Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor forrige uke, i uke 8, og synes timen var litt rar 😅 var der i 15 min, fylte veldig kjapt ut helsekort også dro vi hjem. Hun sa ikke et ord til samboeren min, hilste ikke på han, ingenting. Hadde også lest på forhånd at timen skulle innebære forventninger og tanker, spørsmål rundt psykisk helse, eventuelle aborter osv. Fikk ikke spørsmål om noe av dette, men nevnte at jeg har hatt mange aborter, men det var ikke relevant mente hun, og bare fortet seg videre med helsekortet. Ble egentlig litt skuffet over timen. Hvordan var deres time?

Anonymkode: e7be9...1be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes ikke noe hyggelig ut! Vi ble spurt om alt det du nevner på første time, timen var vel 45 min tror jeg.

Dette var i 22 da, mulig de har endret nå i det siste? Ellers ville jeg kanskje ringt hs og drøftet evt mulighet for annen jm pga manglende kjemi?

• Hjerte 1
Skrevet

Min første time i veke 8 var også ganske kort, mest en muligheit til å hilse på, bli litt kjent med mi jordmor og få helsekort og bestemme kva sjukehus eg ville søke om fødeplass på. Neste time i veke 22-ish var noko heilt anna. Tipper det handler om kor mykje tid dei har på helsestasjonen, og at dei må rett og slett prioritere dei som nærmer seg slutten av svangerskapet. Det første nok ikkje godt akkurat no, men eg vil tru det endrer seg til neste kontroll. 

Anonymkode: 3161b...140

• Liker 1
Skrevet

Her var første jordmortime ekstra lang, nesten en time. Det var i uke 9. Snakket om alt det de andre nevnte over, og litt om barndom og muligheter for tilpasninger på jobb.

Skrevet

Det hørtes ikke så bra ut nei, jeg var også på time i uke 8, med 2 graviditeter, var der hvertfall 1 time, snakket mye om følelsene rundt graviditet, tidligere erfaringer, jobbsituasjon, mulig søknad om svangerskapspenger, osv. er det flere jordmødre i kommunen din? Da kan du evt be om å bytte?

Anonymkode: b670a...b46

Skrevet

Min første time vart i 1 time.  
Først snakket vi litt om graviditet om den var ønsket, planlagt eller bare hadde skjedd. Om vi hadde prøvd lenge. 
Så var vi inne på tema barndom, mentalhelse, snakk litt om deg selv. 
Hadde ikke med far, så hun opplyste om at far er hjertelig velkommen og hun kunne tenke seg og hilse på begge foreldre. Snakket litt om barndommen til far.  Hvordan vi møttes og hvordan vi synes forholdet vårt er om vi har noen problemet eller annet som jeg ønsket og ta opp. 
Så snakket hun litt om seg selv og ga info om at kjemi er viktig. Så om jeg ikke synes vi passet kunne jeg bytte til den andre jordmoren eller jordmor i en annen by. Jeg kunne også ta oppfølging med fastlegen også. 

Spurt om jeg tok folsyre, jod andre medisiner eller andre  kosthold tilskudd, trening og se igjennom blodprøver fra legen om vitaminer nivå.  

Skrevet

Var nettopp i uke 8. var ca 20 minutt, men fikk snakket om prøvetid, forventninger, tidligere graviditeter og fødsler, ting jeg lurte på, og veien videre. 

i min første graviditet fkk jeg ei jordmor jeg hadde sykt dårlig kjemi med. Hadde dårlig følelse etter timene hos henne. Byttet over og gikk bare til fastlegen resten, og det var mye bedre dor min del. Jeg ville ha byttet om jeg var deg

Anonymkode: c6875...7da

Skrevet

Var der i forrige uke da eg var 6+2. Ho va 15 min forsinker men tok seg alikavem god tid. Var der inne i en time. Hørtes rart ut med så kort time første gangen. Ville kanskje tatt en time til og om det da kjennes like de ville eg  vurdert å kanskje bytte jm om det går. Kan jo hende at ho bare hadde en dårlig dag og var stresset

Anonymkode: 56fc0...07e

Skrevet

Min første time i uke 7 var 45 minutter, fylte grundig ut helsekort og snakket om mange ulike ting knyttet til min helse, litt om forventninger etc. Spørs om du bare har en dårlig jordmor.. Husk at du også kan gjennomføre svangerskapskontrollene hos fastlege. 

Anonymkode: 90344...6d5

Skrevet

Tusen takk for svar. Mulig jeg spør om en time til/annen jordmor. Har veldig behov for å snakke om forventinger og abortene jeg har hatt, er mange vonde følelser knyttet til dette. Prøvde å komme innpå temaet, men hun bare hastet videre. Greit å vite hva som er vanlig i disse timene, så tusen takk til dere som har delt ☺️

Skrevet

Jordmoren er viktig. Hun hørtes ikke særlig hyggelig ut hun du hadde. Jeg fikk satt av 1.5 time til første konsultasjon nå sist men det tok cirka 1 time. Kunne vart lengre om jeg hadde spørsmål. Var mitt 3 svangerskap så følte ikke for noe lengre time men ble grundig samtale om alt i helsekortet, fysisk og psykisk helse, tidligere svangerskap, familieforhold, jobb,osv. Jeg har vært hos forskjellige jordmødre og de har alle vært hyggelige og oppmerksomme. Du hadde nok uflaks men du får sikkert byttet😊

Anonymkode: b6010...dce

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Var hos jordmor forrige uke, i uke 8, og synes timen var litt rar 😅 var der i 15 min, fylte veldig kjapt ut helsekort også dro vi hjem. Hun sa ikke et ord til samboeren min, hilste ikke på han, ingenting. Hadde også lest på forhånd at timen skulle innebære forventninger og tanker, spørsmål rundt psykisk helse, eventuelle aborter osv. Fikk ikke spørsmål om noe av dette, men nevnte at jeg har hatt mange aborter, men det var ikke relevant mente hun, og bare fortet seg videre med helsekortet. Ble egentlig litt skuffet over timen. Hvordan var deres time?

Uke 8 er tidlig da. 

Anonymkode: 815fd...f7c

• Nyttig 1
Skrevet

Første time var på ca én klokketime. Men jeg var der første gang i uke 24. Uke 8 er jo unødvendig tidlig?? 
Jeg tok blodprøver og urinprøve hos lege ca uke 8, er ikke så mye mer å gjøre på det tidspunktet?

Anonymkode: 30e63...9df

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar. Mulig jeg spør om en time til/annen jordmor. Har veldig behov for å snakke om forventinger og abortene jeg har hatt, er mange vonde følelser knyttet til dette. Prøvde å komme innpå temaet, men hun bare hastet videre. Greit å vite hva som er vanlig i disse timene, så tusen takk til dere som har delt ☺️

Jeg tror kanskje du burde bare be om en dobbelttime neste gang? Når du booker? Ring inn og si du vil ha en ny time nå, eller at det settes av mer tid neste gang. Kan være de bare kjører et standardopplegg for alle så tidlig :) 

Anonymkode: 44df9...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uke 8 er tidlig da. 

Anonymkode: 815fd...f7c

Første svangerskapskontroll skal være mellom uke 6 og 12, så synes jo ikke 8 er så tidlig. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Første time var på ca én klokketime. Men jeg var der første gang i uke 24. Uke 8 er jo unødvendig tidlig?? 
Jeg tok blodprøver og urinprøve hos lege ca uke 8, er ikke så mye mer å gjøre på det tidspunktet?

uke 24 er vel litt sent mtp henvisning til TUL uke 12, OUL og fødeplass. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Første svangerskapskontroll skal være mellom uke 6 og 12, så synes jo ikke 8 er så tidlig. 

uke 24 er vel litt sent mtp henvisning til TUL uke 12, OUL og fødeplass. 

Første kontroll tas som regel hos fastlege, fordi blodprøver skal tas og henvisning sendes. Første jordmorkontroll er som regel uke 24 eller senere. Er ikke mye en jordmor kan gjøre i uke 8, etter min mening. Forstår hvorfor timen ble så kort..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Første kontroll tas som regel hos fastlege, fordi blodprøver skal tas og henvisning sendes. Første jordmorkontroll er som regel uke 24 eller senere. Er ikke mye en jordmor kan gjøre i uke 8, etter min mening. Forstår hvorfor timen ble så kort..

Er like vanlig å ta denne timen hos jordmor, det kan man velge selv. Rundt omkring på nettet står det hva timen skal inneholde og at det blir satt av en time. Mener ikke at jordmor skal gjøre noe, forventer ikke det, men hadde vært fint å følt at jeg fikk noe ut av timen, slik som jeg forventet etter å ha lest på hva timen skulle inneholdt. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Her tok jeg blodprøver og alt på helsestasjonen hos jordmor :) 

Anonymkode: 44df9...678

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din mening er uansett likegyldig for meg og er irrelevant. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Din mening er uansett likegyldig for meg og er irrelevant. 

Jordmor var tydeligvis enig da, siden det ikke ble gjort noe på timen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...