Gå til innhold

Hvordan påvirke foreldregruppa til ikke å gi bursdagsgaver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er jo fint for rike ts, siden de barna nok har alt de ønsker seg, men trenger vel ikke ødelegge gleden til de barna som ikke får så mye.

Anonymkode: 44e6a...fda

Ser vinklingen. Men fakta er at de som ikke får så mye, gjerne ikke en gang får bli med i bursdager fordi foreldrene ikke har råd til gaver. Når de ikke har råd til gaver/ting til siden egne barn har de ihvertfall ikke råd til å gi andre.

Mange av dem har ikke råd til barnebursdager heller. Det koster fort minst  800-1000 kr å holde en barnebursdag.

Anonymkode: b3d93...367

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange svar fra foreldre med god råd eller som aldri har kjent på at økonomien ikke strekker til her ser jeg.

Ts snakker om familiene som faktisk ikke har råd til å gå i bursdag. Her inne er visst mødrene mest opptatt av at ‘mitt barn må få oppleve gleden over gi og få gaver» Da betyr det ikke så mye om Ibrahim og Celine i klassen ikke kan være med på feiringen fordi mødrene kun har 200 kr igjen på kontoen som skal vare ut uken.
Man tror at ‘en 50-lapp er jo ingenting’, men for noen er det brød og pålegg to dager til. Virker som mange her ikke innser dette. Vi vet det finnes fattigdom i Norge. Vi vet det er mye av det og at det ofte er godt skjult. Så da blir det naivt å tenke at dette ikke angår noen i barnehagen eller klassen til barna våre. Fakta er at det oftest er minst 1-2 per klasse som sliter ifm bursdagsfeiringer.

Når barna er 4 år har de enda ingen store forventinger til gaver. De har som regel ikke enda opplevd å få eller gi. Da er det lurt å starte med å senke gavepresset allerede nå.

Hos oss har vi ordning noenlunde lik en annen her i tråden nevnte. Gavekasse til foreldre. ‘De som ønsker kan vippse 50 kr til foreldrene, så kjøper foreldrene en gave til barnet som er fra alle og som åpnes på bursdagsfeiringen. Da er det alltid ett par  som ikke har vippset. Uten at det spekuleres noe særlig videre rundt det. Det viser egentlig  bare at ordningen fungerer og det er sjeldent noen faller utenfor. 

Min erfaring er derimot at det kan være en hard kamp å finne alternative gaveordninger fordi det store flertallet har god råd til bursdagsgaver. Da ‘angår det ikke dem’. Mange kjøper nok også små gaver på tilbud gjennom året som ligger klart. Slik som de med god råd lett kan gjøre. Ikke alltid like lett for en som sliter med å få endene til å møtes hver måned.

Blir likevel glad hver gang jeg leser om foreldre som vil forsøke å få ned gavepresset og komme med alternativ. Alt står og faller på foreldrene og det er verdt å forsøke. Hos oss hjalp det på at det var en mor fra en rik familie som foreslo å kutte ut gaver eller at foreldrene kunne kjøpe en felles gave fra alle der de som ville vippset 30-50 kr. Det er kanskje lettere for de med mest penger å ta i intiativ til sånt, da det kan føles skamfullt og nedverdigende for de med minst.

Lykke til TS og håper du får mange med deg❤️

Jo da, vi har forståelse for at 50-lappen er det som velter månedens budsjett, men ikke forståelse for ts sitt ønske om å slippe "ræl" og derfor bruker andres økonomi som argument.

Jeg har heller gavefri bursdag enn denne fellesgaven som egentlig ikke er fra barna. Kort og tegninger er bra nok, og lærer også "utakknemlige" barn å likevel takke. Andre løsninger er å spleise med en annen. Ta initiativ til å ta med deg barnet til en med mer anstrengt økonomi når dere skal kjøpe gave. La barna finne gave sammen, og betal. Inviter til hobbyverksted hvor dere lager bursdagsgaver. La barna få gleden av, og trening i, å lage gaver, finne gaver og gi gaver.

Anonymkode: 1527b...b8b

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ser vinklingen. Men fakta er at de som ikke får så mye, gjerne ikke en gang får bli med i bursdager fordi foreldrene ikke har råd til gaver. Når de ikke har råd til gaver/ting til siden egne barn har de ihvertfall ikke råd til å gi andre.

Mange av dem har ikke råd til barnebursdager heller. Det koster fort minst  800-1000 kr å holde en barnebursdag.

Men dette løser man ikke ved å lage masse fellesregler. Still deg heller spørsmålet hvordan du kan bidra uten å bruke fattige som argument for selv å slippe peset med gaver eller rælet man får (ikke mine ord, men argumenter brukt i tråden). Kjenner du disse "fattige"? De jeg kjenner ville synes det hadde vært vanskelig å kjøpe en dyr gave til eget barn (500 kr som skrevet i innlegg) da dette er langt dyrere enn gaver de selv gir.

Vi bor i bydel med mange økonomisk vanskeligstilte, og vi vet godt hvem som er hvor på skalaen. Vi prøver å bidra til at flere kan få ha og delta på bursdager, og gaveregler er ingen ordentlig løsning. Det er vanskelig, og faren for å tråkke feil. Enkle ting har vært å spørre foreldre til venner av våre barn om vi kan gå stille med bolig til selskapet siden vi har bedre plass, spurt om vi kan få bake en kake osv. Vi har også bakt, og barnet gitt pyntede muffins i gave. Nabogutten har vært med oss og kjøpt gave, gitt sammen med sønnen vår. Prøver samtidig å ikke såre foreldrene. Spør dem om hjelp til andre ting slik at forholdet er mer likestilt.  

• Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden.

Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene.

Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen.

Anonymkode: 209c8...544

Da vi inviterte skrev vi på invitasjonen: «Vi ordner gave til bursdagsbarnet. Ta gjerne med et kort eller en tegning». Etter det var det flere som hermet etter oss, og etterhvert er det blitt det mest vanlig. Ikke undervurder å gå foran med et godt eksempel! 

Anonymkode: f82c4...bfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da vi inviterte skrev vi på invitasjonen: «Vi ordner gave til bursdagsbarnet. Ta gjerne med et kort eller en tegning». Etter det var det flere som hermet etter oss, og etterhvert er det blitt det mest vanlig. Ikke undervurder å gå foran med et godt eksempel! 

Anonymkode: f82c4...bfc

Jeg synes ikke det er et godt eksempel. 

Anonymkode: 2030d...ae0

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du virkelig ta fra barna den gleden? Det er ikke dette som utgjør det store forbruksproblemet her i verden. Det står de voksne for!

Anonymkode: 7eee6...9d2

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke en fireårings bursdag er anledningen til å få ned forbruket i verden. Velg dine kamper med omhu.

Anonymkode: 12076...c33

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hos oss så vippses det ingenting og ikke gis det gaver. Her har vi en annen vri. 

Når barnet vårt inviterer til bursdag så kjøper vi foreldre inn en valgfri gave til barnet vårt til fastsatt sum som er 500 kr. Denne gaven er da fra alle de inviterte. Når de andre barna feirer så tar barnet vårt kun med seg bursdagskort, hjemmelagd som barnet har lagt selv og gir så dette til bursdagsbarnet. 

På den måten slipper vi alt "rælet"  Barnet får noe fra dem alle i og med at det er en felles gave fra dem, ingen som har gitt noe dårligere enn den andre. 

Det er vi voksne som kjenner barnet og som vet hva det ønsker som kjøper gaven, på finn, ny i butikk eller what ever. 

Vi sparer faktisk penger også på denne måten, og ikke minst tid og stresset med det å gå ut å kjøpe inn ørten gaver.

Begge barnas trinn 2 og 5 tinnet gjør det på denne måten.

Anonymkode: a3fcf...a58

Vi «sliter»-LUKSUSPROBLEM- med å finne på gaver til egne barn i prisklassen 500-1000,-. Fra oss, fra besteforeldrene, fra tanter og onkler: noe nyttig, noe som ikke er tull og for dyrt. Barna ønsker seg,  et par sylvanians-figurer? -lite. Klær? Kjedelig (særlig gor coverne!)  Særlig den yngste har det hun trenger av rulleskøyter og dukker og slalåmbriller og spill, klistremerker og såpebobler ønsker hun seg. 
Og vennene vil gi!!!! 
Jeg ser ingen grunn til at de med dårlig råd (som kanskje ikke har slike mengder skrivesaker og klistremerker) ikke skulle ønske seg dem MER. -REELT PROBLEM: De med dårlig råd har ikke 500- eller 1000,- kroner i tillegg til egen gave i tillegg til selskap til eget barn, de arrangerer jo da ingenting for de kan ikke. 

Anonymkode: d7451...278

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker det var stor stas når mine barn var små og det var bursdag og en fikk gaver.

En kan finne bra "ræl" til en lav pris eks Nille, en god del tilbud. De første årene lekte de flasketuten peker på og delte ut gavene. Og det vi voksne synest er "ræl" oppfattes ikke sånn av barna.

Jeg synest det er fint at barna lærer seg å gi gaver, er en glede det også.

Anonymkode: 78f92...dcc

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil du virkelig ta fra barna den gleden? Det er ikke dette som utgjør det store forbruksproblemet her i verden. Det står de voksne for!

Anonymkode: 7eee6...9d2

Vi har gavefri på trinnet til eldste og aldri har jeg hørt barna klage over at de ikke får gaver. Det er overhodet ikke et problem.

Anonymkode: 3e282...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Husker det var stor stas når mine barn var små og det var bursdag og en fikk gaver.

En kan finne bra "ræl" til en lav pris eks Nille, en god del tilbud. De første årene lekte de flasketuten peker på og delte ut gavene. Og det vi voksne synest er "ræl" oppfattes ikke sånn av barna.

Jeg synest det er fint at barna lærer seg å gi gaver, er en glede det også.

Anonymkode: 78f92...dcc

Helt enig. Er man litt taktisk kjøper man småtteri på diverse butikker når det er salg. Har alltid et lager i boden med diverse bursdagsgaver som etter mitt syn ikke verken er ræl eller dyrt: små Legosett på salg, hårstrikker, hårspenner, neglelakk, T-skjorter fra feks h&m, diverse tegnesaker som viskelær, tusjer, klistremerker, en liten skrivebok. Det er jo så mange butikker nå som man kan finne mange okey gaver, slik som søstrene grene og tgr. Mange klesbutikker har jo plenty med fine greier for små barn. Er jo bare å planlegge. Så har man vel ca en oversikt over antall barn og når de har bursdag i barnas kull?

Anonymkode: 847c9...500

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du bestemme hva alle foreldre skal gjøre? Dette hadde jeg ikke gått med på og er glad ingen har foreslått noe slikt i mine barns kull. Det er både lærdom og glede i å velge en gave til en venn/venninne og stor glede i å få gaver også. Jeg ser ikke hvorfor vi skal ta fra dem dette og bursdagsgaver trenger ikke være dyre. 

Anonymkode: e9b5f...13c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 18 åring og en 10 åring. Med eldstemann fantes det ingen gaveregler i klassen, og noen ga 50 kr, 100 kr, kjøpt gave eller hjemmelaget gave. F.eks fikk han flotte hjemmesydde pannebånd og luer som ble satt stor pris på. Eller noen ga godteri og en figur de hadde perlet. Alt var lov og vi opplevde ingen sure miner fra noen.

Med yngste derimot, blir gaveregler tatt opp hvert år. Noen mener det ikke skal gis gaver fordi det ikke er miljøvennlig, noen vil ikke at det skal gis gaver fordi det er «husfyll», noen vil at det skal gis 50 kr i kontanter, noen at det gis 100 kr i kontanter, noen vil det skal Vippses foreldre og noen at det foreldre kjøper til eget barn. Noen foreslo at kan ikke foreldre bare velge selv hva de vil gi, og så får folk heller skrive i invitasjonen hvis det kun var penger de ønsket, eller ingen gave. Men da var det også et problem, for ALLE MÅ VÆRE ENIGE og det MÅ være likt. Jeg blir oppgitt🙄 (100 kr i kontanter stemte flertallet for, neste år er det sikkert endring igjen…).

Anonymkode: 7e962...b08

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem er det fint for? En 4 åring setter dessverre ikke pris på et kort med hyggelige ord. Eller er bursdagen for foreldrene?

Anonymkode: 8afe4...62a

Mulig ikke 4 åringen din gjør det.  Men min gjør definitivt det. Og spesielt det å kunne gi et kort man har laget selv.

Anonymkode: 82941...097

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en 18 åring og en 10 åring. Med eldstemann fantes det ingen gaveregler i klassen, og noen ga 50 kr, 100 kr, kjøpt gave eller hjemmelaget gave. F.eks fikk han flotte hjemmesydde pannebånd og luer som ble satt stor pris på. Eller noen ga godteri og en figur de hadde perlet. Alt var lov og vi opplevde ingen sure miner fra noen.

Med yngste derimot, blir gaveregler tatt opp hvert år. Noen mener det ikke skal gis gaver fordi det ikke er miljøvennlig, noen vil ikke at det skal gis gaver fordi det er «husfyll», noen vil at det skal gis 50 kr i kontanter, noen at det gis 100 kr i kontanter, noen vil det skal Vippses foreldre og noen at det foreldre kjøper til eget barn. Noen foreslo at kan ikke foreldre bare velge selv hva de vil gi, og så får folk heller skrive i invitasjonen hvis det kun var penger de ønsket, eller ingen gave. Men da var det også et problem, for ALLE MÅ VÆRE ENIGE og det MÅ være likt. Jeg blir oppgitt🙄 (100 kr i kontanter stemte flertallet for, neste år er det sikkert endring igjen…).

Hva skjer når noen bryter regelen? Når et barn heller vil gi vennen noen fine fargeblyanter? Regner med at de som synes 100 kroner var for mye, ble nedstemt. Hva hvis de likevel holder seg til en 50-lapp?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi kan snu dette litt jeg, du snakker om de fattige- tror du ikke det er ekstra hyggelig/"viktig" for de barna som har lite fra før, å få gaver i bursdagen sin? 

Du gjør som du ønsker, du kunne skrevet det invitasjonen din. Så gjør andre som de ønsker.

Anonymkode: 7b8a8...267

• Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva skjer når noen bryter regelen? Når et barn heller vil gi vennen noen fine fargeblyanter? Regner med at de som synes 100 kroner var for mye, ble nedstemt. Hva hvis de likevel holder seg til en 50-lapp?

Det var faktisk en far som la ut melding i klassegruppen. Han hadde observert at noen kom med gave ved levering i en bursdag, og han var irritert over at alle ikke holdt seg til regelen. Han fikk ingen svar, det var ingen som stakk hånda inn i vepsebolet😂 Flesteparten lager ingen sak ut av hva barna kommer med tror jeg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har et sterkt ønske om at kullet til mine barn skal bestemme seg om å ikke gi bursdagsgaver til hverandre. Punkt 1. selv med en pris på max 50 vil lavinntektsfamilier holdes utenfor, for det er ofte mange bursdager i løpet av et år. Punkt 2. ønsker ikke å bidra til mer «ræl» i verden.

Nå har vi blitt invitert i bursdag, men står ingen ting om gaver. Står bare dato, sted og invitasjon kommer. Sendt ut fellesmelding på messenger til alle foreldrene.

Hadde vi vært først ute, så hadde vi vært klare på at vi bare ønsket tegning og hyggelig hilsen. Noen tips til hvordan vinkle spørsmålet slik at vi kanskje kan bestemme oss for å ikke gi til hverandre?🤔 ps, barna er 4 år og vil være happy med pølser og is og lek i hagen.

Anonymkode: 209c8...544

Vi forsøkte dette på skolen til minste her hos oss.. Og det fungerte ikke. Noen foreldre sendte med små gaver eller penger likevel, så de barna som da ikke hadde med ble lei seg og følte seg utenfor fordi de ikke fikk ha med noe. 

Vi forsøkte også varianten av EN gave fra klassen, der vi som foreldre stod ansvarlig for å kjøpe den, og de andre foreldrene vippse i forkant. Det funket heller ikke. Noen glemte det, andre vippset mer enn andre - uansett... Det ble ulikheter. 

Vi er etter 2 år gått tilbake til max 50,- ved pengegave og 100,- dersom man kjøpe gave. Vi presiserer også at det er ikke verdien av gaven som er viktig med tanken som teller. Så noen har med hjemmelaget gave, kort, tegninger etc. Så man MÅ ikke gi penger eller kjøpt gave. 

Det vi såg var at det var viktig for barna å gi noe. Vi voksne gjør jo det samme. Skal vi i middagsbesøk hos venner - har vi gjerne med noe, blomster, vin, sjokolade etc..  Det er en hyggelig gest. Og det var viktig for barna også. De leker pakkereiser, flasketuten peker på når gaver skal gis etc. 

Gavegiving er også viktig lærdom for barn. Det å lære seg takknemlighet, si takk, det å gi og få. Viktige egenskaper for seinere i livet. 

Anonymkode: bc6e4...3f7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen stor tilhenger av detaljstyring, men synes det er greit med noen mer overordnede prinsipper. For eksempel synes jeg man godt kan bli enige om at man viser moderasjon mtp gaver og gjerne foreslår hvordan dette kan praktiseres. Eksempelvis kjøpe brukt eller legge sammen flere. Å nærmest nekte andre å ville gi/motta gaver, synes jeg lite om. Tenk på de barna som sjelden får noe og som gjerne har årets største opplevelse når de kan få gaver fra vennene sine, selv om det er bare ræl i de voksnes øyne. Glemmer aldri den jenta som feiret sammen med mitt barn en gang. Hun hadde kommet fra Syria året før og vi vet at familien har veldig dårlig råd. Hun ble med på felles bursdagsfeiring og fikk fanget fullt av gaver fra alle jentene i klassen og hele jenta strålte der hun satt midt oppe i hårstrikk, godteri og kosedyr. Småting for oss, en stor opplevelse for jenta. Inntrykket mitt er at de fleste er opptatt av å holde prisnivå nede og at ungene bryr seg lite om pris. Nå snakker jeg om skolebarn, da, så mulig barnehagebarn bryr seg mindre. Uansett tenker jeg at jeg ikke hadde blitt med på detaljstyring fra andre!

Anonymkode: fe6b1...234

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som foreldre er bursdag en fin anledning å lære barn at det ikke er de materialistiske tingene som er viktig i livet, men relasjonen med andre mennesker og at en finner på noe kjekt sammen. Gleden av å gi kan være noe barnet har laget selv, feks en tegning, perlesmykke. 

Det er naivt å tro at denne gleden ved å gi så mange ting ikke går på bekostning av naturen. Naturen skal kommende generasjoner også ha tilgang til for å overleve og vi må tenke lengre enn vår egen levetid. Skulle alle mennesker i verden hatt like høyt forbruk som oss nordmenn hadde vi trengt 4 jordkloder. Vi kan ikke forvente at politikeren skal styre ned på detaljenivå og vi som enkeltindivider har ansvar for å bidra til gode levevilkår for kommende generasjoner. 

Jeg heier på alle som tørr å stå opp mot det materialistiske presse! Veldig bra initiativ ts❤️👏 

Jeg foreslår at når du sender invitasjon skriver du at dere ikke ønsker gaver, men feks at det vil være "kunstutstilling" i selskapet og det er kjekt om gjestene vil bidra med tegning. Du vil med dette intiativet bane vei for de foreldrene som tenker likt som deg, men ikke tørr å være den første som "skiller seg ut". Samtidig kan foreldrene som ikke er moden for endring fortsette med gamlemåten. Du må naturligvis gi gaver i bursdager hvor andre gjør det 😊

Anonymkode: c3085...8f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...