anonymkode: d4a13...0cc

Skrevet

Trener masse! Løper en del, både lange økter og ulike intervaller, drar på spinningtimer og styrkeøkter, går lange turer, svømmer.. Kostholdsråd kommer og går, men trening blir bare sunnere og sunnere jo mer det forskes på 😄

Søvn er jeg dårlig på, men jeg jobber turnus så jeg har ikke sjans til å stabilisere det mtp døgnrytme. Ellers røyker jeg ikke, har aldri brukt snus, drikker alkohol i festlige lag men aldri ellers, tar de vitaminene jeg bør, og stresser så og si aldri. Spiser mye godis, men mye grønnsaker også. 

Anonymkode: ff5bf...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Trener masse! Løper en del, både lange økter og ulike intervaller, drar på spinningtimer og styrkeøkter, går lange turer, svømmer.. Kostholdsråd kommer og går, men trening blir bare sunnere og sunnere jo mer det forskes på 😄

Søvn er jeg dårlig på, men jeg jobber turnus så jeg har ikke sjans til å stabilisere det mtp døgnrytme. Ellers røyker jeg ikke, har aldri brukt snus, drikker alkohol i festlige lag men aldri ellers, tar de vitaminene jeg bør, og stresser så og si aldri. Spiser mye godis, men mye grønnsaker også. 

Anonymkode: ff5bf...e06

Grønnsaker? Pass deg for plantesukker.  Du får garantert Dia2.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Enig. Jeg var veganer i mange år fordi jeg var hjernevasket til å tro at animalsk føde var farlig for oss. Til tross for at tok tilskudd av b12 osv, og spiste mye jernrik plantemat, så fikk jeg etterhvert store problemer. Nå sverger jeg til rødt kjøtt (jeg går for lokalt øko, og vilt), egg, fisk, og er på bedringens vei. 

Anonymkode: 9766a...c00

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Spiser rimelig sunt, holder vekta, trener, drikker mye vann, holder kropp og hode i aktivitet daglig. 

Stresser ikke, røyker og drikker ikke. 

Høres kjedelig ut, men det er jeg ikke ;) 

K54

Anonymkode: f99e7...cb3

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Grønnsaker? Pass deg for plantesukker.  Du får garantert Dia2.

Herregud..

Anonymkode: 9766a...c00

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pisspreik, og vitner om hvor lite kunnskap du har om ernæring og kroppens behov. Typisk for veganere. 

Anonymkode: 817b6...1cb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Nok søvn
nok hvile
svært lite alkohol
ikke røyk, snus, energidrikk
styrketrening 2 ganger/ uke
10.000 skritt pr dag
Lite ultraprossesert mat
minst 20-40 gram protein til hvert måltid
mye frukt og grønnsaker Gjerne norske som løk og kål
lite stress (jobber deltid)
dagslys og frisk luft daglig
tanntråd daglig (bakterier i munnen kan gi hjertetrøbbel)
normalvekt
et avslappet forhold til helse (selv om jeg gjør mye fornuftig) 

Endret av Katten89
  • Liker 4
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...