Gå til innhold

Oslo Nye Høyskole eller Atlantis Medisinske Høyskole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å ta bachelor i ernæring (etterfulgt av master i folkehelse).
Står mellom Oslo Nye Høyskole og Atlantis Medisinske Høyskole. Begge skolene er ukjente for meg. Noen erfaringer eller «rykter» om dem i studentmiljøet? Jeg skal forøvrig gå via nett, så ikke så farlig med hvordan miljøet på campus er. Jeg er mest opptatt av selve faginnholdet og om skolen er seriøs.

Jeg vet at jeg ikke får autorisasjon som helsepersonell eller kan bruke tittelen «ernæringsfysiolog» ved å gå denne veien. Det er ikke mulig for meg å gå løpet for å bli klinisk ernæringsfysiolog så lenge det bare tilbys på offentlige universitet, så jeg må klare meg uten. (Familiesituasjon).

Anonymkode: d681a...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du jobb med den utdanningen da? En bekjent som tok ernæring/folkehelse endte opp som PT på Sats. Da kan man jo liksågodt ta PT-kurs på Sats, liksom. Billigere og enklere. 

Anonymkode: c0162...e14

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Får du jobb med den utdanningen da? En bekjent som tok ernæring/folkehelse endte opp som PT på Sats. Da kan man jo liksågodt ta PT-kurs på Sats, liksom. Billigere og enklere. 

Jeg jobber allerede med mat&ernæring (privat), og utdannelsen vil styrke kunnskapen min og gjøre det mulig for meg å utvide både områdene jeg holder på med og kundekrets.

Sammenligningen din er også noe svak. Mye man kan bli med en dårligere/kortere utdannelse, men man har mer kunnskap ved en lengre utdannelse. Det blir som å si at mannen min som er fagskoleingeniør i bygg er likestilt med broren min som er sivilingeniør i bygg, og at broren min kastet bort tid og penger for han «kunne fått jobb om han bare ble fagskoleingeniør, for mannen min har jo også jobb». Broren min tjener endel mer enn mannen min, for å si det mildt, selv om dem har ganske lignende stilling og oppgaver. Han fikk også lettere jobb etter endt studie, og kunne velge og vrake, mens mannen min brukte tid på å få jobb og måtte «jobbe seg oppover» i firmaet over mange år.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg vedkommende ikke har lagt særlig stor innsats i å jobbe seg oppover. Jeg kjenner flere med bakgrunn i folkehelse som har jobbet seg oppover og fått spennende stillinger. Også som folkehelsekoordinator. Men da må man være villig til å ta vikariater, flytte på seg og så videre.

Anonymkode: c9ef0...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Oslo nye høyskole, men helt annet fagfelt, nettstudier. 

er stort sett fornøyd. Man får raskt svar om man sender inn ting man lurer på, og de er veldig hjelpsomme om noe skal skje og man må endre på studieløpet. 
Noen av oppgavene jeg har fått har vært litt så som så, feks har jeg kun 1 innlevering pr fag før eksamen. Hadde vært greit med 2 oppgaver synes jeg, men fått veldig klare og tydelige tilbakemeldinger fra lærerne. 

Anonymkode: 3cfcb...903

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hei!

Det virker som du allerede har ganske god kontroll. Husk (for å angripe den første kommentaren) - det er veldig få utdanninger som gir autorisasjoner, eller beskyttede titler. Det handler om å tilegne seg kunnskap, og deretter lære seg å bruke denne i jobb, eller til å få seg jobb. Jeg ville være skeptisk til å begynne på en linje/utdanning uten historikk eller fagpersoner med kjent kompetanse. Ernæring/Helse ved ONH har etter min oppfatning et veldig solid fagmiljø, som er aktive og anerkjent nasjonalt.

Jeg må presisere at jeg helt klart er biased. Jeg er ansatt ved ONH (ikke ved helse/ernæring) - og har ingen kjennskap til tilbudet ved Atlantis. Jeg har utdanningen min fra Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Jeg har også vært ansatt begge disse stedene - til referanse.

Jeg har vært (og er fortsatt) skeptisk til private høyskoler. Til det samfunns-etiske, hvorvidt disse kun er "pengemaskiner" , og om de faktisk leverer utdanning på nivå med de mest anerkjente universitetene. 

- Den siste kan jeg (med min bias) gå langt i å bekrefte. Dette vises også objektivt gjennom NOKUT sine gjennomganger - og studentenes studiebarometer.

ONH produserer langt mindre forskning enn ved universitetene, men den forskningen som leveres holder høy kvalitet (flere nivå.2 publikasjoner enn gj,snitt på universitetene).

Hovedfokuset er helt klart på undervisning, fagformidling og nærhet til studentene. Dette gjør også at vi tiltrekker oss dyktige professorer/førsteamanuenser og andre fagpersoner som har en tanke om at formidling er noe annet enn et kun nødvendig onde. På universitetet kalles undervisning "pliktarbeid" - rent formelt. 

Min opplevelse er at vi leverer utdanning på en helt annen måte enn hva jeg selv mottok på UiO og UiT. Dette kan være på godt og vondt. Vi fikk kun forelesninger og en pensumliste - resten måtte vi finne ut av selv. Dette skaper selvstendighet, og for de som mestrer det - kanskje enda bedre læring. Hos oss kan studentene stille spørsmål på mail/kontoret - og faktisk forvente å få svar. Det er mer forelesninger - og digitalt innhold. 

I tillegg er den største fordelen (etter min mening) fleksibiliteten. Om du bor i Indre Billefjord, har barn - eller andre tilng som gjør at du ikke har mulighet til å flytte til Tromsø eller Trondheim i 3 år - går det fortsatt an å en utdanning som holder høy kvalitet.

God utdanning, med vel så høy  kvalitet på innhold og bedre oppfølging.

- Min mening.

Lykke til, uansett hva du velger :) 

E

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge to er privatskoler arbeidsgiver ikke tar serriøst. Ta opp fag først så start på et studie på et universitet som ikke koster penger + blir tatt serriøst av arbeidsgiver i fremtiden. 

Anonymkode: fac44...3bd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette vil bli penger ut av vinduet, ts. Da bør du heller velge noe annet (et annet studie på et velrenommert universitet, som er nett- eller samlingsbasert) eller vente til det er mulig for deg å bli ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 1b4fb...716

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg mitt om privatskoler i Norge, da de ofte er svært lavt rangert. Men folkehelse og ernæring er ikke akkurat sikre veier til jobb. De som har studert folkehelse og får jobb har gjerne en klinisk bachelorgrad, og selv de sliter. Men dersom du allikevel tør er det bare å kjøre på. Atlantis har nok fått en del negativt påpakk, men det kan rett og slett skyldes at skolen er eldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dette vil bli penger ut av vinduet, ts. Da bør du heller velge noe annet (et annet studie på et velrenommert universitet, som er nett- eller samlingsbasert) eller vente til det er mulig for deg å bli ernæringsfysiolog. 

Du tenker på at jeg ikke vil bli rik med en slik utdannelse? Det er jeg klar over. Jeg er ikke ute etter å bli noe bare fordi det gir mye penger. Jeg er forøvrig ikke «ung» og har allerede jobb med inntekt. Å flytte til en storby for å studere i 5 år vil aldri bli mulig for min del. Jeg har en jobb jeg ikke bare kan ta 5års pause fra.

15 minutter siden, Majer said:

Nå tenker jeg mitt om privatskoler i Norge, da de ofte er svært lavt rangert. Men folkehelse og ernæring er ikke akkurat sikre veier til jobb. De som har studert folkehelse og får jobb har gjerne en klinisk bachelorgrad, og selv de sliter. Men dersom du allikevel tør er det bare å kjøre på. Atlantis har nok fått en del negativt påpakk, men det kan rett og slett skyldes at skolen er eldre

Jobb og inntekt har jeg 🙂 Dette blir for å supplere på allerede eksisterende fagfelt.

Skjønner at privatskoler ikke er førstevalg, men har ikke så mye valg når det kommer til skole. Det er dette eller ingenting. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kun er opptatt av faginnholdet; jeg gikk på Atlantis for ca 10 år siden og da var det veldig høyt nivå på forelesere og pensum. Jeg var enormt fornøyd med det og kan trygt anbefale det. Har også gått på andre høyere utdanninger og Atlantis var uten tvil det beste i forhold til struktur og innhold. Jeg tok også deler av studiet over nett og var like fornøyd med det. 

At de fleste ender opp med å jobbe på SATS og lignende som noen over her sier, er dessverre sant, men jeg ser du sier det ikke er relevant for deg. Jeg nevner det mest for andre som gjerne leser denne tråden; de fleste på mitt kull som fikk utbytte av utdanningen var de som gikk videre på master. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2024 den 9.44):

Du tenker på at jeg ikke vil bli rik med en slik utdannelse? Det er jeg klar over. Jeg er ikke ute etter å bli noe bare fordi det gir mye penger. Jeg er forøvrig ikke «ung» og har allerede jobb med inntekt. Å flytte til en storby for å studere i 5 år vil aldri bli mulig for min del. Jeg har en jobb jeg ikke bare kan ta 5års pause fra.

Skjønner at privatskoler ikke er førstevalg, men har ikke så mye valg når det kommer til skole. Det er dette eller ingenting. 

ts

Jeg tenker absolutt ikke på hvorvidt du vil bli "rik", nei. Jeg tenker at dette blir helt bortkastede skolepenger og bortkastet tid for deg. Det er jo ikke sant at det enten er dette ene studiet eller ingenting. Det mange andre nett- og samlingsbaserte utdanninger.

Kan du bygge på din eksisterende utdannelse med en samlingsbasert master? Da kan du jobbe fullt ved siden av. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke spare penger? Spar deg masse unødvendige penger på en tulle bachelor fra skoler de fleste ikke tar serriøst når du kan ta opp noen fag fra vgs å søke studier ved en "offentlig" skole. De har vel ernæring på de fleste universiteter.

Anonymkode: fac44...3bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...