AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #1 Skrevet 15. januar 2024 Hvordan er reglene for journalføring hos DPS? Jeg har dårlige erfaringer med dem fra tidligere der de har skrevet dårlige epikriser og generelt utlevert og vurdert meg som person. Jeg skal prøve meg hos en annen behandler nå, men lurer på om de journalfører alt jeg sier inne på rommet? Og hvordan reglene er for hva de kan skrive i epikriser som alle som behandler meg kan få innsyn i? Kan jeg motsette meg det? Anonymkode: 58789...770
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #2 Skrevet 15. januar 2024 De er pålagt å føre journal. Jeg regner med den som mottar epikrisen gjerne er helsepersonell som også har taushetsplikt. En epikrise er en sammenfatning av diagnoser, vurdering og behandling. Hvorfor er du redd for at øvrig helsepersonell som behandler deg får innsikt i hva de har vurdert på DPS? Anonymkode: 20320...592 2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #3 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er pålagt å føre journal. Jeg regner med den som mottar epikrisen gjerne er helsepersonell som også har taushetsplikt. En epikrise er en sammenfatning av diagnoser, vurdering og behandling. Hvorfor er du redd for at øvrig helsepersonell som behandler deg får innsikt i hva de har vurdert på DPS? Anonymkode: 20320...592 Jeg er klar over at de er pålagt det, men loven sier at de skal skrive relevante opplysninger for behandling som er gitt. Det jeg spør om er om de noterer ned alt jeg sier inne i behandlingsrommet? Jeg har fått flere dårlige epikriser oppigjennom, der det har vært mye feilinformasjon, devalueringer og ting som har vært belastende å ha med seg videre. Anonymkode: 58789...770 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #4 Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er klar over at de er pålagt det, men loven sier at de skal skrive relevante opplysninger for behandling som er gitt. Det jeg spør om er om de noterer ned alt jeg sier inne i behandlingsrommet? Jeg har fått flere dårlige epikriser oppigjennom, der det har vært mye feilinformasjon, devalueringer og ting som har vært belastende å ha med seg videre. Anonymkode: 58789...770 Men nå sier jeg ikke at jeg ikke ønsker de skal skrive epikriser eller journal! Men innholdet i journalen. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 58789...770 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #5 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men nå sier jeg ikke at jeg ikke ønsker de skal skrive epikriser eller journal! Men innholdet i journalen. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 58789...770 Du har tilgang på journal via Helse-Norge eller rett til å få den utlevert om du spør om det. Da kan du se selv hva de skriver. I min journal er det kuk relevant informasjon om symptom, medikasjon, tilstand mm som noteres. Om epikrisen inneholder informasjon om mine personlighetstrekk og urelevant info som ikke er opplyst om i journal, vil jeg bli overtaket og be om en forklaring. Anonymkode: 87ec6...0d2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #6 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men nå sier jeg ikke at jeg ikke ønsker de skal skrive epikriser eller journal! Men innholdet i journalen. Det er det jeg lurer på. Anonymkode: 58789...770 Det varierer fra behandler til behandler. Det letteste er å snakke med behandleren din og si at det er viktig for deg. Noen behandlere noterer mye detaljer, noen veldig lite. Anonymkode: 808b7...d9f 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #7 Skrevet 16. januar 2024 Nei altså, enhver behandler er forskjellig. Noen er følelsesladdet når de skriver journal, noen er objektive. INGEN kan svare deg 100% her. Du må snakke med DPS/behandler om dette. Alt innenfor timen skal journalføres. Anonymkode: 99bbe...882 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #8 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har tilgang på journal via Helse-Norge eller rett til å få den utlevert om du spør om det. Da kan du se selv hva de skriver. I min journal er det kuk relevant informasjon om symptom, medikasjon, tilstand mm som noteres. Om epikrisen inneholder informasjon om mine personlighetstrekk og urelevant info som ikke er opplyst om i journal, vil jeg bli overtaket og be om en forklaring. Anonymkode: 87ec6...0d2 Takk for svar. Har fått mange urelevante epikriser opp igjennom ja. Der det har blitt plukket opp helt ufarlige ting jeg har sagt eller gjort/ikke gjort som har definert mye. Feks vært mye stille og lite snakksalig gjennom en time har hatt mye mer å si enn man skulle tro. Ts Anonymkode: 58789...770 1
Pringle Skrevet 16. januar 2024 #9 Skrevet 16. januar 2024 Alle behandlere skriver gjennom sitt eget filter, ord som betyr noe annet i dagligtale er en del av fagsjargongen, og jeg har inntrykk av at det står rare/tilsynelatende misvisende og nedsettende ting i alles journaler. Om dette har noen betydning for videre oppfølging av andre instanser, vet jeg ikke. Men det jeg prøver å si, er at fagfolk leser journaler mer objektivt enn det pasienten gjør. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå