AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Nettopp fått min første jobb.. Noen som vet om frikortet tar utgangspunkt i lønnen min før skatt eller skatt. Anonymkode: 2a496...0b3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 Alltid brutto når det gjelder skatt. Anonymkode: d8b89...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 Husk at dersom du overstiger frikortet må du skatte fra første krone (altså av alt, ikke bare det som er over frikortet,) så om du vet du skal tjene mer i år er det lurt å legge det inn på skatteetaten allerede. Anonymkode: d8b89...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 Absurd spørsmål. Frikort vil jo nettopp si at du ikke betaler skatt, så hvordan skulle det ta utgangspunkt i lønn etter skatt? Anonymkode: c5081...5a4
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #5 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Absurd spørsmål. Frikort vil jo nettopp si at du ikke betaler skatt, så hvordan skulle det ta utgangspunkt i lønn etter skatt? Anonymkode: c5081...5a4 Jeg er bare 17 år, så beklager hvis jeg ikke forstår alle lover og regler rundt skatt og betaling. Det er derfor jeg spør.. Anonymkode: 2a496...0b3 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #6 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er bare 17 år, så beklager hvis jeg ikke forstår alle lover og regler rundt skatt og betaling. Det er derfor jeg spør.. Anonymkode: 2a496...0b3 Ikke bry deg om sure anonyme. Du er flink som sjekker og spør! Dersom du tjener mer enn frikortet (70 000,) blir du trukket 50% skatt (den er så høy fordi du da skal skatte av alt du har tjent hele året, så den må "hente inn" det du ikke har skattet på de første 70 000.) Legg inn hva du forventer å tjene i år på skatteetaten.no dersom du tror du tjener mer enn frikortet er, så får du skattet litt allerede. Brutto betyr før skatt, netto betyr etter skatt. Frikortbeløpet er brutto Anonymkode: d8b89...e1c 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #7 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke bry deg om sure anonyme. Du er flink som sjekker og spør! Dersom du tjener mer enn frikortet (70 000,) blir du trukket 50% skatt (den er så høy fordi du da skal skatte av alt du har tjent hele året, så den må "hente inn" det du ikke har skattet på de første 70 000.) Legg inn hva du forventer å tjene i år på skatteetaten.no dersom du tror du tjener mer enn frikortet er, så får du skattet litt allerede. Brutto betyr før skatt, netto betyr etter skatt. Frikortbeløpet er brutto Anonymkode: d8b89...e1c Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 2a496...0b3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #8 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Brutto betyr før skatt, netto betyr etter skatt. Frikortbeløpet er brutto Anonymkode: d8b89...e1c I min verden er brutto faktisk lønn, mens netto er lønn.minis fradrag. Lønn etter skatt heter det, lønn etter skatt. Frikort gis for det beløpet vi alle har som fradrag på skattemeldingen. Lønn over dette skattes med minstesats, så når du har tjent det som angis på frikortet går du inn på skatteetaten og endrer skattekort til det du tror du vil tjene. Anonymkode: 70291...b26
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #9 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tusen takk for utfyllende svar! Anonymkode: 2a496...0b3 Lykke til i jobb! Står mye bra her, om rettighetene du har i arbeid nå som du ikke er 18 år enda. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/ Anonymkode: d8b89...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #10 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I min verden er brutto faktisk lønn, mens netto er lønn.minis fradrag. Lønn etter skatt heter det, lønn etter skatt. Frikort gis for det beløpet vi alle har som fradrag på skattemeldingen. Lønn over dette skattes med minstesats, så når du har tjent det som angis på frikortet går du inn på skatteetaten og endrer skattekort til det du tror du vil tjene. Anonymkode: 70291...b26 Her var det mye rart. Vi alle har et minstefradrag, men vi har ikke frikort. Det er lite i skatt etter man passerer frikortet og på grunn av minstefradraget, men er opp til hver enkelt om man ønsker å skatte litt gjennom hele året eller ta inn alt på slutten. Dersom man overstiger frikortet blir man trukket 50% i skatt, og det kan gjøre et stort innhugg for mange. https://www.spleiselaget.no/artikler/frikort-eller-skattekort https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/ Anonymkode: d8b89...e1c
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #11 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye rart. Vi alle har et minstefradrag, men vi har ikke frikort. Det er lite i skatt etter man passerer frikortet og på grunn av minstefradraget, men er opp til hver enkelt om man ønsker å skatte litt gjennom hele året eller ta inn alt på slutten. Dersom man overstiger frikortet blir man trukket 50% i skatt, og det kan gjøre et stort innhugg for mange. https://www.spleiselaget.no/artikler/frikort-eller-skattekort https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/ Anonymkode: d8b89...e1c Jeg skjønner egentlig ikke forskjellen på det du skriver og jeg skriver. Selvsagt kan du starte året med frikort, og bytte når du når grensen, eller betale 50% resten av året. Jeg vil ikke anbefale det. Dersom du vet alle fradrag og inntekt velger du et skattekort som passer til det, eller et skattekort med lavere trekk og setter av midler til å betale inn resten når du har fylt ut skattemeldingen. Jeg antar at en på 17 ikke vet hva han kommer til å tjene. Da er det fornuftig å bruke frikort. Når taket er nådd, vet han bedre hvor mye han vil tjene resten av året. Er det på slutten av året, og lite ekstra inntekt, kan det være greit å betale 50% på det lille over fribeløpet. Vil inntekten bli mye høyere, vil det være hensiktsmessig å få nytt skattekort. Anonymkode: 70291...b26 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå