AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #101 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Se på ting fra barns perspektiv. Gaver er alt. Bare såpebobler til 5 kr er fin gave!! Ditt ræl er barns gull !! Slutt å se på alt med voksne øyne. Mange barn elsker også å gi noe. For mine barn var det god læring i empati og giverglede å finne en liten gave. Om DU ikke vil gi/få gaver til barn = ditt ansvar, men slutt å ta ansvar for alle andre. Anonymkode: 9d0da...203 Like god læring i å lage en fin tegning der man skriver noe hyggelig som å kjøpe de evinnelige såpeboblene og gatekrittet tenker jeg. Fin anledning til å lære de om unødvendig plast og mijø også. Anonymkode: c35ec...28b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #102 Del Skrevet 16. januar 2024 Jeg håper da at Hi her også informerer sine venner om at de ikke skal gi henne noen gaver til hennes bursdag! For det gjelder det også, ikke sant? Anonymkode: f0619...79c 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #103 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg håper da at Hi her også informerer sine venner om at de ikke skal gi henne noen gaver til hennes bursdag! For det gjelder det også, ikke sant? Anonymkode: f0619...79c Det skal man ikke se bort fra at hun gjør. Det er ikke så uvanlig at voksne ikke vil ha gaver når vi fyller år. Anonymkode: c35ec...28b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #104 Del Skrevet 16. januar 2024 Tenker at gaver er greit i barnehagen. Du kan oppfordre til å gi brukte gaver, blad kjøpt på nærbutikken o.l.. Vår 4-åring fikk en blanding av brukte leker, bøker, et blad fra butikken og småting fea leketøysbutikken. Supert. Da eldste begynte på skolen ble vi på foreldremøtet enig om at barnets foreldre kjøper en passende gave på vegne av klassen/medelevene. Ingen utveksling av penger, så alle kan delta i bursdagen avhengig av familiens økonomi. I løpet av skoleåret/alle bursdagene kjøper/betaler foresatte for én gave, og det er gaven til deres eget barn å vegne av klassen. Super ordning. Anonymkode: 6cb74...fd4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 16. januar 2024 #105 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden. Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene. Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen. Anonymkode: 209c8...544 Ta bare med en tegning fra barnet. Ikke stress med gave i det heletatt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 16. januar 2024 #106 Del Skrevet 16. januar 2024 (endret) Vår klasse har bestemt at det ikke blir gitt noen gaver, men at barna lager kort som de gir hverandre. Det ble tatt opp på første møte med foreldrene i klassen. Argumentet for dette var nettopp folks økonomi. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt med barna, bursdag er veldig stas uansett. Edit: Det var forslag om at hver familie kjøpte gave fra hele klassen, men argumentet mot dette var at det i utgangpunktet koster å avholde bursdag, og å kjøpe gave til barnet i tillegg blir en ekstrautgift som er vanskelig for en del. Endret 16. januar 2024 av SynneD nye opplysninger 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 16. januar 2024 #107 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg håper da at Hi her også informerer sine venner om at de ikke skal gi henne noen gaver til hennes bursdag! For det gjelder det også, ikke sant? Anonymkode: f0619...79c Det er jo ikke vanlig at voksne folk får gaver av spesielt mange venner til bursdagen sin? For de aller fleste av oss er ikke dette et problem. Det er jo ikke som at barna ikke får gaver, selv om de ikke får gaver i bursdagen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #108 Del Skrevet 16. januar 2024 Bursdag er stas for barn uansett. Det å få mange gaver er kun et savn der voksne gjør det til et problem. Anonymkode: f82c4...bfc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #109 Del Skrevet 16. januar 2024 SynneD skrev (33 minutter siden): Vår klasse har bestemt at det ikke blir gitt noen gaver, men at barna lager kort som de gir hverandre. Det ble tatt opp på første møte med foreldrene i klassen. Argumentet for dette var nettopp folks økonomi. Det har ikke vært noe problem i det hele tatt med barna, bursdag er veldig stas uansett. Edit: Det var forslag om at hver familie kjøpte gave fra hele klassen, men argumentet mot dette var at det i utgangpunktet koster å avholde bursdag, og å kjøpe gave til barnet i tillegg blir en ekstrautgift som er vanskelig for en del. Fordelen med at familien/foresatte kjøper en gave fra klassen, er at man da kan styre når man kjøper, hva man kjøper og til hvilken pris. Man trenger heller ikke gi gaven oppmerksomhet. Hos oss får bursdagsbarnet en gave fra klassen, men dette skjer utenom bursdagen, og det er ikke fokus på den. Det er mulig noen foreldre ikke kjøper en gave. Anonymkode: 6cb74...fd4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #110 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordelen med at familien/foresatte kjøper en gave fra klassen, er at man da kan styre når man kjøper, hva man kjøper og til hvilken pris. Man trenger heller ikke gi gaven oppmerksomhet. Hos oss får bursdagsbarnet en gave fra klassen, men dette skjer utenom bursdagen, og det er ikke fokus på den. Det er mulig noen foreldre ikke kjøper en gave. Anonymkode: 6cb74...fd4 Hva er vitsen? Da kan man like gjerne droppe det. Barna får ikke gleden av å være med på prosessen med å gi noe for å glede andre. Anonymkode: 9423e...7cf 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SynneD Skrevet 16. januar 2024 #111 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Fordelen med at familien/foresatte kjøper en gave fra klassen, er at man da kan styre når man kjøper, hva man kjøper og til hvilken pris. Man trenger heller ikke gi gaven oppmerksomhet. Hos oss får bursdagsbarnet en gave fra klassen, men dette skjer utenom bursdagen, og det er ikke fokus på den. Det er mulig noen foreldre ikke kjøper en gave. Anonymkode: 6cb74...fd4 Som personen over sier - men hvorfor trenger man den gaven? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #112 Del Skrevet 16. januar 2024 lurer på hvor mange av disse skinnhellige foreldrene som har god råd selv, men skyver de fattige barna foran seg i gavespørsmålet, bidrar til å øke presset ved å normalisere dyre bursdager i klatreparker og lekeland og bowling? som en familie med begrensede midler, må jeg bare si at den 50-lappen ti len gave i ny og ne klarer vi som regel å fremskaffe (og ja, jeg vet at det ikke gjelder alle), men det er problematisk at det har blitt sånn i vår sønns klasse at ingen har hjemmebursdag med pølser og muffins lenger. ALLE har dyre kjøpebursdager til 3000 kroner. Hater det. Anonymkode: abb21...417 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #113 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): lurer på hvor mange av disse skinnhellige foreldrene som har god råd selv, men skyver de fattige barna foran seg i gavespørsmålet, bidrar til å øke presset ved å normalisere dyre bursdager i klatreparker og lekeland og bowling? som en familie med begrensede midler, må jeg bare si at den 50-lappen ti len gave i ny og ne klarer vi som regel å fremskaffe (og ja, jeg vet at det ikke gjelder alle), men det er problematisk at det har blitt sånn i vår sønns klasse at ingen har hjemmebursdag med pølser og muffins lenger. ALLE har dyre kjøpebursdager til 3000 kroner. Hater det. Anonymkode: abb21...417 Sånt har vi heldigvis ikke her. De fleste bruker skolen. Litt kjedelig, men slipper kjøpepress. Anonymkode: c35ec...28b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #114 Del Skrevet 16. januar 2024 Jeg har som mor til femåring til nå kun vært i barnehagebursdager med fellesgave kjøpt av jubilantens foreldre. Jeg ser bare fordeler med det. Det er hektisk nok program i slike selskaper lell, om man ikke på toppen skulle pakke opp 10+ gaver. (Det er uskreven regel å invitere hele gruppa, dvs. 18 barn). Disse ungene er vant til at det kun er fellesgave i denne type bursdag. De har det like gøy. Mindre tid brukt på omstendelige gaveritualer betyr mer tid til å leke. Og ikke minst betyr det mindre søppel, og lavere terskel for alle til å delta i bursdag. Barn kan øve på å gi og motta gaver ved andre anledninger enn klasse/barnehagebursdager. Anonymkode: fbae5...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #115 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette er ikke på vegne av oss, vi har mer enn nok penger. Men med tanke på andre familier på trinnet. Det er sikkert enda vanskeligere for dem å foreslå dette fordi det kan oppleves feks skamfullt el. Vi er i en tid der mange kniper inn der de kan og er sterkt presset økonomisk og vil gjerne hensynta dem også. Anonymkode: 209c8...544 Tanken din er veldig fin❤️ men som en mor med ganske dårlig råd så vil jeg påpeke noen andre sider du kanskje ikke har tenkt på😊 -Utgiftene vi har på gaver på et år er ikke enorme. -det er opplegget i bursdager som gjør at jeg føler på det, feks bursdager med veldig fancy kaker, mye pynt, helium ballonger til gjestene, godteposer med veldig mye innhold som leke/tattovering, innleid lokale, lekeland osv osv. Det hadde for oss å holde et sånn selskap kostet betydelig mer enn vi bruker på gaver på et år -barnet mitt har aldri fått så mye fint som da hun hadde bursdag i barnehagen. Leker med alt, selv etter lang tid. Det som du tenker på som «ræl» kan være skatter for et barn som ikke har mange leker. Anonymkode: c295e...bf5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #116 Del Skrevet 16. januar 2024 SynneD skrev (2 timer siden): Det er jo ikke vanlig at voksne folk får gaver av spesielt mange venner til bursdagen sin? For de aller fleste av oss er ikke dette et problem. Det er jo ikke som at barna ikke får gaver, selv om de ikke får gaver i bursdagen. Hø er ikke det vanlig å få gaver sv venner når man er voksen?