AnonymBruker Skrevet 15. januar #1 Del Skrevet 15. januar Er det noen her som har fått godkjent søknad om navneendring for et etternavn som er fredet, uten noen form for tilknytning ? Er det noen som vet prosessen evt er om man skulle sende inn en søknad om navneendring med fredet navn? Må alle med samme etternavn samtykke? Eller er det saksbehandler som gjør vurderingen på det? Anonymkode: 555b6...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #2 Del Skrevet 15. januar Hvorfor vil du ha et fredet navn du ikke har tilknytning til? Anonymkode: f524a...1ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar #3 Del Skrevet 15. januar Vet det ene etternavnet jeg har. Står det at en kun kan få navnet ved å gifte seg inn eller bli født til det. Ene søsteren min fjernet navnet, prøvde å få det tilbake 10 år etter. Ble nektet, bar 3 stk som sa nei Anonymkode: 3ec98...dcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #4 Del Skrevet 16. januar Jeg har søkt om navneendring på fredet etternavn, men da med tilknytning. Hadde kun etternavnet til en forelder og søkte å "legge til" andre forelderens etternavn i tillegg når jeg ble voksen. Sistnevnte er fredet. Søsken gikk gjennom samme prosess, men da gjordes det på papir. Måtte fylle ut og gi dokumentasjon på tilknytning (tror det var fødselsattest eller papirer på ekteskap hvor dette etternavnet sto). Jeg gjorde det på nett hvor jeg skreiv begrunnelse i en kommentarboks, og det var det. Saksbehandler hadde nok tilgang til nødvendig info i systemet. Resten av familien trengte ikke å samtykke eller blande seg inn i prosessen i det hele tatt. Siden du vil søke om fredet etternavn uten tilknytning så blir det kanskje vanskeligere å få godkjent, og du må nok begrunne veldig, veldig godt for hvorfor du ønsker å benytte deg av det etternavnet. Det er nok større sjanse for at du ikke får godkjent tror jeg. Anonymkode: 9f7bf...bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #5 Del Skrevet 16. januar Jeg tviler på du får det godkjent, jeg vet folk med tilknytning som ikke har fått det. Det er ganske strenge kriterier. Jeg er også nysgjerrig på hvorfor du ønsker dette, hva har du tenkt å begrunne søknaden med? Synes det er fint, er ikke godt nok - da hadde det vært lite vits i å frede det i utgangspunktet… Anonymkode: 043cd...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #6 Del Skrevet 16. januar Mange etternavn er stedsnavn, er det tilknytning nok å bo på stedet/gården? Jeg håper det, hvis ikke er det jo latterlig strengt og ulogisk. Anonymkode: afaae...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #7 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange etternavn er stedsnavn, er det tilknytning nok å bo på stedet/gården? Jeg håper det, hvis ikke er det jo latterlig strengt og ulogisk. Anonymkode: afaae...ab0 Det er veldig få navn som er fredet. Det er ikke noe problem å bytte til et vanlig stedsnavn dersom du bor der. Anonymkode: 043cd...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig få navn som er fredet. Det er ikke noe problem å bytte til et vanlig stedsnavn dersom du bor der. Anonymkode: 043cd...30f Men hva med fredede navn som kommer fra stedsnavn? Anonymkode: afaae...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #9 Del Skrevet 16. januar Sitat Et beskyttet etternavn er i Norge alle etternavn som ikke has av flere enn 200 personer. Om en person vil endre navn til et beskyttet etternavn utenfor giftemål, må han eller hun innhente samtykke fra samtlige som har dette etternavnet. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret. Klippet og limt fra Store Norske Leksikon Anonymkode: 33368...f18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hva med fredede navn som kommer fra stedsnavn? Anonymkode: afaae...ab0 Da må du bare søke og se… Jeg tror i utganspunktetet det skal være slektsforbindelse, men dersom feks slekta dør ut - eller evt jevnlevende godtar det så vet jeg ikke… det er vel derfor man skal søke med begrunnelse. Anonymkode: 043cd...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. januar #11 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (På 16.1.2024 den 14.51): Det er veldig få navn som er fredet. Det er ikke noe problem å bytte til et vanlig stedsnavn dersom du bor der. Anonymkode: 043cd...30f Alle etternavn som færre enn 200 heter, er "freda" (beskytta er mer vanlig å kalle det). Det betyr at for å hete det, må du som hovedregel enten bli født til det (dvs. en av foreldrene dine må hete det), eller du må gifte deg med noen som heter det. Du kan få godkjent å bytte til det om du har en form for tilknytning til det (f.eks. en av besteforeldrene dine het det eller du bor på gården navnet kommer fra). Eventuelt må alle som heter det, godkjenne at du tar navnet. Det er altså ganske strenge regler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå