AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #21 Del Skrevet 15. januar 2024 15 minutter siden, AnonymBruker said: En 4åring er vel ikke i så mange bursdager at det blir et problem med gaver? Synes en del foreldre er så kjipe.. skal ikke ha bursdager, bursdager skal ikke være for "bra", det skal ikke gis gaver osv osv alt for at man ikke skal sette "standarden" for høyt.. den skal visst settes etter de som gidder minst 😕 Synes det er så kjedelig, kan ikke folk bare gjøre det de selv har råd til og har lyst til? Anonymkode: 6834c...c88 Neida, men skjønner jo at bursdager kan være skuffende når barn begynner på skolen og ikke får gaver lenger dersom det har kommet masse gaver i barnehagen. Dette er en bursdag til en 4-åring i leid lokale osv, så synes allerede standarden er ganske høy. Vi har god råd, men ser andre ikke er det, så er jo litt ideelt ønske om inkludering fra min side i tillegg til miljøet og bærekraft. Anonymkode: 209c8...544 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #22 Del Skrevet 15. januar 2024 Begge mine to barn elsket ræl og så stor verdi i det. De hadde også stor glede av å GI, pønske ut hva og å skaffe det, og jeg ser ingen grunn til at ett legosett til 1000,- kr er bedre og mindre materialistisk enn ti legosett til 100,- (jf «vipps 50,- ordningen). Men jeg har opplevd den, og vippset gladelig, det var også frivillig og ingen barn visste hvem som ga, det var jo fra alle uansett, så det er en løsning. Hadde bare ikke passer oss. Mine barn ville foretrekke 10 stk uansett. En fireåring ønsker seg ikke tegninger andre fireåringer har tegna, hvor har du det fra? Det får de da hver dag i barnehagen og kan produsere selv. Finn noe bra dere kan lage selv. Du først, barnet etterhvert. Pannebånd? Slim? Karameller? Eller anstreng deg for å finne noe som ikke er ræl: bøker på salg, en kniv, karsefrø, et kjøkkenredskap, et håndkle, (mine har likt å ha egne «voksenting», som en slikkepott, en kopp osv). Anonymkode: d7451...278 11 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #23 Del Skrevet 15. januar 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det du kaller «ræl» er egentlig læring for barna om gleden av å gi. Ser på egne barn hvordan de med glede er med og plukker ut «ræl» som de tror bursdagsbarnet liker og stoltheten i øynene når de gir bort gaven. Dette sammen med et kort de selv har tegnet og lagt masse tid og innsats i. Å vippse penger lærer ingen av barna noe av, ei heller en stor fellesgave. En slik stor fellesgave lærer de bare viktigheten av å få og ikke gi. Men til foreldre som spør om gave så går det vel an å si at et fint tegnet kort er nok, eller skrive det på en felles gruppe på facebook? Og forberede bursdagsbarnet på at det er like fin gave for den har noen brukt tid på. Anonymkode: 1d6f2...239 Jeg er med på fint kort og hyggelige ord og tror det kan være minst like hyggelig som såpebobler og klistremerker som vi allerede har i haugevis her hjemme. Men skjønner at ikke alle tenker som meg. Hadde det vært vi som inviterte, så hadde vi sagt det du skriver, men vi er nesten sist ut i aldergruppea i barnehagen. Anonymkode: 209c8...544 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #24 Del Skrevet 15. januar 2024 Kan eventuelt finne noe gratis/gies bort på finn å gi bort. Eller billig fra bruktbutikk. Anonymkode: 657ed...9af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #25 Del Skrevet 15. januar 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: En gave for barn handler ikke om det materialistiske, det er kanskje mer stas å gi en gave enn å få. De gleder seg til å gi. Barna viser takknemlighet og glede over gavene. Må dere ta fra dem det? Kan dere ikke sette en grense for prisen? Max 50 kr feks? Om dere synes det blir mye utgifter med gaver kan dere jo kutte gaver til familie og egne venner? Ikke start med barnas venner fordi det smerter dere minst? Litt egoistisk kanskje? Anonymkode: 847c9...500 Dette er ikke på vegne av oss, vi har mer enn nok penger. Men med tanke på andre familier på trinnet. Det er sikkert enda vanskeligere for dem å foreslå dette fordi det kan oppleves feks skamfullt el. Vi er i en tid der mange kniper inn der de kan og er sterkt presset økonomisk og vil gjerne hensynta dem også. Anonymkode: 209c8...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #26 Del Skrevet 15. januar 2024 Må bare påpeke at dette er ett nyoppstått problem dette med gaver.. jeg har fire barn med relativt stor aldersforskjell, og når de eldste gikk på skolen så var det aldri noe tema at ingen skulle få noe eller at det var for dyrt osv. Noen ga brukte gaver, noen kjøpte noe «småræl» og andre ga en 50 lapp osv. Tror mine eldste har fått alt fra brukte nisser til arvetøy og hjemmebakt kjeks i gave, og de har blitt like glade for det som feks fotballkort. Det er viktig både å lære seg å gi og ta i mot gaver, og så får heller foreldre bruke litt tid sammen med barnet til å velge ut noe som passer til økonomien. I mine yngste barn sine klasser er det bestemt at det ikke skal være gaver, og selvom jeg synes det er behagelig å slippe styret med å finne noe å gi, så tenker jeg at barna går glipp av noe litt viktig. Men jeg er mer «old school” så orker ikke ta fighten med den nye generasjonen med foreldre:) Anonymkode: a2649...9bc 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #27 Del Skrevet 15. januar 2024 Dette tror jeg du må innføre i familien og vennegruppa di, jeg tviler på at det går gjennom blant foreldrene i klassen. Det er rett og slett ganske kjipt, synes jeg. Barna elsker å finne gaver til vennene sine, og det du anser som ræl er ikke det for barna. Det går an å kjøpe ting de trenger og synes er gøy, f.eks fargeblyanter, viskelær, dagbok, lekefigurer, leire, maling, osv osv. Det er mye god læring i å finne en perfekt ting til vennen sin, få gleden av å gi, se gleden av å få, osv. Det trenger ikke være dyrt, det er ikke poenget. Så får du skrive i deres invitasjoner at det ikke ønskes gave, dersom de andre liker ideen henger de seg på. Hvis du fronter dette allerede før skolestart tror jeg du fort får et stempel du ikke ønsker å ha, og blir ansett som litt vel alternativ og rar, rett og slett. Sorry. Anonymkode: 4b579...c88 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #28 Del Skrevet 15. januar 2024 Du kan foreslå at klassen gir 1 gave sammen ved klassebursdager. Så kan de som vil vippse 10 el 20 kr til den som tar på seg å organisere. Vi hadde en løsning hvor det var max 50 kr gaver. Men gavene skulle tas med hjem uåpnet, ikke åpnes på bursdagen. Det tok vekk gavefokus veldig. Det var helt vanlig at det sto flere på ett kort, eller noen ga en tegning, eller ikke hadde med gave. Ingen brydde seg om slike detaljer. Anonymkode: 7a6b1...ab7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #29 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er ikke på vegne av oss, vi har mer enn nok penger. Men med tanke på andre familier på trinnet. Det er sikkert enda vanskeligere for dem å foreslå dette fordi det kan oppleves feks skamfullt el. Vi er i en tid der mange kniper inn der de kan og er sterkt presset økonomisk og vil gjerne hensynta dem også. Anonymkode: 209c8...544 Ikke vær en sånn som skal være så barmhjertig ovenfor alle de som sliter, de greier fint å fronte dette selv hvis de ønsker. Du er opptatt av miljø og ræl osv, så får du heller stå for at dette er et ønske fra deg. Barnet ditt derimot må betale litt prisen for at du skal være trinnets sære mor, for det blir snakk. Anonymkode: 4b579...c88 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #30 Del Skrevet 15. januar 2024 Fra foreldrenes ståsted er klassegave veldig praktisk. Hos oss satte de bare en ca. sum som foreldrene til bursdagsbarnet kjøpte for, ingen vits å «bytte penger». Jeg ser kostnadsperspektivet, og miljøperspektivet, men man kan jo være litt føre var og handle på salg ved klassegave. Vi satte 400 som ca. pris, så ingen enorm sum og på halv pris kan man komme unna med 200. Datteren min byttet fra klasse med egne gaver til klasse med klassegave i 2. og hater det. Hun likte både å kjøpe gaver og få dem. Nå i 7. har det sklidd helt ut der det ender både med klassegave og at det litt tilfeldig gis gaver barna imellom også. Jeg mener fortsatt at det er lærdom i å finne gaver, så man kan kanskje ha klassegave ut mellomtrinnet? Etter det er de gjerne store nok til å dra på nærsenteret alene og handle og vet mer hva de andre ønsker seg. Anonymkode: 97146...06c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #31 Del Skrevet 15. januar 2024 Vi har gavefritt, og det er noe dritt. Mitt barn har eldre søsken og de får jo gaver. Vanskelig at minstebarn ikke får da. Ble vedtatt på et møte, men i hu og hast, og jeg følte flere var uenig. Noen brant veldig for dette og bare tok en avgjørelse. Kan ikke foreldre bestemme selv da? Skrive at man ikke ønsker gave? Så kan de som ikke skriver mene motsatt..? Anonymkode: ec788...c2c 10 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #32 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Dette er ikke på vegne av oss, vi har mer enn nok penger. Men med tanke på andre familier på trinnet. Det er sikkert enda vanskeligere for dem å foreslå dette fordi det kan oppleves feks skamfullt el. Vi er i en tid der mange kniper inn der de kan og er sterkt presset økonomisk og vil gjerne hensynta dem også. Anonymkode: 209c8...544 Barmhjertig samaritan altså.. Jeg kan fortelle en historie fra mine barns barnehage der akkurat samme problemstilling kom opp. En mor i barnehagen skulle være politisk korrekt, hun tenkte både på de fattige og miljøet og foreslo at barna skulle droppe bursdagsgaver. Hun synes dette var så viktig at hun ville at Fau skulle vedta at det skulle gjelde alle barnebursdager for alle barn i denne barnehagen. Hvem sier i mot? De som har dårlig råd (deres egne ord som bekrefter det mange av oss trodde). En annen mor sa at hun selv hadde det trangt, men bursdagsgaver til barna var noe som ble prioritert. Og hun syntes synd på egne barn om de ikke skulle få gaver fra venner, siden de nesten ikke fikk gaver fra familie og venner. Hun var åpen og sa at de hadde lite nettverk og lite med familie. Så barnebursdagene med alt det innebærer var viktig for dem. Det lyste litt gjennom etterhvert fra hun som foreslo det at det var litt pes for henne å huske å handle inn gaver. Det var enighet om å fortsette med gaver. En annen mor spurte om det var sånn at moren som foreslo gavestopp ikke ønsket gaver til sine barn for da skulle det selvsagt bli respektert, men neida hun ønsket allikevel gaver til barna sine. Anonymkode: 847c9...500 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #33 Del Skrevet 15. januar 2024 1 hour ago, Tomas77 said: Klassen til vår eldste har et system der alle vippser 50 spenn til forelder til bursdagsbarnet. Det løser ditt problem nr 2 men ikke nr 1. Hvis dette er noe som betyr mye for deg tror jeg ikke det er noen annen måte enn å foreslå det. Kanskje elsker de ideen, kanskje synes de du er dust, foreldregrupper er forskjellige. Vi har system hvor det vippses opp til 50 kr :). Vi fikk alt fra 0 til 50 sist Anonymkode: 82941...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #34 Del Skrevet 15. januar 2024 Sukk… ikke vær en slik mor som dreper gleden til andre. Det å kjøpe det lille rælet er halve gleden med bursdag. Barnet mitt bruker lang tid på å velge ut noe og ofte er det billige ting som er mest populært. En enhjørningring med lys til 29kr er den gaven jeg har sett flest hyle over 😅 Bursdager var en stor glede i barnehagen, men når hun nå begynnte på skolen så kom reglene. Klassegave og ikke for «fancy» bursdag. Barnet mitt synes bursdagene nå er kjedelige og ønsker ikke å dra. Vi kommer heller ikke til å invitere til klassebursdag i år. Vi vil invitere 2 fra klassen, 2 naboer og 3 jenter hun kjenner fra bhg som går på en annen skole. Da kan vi ha gaver, hoppeslott, gotteripose og alt annet de sære foreldrene på skolen har trumfet gjennom forbud på. Anonymkode: 9423e...7cf 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #35 Del Skrevet 15. januar 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er med på fint kort og hyggelige ord og tror det kan være minst like hyggelig som såpebobler og klistremerker som vi allerede har i haugevis her hjemme. Men skjønner at ikke alle tenker som meg. Hadde det vært vi som inviterte, så hadde vi sagt det du skriver, men vi er nesten sist ut i aldergruppea i barnehagen. Anonymkode: 209c8...544 Hvem er det fint for? En 4 åring setter dessverre ikke pris på et kort med hyggelige ord. Eller er bursdagen for foreldrene? Anonymkode: 8afe4...62a 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #36 Del Skrevet 15. januar 2024 1) Legg fra deg tanken om at du skal påvirke andre foreldre til å mene det samme som deg. Du kan selvsagt ta opp temaet, komme med forslag og synspunkter, så kan dere bli enige om kjøreregler i fellesskap. Men du da ikke drive lobbyvirksomhet for å påvirke andres meninger… 2) Riktig sted og ta opp dette er på foreldremøte, eller avdelingens/kullets facebook/messenger gruppe om dere har noe sånt. Å drive å sende melding til èn og èn er ikke rette veien å gå. 3) Dette er en evig diskusjon som kommer opp hvert eneste år. Kan love deg at vi som har flere barn, og har vært i barnehage og skole en god del år har vært i gjennom denne diskusjonen utallige ganger og en ganske så drit lei. Det er mye gode argumenter på begge sider av saken, men alle kommer aldri til å bli enig. Så er det alltid et par stykker på hver side med ekstremt bastante meninger, som ikke klarer å godta at ikke alle ser likt på det. Så de går ihugga inn for å konvertere folk til sin mening. Ender med grupperinger, hvisking, tisking og overdrevent mye sytr. Hvert eneste år…!! Ta gjerne opp temaet, legg frem dine argumenter, men godta at ikke alle er enig og at flertallet bestemmer. Også lar man den avgjørelsen stå uten å måtte ta runden på nytt hvert bidige foreldremøte!! Anonymkode: 74b8f...ed6 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #37 Del Skrevet 15. januar 2024 Gleden av å gi, å ville glede andre, samt lære å takke skikkelig. DET er det stor lærdom i, for barn i dag. Ved å vipse, forsvinner alt dette! Jeg er for smågaver/«ræl». Evt å lage noe, gi bort et bilde av seg og bursdagsbarnet, perle, el. Anonymkode: 80c5a...15f 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #38 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvem er det fint for? En 4 åring setter dessverre ikke pris på et kort med hyggelige ord. Eller er bursdagen for foreldrene? Anonymkode: 8afe4...62a Det er show-off for noen fra woke-generasjonen som forbarmer seg over de som gruer seg til jul resten av året også. Derfor er ikke det viktigste å skrive dette i invitasjon til egne barn, men å fronte på et møte og få kred fra alle sammen for å være den som redder røkla. Hadde man bare skrevet deg på egen invitasjon og latt de som lar seg inspirere henge seg på er det jo ikke sikkert man ville blitt ansett som oppfinneren med tilhørende applaus. Det er noe veldig arrogant over det å måtte poengtere at man har så god råd selv, men tenker på de vanskeligstilte. Ikke bare det, men også hevde at de ikke greier å foreslå dette selv. Ikke har de bare dårlig lønn, de har også vanskeligheter med å stå opp for seg selv. Anonymkode: 4b579...c88 14 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #39 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er show-off for noen fra woke-generasjonen som forbarmer seg over de som gruer seg til jul resten av året også. Derfor er ikke det viktigste å skrive dette i invitasjon til egne barn, men å fronte på et møte og få kred fra alle sammen for å være den som redder røkla. Hadde man bare skrevet deg på egen invitasjon og latt de som lar seg inspirere henge seg på er det jo ikke sikkert man ville blitt ansett som oppfinneren med tilhørende applaus. Det er noe veldig arrogant over det å måtte poengtere at man har så god råd selv, men tenker på de vanskeligstilte. Ikke bare det, men også hevde at de ikke greier å foreslå dette selv. Ikke har de bare dårlig lønn, de har også vanskeligheter med å stå opp for seg selv. Anonymkode: 4b579...c88 Så enig. I vårt barns klasse så var det de som skrev det på invitasjon første bursdag som tok ordet, og de fikk gjennomslag. Men flere orket/turte ikke ta ordet i en ny klasse med mange mennesker. Om jeg foreslår at man kan velge så kommer sikkert argumentet om at ikke har et valg, og at barna merker at noen får gaver og noen ikke🫣 Når skal de starte å gi gaver til vennene da…? Anonymkode: ec788...c2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #40 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du kan foreslå at klassen gir 1 gave sammen ved klassebursdager. Så kan de som vil vippse 10 el 20 kr til den som tar på seg å organisere. Vi hadde en løsning hvor det var max 50 kr gaver. Men gavene skulle tas med hjem uåpnet, ikke åpnes på bursdagen. Det tok vekk gavefokus veldig. Det var helt vanlig at det sto flere på ett kort, eller noen ga en tegning, eller ikke hadde med gave. Ingen brydde seg om slike detaljer. Anonymkode: 7a6b1...ab7 Åpnet de ikke gavene? Så stusselig, tenk alle som gledet seg til å gi gaven. Og dumt bursdagsbarnet ikke fikk takket skikkelig, som en respons der og da. Disse ulike «gaveløsningene» tar jo helt av! Anonymkode: 80c5a...15f 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå