Gå til innhold

Hormonspiral i 40-årene.. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at nedsatt sexlyst er en vanlig bivirkning ved hormonspiral. Samtidig sies det at den kan lette noen plagene som kan ramme oss midt-veis i livet. Har tidligere ikke vært fornøyd med hormonell prevensjon, mange bivirkninger og konstante blødninger. Hadde kobberspiral med tok den ut pga store blødninger. Har nå normal syklus og blødninger med trenger prevensjon.

Er det noen som har positive erfaringer med hormonspiral i 40-årene? Jeg har et håp om at tilførsel av hormoner i denne alderen virker litt mer positivt enn det gjorde i 20-årene.

Anonymkode: 77cf4...a3d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

God erfaring her. Ingen bivirkninger, upåvirket lyst

• Liker 3
Skrevet

Brukte det fra 30 til 50. Null problemer. Null blødninger. Men hadde vonde og kraftige blødninger i et par år da jeg tok den ut. Før overgangsalderen kom 🙃

Anonymkode: 67408...968

• Liker 1
Skrevet

Veldig god erfaring. Ingen blødninger på 6 år (gynekologen sier den kan sitte i helt til overgangsalderen kommer og blir ferdig, -jeg satte den inn pga. vonde eggløsninger), fortsatt god sexlyst. Har ikke brukt en eneste krone på bind eller tamponger på alle disse årene. Hormonspiral ble anbefalt av gynekologen fordi den også beskytter mot livmorhalskreft.  

Anonymkode: b4fec...2f1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er av dem som ikke kunne bruke den. Slet med store blødninger og fikk den satt inn som mulig tiltak, men jeg bare blødde mer, så og si i ett.  Prøvde ca 4mnd. Fikk også nokså massivt håravfall. Syntes også det var veldig smertefullt å ta den ut, men innsetting var helt uproblematisk.

Anonymkode: d7eb8...f72

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Veldig god erfaring. Ingen blødninger på 6 år (gynekologen sier den kan sitte i helt til overgangsalderen kommer og blir ferdig, -jeg satte den inn pga. vonde eggløsninger), fortsatt god sexlyst. Har ikke brukt en eneste krone på bind eller tamponger på alle disse årene. Hormonspiral ble anbefalt av gynekologen fordi den også beskytter mot livmorhalskreft.  

Anonymkode: b4fec...2f1

Er mye pga det jeg også er blitt anbefalt. Og ser forskere har sagt at egentlig burde alle over 45 bruke hormonspiral pga redusert kreftrisiko.

• Liker 1
Skrevet

Trenger vel ikke prevensjon etter 40? Jeg er 42, og har ikke gått på prevensjon på årevis. Har prøvd aktivt å bli gravid i halvannet år, fremdeles ikke gravid. Så prevensjon trenger de fleste over 40 ikke. Kondom må brukes ved sex med ny partner, men da for å forhindre kjønnssykdommer.

Tull at vi over 40 skal bruke spiral etc.

Anonymkode: 817e9...9f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Trenger vel ikke prevensjon etter 40? Jeg er 42, og har ikke gått på prevensjon på årevis. Har prøvd aktivt å bli gravid i halvannet år, fremdeles ikke gravid. Så prevensjon trenger de fleste over 40 ikke. Kondom må brukes ved sex med ny partner, men da for å forhindre kjønnssykdommer.

Det er flere grunner enn prevensjon for å bruke hormonspiral eller andre hormonpreparater.

Anonymkode: d7eb8...f72

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor går du ikke og steriliserer deg istedenfor ? 
Jeg hadde faktisk hormonspiral i en stund etter at klimakteriet startet. 
Dette for å ha et minimum med hormoner . 

Anonymkode: 0929f...2a9

Skrevet

Anbefaler heller sterilisering 

Anonymkode: d7de3...18f

Skrevet

Bare gode erfaringer, hadde hormonspiral fra 40 til 52. Null mens, null pms, null innvirkning på sexlyst.

Anonymkode: 74265...602

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Anbefaler heller sterilisering 

Anonymkode: d7de3...18f

Man får fortsatt pms og andre hormonforstyrrende mensenplager ved sterilisering. 

Anonymkode: d731d...028

• Liker 1
Skrevet

Kun gode erfaringer mens den var inne. Ingen mens, ingen plager og absolutt ingen innvirkning på sexlyst. Det eneste er jo at jeg syns det var dritvondt å få den inn og enda værre å få den ut når jeg skulle bytte...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hormonspiral fortsatt og den skal sitte der pga gestagenet i den beskytter mot livmorkreft. Når den tas ut må jeg begynne med annet tilskudd.

(K52)

Anonymkode: 5dce4...801

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Seriøst!? Mange kan lett bli gravid etter passert 40 selv om ikke du blir det. Jeg kjenner flere som har fått 1-2 barn på naturmetoden etter passert 40.
De fleste som har passert 40 ønsker ikke flere barn, og bør da enten bruke prevensjon eller den ene parten sterilisere seg. 

Selv syns jeg det er digg å slippe styret med mensen, og fortsetter heller på hormonprevensjon som jeg ikke merker noe av, enn sterilisering.

Anonymkode: 48aef...6d9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jo kvinner over 40 trenger prevensjon. 8% av alle kvinner som tar abort er over 40 år. Det er når man ikke ønsker det at det skjer, selv om oddsene ikke skal tilsi det mtp nedsatt fruktbarhet.

• Liker 4
Skrevet

Spiralen beskytter mot kreft

Nå som forskningen har vist at hormonspiral forhindrer og stanser utviklingen av denne kreftformen, anbefaler Ørbo at alle kvinner etter fylte 45 år får satt inn spiral, og at de i alle fall ikke tar spiralen ut når de kommer i overgangsalder.

– Spiral er ikke bare et prevensjonsmiddel, den beskytter deg mot kreft, sier Ørbo og presiserer at studien hennes ikke er finansiert av noe legemiddelfirma, men er helt uavhengig.

https://www.forskning.no/medisiner-kreft-partner/hormonspiral-beskytter-mot-livmorkreft/407484

• Liker 2
Skrevet

Elsker spiral. Har ikke mens: blødninger, murringer : forstår ikke hvorfor noen liker å ha det vondt og blø flere dager i mnd 🤷‍♀️

Anonymkode: 5e6c7...62a

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

For å forhåpentligvis få de positivie effektene av hormonspiral. Derfor jeg spør om noen faktisk har merket de positive effektene som sies skal gi oss over 40 :)  Redusert risiko livmor- og livmorhalskreft er jo én fin ting, men om bivirkningene blir like ille som mange unge rapporterer om, er det jo synd med enda mer problemer enn nødvendig i denne alderen.
Merket du noe endring i sexlyst og humør av hormonspiral?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiralen beskytter mot kreft

Nå som forskningen har vist at hormonspiral forhindrer og stanser utviklingen av denne kreftformen, anbefaler Ørbo at alle kvinner etter fylte 45 år får satt inn spiral, og at de i alle fall ikke tar spiralen ut når de kommer i overgangsalder.

– Spiral er ikke bare et prevensjonsmiddel, den beskytter deg mot kreft, sier Ørbo og presiserer at studien hennes ikke er finansiert av noe legemiddelfirma, men er helt uavhengig.

https://www.forskning.no/medisiner-kreft-partner/hormonspiral-beskytter-mot-livmorkreft/407484

Ja sant :) Er denne jeg også har lest.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...