Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan far ta ut fedrekvote som planlagt hvis mor blir sykemeldt rett etter endt permisjon? Har fått for meg at mor har aktivitetsplikt når far tar ut sin kvote, men gjelder det bare hvis bare far har opptjent rett til foreldrepenger, så er hans uttak avhengig av hva mor gjør etter fødselen? 

Vi har ikke barnehageplass og jeg kjenner jeg blir litt stressa for at jeg skal ende med å passe barnet på fulltid som sykemeldt, hvis det er slik at han må utsette permisjon. 

Anonymkode: 4b063...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville spurt NAF. 

Anonymkode: 9bc3b...d40

• Liker 2
Skrevet

Hvis mor formelt har gått tilbake på jobb for så å bli sykmeldt er aktivitetsplikten oppfylt.

Anonymkode: dd577...1ae

• Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke krav om aktivitetsplikt når far tar ut fedrekvoten. Aktivitetsplikten gjelder for felleskvoten 

Anonymkode: 522b4...ddd

• Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Eg ville spurt NAF. 

Anonymkode: 9bc3b...d40

Jeg skal spørre dem; bare har prøvd å lese på sidene og det står ingenting spesielt om krav, med mindre mor ikke har rett på permisjon - da må hun ut i studier, jobb eller lignende når far tar ut permisjon, men i hodet mitt mente jeg det var uansett. 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis mor formelt har gått tilbake på jobb for så å bli sykmeldt er aktivitetsplikten oppfylt.

Anonymkode: dd577...1ae

Ja, det gjelder altså at jeg skal ut i jobb igjen, planlagt, rett etter vanlig permisjon, men jeg blir sykemeldt. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke krav om aktivitetsplikt når far tar ut fedrekvoten. Aktivitetsplikten gjelder for felleskvoten 

Anonymkode: 522b4...ddd

Takk! Da har jeg nok blandet de to :)

Anonymkode: 4b063...62c

Skrevet

Ingen aktivitetsplikt for mor når far har sin kvote :)

Anonymkode: d2c89...381

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...