Gå til innhold

Bakover- eller fremoverbøyd livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk under en utredning for underlivsplager nå vite at jeg har bakoverbøyd livmor med muskelknuter bak. 

Jeg er 45 år, har vært gravid to ganger, hadde ultralyd i uke 8 på første svangerskapet (de trodde jeg hadde kommet mye lenger), og tror kanskje jeg fikk en ultralydundersøkelse under utredningen av rectocele for mange år siden.

Spørsmålet er; burde jeg ikke ha visst det, hvis den har vært bakoverbøyd hele livet? Ser/kjenner leger det ved en gynekologisk undersøkelse, og kommer det lett fram på ultralyd? Er det noe som kan oppdages på tidlig ultralyd i svangerskapet eller etter fødselen? Journalføres bakoverbøyd livmor som et funn hvis det blir gjort? 

Lurer nå på om muskelknutene har tiltet livmora, og at det er derfor jeg har plagene som jeg har.

Anonymkode: 455d6...698

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke svare på alt, men jeg fikk info om at jeg har bakovervendt livmor i begge svangerskap pluss ved innsetting av spiral med UL. Så  det oppdaget de enkelt,. 

Anonymkode: 3d355...8d0

Skrevet

Det er en naturlig variasjon, mener ca 15% av alle kvinner er født med bakovervendt. Jeg har også det, fikk ikke vite det før i midten av tredveåra, det ble da sagt "ja, det vet du sikkert fra før, men du har bakovervendt livmor" Ingen som hadde sagt noe før det, selv om jeg har vært til gyn regelmessig og satt inn spiral to ganger. Så ingen garanti at de sier fra, men jeg skulle gjerne visst det fra start.

Anonymkode: 9213d...cbb

Skrevet

Jeg har fremovervendt ..men har hørt at det er litt vondere å få satt inn spiral med bakovervendt. Å fødsler..

Anonymkode: da012...429

Skrevet

Skulle jo tru dette var noe som damene har lyst til å få informasjon om når det oppdages? Er ikke legen pliktig til å fortelle om alle funn?

Det kan jo gi "uforklarlige" symptomer hvis en har det og ikke skjønner hvorfor. Tenker på smerte ved samleie, forstoppelse og slikt som noen kan få av tilstanden.

Anonymkode: 455d6...698

Skrevet

Jeg fikk beskjed om bakovervendt livmor på 6 ukerskontrollen etter mitt tredje barn så hvordan det ikke har blitt sett tidligere eller blitt sagt ifra om er helt utrolig. Jeg har hatt mange undersøkelser uten å ha vært gravid også, men ingen har sagt noe. 

Men igjen så har jeg heller ikke hatt noe plager så kanskje derfor?

Anonymkode: 8aca6...062

Skrevet

Er ikke uvanlig å ha bakoverbøyd livmor, men man burde jo få informasjon om det. Og i hvert fall ved plager ol.

Jeg har fremoverbøyd livmor med en eggstokk som ligger vridd bak nedover mot livmoren. Jeg hadde mange innvendige UL opp igjennom årene og ingen kunne finne eggstokken. Grunnet IVF så ble jeg nøyere undersøkt og da fant de ut at den lå i en svært ugunstig stilling. De fikk ikke tatt ut egg fra den da den lå gjemt. 

I ettertid synes jeg det er rart at flere gynekologer har godtatt å ikke se eggstokken, mtp endringer. Så det er nok veldig forskjellig hvor mye informasjon man får og type informasjon. 

Anonymkode: 2d4c4...1a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...