🤔 Anonymkode: 70eb4...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #117 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I vår bhg har vi noe som jeg synes er veldig ok.. Foreldre til bursdagsbarnet kjøper inn en gave som gis fra alle som kommer i bursdagen. Dvs, feks gruppa barnet går i, i vårt tilfelle. Vi har satt en pris på ca 300 kr. Dette ble tatt opp på foreldremøte, det ble enighet og vi gjør det slik ved alle bursdager Anonymkode: 57c3b...293 Da kan dere like gjerne droppe gaver Anonymkode: bc5f4...83d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #118 Del Skrevet 16. januar 2024 Ts her Spennende å lese alle svar og som forventet er noen helt enig og noen helt uenig. Selv ønsker vi oss og gir brukte gaver til jul og bursdag innad i familien, lapper hullete sokker, sykler til jobb, men har også dieselbil, kjører fly fra tid til annen og er vel en helt vanlig familie. Mitt punkt 1 ang lavinntektsfamilier står fortsatt. Jeg tror det er vanskelig å stå mot presset både mtp gaver og type bursdag for disse familiene og jeg håper at mitt lille bidrag kan flate det litt ut for disse familiene. Punkt 2 om ræl og alle som sier at barna elsker ræl og ser på det som gull og ikke bryr seg om et fint kort. Min 3-4 åring hjemme elsker å gi tegninger og kort, så her finnes det flere typer barn. Mine barn elsker nok også ræl, men skal vi la jordas fremtid styres av dette? Som en kommenterte, skulle alle kjøpt like mye som oss nordmenn, hadde vi trengt nesten fire jordkloder. Vi må alle justere ned forbruket vårt fremover om jorda skal overleve. Anonymkode: 209c8...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olsen Skrevet 16. januar 2024 #119 Del Skrevet 16. januar 2024 Jeg er litt forundret over hvordan barns bursdag har blitt noe som andre synes de skal ta kontroll over. Det gjelder hvem som skal inviteres, pris på gaver, og nå altså om det skal være gave i det hele tatt. Egen bursdag rår man over, mener jeg. Å ha noen retningslinjer og oppfordringer synes jeg er helt ok. F. eks at invitasjoner ikke leveres ut på skolen om man ikke inviterer alle jentene i klassen. Også oppfordring til å ikke lage for mye press på pris/størrelse på gave er fint. Å oppfordre til å gi gave sammen, lage noe selv, kjøpe på tilbud osv- helt fint! jeg synes mitt om folk som kaller gaver barn gir til andre barn for ræl. Nei, alt er ikke høy kvalitet, men blir det virkelig så store mengder ting som kastes? Hårstrikker og neglelakk brukes da, samme med klistremerker og tusjer. Jeg mener at man må se på resten av forbruket sitt også- alt fra mat som kastes, hvor mye klær og sko man kjøper inn, reiser og transport osv. At foreldrene skal kjøpe en gave til eget barn fra klassen er iallfall ikke med på å inkludere de barna med foreldre med svak økonomi. Da må foreldrene kjøpe en forholdsvis dyr gave i tillegg til selskapet. Risiko for at det ikke blir noen bursdagsfeiring med klassen. Små gaver spredt ut over året kan være mer håndterbart økonomisk. Det må være rom for å ha den bursdagen man selv ønsker. Gjerne kjøp en gave fra klassen, men ikke forlang at resten av foreldrene i klassen skal gjøre det samme. Den "enigheten" på foreldremøtet tror jeg kan være at noen ikke orker å stå imot mer eller mindre gode forslag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #120 Del Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her Spennende å lese alle svar og som forventet er noen helt enig og noen helt uenig. Selv ønsker vi oss og gir brukte gaver til jul og bursdag innad i familien, lapper hullete sokker, sykler til jobb, men har også dieselbil, kjører fly fra tid til annen og er vel en helt vanlig familie. Mitt punkt 1 ang lavinntektsfamilier står fortsatt. Jeg tror det er vanskelig å stå mot presset både mtp gaver og type bursdag for disse familiene og jeg håper at mitt lille bidrag kan flate det litt ut for disse familiene. Punkt 2 om ræl og alle som sier at barna elsker ræl og ser på det som gull og ikke bryr seg om et fint kort. Min 3-4 åring hjemme elsker å gi tegninger og kort, så her finnes det flere typer barn. Mine barn elsker nok også ræl, men skal vi la jordas fremtid styres av dette? Som en kommenterte, skulle alle kjøpt like mye som oss nordmenn, hadde vi trengt nesten fire jordkloder. Vi må alle justere ned forbruket vårt fremover om jorda skal overleve. Anonymkode: 209c8...544 Men hvorfor skal ditt synspunkt trumfe alle andres? Hvorfor må alle andre justere bursdagen til sitt barn pga din mening? Det beste er om du bestemmer hvordan burdag ditt barn skal ha og skrive dette i invitasjonen, så la de andre kjøre bursdag slik de ønsker. Anonymkode: 9423e...7cf 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå