Gå til innhold

Hvordan påvirke foreldregruppa til ikke å gi bursdagsgaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, AnonymBruker said:

det er et dårlig forslag. Ingen sparer penger, og barna blir fratatt gleden ved å gi.

Hedvig Montgomery fraråder det:

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/69JW63/mange-foreldre-velger-denne-gaveloesningen-for-skolebarna-sine-psykologen-er-usikker-paa-om-den-er-riktig

Anonymkode: abb21...417

Hva hun mener kjenner jeg er ganske uinteressant. Og penger er ikke greia, vi sparer turen ut for å kjøpe noe ræl som er samme rælet tre andre har kjøpt. Funker flott for oss. 

Endret av Tomas77
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tomas77 skrev (12 minutter siden):

Hva hun mener kjenner jeg er ganske uinteressant. Og penger er ikke greia, vi sparer turen ut for å kjøpe noe ræl som er samme rælet tre andre har kjøpt. Funker flott for oss. 

det er jo vesentlig mer interessant hva en psykolog mener, enn en random fyr på kvinneguiden vil nå jeg si....

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

det er jo vesentlig mer interessant hva en psykolog mener, enn en random fyr på kvinneguiden vil nå jeg si....

Ikke for den random fyren. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (2 minutter siden):

Ikke for den random fyren. 

synd for ungene da, når foreldre ikke gidder å vurdere råd fra fagfolk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

synd for ungene da, når foreldre ikke gidder å vurdere råd fra fagfolk.

Ja de får lide seg gjennom det som best de kan. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det du kaller «ræl» er egentlig læring for barna om gleden av å gi

Så du skal bare drite i at miljøet går til helvete pga ugudelige mengder med plastræl?

Anonymkode: 5ab79...876

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så du skal bare drite i at miljøet går til helvete pga ugudelige mengder med plastræl?

Anonymkode: 5ab79...876

Det er mulig de små bursdagsgaver er det mest miljøskadelige i ditt liv, men ikke i vårt. Barna får/gir hårstrikk, sokker, fargeblyanter, Lego, matboks, sjokolade mm. Mye vi antakeligvis ville kjøpt dersom de ikke hadde fått det. De store gavene fra oss og fra besteforeldre er langt mer miljøskadelige, ressurskrevende og knyttet til utslipp av klimagasser. 

Anonymkode: 1527b...b8b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomas77 skrev (38 minutter siden):

Og her igjen viser det seg at de foreldrene som er imot gaver kun er imot det fordi de ikke gidder å måtte forholde seg til å ta turen ut for å kjøpe, fremfor hva som gleder barna. Så derfor ser man sitt snitt i å ødlegge bursdagene for alle barna rundt seg i skalkesjul for miljø og de fattige.

Anonymkode: 9423e...7cf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og her igjen viser det seg at de foreldrene som er imot gaver kun er imot det fordi de ikke gidder å måtte forholde seg til å ta turen ut for å kjøpe, fremfor hva som gleder barna. Så derfor ser man sitt snitt i å ødlegge bursdagene for alle barna rundt seg i skalkesjul for miljø og de fattige.

Anonymkode: 9423e...7cf

Dang, our plan has been rumbled. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden.

Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene.

Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen.

Anonymkode: 209c8...544

Se på ting fra barns perspektiv. Gaver er alt. Bare såpebobler til 5 kr er fin gave!! Ditt ræl er barns gull !! Slutt å se på alt med voksne øyne.  

Mange barn elsker også å gi noe. For mine barn var det god læring i empati og giverglede å finne en liten gave. 

Om DU ikke vil gi/få gaver til barn = ditt ansvar, men slutt å ta ansvar for alle andre.

Anonymkode: 9d0da...203

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren på 14 har fortsatt gaver venninnen lagde til henne på barneskolen stående til pynt i hylla si.  Det MÅ ikke være dyre gaver.  

Vi har også tradisjon i vår familie med å lage gaver, men først og fremst til jul. Gavegleden hadde ikke kommet uten masse venner og familie å øve på.

Anonymkode: 9d0da...203

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg har vi noe som jeg synes er veldig ok.. Foreldre til bursdagsbarnet kjøper inn en gave som gis fra alle som kommer i bursdagen. Dvs, feks gruppa barnet går i, i vårt tilfelle. Vi har satt en pris på ca 300 kr. Dette ble tatt opp på foreldremøte, det ble enighet og vi gjør det slik ved alle bursdager 

Anonymkode: 57c3b...293

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er ikke på vegne av oss, vi har mer enn nok penger. Men med tanke på andre familier på trinnet. Det er sikkert enda vanskeligere for dem å foreslå dette fordi det kan oppleves feks skamfullt el.

Vi er i en tid der mange kniper inn der de kan og er sterkt presset økonomisk og vil gjerne hensynta dem også.

Jeg forstår tankegangen din godt. Og for mange er den flott. Men om du snur om litt på dette. De som har dårlig råd, har kanskje ikke råd til å gi barna sine en flott gave til bursdagen. Kanskje flere slike "ræl" gaver fra venner kan veie opp for dette.  

I stedet kan kanskje en moderat bursdagsfeiring fra deres side, være med å å dempe presset om å leie lokale og at selve bursdagsfesten skal være overdådig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en helt fantastisk ordning i vår barnehage. Foreldrene ordner fellesgave til maks 500 kr, som er fra alle i selskapet. Ingen vippsing og styr med det, og man trenger bare tenke på gave til sitt eget barn. De som kommer i selskapet lager kort, tegner tegninger, lager armbånd, kanskje legger med litt godteri, alt etter hva man vil. Anbefales.

Anonymkode: 1064a...aa7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ett slikt ønske hadde jeg ytt motstand, og har så også ytt motstand når en forelder kom med ett slikt forslag i mitt barns klasse. Hun var forøvrig ganske så alene så hennes ønske ble selvfølgelig ikke hørt.

Anonymkode: 3808b...1f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mulig ikke 4 åringen din gjør det.  Men min gjør definitivt det. Og spesielt det å kunne gi et kort man har laget selv.

Anonymkode: 82941...097

Det er fryktelig stas å lage selv. Både for fireåringen og gjerne oss foreldre. Du verden hvor stolte vi er. 🙂 

Men... hvor mange tar vare på alle bursdagskort, julekort, takkekort osv. Jeg vet noen gjør det, jeg tar vare på noe, men jeg vet også at mange bare kaster slikt etterpå. 

Så her har barna med stor iver laget kort, som de har festet på gaven de gir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mange svar fra foreldre med god råd eller som aldri har kjent på at økonomien ikke strekker til her ser jeg.

Ts snakker om familiene som faktisk ikke har råd til å gå i bursdag. Her inne er visst mødrene mest opptatt av at ‘mitt barn må få oppleve gleden over gi og få gaver» Da betyr det ikke så mye om Ibrahim og Celine i klassen ikke kan være med på feiringen fordi mødrene kun har 200 kr igjen på kontoen som skal vare ut uken.
Man tror at ‘en 50-lapp er jo ingenting’, men for noen er det brød og pålegg to dager til. Virker som mange her ikke innser dette. Vi vet det finnes fattigdom i Norge. Vi vet det er mye av det og at det ofte er godt skjult. Så da blir det naivt å tenke at dette ikke angår noen i barnehagen eller klassen til barna våre. Fakta er at det oftest er minst 1-2 per klasse som sliter ifm bursdagsfeiringer.

Når barna er 4 år har de enda ingen store forventinger til gaver. De har som regel ikke enda opplevd å få eller gi. Da er det lurt å starte med å senke gavepresset allerede nå.

Hos oss har vi ordning noenlunde lik en annen her i tråden nevnte. Gavekasse til foreldre. ‘De som ønsker kan vippse 50 kr til foreldrene, så kjøper foreldrene en gave til barnet som er fra alle og som åpnes på bursdagsfeiringen. Da er det alltid ett par  som ikke har vippset. Uten at det spekuleres noe særlig videre rundt det. Det viser egentlig  bare at ordningen fungerer og det er sjeldent noen faller utenfor. 

Min erfaring er derimot at det kan være en hard kamp å finne alternative gaveordninger fordi det store flertallet har god råd til bursdagsgaver. Da ‘angår det ikke dem’. Mange kjøper nok også små gaver på tilbud gjennom året som ligger klart. Slik som de med god råd lett kan gjøre. Ikke alltid like lett for en som sliter med å få endene til å møtes hver måned.

Blir likevel glad hver gang jeg leser om foreldre som vil forsøke å få ned gavepresset og komme med alternativ. Alt står og faller på foreldrene og det er verdt å forsøke. Hos oss hjalp det på at det var en mor fra en rik familie som foreslo å kutte ut gaver eller at foreldrene kunne kjøpe en felles gave fra alle der de som ville vippset 30-50 kr. Det er kanskje lettere for de med mest penger å ta i intiativ til sånt, da det kan føles skamfullt og nedverdigende for de med minst.

Lykke til TS og håper du får mange med deg❤️

Anonymkode: b3d93...367

Jeg føler ofte det er de med best råd, som kommer med disse forslagene. Huff stakkars fattige, la oss gå foran med en godt eksempel og vise både medfølelse og forståelse for de med dårlig råd.

Jeg har vært både alenemor, med ikke all verdens av penger og forelder til en attpåklatt i et forhold hvor både jeg og mann har greit nok med penger.

Tegninger og kort når man har liten familie og lite penger til å kjøpe gave selv, veier ikke opp mot flere "ræl" gaver fra venner. Det å pakke opp såpeboblene eller hårstrikkene er magisk. 

Å ha en felles gave fra alle gjestene, men ikke vippse frem og tilbake, kan være ganske kjipt, når andre foreldre fint kan kjøpe en gave til 500 eller mer, mens man selv ikke har denne muligheten.

Jeg har panta flasker for å få mat på bordet den siste uka før lønn noen ganger, og tanken på å finne en gave har vært tungt til tider, men jeg har alltid fått det til. Barna mine har levert gaver, og de har fått gaver. Og bursdagen til barna mine har føltes som bursdagen til vennene sine.

Med attpåklatten her, så hadde vi en maks sum i klassen. Denne fløt litt ut etter hvert, men for egen del så prøvde vi å holde oss til dette. 

Vi har hatt barn i klassen til attpåklatten som har kommet i bursdagen uten gaver, men dette har faktisk vært på feiringer hvor vi har hatt utebursdag og derfor av praktiske grunner ikke har åpnet gavene i selskapet. Derfor har andre ikke sett hvem som har gitt gaver eller ikke gitt. Og attpåklatten har personlig takket giverne etterpå for gaven som ble gitt.

Og ser jeg litt sånn strengt eller kritisk på det, er det som regel dem med best råd som enten gir penger eller gaver som havner lettest i kategorien "ræl". De med dårlig råd har mange ganger gitt bedre gaver, selv om pengeverdien ikke er like høy.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo diskutere i det vide og brede, det blir aldri enighet uansett. 

Si at det er 25 barn i klassen. 50 voksne, kanskje 70 inkl noen steforeldre. 70 meninger, per klasse. Så kommer søsken til noen av disse i andre barnehager og skoler/trinn, som har andre regler. Kabalen går ikke opp. Du får ikke 50-70 voksne til å være enige med deg uansett, kanskje har skolen noen meninger også, og FAU noen andre. Skulle dere finne en felles enighet på et møte så er det sannsynligvis fordi noen banka det gjennom, så blir det videre styr fordi ikke alle forholder seg til det. 

Deretter kommer diskusjonen om hvem som skal bes, og hvor lenge. Hvem som får se hvilke filmer, når de skal få gå alene på kino, hvor lenge skal de få være ute, og hvor får de henge? Hvem synes en is på en tirsdag er greit, og hvem synes det er gradestokken som må avgjøre? Hva skjer med julegaver? Hvor mange kan overnatte samtidig, og hvor går grensa for når det er urettferdig å ha med samme familie på hytta to ganger? Er det innafor å dra på sommerferie med nabofamilien hvor den ene går i klassen, men da ikke med venninna over gata?

Hvem får spille fotballkamp, og hvem må stå over denne kampen? Hvem har nettverk til å selge på dugnad, når innsamling av flasker på døra er mer rettferdig og uten utlegg? Bortsett fra dem som ikke har helse til å følge opp det, og heller ønsker å selge. Den som ikke deltar får ikke være med på reisecup. Hvordan løses dette? 

Kanskje skal man bare lære barna med en gang at det er ulikheter, men at alle er velkomne? Jobbe som best man kan for å få alle sammen med likevel? Det blir jaggu en storjobb hvis dere har tenkt å komme gjennom alle punktene over her med "like regler." Familiene er ulike, har ulike meninger, vektlegger ulikt. Fellestrekket er at dere har barn på samme alder. Det er faktisk enklere å forholde seg til at vi er ulike, alle sammen. Men alle er velkomne. Noen gjør sånn, vi gjør sånn, det tåler barna. Og om du fortsatt ønsker å overbevise andre foreldre om dette, sett av tid i kalenderen for lang tid fremover, for det vil stadig dukke opp en ny problemstilling. 

Anonymkode: 4b579...c88

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden.

Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene.

Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen.

Du må bare ta det opp med foreldrene. Som politiet så fint sier det «tørre være en tydelig voksen». I en generasjon der voksne flest heller gjemmer seg bak sine barn er det sjelden vare. Reis deg opp og legg det frem i neste felles samling. 
Ta imot ris, ros og kritikk (og etter alle solemerker minst en skyllebøtte) og argumenter for din mening. 

Og, du? Husk at å si meningen sin er en menneskerett. Å få viljen sin er det ikke.

Anonymkode: 588c4...25c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreklassing her. Vi har fortsatt 20 kr + tegning. Funker greit. Noen vil øke prisen, men ingen har tatt initiativ til ny avstemming ennå. Er ikke sikkert du får med folk på å endre opplegg, siden dere har begynt med 50 kr, men det er vel bare å fremme et forslag på messenger. 

Anonymkode: c35ec...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...